Headamp til ipod/etymotic



Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 17. aug 2011, 00:16

Ok, har tænkt over sagen, og tror en portabel forstærker er mest hensigtmæssig, og også den mest økonomiske løsning. Tror ikke jeg får brug for dac i denne omgang, så har besluttet mig for 2Stepdance. Køber en variabel lineær AC/DC adapter fra norske Mascot til det mere stationære brug. Batteriet kan så anvendes under mobilt brug. Sammen med planlagte custom-fits til ER-4P, tror jeg dette setup vil dække mit behov tilfredsstillende (i første omgang i det mindste). Tak for alle bidrag, det har været en stor hjælp.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Claus-DK » 17. aug 2011, 00:31

Hvis du skal have tip til dine etyer, kan jeg varmt anbefale Spiralear, de er billige og er bygget anderledes end de tips jeg ellers har set, de er simpelthen større og fylder øret bedre ud, de giver også bedre isolation og forsegling, end de andre tips jeg har har..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 17. aug 2011, 04:16

Tak, Claus, skal se på det. Har egentlig allerede taget kontakt med den lokale (norske) agent for Etymotic's samarbejdspartner ACS, men har dog ikke bestilt endnu. Prismæssigt er forskellen nok ikke så stor (ACS-agent=1000NOK og Spiralear=69EUR+fragt+25%norsk moms), men hvis spiralear forsegler/isolerer bedre, så gør dette dem attraktive for mig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 17. aug 2011, 07:29

Hej Ketil B - du har lige købt en af de bedste portable forstærkere på markedet ifølge mange ovre på head-fi.org :-) så tillykke med den. Jeg må indrømme at Jeg er en anelse misundelig da jeg har haft den på min ønskeliste i lang tid. Jeg ser frem til at læse om dine indtryk af den når du får den.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Claus-DK » 17. aug 2011, 10:03

Ham der har Spiralear er en tidligere ansat vad ACS så de er nok lige gode..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 17. aug 2011, 14:46

Burning, skriver gerne et par ord til den tid. Har så ikke en headamp-park som din ;-) men har nu trods alt lidt sammenligningsgrundlag i form af min Naim headamp med Grado RS1 (og diverse eksterne strømforsyninger).

Claus, ACS' custom-fit ser ud til at have en lidt mindre krave end spiralear, og ER-4 sidder på den måde knap så indkapslet som hos spiralear. Hvorvidt det har betydning for lyden, ved man vel aldrig før man har sammenlignet de to. En af hver er jo også en mulighed (siden jeg har ER4+HF5). Har desuden glemt at spørge ACS-agenten hvilket materiale de bruger til deres propper, men spiralear bruger vel silikone, så vidt jeg kan se på hjemmesiden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Claus-DK » 17. aug 2011, 23:42

Spiralear bruger silikone, hvilket jeg tror er væsentligt bedre end det hårde akrylplast der bruges andre steder..
Dog tror jeg de fleste bruger silikonen til tips..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 18. aug 2011, 22:58

Tja, så er 2Stepdance på vej, sammen med en Quables lod-til-mini kabel - forventet levering om en uges tid. Mascot strømforsyningen er også bestilt, og afstøpningerne sendes til ACS-agenten i morgen. Spændende, glæder mig selvfølgelig, og håber mine forventninger til et løft i lyden vil blive indfriet. Tak for de gode råd og den gode vilje. Skriver et par ord, når sættet er samlet og i brug om nogle uger.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 19. aug 2011, 06:57

Dejligt og spændende! Håber du bliver glad for det :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 22. aug 2011, 16:48

Er 2Stepdance modtaget endnu? :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 22. aug 2011, 17:03

Næh :-) men blev først bestilt torsdag (og sendt fredag morgen), og så plejer ting at ligge en uges tid hos toldvæsenet her til lands også, så tidligst mandag i næste uge forventer jeg.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 22. aug 2011, 17:34

Ketil B skrev:Næh :-) men blev først bestilt torsdag (og sendt fredag morgen), og så plejer ting at ligge en uges tid hos toldvæsenet her til lands også, så tidligst mandag i næste uge forventer jeg.


Ohh... den salige ventetid :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 25. aug 2011, 19:39

Forstærkeren lå i postkassen i dag. Har netop koblet den til, og kan allerede nu efter kun 15 minutters lytning sige, at den bliver jeg sandsynligvis meget tilfreds med. Lige ud kassen er lyden både luftigere og fyldigere, og rummet den bevæger sig i har udvidet sig betragteligt. Selve forstærkeren virker meget solidt bygget og en fin detalje er låsemekanismen på batteridækslet. Batterier og strømforsyning er også ankommet, så skal de næste dage prøve lidt frem og tilbage (9-12-15V). Har desuden en ER4P-24 kabel på vej, så får mulighed for at teste 4P/4S på forstærkeren. Skal vende tilbage med flere indtryk (og et par billeder), når jeg har lyttet lidt mere. Tak for hjælpen, gutter 1musik
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 27. aug 2011, 20:26

Meier Audio Corda 2Stepdance

Lyden.. 2Stepdance har nu spillet små 20 timer. Har hørt meget forskelligt musik, for at se om forstærkeren har egne præferencer ;-) Førstehåndsindtrykket har ikke ændret sig nævneværdigt. Synes stadig lydbilledet er både klarere, luftigere og fyldigere. Med ER-4P føles forstærkeren godt balanceret, og har derfor en behagelig klang. Jeg savner en lille smule mere drive/livlighed, tror dog det hænger sammen med hvor jeg kommer fra, dvs Naim-anlægget i stuen herhjemme. Naim's PRaT (Pace, Rhythm and Timing) giver en medrivende livlighed, som gør det vanskeligt at holde rocke-foden i ro (eller dirigenthænderne i mit tilfælde :-). Så 2Stepdance er lidt 'pæn' med ER-4P, dog på en hyggelig måde. Det er muligt den ændrer karakter med andre headsets/IEMs.

Batteri.. Levetiden på ca 10 timer for iPowerUS 9V520mAh synes at passe meget godt. Meier nævner i den medfølgende brochure/manual, at for alkaline batterier er levetiden 20-25 timer, men jeg har ikke testet dette. Jeg har anskaffet en lader til iPowerUS Li-Po batterierne, som også kan bruges på andre batterityper.

Ekstern strøm.. Har anskaffet en Mascot strømforsyning. Denne er (som anbefalet af Meier) af den lineære, regulerede type. Det fine med denne er, at der medfølger adskillige stik, og disse kan frit monteres med inderkant eller yderkant som positiv. Den kan give fra 5 til 15 V, og dette justeres på undersiden med en skruetrækker, så man ikke uforvarende kommer til ændre strømstyrken. Men :-) må indrømme, at jeg med ER4 ikke hører forskel på 9/12/15 V, så i mit tilfælde er strømforsyningen måske ikke det bedste køb. Vil dog tro den kan gøre nytte med hovedtelefoner som er lidt vanskeligere at drive. Meier selv siger i hvert fald, at 15V vil gøre en vis forskel.

Grado.. Har også prøvet mine Grado RS-1 på 2Stepdance, her må jeg nok sige, at forstærkeren ikke slipper så godt fra det. Grado'erne bliver for skarpe, og det er tydeligt, at forstærkeren ikke kan frembyde den nødvendige kontrol og opløsning. Mit sammenligningsgrundlag er her Naim Headline, med forskellige eksterne strømforsyninger, og med forskelige Naim cd-afspillere og forstærkere. En helt anden prisklasse, så måske ikke så overraskende at 2Stepdance kommer til kort. Dog får det mig til spekulere på, hvordan 2Stepdance vil klare de andre hovedtelefoner i RS1's prisklasse. Har så ikke indsigt nok til at kunne vurdere, om der er noget ved Grado'erne som ikke matcher 2Stepdance. Her tænker jeg især på Grado'erne måske er for strømkrævende.

Konklusion.. Sammen med ER4, så spiller 2Stepdance bedre end jeg håbede på, og er for mig således en god investering. Dette skal selvfølgelig ses i sammenhæng med den brug, jeg på forhånd havde tiltænkt forstærkeren, dvs kombineret portabilitet/arbejdsmusik. Min Naim/Grado erfaring har vist mig, at det er muligt at tilføje musikken en naturligere, rigere og livligere klang, end den 2Stepdance kan præstere, men man kan selvfølgelig ikke forlange det samme fra en så lille headamp, med en iPod som DAP.

Afslutning.. Skulle mere komme til senere, så lægger jeg det ud her i tråden. Frem til da, vil jeg blot igen, sige tak for hjælpen til de som bidrog med råd og forslag.


Mvh Ketil



Nogle billeder..

Billede
Billede
Billede
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 16:49, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf Burning777 » 28. aug 2011, 10:33

Tusind tak for de indtryk. Jeg synes stadig den er fed og den er stadig på min ønskeliste. Jeg ved at Meiers forstærkere aldrig har haft størst synergi med Gradoer. Jeg tror heller ikke Jan Meier er den største Grado fan.... Hans forstærkere er kendt for tidligere at have bedst synergi med Beyerdynamic DT-880 og HD650 som han i hvert fald på de gamle Move forstærkere brugte som reference til at tune lyden efter.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf kvik » 28. aug 2011, 12:36

Fint at du nævner det med Grado og Meiers forstærkere. Blev selv lidt overrasket, men forstår så nu, at det ikke kun er mig, som oplever det sådan. Også nyttig for mig at vide det med Beyerdynamic, hvis jeg en dag skal overveje erstatning for/supplement til ER4.


Et par småting, som jeg glemte at nævne i mit indlæg herover..

Med ER-4P så er laveste volume-niveau en smule højt. Dette har jo også været nævnt i head-fi tråden, og Meier tilbyder at udskifte nogle komponenter, så niveauet bliver lavere. Hvis man kun skal bruge 2Stepdance med ER-4P (eller lignende let-drevne IEMs/headsets), så ville jeg overveje, om det ikke er værdt at få lavet denne ændring hos Meier, forud for levering af forstærkeren. Iøvrigt synes jeg, at den trinvise volume-regulering fungerer rigtigt godt, man bemærker den knapt.

Den anden ting jeg ikke fik nævnt, var at der er stor forskel på line-to-line og dock-to-line. Førstnævnte giver kun en minimal forbedring af lyden i forhold til uden forstærker, i mine ører. Her synes jeg ikke forstærkeren bliver en god investering. Med dock-to-line så er sagen en anden, som beskrevet i mit længere indlæg herover. Jeg anvendte her den line-to-line kabel som følger med 2Stepdance, og den Quables LOD som jeg købte hos Meier.


Har vist nævnt, at jeg har en ER4P-24 kabel på vej i posten. Jeg er selvfølgelig lidt spændt på, hvad den gør for lyden, og også om den ændrer noget ved laveste-volume 'problemet'. Jeg skriver et par ord, når den er afprøvet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Headamp til ipod/etymotic

Indlægaf imbalance » 28. aug 2011, 13:27

Ketil B skrev:
Har vist nævnt, at jeg har en ER4P-24 kabel på vej i posten. Jeg er selvfølgelig lidt spændt på, hvad den gør for lyden, og også om den ændrer noget ved laveste-volume 'problemet'. Jeg skriver et par ord, når den er afprøvet.


Det skulle jo netop ændre imp til omkring de 100, og burde hjælpe på dig forhøjede gain du oplever..

Jeg tænkte på at købe en 24'er til mine HF3 når jeg engang finder en amp til portable brug..

Men generelt så er portable amps 9/10 for kraftige til iems...
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Foregående

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron