FiiO E11K - erfaringer søges



FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 4. nov 2014, 07:43

Greetings!

Jeg har længe haft en idé om at bygge min egen portable forstærker til mine Beyerdynamic COP, men så faldt jeg over forstærkere fra FiiO. Det er især E11K der er interessant for mig (pris, funktionalitet, brugsmønster). Jeg hører musik fra praktisk taget alle genrer og (øre)COP'erne står altid i stilling "Neutral".
Forstærkeren skal kun bruges når jeg er på farten hvilket, som udgangspunkt, kun sker 2 gange om sommeren og 2 gange om vinteren.
Lydkilden "pĂĄ farten" er en SanDisk Sansa Clip+ med RockBox-firmware. Filerne er i FLAC.

Kom frisk.


Mvh
TH
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf davidsh » 4. nov 2014, 10:05

Hmm, hvis jeg stod i dit tilfælde ville jeg ikke umiddelbart investere i en transportabel forstærker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 4. nov 2014, 10:25

davidsh skrev:Hmm, hvis jeg stod i dit tilfælde ville jeg ikke umiddelbart investere i en transportabel forstærker.

Hvorfor ikke?
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf Ostebaronen » 4. nov 2014, 10:33

COP synes jeg ikke skalerer med forstærkning, i hvert fald ikke noget nævneværdigt. Så hellere spare de penge op og købe noget bedre på sigt.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 4. nov 2014, 10:51

Ostebaronen skrev:COP synes jeg ikke skalerer med forstærkning, i hvert fald ikke noget nævneværdigt. Så hellere spare de penge op og købe noget bedre på sigt.

Kombinationen er ulidelig at høre på som det ser ud nu. Bassen er ødelagt, fordi Sansa'en ikke kan tøjle den. Der skal noget effekt til.

Jeg bruger slet ikke mine fine COP's sammen med Sansa'en nu. Der er DTX 41 iE koblet til i øjeblikket. De er fine nok når man sidder i et venteværelse og mangler lidt adspredelse, men ikke under 5 timers rejse.
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf davidsh » 4. nov 2014, 18:20

Min egen erfaring er at det er let at narre sig selv, specielt mht. lyd. Så jeg går personligt efter noget der kan levere nok effekt uden forvrængning når jeg køber forstærker. Altså hælder jeg i stor grad til målinger og tror knap så meget på mine ører. Clippen måler fornuftigt, så jeg ville ikke opgradere til bedre forstærkning medmindre der manglede effekt.
Men det er jo bare en holdning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf Claus-DK » 4. nov 2014, 19:22

Smag og behag er forskelligt sådan er det og sådan skal det være..
Uanset om man har rigeligt med kraft i forvejen kan en ekstra forstærker i et kredsløb gøre en forskel og kan kurere dårligdomme..

Når du i forvejen er indstillet på at rende rundt med en lydklump, ville det måske være en Idé at kigge på Ibasso og FiiO de laver begge nogle afspillere med fine data og præstationer, så har du stadig en "one box solution" og har en kilde der burde leve op til de flestes forventninger og det koster ikke meget mere i forhold til at købe en forstærker..

Ulempen ved at forstærke et signal du ikke er tilfreds med i forvejen er jo at du risikere at det virker omvendt af hvad du forventer, fordi du gør svaghederne mere tydelige..

Clippen burde have bøffer nok til COP, så noget kunne tyde på at det er noget andet end rå kraft der mangler, måske klæder Clippen og COP bare ikke hinanden nogle kombinationer er næsten ligesom at tage skoene omvendt på, det fungere bare ikke..

Velkommen til dejligt du kunne komme..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 4. nov 2014, 20:13

davidsh skrev:Min egen erfaring er at det er let at narre sig selv, specielt mht. lyd.


Min erfaring er, at jeg skal holde mig til mine ører. Hvis det ikke lyder ok har det ikke den ønskede effekt, nemlig afstressning.
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 4. nov 2014, 20:23

Claus-DK skrev:Når du i forvejen er indstillet på at rende rundt med en lydklump, ville det måske være en Idé at kigge på Ibasso og FiiO de laver begge nogle afspillere med fine data og præstationer, så har du stadig en "one box solution" og har en kilde der burde leve op til de flestes forventninger og det koster ikke meget mere i forhold til at købe en forstærker..

Jeg er ikke ude efter en "one box solution". Jeg er ude efter maksimal fleksibilitet. Når jeg sidder i en Xbus er størrelsen ikke et issue (mit oprindelige selvbyggerprojekt er/var en hybridforstærker med rør i indgangen og et klasse-A-trin i udgangen, drevet af en laptopforsyning).
Når jeg render rundt i byen er størrelsen et issue - men der har jeg heller ikke COP på. :-)

Ulempen ved at forstærke et signal du ikke er tilfreds med i forvejen er jo at du risikere at det virker omvendt af hvad du forventer, fordi du gør svaghederne mere tydelige..

Signalet fejler ikke noget. Afspilleren lyder absolut ok. Den mangler bare kræfter. Følsomheden i COP er ikke imponerende. :-P

Velkommen til dejligt du kunne komme..

Mange tak.

Er der et sted i profilen hvor man kan notere sine erfaringer, lydinteresser og grej-liste?
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf Buyer no 1 » 4. nov 2014, 23:12

McCleod skrev:Er der et sted i profilen hvor man kan notere sine erfaringer, lydinteresser og grej-liste?


Ikke direkte i profilen. Men vi har denne trĂĄd http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=15&t=1214 til grej-lister.

Erfaringer og lydinteresser skriver vi bare om i de relevante fora 1musik

rulle5
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 5. nov 2014, 06:45

Nå, den ryger på juleønskesedlen, så må vi se hvordan den lyder - ellers må den byttes til noget andet.

Jeg skal nok give et grundigt review af den. :-)
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf Claus-DK » 5. nov 2014, 08:55

Det glæder jeg mig til at læse...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf davidsh » 5. nov 2014, 09:43

Erfaringer og lydinteresser kan også skrives i gæstebogen, det er der folk introducerer sig selv og sådan... Held og lykke med det.
Jeg var selv fint tilfreds med e17 back then..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: FiiO E11K - erfaringer søges

Indlægaf McCleod » 19. jan 2016, 00:29

McCleod skrev:Nå, den ryger på juleønskesedlen, så må vi se hvordan den lyder - ellers må den byttes til noget andet.

Jeg skal nok give et grundigt review af den. :-)


Hold op, jeg glemte helt at give et review. :-P

Jeg har haft den i et års tid nu og kvalitetsforbedringen var klar fra første øjeblik. Der er så meget mere styr på Custom One Pro med denne forstærker. Selv NAD 114'eren kan ikke gøre det bedre, så nu er FiiO'en fast inventar i hifi-stablen.

Hele mit setup er neutralt i indstillingerne og jeg bemærker en usædvanlig ro og klarhed i lydbilledet. Mellemtonen er lidt tilbagetrukket, men det skyldes nok hovedtelefonerne. Diskanten er lys uden at blive skinger. Bassen er kraftig uden at være overvældende. Anslag fra stortrommer står nagelfast i lydbilledet og både kontrabas og elbas føles nærværende. De ankepunkter jeg havde for kombinationen af COP og Sansa er pist væk. Der kan spilles højt og spilles længe. Kombineret med det stationære anlæg er oplevelsen endnu større. Det bliver aldrig øretrættende, uanset om det er jazz, funk, rock eller opera.
Custom One Pro drives med gain i stilling 'High'. DTX 41 iE drives med gain i stilling 'Low'. 'Bass Boost' er slĂĄet fra.

Design og byggekvalitet er naturligvis i top. Der er ikke sprunget over hvor gærdet er lavest. Potentiometeret er fra ALPS og det kan naturligvis mærkes. Eneste ankepunkt er, at udgangen sidder på bagsiden. Det er lidt træls når man har den stående i en fast installation.
Batteritiden er lang, hvis man husker at slukke den efter brug; julen varede lige til pĂĄske sidste ĂĄr. rulle2
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster