Denne trĂĄd er til lytteindtryk af Project Polaris.
Jeg havde Project Polaris på besøg i knap et par uger. Jeg brugte min Calyx Dac 24/192 og lyttede primært med mine Hifiman HE500. Jeg sammenlignede den med mine to forstærkere: Musical Fidelity M1 HPA og Musical Fidelity A1 (en gammel højtaler-forstærker).
Project Polaris har en masse forskellige indstillinger af gain, Output resistance og vist nok en slags forskellige filtre. Som jeg modtog den lød den fint, og jeg ændrede ikke på indstillinger undervejs. Se evt http://www.hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=10&t=4254&p=75999 for mere info.
Project Polaris er ikke nogen stor forstærker. Den kommer ikke i et 'rigtigt' kabinet, men blot med et låg i plexiglas henover bunden og printpladen. Det gør det nemt af skifte jumpere til de forskellige indstillinger, men det ser imho lidt tarvelig ud - jeg er ikke fan af den type design. Jeg må tilstå at jeg ikke havde specielt høje forventninger...
Mine hovedtelefoner stiller krav til forstærkning - de har brug for en forholdsvis kraftig forstærker for at komme til deres ret og det gælder både HE500 og mine 600Ω AKG 240. Polaris har kræfter - masser af kræfter! Rigeligt til både HE500 og AKG240.
Mit første lydmæssige indtryk af Polaris'en var ret godt. Både at den kunne puste liv i mine Hifiman og så syntes jeg at den lød godt og spillede ubesværet på en i mine ører meget naturlig måde.
Indtryk i forhold til Musical Fidelity M1 HPA
Min MF M1 HPA oplever jeg som en lidt lys og detaljeret forstærker. Jeg synes den er til den kolde og analytiske side. I forhold til den er Polaris'en mørkere og knap så detaljeret. Den har ikke samme soundstage/perspektiv. Men oplevelsen af Polaris'en er alligevel mere harmonisk i mine ører. Sat lidt på spidsen har MF M1 HPA måske en tendens til at rive musikken lidt fra hinanden for at udpensle detaljer. Polaris lyder mere flydende og 'rigtig' i mine ører, MF M1 HPA har bedre deltajer og soundstage/perspektiv.
Indtryk i forhold til Musical Fidelity A1.
Min MF A1 er en højtaler forstærker, og jeg har lavet en lille dæmper-boks, så jeg jeg kan slutte mine hovedtelefoner til højtaler udgangen ( http://www.hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=12&t=2091&p=70592 ) Jeg oplever den som en forstærker med en varm og lidt laid back lyd. I forhold til den er Polaris'en lysere i lyden og med bedre punch og dynamik. Jeg oplever deres detaljering som værende på samme højde, men Min MF A1 har bedre soundstage/perspektiv.
Forforstærker
Project Polaris kan også fungere som forforstærker, og det fik jeg også prøvet. Den fik lov til at drive/styre mit gamle højtaler-anlæg, som består af en Proton AA 2080 effekt forstærker og et par Dali 15a højtalere. Det gjorde den helt fint og tilfredsstillende. Jeg bruger ikke mit anlæg så meget, så jeg har ikke forudsætningerne for at kunne bedømme hvor godt den gør det som forforstærker - men hos mig faldt den ikke igennem
Afrunding
Det har været sjovt at have Projekt Polaris på besøg. Det længe siden, at jeg har deltaget i en tour, og jeg har nydt ikke bare Polaris'en, men også det at lytte til noget nyt grej i forhold til det sædvanlige, har været berigende og lærerigt. Og så er det en ret fin forstærker, som i mine ører ikke gør noget galt. Tværtimod gør den meget godt. Nogle vil måske savne lidt soundstage/perspektiv eller bedre deltaljer, men så kommer man nok til at betale en del mere end de 17-1800 kr, som det vist koster at få den til Danmark. Alt i alt synes jeg det er en meget vellykket og afbalanceret forstærker.
Tusind tak til Frans for at lĂĄne den ud til Hoved-fi