Balanceret forstærker

Balanceret forstærker

Indlægaf Sorensiim » 26. aug 2011, 10:00

NC8000 var så venlig at forklare mig med små korte sætninger hvad man kan forvente at få ud af at opgradere til balanceret drift og selvom jeg er svært glad for mit nuværende setup kunne jeg godt tænke mig at prøve det...

Hvor mange af Jer har prøvet skiftet og hvor stor forskel gjorde det for Jer?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 28. aug 2011, 18:36

Jeg har ikke selv prøvet, men så vidt jeg kan læse afhænger udfaldet af hvilken kombination man laver. Audio-GD Phoenix (1000£ hos amp city.co) skulle lyde helt fantastisk med balancerede Beyer DT880, men er sikkert for varm eller mørk til f.eks. Senn 650. Det kan være du har læst den her anmeldelse på Head-fi, lyder meget lækkert selv om den er dyr og phoenix bliver glohed. http://www.head-fi.org/products/audio-gd-phoenix.
"there is no question that the Phoenix delivered the best sound out of the DT880 that I have ever gotten from a solid state amp, and indeed with the balanced DT880, the best sound I have ever heard from any DT880, period. The balanced DT880/600 and the Phoenix provide a level of performance that is hard to imagine unless you hear it. It’s wickedly good. "
Har også selv været nysgerrig på balanceret amp og synes ikke der er super mange at vælge mellem, som også er til at købe for menneskepenge. Undre mig over hvad forskellen er på balanceret mode med henholdsvis 1 eller 2 kabel input ligesom Phonenix kan køre. Luxman P-1U til 3000$ har helt almindelig plug in og bliver anmeldt super godt, så svært at gennemskue om det power og overskud som balanceret skulle give kan opnås på almindelig vis også. 6moons.com havde vist også en større balanceret hovedtelefontest på et tidspunkt. Måske NC kan give os nogle flere svar musik14
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar

Geografisk sted: København N

Indlægaf Sorensiim » 28. aug 2011, 22:15

Jeg har jo kigget på denne: http://tamaudio.com/store/index.php?rou ... duct_id=97 - Det er i bund og grund to let opgraderede Matrix M-Stage knaldet sammen i ét kabinet og sat til at køre som én balanceret forstærker. Reviews siger at det fungerer rigtig, rigtig godt...
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Larry » 29. aug 2011, 10:20

Okay, den ser interessant ud og rimelig i pris. Må lige finde et review på den. Her er kablerne der passer til http://tamaudio.com/blog/?p=338 , men du vil sikkert fremover kun lave dine kabler selv efter sidste succes. Handmade by Sorensiim - The Silver Dragon balanced ;-)

Jeg læste en længere anmeldelse af den balancerede Violectric v181 igår på head-fi, men den koster omkring 6000kr. fås bla. hos thomann.de. Den er ret god, men havde mindre soundstage end andre, som jeg synes er et minus, men det er selvfølgelig en smagssag.
http://www.head-fi.org/t/548608/review- ... st_7395114

Det skal så lige med, at han kun kunne teste den balanceret med en enkelt hovedtelefon, nemlig en hjemmelavet ortho. Så det ville selvfølgelig være rart, at have fået indtrykket af 3-4 forskellige hovedtelefoner på V181 : "My only balanced headphone is a custom made Ortho which I have named the YHD600. It consists of a Yamaha YH-1 Orthodynamic driver, expertly damped and placed inside the frame of a Sennheiser HD600 in sort of a semi-open configuration, recabled with a balanced custom cable made from Furutech 6N PCOCC wire (not that I think it matters much) and terminated with a 4-pin Neutrik XLR."

Han testede så også V200 som ikke er balanceret og den kunne han bedre lide (koster det samme).
"The V200 certainly has more depth and a little more width than the V181 in single ended mode and just about matches when running the V181 balanced. It’s hard to do a quick comparisons when you have to switch from completely balanced to completely single ended, but I believe I can confidently say that the two perform similarly. The balanced V181 might still have a very slight edge, but that could be caused by other variables such as running the DAC balanced. I still enjoy the V181 single ended and it was not a problem most of the time, but occasionally it felt a little constricted. Not so with the V200. And despite there not being an ultra-wide left to right stage, there is still plenty of accuracy and space between the instruments. "http://www.head-fi.org/t/551173/review-violectric-hpa-v200-amp#post_7429168

Det kan godt være V200 og V181 ligger tæt, men jeg er ikke overbevist om konklusionen på balanceret setup ud fra hans test. Det hænger vel også sammen med hvor stor investering man skal gøre for at lave hovedtelefonerne balanceret, det er jo pærenemt med Senn HD 650 at købe balanceret kabel og skifte frem og tilbage, mens andre hovedtelefoner skal sendes afsted og så permanent er lavet om til balanceret mode.

Fandt iøvrigt 6moons anmeldelserne om balanceret setups, det er straks noget andet og meget nemmere at forholde sig til musik15
"All in all, balanced operation sounds so much more real and present, more dynamic and detailed. If you are looking for a dramatic improvement to your headphone, I can't see a more cost-efficient way to do so." 4musik
http://www.6moons.com/audioreviews/bala ... s/one.html
http://www.6moons.com/audioreviews/bala ... s/two.html
Larry

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 10:39

Jeg ender jo nok med at gå balanceret... Just for the hell of it. Og naturligvis laver jeg kablerne selv -jeg ved liiige hvordan de skal være rulle2

Det bliver enten med Matrix Quattro eller hvis jeg finder et godt brugtkøb i samme prisklasse. Kunne jo balancere mine HD650 ved at ændre termineringen af det Mogami 2893 der sidder på dem nu, men jeg vil hellere prøve med The Peacock kablet hvor de to par er shieldet separat.
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Kolind » 29. aug 2011, 10:53

Første spørgsmål bør nok være om du har en balanceret kilde ?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 11:05

Kolind skrev:Første spørgsmål bør nok være om du har en balanceret kilde ?

Det er nemlig det jeg har. Noget af det der skubbede mig til at købe min D100 (udover den krystalklare lyd) var ordene "Fully balanced" rulle2

Billede

Der sidder jo lige to XLR-stik og griner lige der 8-)
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Larry » 29. aug 2011, 11:07

Du mener en balanceret Dac ? Hmmmm, min dac er balanceret, men ved ikke om det hele falder til jorden, hvis man bare kører almindelig RCA phono ind i dyret :-(
Larry

Brugeravatar

Indlægaf Larry » 29. aug 2011, 11:13

Hvor køber man iøvrigt gode, men rimelige i pris XLR kabler til DAC i EU ? Og er det kun fra USA og Asien man henter sine balancerede hovedtelefonkabler ? Gider ikke vente 3 uger på at få dem og samtidig bide negle over toldvæsnet måske napper ens pakke.
Larry

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 11:17

Larry skrev:Hvor køber man iøvrigt gode, men rimelige i pris XLR kabler til DAC i EU ? Og er det kun fra USA og Asien man henter sine balancerede hovedtelefonkabler ? Gider ikke vente 3 uger på at få dem og samtidig bide negle over toldvæsnet måske napper ens pakke.

Altså jeg kender en der kan lave dem til dig for en rimelig pris... ;-)

Edit: Skyder dig lige en PM, ingen grund til at oversvømme tråden med det.
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Larry » 29. aug 2011, 14:40

Jo tak Mr. Siim vores nye go to cable guy. Så fede ud dem du havde lavet forleden. Synes også det er irriterende, at man hele tiden skal kigge over mod USA for at finde custom made kabler.
Kom lige i tanker om danske av-cables også har XLR kabler hvis man skal forbinde en DAC balanceret, meget rimelige priser, men ved ikke med kvaliteten på deres XLR. Har selv købt en del andre av kabler hos dem og synes de har et godt udbud.
Larry

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 14:44

Larry skrev:Jo tak Mr. Siim vores nye go to cable guy. Så fede ud dem du havde lavet forleden. Synes også det er irriterende, at man hele tiden skal kigge over mod USA for at finde custom made kabler.
Kom lige i tanker om danske av-cables også har XLR kabler hvis man skal forbinde en DAC balanceret, meget rimelige priser, men ved ikke med kvaliteten på deres XLR. Har selv købt en del andre av kabler hos dem og synes de har et godt udbud.

Jeg bruger netop av-cables til alle de kabler jeg ikke gider lave selv :-)

...det minder mig om at jeg lige skal have skudt et billede af det RCA-> Minijack hun kabel jeg lavede igår og se at få det postet i kabeltråden :geek:
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2011, 15:02

Lidt sjovt med balancerede bøffer, for det har ikke rigtigt noget med det man kalder balanceret i en forstærker at gøre, det er i princippet bare en ekstra forstærker som spiller i modfase og som man så kobler op så man bruger de to +poler (hvor den ene er minus pga modfasen) i stedet for en plus og jord..
Hvilket giver mere kraft og holder membranerne under bedre kontrol..

Så vidt jeg har kunnet læse mig til..

Læg venligts mærke til at jeg IKKE siger det ikke dur, men det har bare ikke noget med balanceret drift at gøre...

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 15:09

Claus-DK skrev:Du skal jo have en CDafspiller eller andet der er balanceret som kilde, det er ikke nok med en DAC..
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Huh? CD-afspiller = digitalt medie -> DAC -> Analog out. Hvordan katten er det anderledes end Digitalt medie -> DAC -> Analog out? Jeg siger ikke du ikke har ret, jeg forstår bare ikke forskellen. :?
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2011, 15:11

I øvrigt er de XLRud der er på din dims, ikke til at koble et par bøffer til, men til en forstærker, som kører balanceret..

Om din yulong er balanceret i sin headout er lidt et tvivlsspørgsmål..

Jeg tror godt du kan lave det digitale signal balanceret, eller lave det om til balanceret og så trække det balanceret ud, det var bare overskriften med forstærker der fik mig til at vrøvle lidt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 15:17

Claus-DK skrev:I øvrigt er de XLRud der er på din dims, ikke til at koble et par bøffer til, men til en forstærker, som kører balanceret..

Om din yulong er balanceret i sin headout er lidt et tvivlsspørgsmål..

Jeg tror godt du kan lave det digitale signal balanceret, eller lave det om til balanceret og så trække det balanceret ud, det var bare overskriften med forstærker der fik mig til at vrøvle lidt..

Claus nu må du ikke tage det ilde op, men læs lige tråden ;-)

De to XLR er fixed level line outs, fuldt balancerede i øvrigt. Dem overvejer jeg så at bruge til at koble på en balanceret headamp som Matrix Quattro...
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2011, 15:20

Ja du vil prøve at køre balanceret..

Men jeg havde bare den opfattelse at det var dine bøffer du ville drive balanceret og det kræver tre ledere, hvor den ene ikke findes..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 15:24

Claus-DK skrev:Ja du vil prøve at køre balanceret..

Men jeg havde bare den opfattelse at det var dine bøffer du ville drive balanceret og det kræver tre ledere, hvor den ene ikke findes..

Det er også planen - men jeg har tænkt mig at tilsætte en ekstern forstærker for at gøre det, beklager hvis det ikke fremgik tydeligt nok :-)
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2011, 15:27

Det er sq fint nok, man skal ikke afsløre alt rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2011, 15:31

Claus-DK skrev:Det er sq fint nok, man skal ikke afsløre alt rulle2 rulle2

Når jeg kører bil bruger jeg heller aldrig mine blinklys, det rager ikke folk hvor jeg skal hen! ruller1

Anyways, planen var denne:

PC -> Toslink -> Yulong D100 -> 2x XLR -> Matrix Quattro -> 2x 6.3mm mono -> HD650 8-)
Sorensiim

Brugeravatar

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere