Guruerne kaldes



Guruerne kaldes

Indlægaf Only Human » 19. jan 2016, 19:16

Ja, lige nu har jeg en Sennheiser HD 457, men tænker på at købe en Sennheiser HD 598... og på sigt en 600 eller 650. Måske en AKG K701 eller Audo Technica Ath-ad700. Pengene slipper generelt op før valgmulighederne.

Jeg må jo så nok hellere få mig en forstærker. Også her er det svært at vælge. Jeg har tænkt på Vincent KHV1-pre samt Cayin MT12, men markedet er stort og uigennemskueligt for en nybegynder.

Derfor spørg jeg guruerne: har I noget input? Formulering af svar i gåder eller haiku er ikke nødvendigt; det vil sikker være svært nok for mig at tyde. :)
Only Human

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. jan 2016, 18:41

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Claus-DK » 19. jan 2016, 19:40

Hej og velkommen til, godt du kunne komme..

Hvad er formålet med at købe dig en forstærker ??

Det ser umiddelbart ud som om du er glad for rør ?? er det en preference ??

Hvad har du foran forstærkeren ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Mortenhoe » 19. jan 2016, 20:10

Det vigtigste er oftest budgettet. Jeg vil som Claus også gerne vide hvilken kilde du har tænkt dig at sætte foran forstærkeren. HD598 skulle efter lidt google søgning være ret nemme at drive, så jeg ved ikke hvor godt de skalere med en forstærker. Men der ligner også at du har til formål at tilføre lidt flavor til lyden i fo af rør. HD650 derimod skulle skalere rigtig godt med en god forstærker.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Only Human » 19. jan 2016, 20:36

Tak for det.

Tjaa, det er lidt svært at forklare. Jeg blev introduceret sent til hifi, af min nu afdøde onkel, som viste mig at musik kunne spilles godt og ikke kun højt. Jeg havde dog hverken penge eller forstand til at følge hobbyen.
Jeg vil gerne have gode hovedtelefoner til musik og spil. Spil er en andenprioritet, men desværre er min musiksmag bred og eklektisk. Jeg har aldrig stødt på en genre hvori jeg ikke kunne finde musik, som jeg ikke kunne lide... om end jeg kan være utrolig kræsen.

Mit anlæg er et gammelt Pioneer fra firserne, men jeg har brugt min Sound Blaster ZxR en del på det sidste. Jeg føler mig mere end en smule dum her.

Jeg kan godt lide rør, men det er mere instinkt. Jeg kan lide historien, teorien, og udseendet. En del af det er måske minder fra skoletiden, da jeg hjalp min lære med at optegne printbanerne fra en købt dansk radio... og så fjerne det overflødige, hvorefter vi sendte det ind til frabrikken for sjov. Det var også manden, som (før internettet) arbejdede på at masseforbinde computere med radiobølger. Okay, der blev jeg helt nostalgisk.

Ses der bort fra nostalgi, så er der ikke nødvendigvis grund til at fokusere på rør uber alles. En god lyd er det vigtigste. Dernæst ville det være rart at have noget der kunne trække et par hovedtelefoner, som er en smule bedre end HD598. Det er nok ikke sidste gang at jeg opgraderer bøfferne. Jeg føler blot at det ville være dumt at gøre det i modsat rækkefølge -- få mig et par lækre hovedtelefoner, som så får lov til at ligge i skuffen, da jeg ikke kan få meget ud af dem.
Only Human

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. jan 2016, 18:41

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Decadence » 19. jan 2016, 20:43

Hvis du kommer nær Aarhus må du gerne komme og få en sodavand og et lyt på min rørforstærker :)

Jeg skal dog lige over eksaminer i denne uge :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Mortenhoe » 19. jan 2016, 20:50

Dejlig læsning :-) Det jeg fandt frem til var at dine kæde består af PC > Soundblaster ZxR > Pioneer forstærker. Du kunne evt. overveje en ekstern digital til analog konverter af en art. Måske en DAC/Amp løsning. Skal det nødvendigvis være rør? Rør kan jo tilføje en dejlig varme til lyden, men det er bestemt ikke noget der klæder alle hovedtelefoner.

Personligt syntes jeg den rørforstærker du selv har kigget på virker meget dyr, taget i betragting af de hovedtelefoner du har tænkt dig at sætte til den. Læg mærke til "personligt", da dette er en smagssag.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf kvik » 19. jan 2016, 23:11

Only Human skrev:Mit anlæg er et gammelt Pioneer fra firserne, men jeg har brugt min Sound Blaster ZxR en del på det sidste. Jeg føler mig mere end en smule dum her.

Jeg er ikke sikker på, at du (og andre) behøver se så meget ned på dit lydkort. Specifikationerne ser respektable ud, også for hovedtelefonforstærkeren, så vidt jeg kan google mig til. Forstærkeren kan på papiret håndtere høj-impedante hovedtelefoner, så både HD600 og HD650 burde kunne fungere med lydkortet.

Jeg googler mig også frem til, at dine nuværende HD457 skulle være mildt sagt bas-orienterede. Den detalje (forudsat den stemmer) er værd at have i baghovedet ved valg af fremtidig hovedtelefon. Man kan vænne sig til meget, men har i hvert fald svært ved at se AKG K701 som naturlig arvetager hos dig. For HD600s vedkommende har jeg fået det (læse)indtryk, at den er meget neutral. Måske er HD650 det mest naturlige valg, når man kommer fra HD457?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf McCleod » 19. jan 2016, 23:35

kvik skrev:Jeg er ikke sikker på, at du (og andre) behøver se så meget ned på dit lydkort. Specifikationerne ser respektable ud, også for hovedtelefonforstærkeren, så vidt jeg kan google mig til.


SoundBlaster Z-serien er fornuftigt konstrueret med gode D/A-converters. Topmodellen har Burr-Brown og de to mindste har Cirrus-Logic. Det er godkendt herfra.
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2016, 01:48

Specifikationer og teori er noget ganske andet end praksis, at noget har gode stumper garanterer heller ikke automatisk god lyd..

Hvis du vil volume og en OK lyd kan det gøres møjbilligt med en Cmoy til omkring 100 kroner på ebay, det er en relativ simpel og billig konstruktion der kan lyde aldeles fremragende..

Du vil vinde mest ved at opgradere både dac og forstærker, en samlet maskine er det nemmeste, som jeg ser det..

Prøv at meld dig til en tour, så kan du med egne ører hører hvad sådan en maskine kan tilbyde dig, du kan også finde ud af om det er den vej du skal med din lyd i fremtiden, man kan læse op og ned af vægge og stolper, men det er i sidste ende dine egne ører der skal afgøre det hele..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf McCleod » 20. jan 2016, 09:00

Claus-DK skrev:Specifikationer og teori er noget ganske andet end praksis, at noget har gode stumper garanterer heller ikke automatisk god lyd..


Du får aldrig god lyd ud af dårlig hardware. SoundBlaster Z-serien er rigtigt godt designet. Og jeg er en af landets største Creative-bashere. Men Z-serien er i en klasse for sig. Støjafskærmningen internt på kortet er bedre end i mange stueprodukter.

Du vil vinde mest ved at opgradere både dac og forstærker, en samlet maskine er det nemmeste, som jeg ser det..


DAC er der ikke meget at hente i. En god hovedtelefonforstærker kan dog gøre meget - selv en FiiO E11K kan gøre en del ved en relativ let hovedtelefon (ikke 600Ω).
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Mortenhoe » 20. jan 2016, 11:15

En forstærker er aldrig bedre end det du hælder i den ;-) Jeg studsede bare lidt over at det lydkort var forsynet af spænding fra PCI-E porten :-(
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf kvik » 20. jan 2016, 12:06

Fundet i arkiverne her pĂĄ siden: viewtopic.php?f=17&t=4351&p=80101&hilit=soundblaster+zxr#p80101

Fra ZXR review (s.9 og10 er relevant ift hovedtlf): http://www.guru3d.com/articles-pages/so ... iew,9.html
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2016, 14:25

McCleod skrev:
Claus-DK skrev:Specifikationer og teori er noget ganske andet end praksis, at noget har gode stumper garanterer heller ikke automatisk god lyd..


Du får aldrig god lyd ud af dårlig hardware. SoundBlaster Z-serien er rigtigt godt designet. Og jeg er en af landets største Creative-bashere. Men Z-serien er i en klasse for sig. Støjafskærmningen internt på kortet er bedre end i mange stueprodukter.

Du vil vinde mest ved at opgradere både dac og forstærker, en samlet maskine er det nemmeste, som jeg ser det..


DAC er der ikke meget at hente i. En god hovedtelefonforstærker kan dog gøre meget - selv en FiiO E11K kan gøre en del ved en relativ let hovedtelefon (ikke 600Ω).


Jeg siger ikke du fĂĄr god lyd ud af dĂĄrlig hardware, jeg siger der er forskel pĂĄ den lyd du kan lave med de samme stumper og at gode stumper ikke garanterer god lyd, det er noget lidt andet..

Naturligvis er det godt afskærmet det er placeret i et ekstremt støjfyldt miljø jeg har da slet ikke behov for at skærme af i den grad andre steder end lige midt i det støj helvede der er inde i en PC...
Jeg ville også foretrække en skudsikker vest hvis jeg rendte rundt i en krigszone, hjemme hvor der er fred og ro går jeg i Tshirts..

Strømmen er via din PC strømforsyning..
Der er sĂĄ mange ting inde i mig der skriger nej til lydkort..

Jeg skriver IKKE at det jeg foreslår er vejen frem, jeg synes bare man selv bør prøve og lytte og høre om det er..

Jeg ved at der er rigtigt meget at hente på en god DAC/Amp kombination i forhold til et lydkort, jeg ved ikke om det man kan få, er det der ønskes, men jeg ved der er forskel og jeg synes netop derfor at deltage i en tour er en god idé..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Mortenhoe » 20. jan 2016, 17:37

Det kan være de har taget højde for spændingsfald og støj på det der lydkort. Men at forsyne en lydkilde fra samme strømforsyning som et strømhungrende grafikkort og roterende diske, har sjældent været godt. Det er ene og alene den grund til at jeg har en DAC til at stå på skrivebordet.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf McCleod » 20. jan 2016, 23:47

Claus-DK skrev:Strømmen er via din PC strømforsyning..


Den har ingen indflydelse pĂĄ lyden.

Der er sĂĄ mange ting inde i mig der skriger nej til lydkort..


Der er ellers mange gode lydkort i dag. Mit Xonar DX kan uden problemer følge med min Marantz CD-67mkii.

Jeg ved at der er rigtigt meget at hente pĂĄ en god DAC/Amp kombination i forhold til et lydkort


Ift. et typisk X-Fi-kort er der rigtigt meget at hente pĂĄ en ekstern DAC.
Nuværende setup: Beyerdynamic Custom One Pro og DTX 41 iE, FiiO E11K, Rega P3/RB300, Ortofon MC10 Super II, Denon DCD-735, Marantz CD-67mkii, NAD 114, NAD 3020i (kun effektdelen), JBL 4406 på standere. På farten: Sansa Clip+ (Rockboxed).
McCleod

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. nov 2014, 00:22
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Claus-DK » 21. jan 2016, 04:49

Jeg er af den faste overbevisning at strømmen til en DAC har en enorm betydning, ikke så stor som til en forstærker, men stadig en vigtighed der gør at jeg ikke så meget som ville overveje at bruge PCstrøm eller placere min DAC det mest støjfyldte sted i huset..

Til OP vær åben og brug dine ører til at afgøre tingene, vi har mange søde og rare medlemmer som er meget flinke til at tage imod gæster, som gerne vil vide mere om vores hobby..

Vi har også touren hvor du kvit og frit (+porto) kan afprøve grej hjemme hos dig selv..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Tweaker » 21. jan 2016, 09:12

En gammel tommelfingerregel siger at man bør se strømforsyningen som en del af signalvejen. En computers indre er et støjhelvede, med adskillige små switchmode forsyninger, der ikke bare sprøjter støj rundt i kredsløbet, men også sender det ud i luften. I virkeligheden bør en computer, (eller enhver anden switchmode forsyning), ikke en gang være tilsluttet i samme skinne som sit seriøse lydgrej.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf davidsh » 21. jan 2016, 09:35

Seriøst lydgrej filtrerer strømmen og det kan man nå ret langt med.. Hvor vigtigt ren strøm er afhænger af implementationen. Man kan ligeledes gøre meget for at afskærme et lydkort fra støj fra luften. Jeg synes i hvert fald ikke det giver mening at tale i absolutter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf Claus-DK » 21. jan 2016, 15:51

Jeg forstår bare ikke at man vil have den mest følsomme del af sin musikkæde til at være i en krigszone...

Måske er jeg bare en gammel dum mand, men jeg ville foretrække strøm som ikke har behov for at blive filtreret, eller så lille et behov som muligt..
Jeg ville ogsĂĄ placere min DAC et mere fornuftigt sted..

Lad os glemme sund fornuft og tænde vores bål i regnvejr med våde tændstikker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Guruerne kaldes

Indlægaf kvik » 21. jan 2016, 17:32

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster

cron