Project Polaris - indtryk fra touren



Project Polaris - indtryk fra touren

Indlægaf toppe » 29. okt 2014, 15:54

Denne trĂĄd er til lytteindtryk af Project Polaris.

Jeg havde Project Polaris på besøg i knap et par uger. Jeg brugte min Calyx Dac 24/192 og lyttede primært med mine Hifiman HE500. Jeg sammenlignede den med mine to forstærkere: Musical Fidelity M1 HPA og Musical Fidelity A1 (en gammel højtaler-forstærker).

Project Polaris har en masse forskellige indstillinger af gain, Output resistance og vist nok en slags forskellige filtre. Som jeg modtog den lød den fint, og jeg ændrede ikke på indstillinger undervejs. Se evt http://www.hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=10&t=4254&p=75999 for mere info.

Project Polaris er ikke nogen stor forstærker. Den kommer ikke i et 'rigtigt' kabinet, men blot med et låg i plexiglas henover bunden og printpladen. Det gør det nemt af skifte jumpere til de forskellige indstillinger, men det ser imho lidt tarvelig ud - jeg er ikke fan af den type design. Jeg må tilstå at jeg ikke havde specielt høje forventninger...

Mine hovedtelefoner stiller krav til forstærkning - de har brug for en forholdsvis kraftig forstærker for at komme til deres ret og det gælder både HE500 og mine 600Ω AKG 240. Polaris har kræfter - masser af kræfter! Rigeligt til både HE500 og AKG240.
Mit første lydmæssige indtryk af Polaris'en var ret godt. Både at den kunne puste liv i mine Hifiman og så syntes jeg at den lød godt og spillede ubesværet på en i mine ører meget naturlig måde.

Indtryk i forhold til Musical Fidelity M1 HPA
Min MF M1 HPA oplever jeg som en lidt lys og detaljeret forstærker. Jeg synes den er til den kolde og analytiske side. I forhold til den er Polaris'en mørkere og knap så detaljeret. Den har ikke samme soundstage/perspektiv. Men oplevelsen af Polaris'en er alligevel mere harmonisk i mine ører. Sat lidt på spidsen har MF M1 HPA måske en tendens til at rive musikken lidt fra hinanden for at udpensle detaljer. Polaris lyder mere flydende og 'rigtig' i mine ører, MF M1 HPA har bedre deltajer og soundstage/perspektiv.

Indtryk i forhold til Musical Fidelity A1.
Min MF A1 er en højtaler forstærker, og jeg har lavet en lille dæmper-boks, så jeg jeg kan slutte mine hovedtelefoner til højtaler udgangen ( http://www.hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=12&t=2091&p=70592 ) Jeg oplever den som en forstærker med en varm og lidt laid back lyd. I forhold til den er Polaris'en lysere i lyden og med bedre punch og dynamik. Jeg oplever deres detaljering som værende på samme højde, men Min MF A1 har bedre soundstage/perspektiv.

Forforstærker
Project Polaris kan også fungere som forforstærker, og det fik jeg også prøvet. Den fik lov til at drive/styre mit gamle højtaler-anlæg, som består af en Proton AA 2080 effekt forstærker og et par Dali 15a højtalere. Det gjorde den helt fint og tilfredsstillende. Jeg bruger ikke mit anlæg så meget, så jeg har ikke forudsætningerne for at kunne bedømme hvor godt den gør det som forforstærker - men hos mig faldt den ikke igennem ;-)

Afrunding
Det har været sjovt at have Projekt Polaris på besøg. Det længe siden, at jeg har deltaget i en tour, og jeg har nydt ikke bare Polaris'en, men også det at lytte til noget nyt grej i forhold til det sædvanlige, har været berigende og lærerigt. Og så er det en ret fin forstærker, som i mine ører ikke gør noget galt. Tværtimod gør den meget godt. Nogle vil måske savne lidt soundstage/perspektiv eller bedre deltaljer, men så kommer man nok til at betale en del mere end de 17-1800 kr, som det vist koster at få den til Danmark. Alt i alt synes jeg det er en meget vellykket og afbalanceret forstærker.

Tusind tak til Frans for at lĂĄne den ud til Hoved-fi :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Project Polaris - indtryk fra touren

Indlægaf toppe » 29. okt 2014, 23:02

Jeg glemte at nævne én ting: Den lille Polaris står imponerende godt fast, sin størrelse taget i betragtning! Jeg har for relativt nyligt erhvervet mig det kabel, som fulgte med de tidlige HE500, og det er meget tykt, tungt og stift. Selvom jeg gik lidt rundt med HE500 på hovedet flyttede Polaris sig slet ikke - den vejer jo ikke så meget, så fødderne må klæbe ret godt ;-) Jeg var dog nødt til lige at sætte en finger på Polaris'en, når jeg skulle hive jack-stikket ud.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Project Polaris - indtryk fra touren

Indlægaf Psymon » 4. nov 2014, 12:21

Kommer lige med lidt korte indtryk. Det er desværre ikke blevet til helt så megen lytten som jeg kunne have ønsket mig, men med speciale eksamen var der lige noget andet der fik prioritet.

Som toppe så fint skriver, så har den lille sag rigeligt med kræfter! Jeg køre med Attenuation på indgangen og low gain og den køre stadig omkring kl 9 på volumen med mine Sennheiser Hd650. De mange små justeringer der kan gøres med attenuation, bandwidth, resistance og gain gør det til en ret universel forstærker og den kan faktisk drive mine Custom Art Pro330v2 uden at ødelægge mine ører.

Indtryk af lyden er positiv, jeg synes den giver noget mere punch i bassen end min O2 amp. Samtidig kan jeg godt lide dens generelle præsentation af lydbilledet og må erkende at den godt kunne blive en fremtidig investering!

Jeg er personligt ret vild med udseendet, men har også altid haft en forkærlighed for akryl og blottet elektronik, så det er en personlig holdning.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Project Polaris - indtryk fra touren

Indlægaf Burgunder » 26. nov 2014, 11:23

Jeg har i snart 3 år brugt en Ibasso D7 amd/dac af og til også en Ming-DA Mc84 rørforstærker og jeg har haft besøg af en O2 og nu denne Polaris.

Jeg må tilstå, at jeg har svært ved at høre forskel på diverse forstærkere, det er meget lidt der skiller dem.

Jeg startede med at lytte en 3 dages tid på Polaris alene. Det lød da godt, og jeg tænkte mig, at der var lidt mere knald på trommerne, og at lydbilledet blev en anelse større. Så prøvede jeg at sammenligne i lidt A/B, og indtrykket var det samme, men hvis jeg levelmatchede Ibasso og Polaris med hvid støj og hjælp fra en mobilapp, så var det meget svært at høre forskel, ja ind imellem glemte jeg, hvilken jeg lyttede til.

Jeg havde lidt det samme indtryk, da jeg havde besøg af O2, jeg har meget svært ved at høre forskel på forstærkere, måske fordi jeg ikke lytter særligt højt, måske fordi mine hovedtelefoner ikke er så voldsomt detaljerede(AKG K400 og Martin Logan Mikros 90), måske er jeg bare ikke god til at lytte, jeg kan dog stadig høre 16 KHz på trods af mine et par og fyrre år.

Jeg skal have en forstærker på et tidspunkt, men så skal jeg åbenbart højere op af rangstigen, hvis det er muligt.
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: Project Polaris - indtryk fra touren

Indlægaf Kristian R » 2. feb 2015, 18:41

Så har jeg fået lyttet lidt til Polaris'en den sidste uges tid, og mit indtryk er at den spiller rigtig godt. Jeg kan godt lide designet og at den ikke fylder så meget, jeg synes faktisk den ser bedre ud end de to andre klodsede kasser jeg har til at fylde på mit bord. Også muligheden for at pille ved jumperne er en fed feature som jeg ikke har set på andre forstærkere før. Jeg satte Polaris'en til en Anedio D1, og lyttede til HD650, Fidelio X1, og lille smule til CAL!, og brugte mest tid med X1'eren. Forskellene i lyden er svære at høre, men jeg bilder mig ind at Polaris'en gav lidt mere smæk på lyden ifht. forstærkeren på Anedio'en, der var lidt mere punch på trommer og distanten fremstod lidt skarpere, Anedio'en lød vist lidt mere afrundet i det.

Polaris'en spillede også glimrende med HD650, jeg sammenlignede med Lyr'en med rør, som jeg syntes lød lidt varmere og dynamisk, og hældte til jeg foretrak HD650'eren med Lyr'en. Polaris'en lød lidt anderledes, muligvis mere højopløst, og jeg ville sige at den også ville være et godt valg af forstærker til en HD650.

Fedt at prøve Polaris'en, en særdeles veldesignet sag, tak for lån til Frans (Solderdude). Jeg nød at benytte lejligheden til at pløje mig igennem mine favorit numre i de sene aftentimer. musik11

..Et lille foto

Billede
Kristian R

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. okt 2012, 09:55
Geografisk sted: København

Re: Project Polaris - indtryk fra touren

Indlægaf sorenb » 4. feb 2015, 19:44

Modtog Polaris'en ved middagstid idag. Efter en times tid blev den sluttet til.
Har lyttet pĂĄ dels HD800, dels HE500 og et par Beyer DT990 Premium (250), og hovedsagligt sammenlignet med Meier Audio's Corda Classic. Begge designs er IC-baseret.
Jeg har læst de øvrige indtryk af Polaris i nærværende tråd, umiddelbart er jeg dog knap så begejsteret.

Den spiller da pænt men....
Overordnet er mit indtryk, at jeg oplever Polaris som anstrengende og komprimeret i den mĂĄde den formidler pĂĄ.
Den opleves vag i bassen, og med en del udtværing, der får teksturen til på instrumentklangen til nærmest at forsvinde.
Mellemtonen opleves lettere kras og med tendens til aggresivitet.
Diskanten udtværes ligeledes en del, og der er mangel på luft.
Soundstage synes noget klemt både i bredde og dybde, og tiltider usammenhængende enten er det in-your-face, eller osse er står det 'omme bagved'. der synes at være helt tomt imellem.
Jeg oplever dens præsentation i stil med fx Corda2Move, Polaris'en er bare mere agressiv i mellemtonen, og der er primært det, der får mig til at vende tomlen nedad.
Corda Classic'en har til sammenligning bedre styr på bunden, tydligere tekstur. Mellemtonen er mere åben og langt mindre kras og aggresiv, end Polaris'en. Diskanten mere præcis og mere luft. Corda'ens Soundstage er en hel del bedre, klart mere bredde, og langt bedre fordeling i dybden.

Opsummering:
Jeg har hørt forstærkere til den halve pris, der har samme karakteristika som Polaris'en.
Corda Classic koster lidt mere end det dobbelte, men er i mine øre meget bedre end Polaris'en. De mange indstillinger Polaris'en byder på synes ikke nævneværdigt at ændre på indtrykket.
Polaris'en synes mere at være født af en idé om, at 'det kunne være sjovt' at lave forstærker med masser af bling og tivoli, end med masser af vellyd.
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron