Balanceret forstærker



Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 5. jan 2012, 16:26

Som det ses af min signatur har jeg anskaffet mig Audio-gd Master-6 for- og hovedtelefon forstærkeren. Der er tale om en bly-tung boks på 12Kg og 43+43+8,5cm. Den er fuldt balanceret, og er den samme som Master-5, bortset fra at 5'eren yder 1,7W i 50 Ohm og kører klasse A hele vejen, mens 6'eren yder hele 7W, men så er det sidste forstærkertrin ikke klasse A. Dette er fuldgyldigt high end, efter hvad mine ører fortæller mig. Jeg har lagt mine lytteindtryk ud på nedenstående links:
http://www.head-fi.org/t/573122/another ... st_7777048
http://www.head-fi.org/t/570722/audio-g ... st_8014283
Det skal nævnes, at har man ikke (tænkt sig) HiFiMan HE-6 eller lignende ekstremt tungtdrevne hovedtelefoner, så er 6'eren selvfølgelig overkill og 5'eren oplagt.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 6. jan 2012, 14:55

Fantastisk og tillykke med den Lars. Jeg overvejer stadig at gå efter en balanceret amp, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg vil kaste efter sådan en fætter. Mike fra Headfonia har også givet udtryk for han først synes balanceret amps er pengene værd, hvis vi er oppe i den dyrere ende. Noget med at hver kanal ikke bliver forstærket lige godt og præcist på billigere løsninger. Måske er det derfor at Fang B ikke har valgt at lave en fuld balanceret amp med den nye EF6 ? Mike måtte dog bukke sig i støvet for den nye Dark Star og ville sikkert også gøre det med en Audio-gd Master-6. Hvad mon prisen ville blive på danske plader på enten Audio-gd Master-6 eller Master 5. Pris 8000kr. (1450 $ hjemmesiden) + fragt+ moms/told = 10000 kr ? musik10
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 7. jan 2012, 22:05

Larry skrev:Fantastisk og tillykke med den Lars. Jeg overvejer stadig at gå efter en balanceret amp, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg vil kaste efter sådan en fætter. Mike fra Headfonia har også givet udtryk for han først synes balanceret amps er pengene værd, hvis vi er oppe i den dyrere ende. Noget med at hver kanal ikke bliver forstærket lige godt og præcist på billigere løsninger. Måske er det derfor at Fang B ikke har valgt at lave en fuld balanceret amp med den nye EF6 ? Mike måtte dog bukke sig i støvet for den nye Dark Star og ville sikkert også gøre det med en Audio-gd Master-6. Hvad mon prisen ville blive på danske plader på enten Audio-gd Master-6 eller Master 5. Pris 8000kr. (1450 $ hjemmesiden) + fragt+ moms/told = 10000 kr ? musik10

No money, no fun 2musik
Spøg til side. Uden at have hørt HD650, så vil jeg tippe at den lydkvalitetsmæssigt ligger i samme kategori som min AKG K-701 (men at den har en bedre frekvensrespons, dvs. mere bas og mindre diskant). Her tænker jeg på vældig god og tilfredsstillende hifi, men at det ikke er high end. Med high end taler vi også om helt andre priser.

Hvis jeg havde en HD650 og ville satse videre på den, ville jeg nok ikke satse på at opgradere lydmæssigt med balanceret design som sådan. Da ville jeg hellere gå f.eks. efter en bedre forstærker, der helst kører klasse A (giver varmere lyd og højere opløsning). Indenfor transistorkategorien ville jeg satse på non-feedback design (LC Audio og Audio-gd har dette til fælles) - ellers en kvalitets-rørforstærker. Eller jeg ville gå efter en bedre DAC eller en bedre kilde (dvs. satse på jitter-eliminering). Sidstnævnte kan enten gøres ved at opgradere clock'en i cd-spilleren, eller hvis du lytter til (tabsfri) lydfiler med en Audiophilleo2 eller en John Kenny Mk 3 (HiFace mod).

Hvis det er IDEEN om det specielle ved at køre balanceret, så er det selvfølgelig en anden sag, men det har så ikke noget med lydkvalitet at gøre musik11

Hvis du udelukkende vil have bedst mulig lyd for pengene, og du allerede har en god, transparent højttalerforstærker, så kan jeg varmt anbefale et radikalt skift og springe på HE-6. Den kan evt. købes brugt på Head-Fi, tænker jeg. Vitsen med HE-6 er, som du sikkert allerede ved, at den er så tungtdreven, at det eneste, der du'r - bortset fra de tre meget dyre hovedtelefonforstærkere - er en integreret højttalerforstærker eller et for- og effektforstærkersæt. M.a.o. får du en high end hovedtelefon, der ikke kræver sin egen dedikerede (og typisk svindyre) high end hovedtelefonforstærker.

HE-6 koster fra ny $1299,- men så stopper udgifterne også dér (forudsat du allerede har en god højttalerforstærker). Med så at sige alle andre hovedtelefoner må man regne med en totalpris på dem (en HD650 står til $499,- i USA) sammen med forstærkeren, og så er der økonomisk set ikke så langt op til i hvert fald en brugt HE-6.
Hmmm. Jeg blander mig i dine overvejelser, men det er da i hvert fald godt ment. Held og lykke med "jagten" 9musik
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Sorensiim » 7. jan 2012, 22:26

LarsHP skrev:Spøg til side. Uden at have hørt HD650, så vil jeg tippe at den lydkvalitetsmæssigt ligger i samme kategori som min AKG K-701 (men at den har en bedre frekvensrespons, dvs. mere bas og mindre diskant). Her tænker jeg på vældig god og tilfredsstillende hifi, men at det ikke er high end. Med high end taler vi også om helt andre priser.

Hvis jeg havde en HD650 og ville satse videre på den, ville jeg nok ikke satse på at opgradere lydmæssigt med balanceret design som sådan.


Få hovedtelefoner er så forskellige som HD650 og K701 selvom de på papiret er meget ens - ca. samme prisklasse og begge er dynamiske, åbne designs. HD650 er den mørke, tilbagelænede jazzklub, det lidt skumle og tilrøgede værtshus hvor Nina Simone nærmest crooner sig igennem den ene fantastiske sang efter den anden, mens stamgæsterne bare nyder musikken. K701 er den konservatorieuddannede sopran på den store scene i et pompøst operahus. Den perfekte akustik lader hende udfolde sine evner til fulde, mens et opmærksomt publikum lytter omhyggeligt og koncentreret til hver eneste facet af hendes stemme. Begge musikoplevelser er fantastiske, men på hver deres måde :-)

Når det så er sagt, så skulle netop HD650 være en af de hovedtelefoner der skalerer allerbedst og virkelig vinder noget ved at blive spændt for en balanceret forstærker. Desværre nåede jeg ikke selv at gøre alvor af planerne...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Balanceret forstærker

Indlægaf nc8000 » 7. jan 2012, 22:50

Jeg har en gang hørt en balanceret HD650 (techtrinos for 3-4 år siden) og mener at huske at den levede op til ryet om at vinde meget ved at blive balanceret
nc8000

 

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 7. jan 2012, 23:39

Mange tak for ny input, det sætter forskellige tanker igang. Er enig i at AKG 701 er en lidt anden fisk, men lige meget. Det er netop fordi jeg har Senn HD 650, at jeg synes det giver god mening at overveje en balanceret headamp med tilhørende nyt HD 650 XLR kabel. Men måske skal jeg alligevel overveje HE-6, for jeg har en ok god Musical Fidelity M3I stereo amp til 10 kg. Jeg må lige læse op på, om der kan være ulemper i sådan et setup. Ud over HE-6 skal jeg også købe HE-6 adapteren (500-700kr.) og på den er indgangen kun XLR (4pin), så der skal sikkert et balanceret kabel til også. Det løber godt op. Jeg må lægge hoved i blød (sprit :mrgreen: ) og tænke. CES messen næste uge kunne også bringe interessant nyt. Ved at bla. Bryston BHA-1 balanceret amp også er endeligt færdig og bliver udstillet med produktion kort efter. Den ligger vist også på omkring 10 af de store. Mit problem er nok at de løsninger jeg synes er rigtig fede ligger over det budget jeg arbejder udfra. Så der er noget der skal justeres op 4musik

Bryston BHa-1.jpg
Bryston BHa-1.jpg (16.45 KiB) Vist 10943 gange
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Anda » 7. jan 2012, 23:46

Er HE-6 kablet ikke XLR-termineret fra starten?

EDIT:
Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 7. jan 2012, 23:56

Sorry, det er rigtigt :oops: . Har lige slået den op på Head-direct:

OCC(single crystal copper) 4pin XLR cable *1 (2 m / 6 ft)
OCC XLR to 6.5mm headphone plug adapter *1 (1m / 3 ft)
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 8. jan 2012, 00:42

Rigtigt. Du behøver ikke kaste penge efter den der HE adapter. Den er kun til rørforstærkere, eller hvis din forstærker er på over 100W eller deromkring. Jeg har brugt min 50W (i 8 Ohm) ZAPsolute direkte fra højttalerterminalerne og til HE-6. Det fungerer særdeles godt. Ingen ekstra kabelindkøb heller. Klippede bare phono stikket af (med 5-10cm ledning) og loddede enderne i enderne, som jeg så skruer fast i forstærkerens terminaler. Phonostikket har jeg så en meget kort ledning på, og der har jeg investeret i et hun 4XLR stik, som så gør at jeg har mulighed for at koble mig på en almindelig hovedtelefon forstærker via HE-6'ens kabel.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 8. jan 2012, 00:48

Hvis du er lidt påpasselig med volumenkontrollen behøver du heller ikke HE adapteren selv om transistor forstærkeren er på over 100W. Uanset kan du købe modstandene selv og forbinde dem. En er impedanskorrigering den anden er dæmpende/beskyttende ved opkobling til kraftige forstærkere.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Anda » 8. jan 2012, 00:51

Noob alert: Hvad gør adapteren egentlig?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 8. jan 2012, 00:54

Anda skrev:Noob alert: Hvad gør adapteren egentlig?

Læs min seneste post ;-)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Anda » 8. jan 2012, 01:02

Elektronik er ikke min stærke side. Undrede mig bare over, at der ikke var en variabel attenuator for tilpasning i forhold til hvor kraftig en forstærker man spænder for.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 8. jan 2012, 17:33

Anda skrev:Elektronik er ikke min stærke side. Undrede mig bare over, at der ikke var en variabel attenuator for tilpasning i forhold til hvor kraftig en forstærker man spænder for.

Det kan du i princippet have ret i, men HE-6 tåler op til 15 Watt i 50 Ohm, så der skal m.a.o. mere end 100 Watt (i 8 Ohm) til at overbelaste den - og det uden modstande koblet til .
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Anda » 8. jan 2012, 19:33

Ok, kunne være skæg at prøve. Der er trods alt lidt flere integrerede forstærkere i omløb end headamps, så kan man nemmere få prøvet lidt forskelligt :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 9. jan 2012, 00:14

OK tak for god beskrivelse hvordan man praktisk kan gøre det med HE-6 Lars. Lidt ærgeligt at Fang har sat HE-6 op i pris, for at HE-300/500 kunne blive billigere. Can´t all be winners :-(
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 9. jan 2012, 13:23

Velbekomme. HE-6 vil vel være på brugtmarkedet af og til, så du har mulighed for at spare lidt der, hvis du er til det. Nu er HE-400 (ortodynamisk ligesom HE-6 og HE-500) for øvrigt i pre-order til $349 (normalpris $399). Den er relativt letdreven (93dB og 35 Ohm) og virker meget spændende, for den skulle på nogle punkter overgå HE-500. Den er (dog/heldigvis afhængig af synspunkt) ifølge Fang tunet til en amerikansk lydsignatur, dvs. lidt mere bas og diskant end HE-500.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 11. jan 2012, 15:17

Ja, det bliver spændende med HE-400. Mike på Headfonia lover at der kommer en first impression allerede næste uge musik15
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Larry » 12. jan 2012, 12:45

Woo WA22 1900 $ rullw3
Vedhæftede filer
WA22.jpg
WA22.jpg (81.6 KiB) Vist 10790 gange
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf LarsHP » 12. jan 2012, 12:51

Larry skrev:Woo WA22 1900 $ rullw3

Ja, til den pris er HE-6 jo et røverkøb rulle6 rulle6
(balanceret smiley)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster

cron