Headamp til ipod/etymotic



Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 15. aug 2011, 00:12

Her er så et nybegynder-spørgsmål..

Hvilken hovedtlf-forstærker ville være en god match til min ipod classic+etymotic er4p, forudsat følgende:

- budget 2-3000
- størrelse/mobilitet er mindre vigtigt (skal bruges stationært på min arbejdsplads)
- må få strøm fra strømnet (eller evt batteri)
- har ingen nytte af en masse ind- og udgange (skal kun bruges med ipod som kilde)
- foretrækker et neutralt design

Idéen er at hente mest muligt ud af ipod/er4p, og jeg forestiller mig en headamp ville kunne bidrage til det, eller?

Jeg er opmærksom på, at er4s nok er mere velegnet til headamp (eller?), og det er ikke umuligt, at jeg anskaffer 4s til arbejdspladsen, og så beholder 4p til mobilt brug.

Er der noget jeg har overset, overvejelser jeg bør gøre mig? Har kigget lidt her på hoved-fi og lidt på head-fi, men man drukner let i headamps med alskens teknologi, som ikke rigtig er nødvendig i mit tilfælde (så vidt jeg kan vurdere).

Vil sætte pris på idéer/forslag/anbefalinger..


Mvh Ketil
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 15. aug 2011, 07:09

Jeg synes du skal kigge efter en iBasso D12. Den er super god sammen med ER-4 og den indbyggede DAC er også ret god af en bærbar at være. Ydermere kan man skifte Opamps i den så den passer bedre til andre hovedtelefoner men jeg fandt frem til at dem, der sidder i fra starten har bedst synergi med ER-4. Jeg ved godt at du ikke kigger efter en portable men til det formål vil jeg stadig gå efter en IBasso og det er mest pga at den lyder rigtigt godt med de etymotics.

Du vil også kunne bruge den direkte ud fra din pc via usb, optisk eller coax. Den kan fås hos headaudio.dk eller direkte fra iBasso hvis du ikke er nervøs for import told. Der er mere om den i andre tråde her på forum :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 15. aug 2011, 08:27

Læste din vurdering af D10/ER-4, skal kigge på D12.

Har ingen mulighed for at bruge min stationære arbejds-pc til forstærkeren (lydkortet er taget ud), og ingen planer om at medbringe ekstra bærbar-pc på arbejdet. Dette er også grunden til, at jeg i åbningsindlægget nævnte det med begrænset nytte af diverse ind- og udgange.

Er vant til at måtte importere både det ene og det andet (Norge er jo ikke i EU), så det afskrækker ikke.

Tak for forslaget.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf helledie » 15. aug 2011, 09:35

Den skal ikke bruge lydkort - den skal kun bruge en usb udgang:) så klarer den selv resten.. Det er en dejlig lille sag - har selv en.
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 15. aug 2011, 09:43

Ok, misforstod, troede usb/optisk/coax refererede til signalvejen, ikke til strømtilførsel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Ostebaronen » 15. aug 2011, 10:41

Ketil B skrev:Ok, misforstod, troede usb/optisk/coax refererede til signalvejen, ikke til strømtilførsel.


Det refererer jo også til signalvejen, med det plus at D12 kan fungere som lydkort når den er koblet til computeren via USB.

Tjek lige manualen så får du svar på dine spørgsmål: http://www.ibasso.com/download/2010929223316.pdf
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 15. aug 2011, 12:26

Admin, kan se ud som om tråden skulle have været i AMP/DAC-kategorien istedet, bare flyt den, hvis den hører til der.

Tak for diverse svar, blev lidt klogere :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 15. aug 2011, 14:30

Ketil B skrev:Idéen er at hente mest muligt ud af ipod/er4p, og jeg forestiller mig en headamp ville kunne bidrage til det, eller?

Jeg er opmærksom på, at er4s nok er mere velegnet til headamp (eller?), og det er ikke umuligt, at jeg anskaffer 4s til arbejdspladsen, og så beholder 4p til mobilt brug.


Hvilken iPod har du? Hvis det er en gammel Classic 5.gen eller tidligere så er en forstærker en god ide. Men hvis du har en iPod Touch eller iPhone så synes jeg faktisk at mine ER-4S lyder ganske udemærket uden forstærker. Jeg ved ikke om det bare er mig? Men jeg synes ikke ER-4S er de IEM jeg har hørt der reagerer aller mest på at få en forstærker foran. Det giver en del men om det er så mange penge værd til lige netop ER-4P ved jeg ikke. De skulle jo netop være lette at trække direkte fra en DAP :-)

Jeg synes at mine ER-4S er mest praktiske direkte ud af min iPhone så ofte bruger jeg slet ikke forstærker. Men hvis jeg skal anbefale en forstærker så er iBassoen den jeg synes har tilført mest lytteglæde til mine ER-4S.

Jeg kender ikke rigtigt nogle andre forstærkere som jeg har haft et længere kendskab til. Men jeg har brugt en Meier Stepdance ved flere lejligheder sammen med mine ER-4S - og den er helt bestemt også VIRKELIG god. Hvis du kører på batteri har den dog kun 8-10 timer. Skal du kun bruge den på kontoret er der mange, der sætter en 15V strømforsyning til og det giver et ekstra kick til den. Den har ikke indbygget DAC men er en (næsten) no compromise portabel forstærker som har fået rigtigt gode anmeldelser - og jeg vil gerne skrive under på at den ER god :-) og holder sig også inden for dit budget.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 15. aug 2011, 18:15

Er lidt i tvivl om hvilken generation ipod, men det er en Classic 120 GB fra februar 2009. Jeg synes for så vidt, at lyden fra ER-4P er ok, tænkte bare det måske var muligt at hente lidt mere ud af dem via headamp. Bruger ipod/er4p dagligt i mange timer på arbejdet, så selv en mindre kvalitetsforbedring af lyden vil betale sig. Håber også måske at kunne mindske forskellen lydkvalitetsmæssigt mellem ude (ipod/er4p) og hjemme (Naim CDX2/Supernait/nSAT). Er selvfølgelig klar over at højtaler-lyd og in-ear-lyd ikke er umiddelbart sammenlignelige, men oplever ipod/er4p halter lidt efter transparens-mæssigt. Måske kan dac'en i iBasso ændre på dette?

Et praktisk nybegynder-spørgsmål mere.. Hvis jeg anskaffer iBasso D12, hvilken kabel bruger jeg så mellem ipod og iBasso? Der er vel forskel om jeg kobler via DAC-del, eller udelukkende via AMP-del?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf ebes » 15. aug 2011, 18:44

Der vil man typisk bruge et lod-kabel (fx http://www.head-direct.com/product_detail.php?p=68) fra ipodens signal ud til indgangen forrest på d12eren. Men dermed bruger du kun amp delen og ikke dac delen (usb ind) AFAIK.
Headphones: HD 600, SR225i, Hd 25-1 II adidas, DT 770 Pro (32ohm)
Amps: Udac2, Shiit Asgard, Yulong d100, LD I+, Ibasso d10
http://www.last.fm/user/eberk2310
ebes

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 6. apr 2011, 22:26
Geografisk sted: Svendborg

Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 15. aug 2011, 18:50

Korrekt som ebes siger. Du bruger kun forstærkerdelen med iPod. Men den er også alle pengene værd. Så gør det jo ikke noget at man har en god Dac med til andre formål. Den kan man jo altid få brug for :-)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.209728,8.997454
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 15. aug 2011, 19:24

Ok, tak, det var egentlig, hvad jeg i udgangspunktet forestillede mig, at en dac ikke havde den allerstørste relevans i min situation.

Mht lod-kablen, signalkabler har jo normalt en vis betydning for lyden, gør det sig gældende for denne også? Ebes linkede til en, men jeg forestiller mig der er flere producenter om budet her også?

Beklager, hvis jeg indimellem stiller basale/banale spørgsmål :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 15. aug 2011, 20:23

Husk lige at søge lidt på Meier 2Stepdance på Head-fi.org....

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

Den er jeg selv meget hooked på at prøve.

Man kan få line out dock stik i alle prisklasser. Men det er ikke der man får mest lyd for investeringen.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf nc8000 » 15. aug 2011, 22:09

En MiniBox E+ hvis den stadig kan fås. Den har også P2S adaptor indbygget så du kan bruge dine P'er og så bare slå switchen til på forstærkeren så bliver de til S'er
nc8000

 

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 16. aug 2011, 16:09

nc, jeg tror ikke MiniBox E+ er på markedet mere, finder bare en ES-udgave.

Har nu læst lidt om D12 og 2Stepdance. Sidstnævnte ser måske lidt sær ud (i mine øjne), men hvis lyden er god, så kan man vel leve med det. Synes egentlig Meiers nye Jazz forstærker ser mere spændende ud. Den er så ikke på markedet endnu, forstår jeg, men vil den være overkill i forhold til ER4P? Så har den også bare RCA-indgang, hvad er erfaringerne med lod-til-rca i forhold til lod-til-mini?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Kolind » 16. aug 2011, 19:25

Ketil B skrev:Synes egentlig Meiers nye Jazz forstærker ser mere spændende ud. Den er så ikke på markedet endnu, forstår jeg, men vil den være overkill i forhold til ER4P?


Jeg tror at NC er den helt forkerte at spørge om noget er overkill til ER4 :lol: :lol: :lol:

rulle4
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Kolind » 16. aug 2011, 19:32

Ketil B skrev:nc, jeg tror ikke MiniBox E+ er på markedet mere, finder bare en ES-udgave.

Har nu læst lidt om D12 og 2Stepdance. Sidstnævnte ser måske lidt sær ud (i mine øjne), men hvis lyden er god, så kan man vel leve med det. Synes egentlig Meiers nye Jazz forstærker ser mere spændende ud. Den er så ikke på markedet endnu, forstår jeg, men vil den være overkill i forhold til ER4P? Så har den også bare RCA-indgang, hvad er erfaringerne med lod-til-rca i forhold til lod-til-mini?


Spøg til side..

Jazz er, hvis ikke du allerede skulle have set det, ikke en bærbar forstærker og derved ikke helt sammenlignelig. Den er dog garanteret særdeles glimrende.
Der findes oceaner af lod->rca kabler på markedet; Det er udelukkende et spørgsmål om terminering trods alt. RCA burde angiveligt have en fordel i og med at der er en væsenteligt større kontaktflade. Til gengæld tror jeg at det er så godt som uden betydning hvis man ser på hvor signalet kommer fra; Bittesmå pins på dock-stikket :|
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 16. aug 2011, 19:51

Så er valget blot om du vil have en stationær eller en portabel. Som Kolind siger så er der mange LOD -> RCA eller mini jack. Jeg synes bare den slags LOD er ret dyre i forhold til hvad man får. Så du skal nok lige have prisen med på den hvis du vil have lyden ud fra line out på din iPod hvis budgettet er stramt.

Hvis du køber en Jazz vil du sansynligvis ikke blive skuffet. Jeg har selv været meget glad for Meiers forstærkere igennem tiden. Både bærbare og stationære.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 16. aug 2011, 21:03

Kolind, tanken om begrænsninger i signalvejen via dock har strejfet mig :-) I det hele taget har jeg været i tvivl om hvor meget ipod som kilde kan strækkes til, og derfor hvor meget det betaler sig at stræbe efter. Det angår både forstærkere og kabler.

Burning, ja, nu må jeg så overveje om det er stationær eller transportabel forstærker, som er sagen for mig. Havde i udgangspunktet en stationær i tankerne, tror jeg, men ser i dag også fordelen ved en mere mobil udgave. Vi får se.

---

Et lille tankeeksperiment.. Det slår mig, at jeg jo har en hovedtelefonforstærker (Naim Headline) derhjemme, som sjældent anvendes. I øjeblikket står den uden strømforsyning (Naim NAPSC), men den har jeg i forvejen planer om at anskaffe (vil gerne have muligheden er der, når lysten skulle komme).

Headline har fastmonteret DIN-kabel (5-pin/180 grader/hanstik), så hvis jeg skulle koble ipod'en til som kilde, ville jeg få brug for en LOD-til-DIN hunstik kabel (antager denne må special-fabrikeres)

Vil tro, at ER-4S er bedre egnet til Headline, så må også have fat i ER4P-24 kabel. Derudover har Headline 1/4" udgang, så en 1/8"-1/4" adaptor er også påkrævet.

Med andre ord en masse ekstra mellemled, og ikke mindst et element af uforudsigelighed, hvad slutresultatet angår.

Økonomisk ville det ikke blive så meget dyrere end f.eks. Corda Jazz + LOD-kabel, men er det overhovedt værd at overveje?

Nogen tanker fra de herrer om dette, i forhold til den enklere løsning, som f.eks. Corda Jazz?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Kolind » 16. aug 2011, 22:23

Tanken om begrænsninger i signalvejen har strejfet mig utallige gange; Hver gang jeg kigger på den lille sølle printbane der fører hen til kablet der fører til stikket på min forstærker :| Og alle de små printbaner før det som mit skrøbelige fine signal skal piskes igennem :D

Hvis du er lidt snild med en loddekolbe kan du lave din egen s-adapter som samtidigt er en 1/4" jack = to fluer med et smæk :)

Et LOD til hun DIN kan måske være lidt tricky at opstøve og småt at lodde selv hvis man ikke er så øvet (jeg har i hvert falde ikke mod på det endnu) men det er såmænd nok noget der burde være til at opstøve alligevel eller få lavet noglelunde billigt. Alternativt må der let kunne findes rca -> DIN selvom det jo så vil give et led ekstra :|

Hvilken løsning der er bedst kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke kender nogle af de to udgaver. Der kan dog som du selv siger godt spekuleres lidt i om hvorvidt ipodden nærmer sig at være det svage led.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster