Rørforstærker hvordan betjenes den?



Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Decadence » 3. okt 2015, 23:37

Jeg har endelig fået mig en lille hovedtelefonforstærker med rør, og jeg tænkte på - nu da jeg ikke ved ret meget om rør - om man skal være påpasselig med noget specielt?

Bias?
Skal man passe på med at tænde og slukke for meget? Er det bedre bare at lade den køre hvis man ikke skal bruge den i ca. 30 min?
Hvor længe skal den bruge på at varme op?

Mvh. den glade nybegynder :D
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Tweaker » 4. okt 2015, 01:50

Tillykke med den lille nye, og velkommen i rørverdenen.

Bias er typisk kun relevant for effektforstærkere, så det behøver du ikke at tænke på.

En gang sagde man at det sled mere på rørene, at tænde og slukke for dem. I dag mener man at det slider mere at lade dem køre. Rør udvikler typisk en del varme, hvilket ikke er alt for sundt for komponenterne, så jeg tænder og slukker altid.

Opvarmningstid er individuelt, men typisk er et linierør oppe i omdrejninger i løbet af få minutter. Det er ikke noget jeg spekulerer på. Jeg tænder bare og lytter.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf kvik » 4. okt 2015, 08:27

Ref bias
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Tweaker » 4. okt 2015, 11:39

Er der virkelig bias justering i Rock’n Glass forstærkeren?
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf kvik » 4. okt 2015, 12:28

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Tweaker » 4. okt 2015, 12:36

Højst usædvanligt, så undskyld min tidligere misinformation. Normalt vil man bare købe matchede rør, men dette er vel lavet for at kunne gøre brug af flere rørtyper?
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf kvik » 4. okt 2015, 13:19

RnG er bare beregnet til 6DJ8-typen. Hvorfor Zigis har valgt manuel bias-justering, kan jeg ikke svare pĂĄ.


Fra ebay-annoncen:
Amp is completed with Russian 6N23P tube
can be changed to any brand 6DJ8, 6922, E88CC, ECC88 tube.
Attention – 6N1P tube can not be used in this amp!


Jeg har så prøvet 7DJ8/PCC88 også, efter lidt frem og tilbage med Zigis om, hvorvidt det var muligt (se dialogen herunder).

---

Q: will RnG work with PCC88/7DJ8 tubes as well?

A: I find datasheet, this tube have 7V 300mA heater. Original is 6.3V 365mA. RnG is designed different than other amps - it give required 365mA and original tube go to 6.3V. If we send 365mA to PCC88 (instead of 300mA) voltage become 8.5V (by ohm law) way too much.

Q: So just adjusting bias will not reduce voltage to the tube? I purchased a collection of tubes, a few were the PCC88 type, and apparently are both sought after and expensive. If I can can't use them in RnG, I can probably sell them with a profit, so it is not a big problem. Just hoped I could try them out, to see why they are supposed to be so popular.

A: Adjusting bias can't do anything with heater. In tube are two independent voltages. Anode voltage make all audio job, here is biasing too. Heater voltage is independent, it is connected to simple heater spiral, heater's job is just heating cathode, for tube's proper working. If heater's voltage is too low, cathode is not enough hot and tube not work proper. If voltage is too high, everything work, however heater's live is shorter.

If you have this tube, you can try it and measure heater voltage. If voltage raise much over, say 7.5V, turn off amp and don't use this tube. I think short time (minute or so) over voltage can't burn heater.
Heater measuring is between ground (switch body, same as in biasing) and tube's pin 4. Pin 4 is near small el cap, I can try to make arrow on photo tomorrow.

Q: Is pin4 the one I have marked with red arrow?
Billede

A: Yes, this is correct pin.

Q: I have just checked 3 different PCC88 tubes. With bias for each tube adjusted to 15V (left and right), pin4 measures as follows: Tesla 7.4, Telefunken 6.8, Philips MiniWatt 7.2. These figures seemed to be stable over time. The result is a litte surprising, at least with your 8.5V figure in mind. Anyway, as all three tubes are within 10% of 7V, they appear to be usable in RnG. Or am I perhaps overlooking something here?

A: I think all thees voltages are safe to use.
I notice each tube measure different voltage, from 5.9V to 6.7V, mostly to the lower side. This was an old and very short Philips datasheet with 7V, 300mA.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Decadence » 5. okt 2015, 21:03

Okay!

Jeg tror ikke lige, at jeg tør rode for meget med det :/
Men hvis der er nogen, der har lyst til en kop instant-kaffe og/eller en øl, er I velkomne til en lytter og bias-indstillingstime for dummies - jeg har også et ganske habilt stereoanlæg, som man sagtens kan få et par timer til at gå foran :)
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf kvik » 5. okt 2015, 21:51

Det er nu forholdsvist enkelt, hvis du følger vejledningen nævnt et par indlæg længere oppe. Jeg plejer at vende bunden i vejret på forstærkeren, og placere den på en toiletrulle med røret ned i hullet. Så ligger den stabilt, og jeg har godt indsyn/overblik. Derefter skruer jeg bare løs, indtil jeg rammer ca 15V. Nogle gange 'vandrer' værdien lidt, så jeg dobbelt-tjekker til allersidst med et par minutters mellemrum, før jeg skruer bunden på igen. Kan for så vidt godt forstå, at det virker en anelse overvældende, men det bliver hurtigt rutine.

Min dialog med Zigis om 7DJ8-rørtypen (i indlægget ovenfor) er ikke noget du behøver at forholde dig til. Jeg bragte det kun på banen, fordi Tweaker nævnte anvendelse af flere rørtyper. Det rør (6N23P) der fulgte med din forstærker justeres som nævnt i vejledningen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf McM_dk » 6. okt 2015, 08:02

kvik skrev:Det er nu forholdsvist enkelt, hvis du følger vejledningen nævnt et par indlæg længere oppe.


Som Kvik nævner, det er ikke så svært som det virker. Bare placer din forstærker stabilt så du har god plads til at skrue.
Så er det bare at dreje på de små potmetre til begge viser nogenlunde det samme i værdi.

Mine erfaringer, ikke alle rør kan trimmes til 15V, efter en dialog og forklaring fra Zigis så behøver man ikke at justere ind til 15V. Rør kan fint klare mere. Det vigtiste er begge rør justeres til samme værdi, og hvis det feks er 13V, jamen så er det den værdi på det sæt rør.

Jeg legede lidt med at trimme rør til ikke helt ens værdier, ved >2V i forskel kunne jeg høre forskel. Ved <1V så kunne jeg ikke længere høre forskel. Altså ene rør trimmes til 15V og det andet til 16V.

Glæder mig til at høre om dine erfaringer, om du kan høre forskel på alle de forskellige rør man kan tube rolle med. Giv gas!
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Euklid » 6. okt 2015, 10:49

kvik skrev:Det er nu forholdsvist enkelt, hvis du følger vejledningen nævnt et par indlæg længere oppe. Jeg plejer at vende bunden i vejret på forstærkeren, og placere den på en toiletrulle med røret ned i hullet.


+1

Min første og hidtil eneste erfaring med rør var R'nG touren. Med den meget udførlige billedguide var det intet problem at skifte rør og indstille bias
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Decadence » 7. okt 2015, 07:30

Det må jeg prøve at lege med!
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Decadence » 9. nov 2015, 13:38

Billede

I havde ret! Det var intet problem at indstille - tak for hjælpen, gutter!


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Rørforstærker hvordan betjenes den?

Indlægaf Euklid » 9. nov 2015, 20:31

-- thumbs --
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron