Introduktion
Det er vel på tide, at jeg skriver lidt om Zigis special-byggede forstærker, som jeg har døbt Trīsstūris. Det er efterhånden længe siden, at den ankom, og før det var den også omtrent et halvt år undervejs fra idé til færdiggørelse.
Der er tale om en batteridrevet, modulært opbygget, semi-portabel hovedtelefonforstærker. Trīsstūris er lettisk for trekant, og refererer til den type buffer, der er anvendt i forstærkerdelen, John Broskie's Triangle Buffer. Længere nede er et link til Broskie’s beskrivelse, og det jeg selv bed mærke i der, var den beskrevne forskel i harmonisk forvrængning for Diamond vs Triangle kredsløb (anden og tredie harmoniske).
Det modulære element udgøres af udskiftelige forstærkermoduler, p.t. har jeg således to moduler at vælge mellem, hhv unity gain buffer og opamp-baseret gain stage. Mit udgangspunkt for projektet var egentlig, at den bedste opamp er ingen opamp overhovedet, dette efter at have ’kæmpet’ mig igennem en række opamp-baserede portable forstærkere, uden rigtigt at komme i mål. Zigis valgte så at ‘holde døren på klem’ og tilbød begge topologier i form af det modulære design, og efter at have udskiftet den medfølgende opamp (fra OPA2107 til Muses02), har denne modulære strategi vist sig ganske fornuftig.
Som sagt er forstærkeren batteridrevet, og en hulens masse genopladelige batterier sørger for 12V til hver kanal, vel at mærke med ægte jord. I hovedtræk er selve strømstyringsdelen en tilpasset udgave af den, der benyttes i Objective2. Kortvarigt truede det med at blive lidt for smart og over-designet, før Zigis besindede sig og vendte tilbage til udgangspunktet. Batterilevetiden er forøvrigt fænomenal, vi snakker uger mellem hver opladning.
Hvad lydstyrkereguleringen angår, så står et Alps Blue potentiometer for denne del. Med hensyn til forstærkerens fysiske størrelse så havde jeg æstetisk og brugsmæssigt foretrukket, at den havde samme dimensioner som PortaDAC. Kravene til batterikapaciteten har så fremtvunget en noget større ‘beholder’, men det kan jeg sagtens leve med, især efter at have lagt ører til forstærkeren.
De mere intrikate, tekniske detaljer er det næsten bedst, at Zigis selv redegør for, hvis han har tid og lyst, mit eget bidrag i designprocessen har jo stort bare bestået i grader af behovsdefinering. Længere nede er nogle billeder Zigis tog af indmaden, måske kan ‘de indviede’ udfra disse alligevel danne sig nogle indtryk af designet.
—
Relaterede links
Kasse (Hammond 1455N1201 - 120x100x53 mm)
http://www.hammondmfg.com/1455.htm
http://www.hammondmfg.com/pdf/1455N1201.pdf
Batteriholdere (6 stk 4xAAA):
http://lv.farnell.com/bud-industries/hh ... dp/1702635
Batterier (24 stk à 1,2V/1100mA):
http://lv.farnell.com/ansmann/5035221/b ... dp/1453782
http://www.farnell.com/datasheets/96489.pdf
John Broskie Triangle Buffer:
http://www.tubecad.com/2012/05/blog0232.htm
—
Zigis om forstærkeren (redigeret sammendrag)
"My idea is to make a simple 2 channel amp and PS with real, strong ground. Since neither of us know for sure, which amp topology will work best for you, how about making the device modular? Let's say enclosure with battery pack and mother board. Motherboard contains battery charging and control, PS part for listening from mains power, all switches and LEDs, then there is input jack with volume pot and output jack.
Between volume pot and headphone jack there is an inter-changeable amp module, small separate board(s) mounted on socket. One module will be buffer in opamp's feedback loop (Walt Jung multiloop), the other just buffer with servo (unity gain buffer). The small and compact amp module will also make feedback loop physically as short as possible. For buffers I am going to use John Broskie's Triangle Buffer, build on discrete elements, and improwed with added CCS.
On front panel will be on/off switch, volume, input and output 3.5mm jacks, one or two LEDs, power input jack and probably charging on switch, i don't know yet for sure. All, including power input are on front, because in rear part of enclosure will be battery holder boxes."
—
Indvendigt
—
Udvendigt
—
Lyden
Efter ovenstående introduktion er det selvfølgelig interessant at få lidt at vide om, hvordan forstærkeren lyder. Jeg kan sige med det samme, at begge forstærker-moduler lyder fremragende (AIFF > Audirvana Plus 2 > Hiface 2 > PortaDAC > Trissturis), om end på hver sin måde.
Fordi jeg har leget en del med PortaDAC,har jeg en god fornemmelse af dac’ens bidrag i kæden. Jeg har desuden haft anledning til at sammenligne Trīsstūris med VorzAMP Pure II+ og EarMax Silver Edition, så har ligeledes en vis idé om forstærkerens bidrag. Som nævnt lyder de to moduler/topologier forskelligt, og de brillerer med hver sine hovedtelefoner/in-ears.
Modul A - Unity gain buffer:
Her er Myst Nail 2 (120 ohm/? dB) en ren nydelse. Svært at forklare, men musikken flyder og tiden flyver. Tonen er bare utrolig behagelig, med fin tekstur og god substans. Har prøvet Nail 2 direkte fra min iPhone, så tror godt at jeg kan adskille Nail 2’s bidrag. Zigis selv har hæftet ordet ’mellow’ på modulets lydsignatur, og det er måske ikke helt forkert.. “Mellow (Merriam-Webster): Pleasantly rich, full, or soft, not harsh, bright, or irritating; having a pleasing rich flavor that develops over time; very calm and relaxed”
Hvor Nail 2 var perfekt til Modul A, så har Beyer T5p (32 ohm/102 dB) til gengæld virkelig voldt problemer for dette forstærkermodul. Der er tydelig forvrængning, der øges i takt med, at lydstyrken øges. Siden unity gain bufferen i udgangspunktet var møntet på T5p, var dette noget af en skuffelse. Jeg er teknisk analfabet, men forestiller mig, at modulet simpelthen ikke leverer strøm (current) nok. Zigis skulle undersøge sagen nærmere (havde planer om at bygge sin egen forstærker med Triangle bufferen), men jeg har ikke hørt fra ham et stykke tid, så ved ikke om han er kommet frem til mulige forklaringer/løsninger.
Modul B - Opamp-baseret gain stage:
Her er lyden langt mere energisk end i Modul A, alt fremstår lysere og mere skarptskåren. Med den medfølgende opamp (OPA2107) kammede det over og blev for hidsigt for min smag. Her var jeg mere eller mindre ved at fortryde hele projektet, når T5p ikke ville gå i spænd med hverken modul A eller B. Jeg besluttede mig dog for at prøve en Muses02-opamp først, og den har heldigvis nedtonet det hidsige element, selv om lyden generelt stadig er lys/skarpskåren/detaljeret sammenlignet med Modul A.
Modul B har forøvrigt ingen problemer haft med at drive T5p uden forvrængning. Modulet opererer med 2x gain, så på papiret er forskellen ikke overvældende i forhold til Modul A’s 1x gain. Jeg har som sagt begrænset teknisk indsigt, så skal ikke kunne sige, hvad problemet med Modul A og T5p egentlig drejer sig om.
Jeg har prøvet T5p med Trīsstūris/Modul B, VorzAMP Pure II+ og EarMax SE. Hvor EarMax glatter det hele lidt ud, så splitter VorzAMP ting lidt mere op. Modul B er ikke så forskellig fra VorzAMP, detaljeringsgraden er dog en anelse mindre, hvilket klæder T5p bedre ift mine personlige præferencer.
Som sagt er Modul B stadig noget lys/skarpskåren, kunne det nedtones yderligere et hak, ville det passe mig fint, tror jeg. På den anden side spiller dagsform (stress, forkølelse, oa) og tilvænning også en rolle, så måske skal jeg bare se tiden lidt an. Har i en længere periode kun haft anledning til at lytte sporadisk, så lyden er nærmest ’ny’ hver gang jeg har sat med ned og lyttet. Desuden mangler jeg stadig at få prøvet AKG K280 og K240 DF på Trīsstūris (Modul A og B), for at have det ‘fulde’ billede.
—
Opsummering
Forstærkerprojektet har grundlæggende bestået min kvalitetskontrol lydmæssigt. Modul A + Nail 2 er blevet en uventet favorit-kombination for mig, og Modul B + T5p har ‘vundet’ over VorzAMP + T5p og EarMax + T5p. At jeg ikke har helt samme ‘wow’-fornemmelse med Modul B, som med Modul A, kan skyldes det højere forventningsniveau her. Det skal så siges, at VorzAMP Pure II+ er den bedste portable hovedtelefonforstærker jeg har hørt, så Trīsstūris er på ingen måde ‘dårlig’. Prisen for Trīsstūris ligger på niveau med Pure II+, så på den måde er det relevant at sammenligne de to ydelsesmæssigt. EarMax ligger prismæssigt et stykke over begge, men som OTL-rørforstærker bliver sammenligningen måske mere et spørgsmål om smag, end om niveau.
Nå, denne ‘rapport’ har ligget i skuffen (lidt for) længe, så her er den omsider, og en dag skal jeg se, om jeg ikke kan få taget nogle nye billeder af PortaDAC+Trīsstūris. Næste projekt (T4+) spøger jo i baggrunden, så der går måske en rum tid, inden jeg genbesøger tråden her. Er der nogle teknisk kyndige, der kan gennemskue Modul A + T5p forvrængningsproblematikken, så læser jeg dog meget gerne om det her i tråden. Håber min ‘rapport’ har haft lidt informationsværdi, eller i det mindste underholdningsværdi Er der spørgsmål, så for al del bare fyr løs.