Indspilningstid hovedtelefonforstærker



Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 31. aug 2011, 15:23

Hvad er jeres erfaring mht indspilningstid (burn-in kaldes det vel også) for hovedtelefonforstærkere?

(NB! Jeg er klar over ørene kan vænne sig til meget, men det er ikke den indfaldsvinkel, der interesserer mig i denne omgang.)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf librarian » 31. aug 2011, 16:03

Det er ikke noget jeg ved så meget om, men det er meget individuelt i hvert fald. Kommer an på komponenterne. Er det en specifik forstærker, du har i tankerne?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 31. aug 2011, 16:44

Sidder her med min nyindkøbte 2Stepdance (har spillet omkring 50 timer), og synes den er lidt hård i lyden. Det er jo altid vanskeligt at beskrive lyd, og man er oftest underlagt sine personlige referencer og præferencer under forsøget. Når jeg siger hård her, så er det ved sammenligning med iPod's egen forstærker, og ved sammenligning med lyden fra Naim-anlægget derhjemme. Den første er 'venligere', men også med et mindre lydbillede (i flere dimensioner). Den anden er 'rigere' i enhver henseende, men også på helt andet niveau end iPod/2Stepdance, både kildemæssigt og forstærkermæssigt. Så prøver vel i virkeligheden at indkredse om det er et spørgsmål om indspilningstid, manglende synergi eller blot personlige lyd-præferencer i en anden retning.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Burning777 » 31. aug 2011, 18:01

Jeg har svært ved at tro at lyden vil ændre sig markant efter de 50 timer på sådan en bærbar forstærker. Hvis lyden ændrer sig er det højest sansynligt meget lidt og næsten ikke hørbart for de fleste. Så jeg hælder nok til at det er det sidste du skriver at lyden simpelthen ikke er noget der passer dig sammen med dit udstyr.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 31. aug 2011, 21:22

Burning, du har jo Meier Concerto og ER-4S, hvis du nu parrer de to, hvad fortæller dine ører så dig? 2Stepdance/ER-4P vil selvfølgelig ikke lyde helt som Concerto/ER-4S, men en slags signatur-lyd burde dog fremstå alligevel, så.. hvis du orker :-)

Har tænkt mig at give forstærkeren lidt mere spilletid, før jeg drager en konklusion. Vil også prøve ER4P-24 kablet på low gain (når det ankommer), for at se om det ændrer så meget på lyden, at det alligevel bliver en 'keeper'.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Burning777 » 31. aug 2011, 21:50

Altid til tjeneste. Sidder nu og lytter til Meier Concerto og ER-4S. Hmmm... jeg synes egentligt ER-4S lyder som de altid plejer. Nu kom jeg også lige fra T1 og det er lidt en anden verden at lytte til ER-4S efter dem men de er stadig neutrale og Etymotic bliver aldrig det mest "sjove" at lytte til. De er super gennemsigtige og tilføjer ikke noget som helst til musikken - de spiller musikken som den er og ikke andet. Man kunne måske godt bruge noget mere klang eller impact fra bassen men sådan er ER-4S nu en gang.

Jeg har også lige prøvet at lytte direkte ud fra headphone out fra min iPhone og der spiller de på samme måde bare med mere baggrundsstøj - som desværre er et problem fra de nye iPhones. Men ellers samme lyd.

Men hvad siger dine ører dig? Hvis det ikke er en WOW-oplevelse med 2Stepdance så er det jo mange penge at have liggende i en forstærker.
hvis du får chancen for at lytte til en iBasso D10 eller D12 på et tidspunkt så er det i mine ører et godt match med Etymotic og der kommer mere liv i musikken end med nogle af de andre portable forstærkere.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 31. aug 2011, 22:23

Tak for indsatsen. Nu hvor den første ejerglæde har lagt sig lidt, så må jeg nok tilstå at WOW er ikke den første reaktion, når jeg tænder for forstærkeren, måske mere noget som hmm... Har sendt Jan en mail om burn-in og om voicing, måske kan han bidrage med lidt specifik baggrundsviden. 'Sjov' behøver den ikke nødvendigvis være, det er nok et vist niveau af klangrigdom jeg først og fremmest ønsker mig. At musikken lyder lidt mere som i virkeligheden. Muligt det egentlig er Etymotic som er begrænsningen her. Vi får se.

NB! Fik netop svar fra Jan, at burn-in tid er ca. 100 timer, og at forstærkeren er voiced til at være mest mulig neutral.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf nc8000 » 31. aug 2011, 23:51

Klangrigdom er nok ikke det ord de fleste ville bruge til at beskrive en ER4 i det hele taget men den kan vokse forbløffende meget hvis man bliver så ekstrem som jeg på et tidspunkt var. Bærbart var det bedste jeg hørte en ER4 sammen med min gamle Xin SuperMicroIV
nc8000

 

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Alpha » 5. sep 2011, 11:59

Jeg kan se, at du har sat din Meier 2Stepdance til salg. Dine Ety´er er måske lidt for lyse i signaturen, til at give et godt match med forstærkeren? Det var godt nok ærgerligt efter så kort tid :-( .
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Kolind » 5. sep 2011, 12:44

MÃ¥ske er etyerne simpelthen bare ikke noget for dig i sin "sande form"?
Medmindre du har et helt særligt forhold til dine etyer, burde du måske forsøge at afprøve andet grej på din stepdance inden du skiller dig af med den?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Burning777 » 5. sep 2011, 14:18

Jeg synes også man skulle prøve at koble et sæt HD650 til den 2Stepdance - DET lyder i hvert fald godt det kan jeg skrive under på :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf librarian » 5. sep 2011, 15:03

Burning777 skrev:Jeg synes også man skulle prøve at koble et sæt HD650 til den 2Stepdance - DET lyder i hvert fald godt det kan jeg skrive under på :-)

Synes du det lyder bedre end med iQube?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 5. sep 2011, 16:45

Har lært flere ting fra opbygningen af mit hifi-anlæg i stuen. Ikke al forandring er til det bedre, og man må stole nok på sine ører og lydpræferencer til at forkaste det som ikke fungerer.

Hvorvidt det er ER4s sande lyd som 2Stepdance slipper igennem, det har jeg egentlig ingen forudsætning for at kunne bedømme. Jeg må blot forholde mig til, at den kombination har for hård lyd til mine ører. Det er muligt at mere indspilning kan bløde lidt op, men jeg tvivler på at det vil være nok.

At søge nye græsgange (anden forstærker) er så den ene løsning, den anden at finde hovedtelefoner/inn-ears som matcher bedre. Begge løsninger koster, og udfaldet er ingen af stederne givet på forhånd.

På grund af travlhed hos SpiralEar tog det lidt tid at få svar på min henvendelse, så valgte at sætte forstærkeren til salg. Har nu fået et venligt og udførligt svar, med tilbud om hjemlån af 2-Way Pro og 3-Way Reference. Dette var min første intention, at teste forstærkeren med andre inn-ears, så har takket ja til tilbudet.

Om hjemlånet bliver før eller efter min DK-tur, det afhænger af om sættene kan forventes at nå frem før afrejse. Glæder jeg mig naturligvis til at se, hvad forstærkeren kan byde på med høj-kvalitets inn-ears.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Burning777 » 5. sep 2011, 17:13

librarian skrev:
Burning777 skrev:Jeg synes også man skulle prøve at koble et sæt HD650 til den 2Stepdance - DET lyder i hvert fald godt det kan jeg skrive under på :-)

Synes du det lyder bedre end med iQube?


Det tør jeg ikke svare entydigt på for jeg havde ikke iQuben med da jeg hørte Stepdancen. Men jeg husker i hvert fald den som værende meget powerful og have fuld kontrol over HD650. Jeg har stadig en svaghed for HD650+iQube.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Claus-DK » 6. sep 2011, 01:07

Burnin er en myte..

Bøffer kan ændre sig de første 50 timer, men udover det er det hjernen der tuner sig ind på bøfferne ikke omvendt.

Det ville være direkte dumt at sælge udstyr der skal bruges i de seks millioner timer som AKG701 har brug for, for at lyde rigtigt, de fleste ejere af bøffer er jo "normale" mennesker som bruger dem af og til, så de vil aldrig opnå de timers tæsk som kræves..

Det ville være ganske sjovt at tage et par tilspillede 701 og et nyt par, sætte ny puder på begge par og så se om der er nogle der kan adskille dem i en blindtest..

Jeg tror slet ikke på at forstærkere kræver burnin af nogen som helst form..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf librarian » 6. sep 2011, 08:37

der er ellers bred enighed om at nogle komponenter kræver lidt tid... hvad med v-caps? Men jeg forstår godt dit indlæg. Nogle gange drives begrebet burn in lidt for vidt... For mit eget vedkommende er det mest ørerne, der har forandret sig ved burn in ...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Burning777 » 6. sep 2011, 09:35

Break-in - tjaaa... om man kan høre det så foregår den største forandring nok i hjernen. Men der SKER ændringer med helt nye højtaler enheder når de motioneres omend de er små. En spændende artikel om emnet:

http://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break

Mht kabler, OPamps, transistorer, modstande og andre "statiske" komponenter tvivler jeg på at de ændrer noget som helst efter burn-in. Men condensatorer, der er fremstillet af diverse væsker ændrer sig kemisk efter det første stykke tid de bliver brugt - så der kan der godt ske ændringer i lyden. Radio-rør kan jeg også forestille mig ændrer dig?? Men jeg gætter kun.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Claus-DK » 6. sep 2011, 10:43

Ting vil jo nok ændre sig en smule over tid, sådan rent kemisk, det kan jo ikke undgås, men om det vil medfører hørbare forandringer er jo meget svært at sige..

Det er noget der er hulens svært at kontrollere, så det er nok lige dele religion og videnskab..

Jeg tror at de forandringer der kommer i puderne på bøffer ved brug, betyder mere end vi regner med, de slutter tættere og blive blødere når de bliver brugt, hvilket vil gøre lyttekammeret tættere og trække driverne tættere på øret, som uden tvivl vil forandre lyden..

Der er også det problem at vore hjerne narrer os, samtidigt med at det er i praksis umuligt at huske lyd, hvis man skal finde forskelle i ting er det, i følge min egen erfaring, nødvendigt at høre begge ting uden ret mange sekunders pause imellem, vores hjerner er simpelthen ikke tunet til at lagre den den slags ting, da det jo er lidt en unødvendig ting at kunne, vores hjerner er faktisk tunet til at glemme og ikke huske, det læste jeg et eller andet sted i en eller anden videnskabelig artikel, om det passer er også noget der er svært at kontrollere..
Vi skal huske at vores hjerner ikke er højere udviklede end dem der var i stenalderen, vi har mere viden, men vores betingelser er de samme som dengang..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Burning777 » 12. sep 2011, 10:46

Her er lidt mere om tilspilning af hovedtelefoner. Men om der også opnås noget ved at lade forstærkere spille gennem noget tid kunne være ligeså interessant at få testet:

http://www.innerfidelity.com/content/testing-audibility-break-effects
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Indspilningstid hovedtelefonforstærker

Indlægaf Buyer no 1 » 12. sep 2011, 18:24

Ja, det er lidt imponerende at Tyl faktisk får 5 ud af 5 rigtige i blindtesten. Men når han snakker burnin, snakker han jo så også om 1000-2000 timer!

Jeg syntes faktisk også jeg kunne høre ændringer på min Hegel dac, efter hhv. ca. 50 og ca. 100 timer. Ikke store ændringer, men alligevel. Måske det bare er noget jeg bilder mig ind. Måske det bare var noget jeg gerne ville høre, fordi jeg ikke var 100 % tilfreds med lyden "out of the box".

Det er lidt ligesom når man får en ny bil. Selv om jeg godt ved det ikke er nødvendigt med moderne biler, at køre pænt og uden for store belastninger de første 1000 kilometer, gør jeg det alligevel :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron