Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker



Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. jan 2016, 16:41

Introduktion

Det er vel på tide, at jeg skriver lidt om Zigis special-byggede forstærker, som jeg har døbt Trīsstūris. Det er efterhånden længe siden, at den ankom, og før det var den også omtrent et halvt år undervejs fra idé til færdiggørelse.

Der er tale om en batteridrevet, modulært opbygget, semi-portabel hovedtelefonforstærker. Trīsstūris er lettisk for trekant, og refererer til den type buffer, der er anvendt i forstærkerdelen, John Broskie's Triangle Buffer. Længere nede er et link til Broskie’s beskrivelse, og det jeg selv bed mærke i der, var den beskrevne forskel i harmonisk forvrængning for Diamond vs Triangle kredsløb (anden og tredie harmoniske).

Det modulære element udgøres af udskiftelige forstærkermoduler, p.t. har jeg således to moduler at vælge mellem, hhv unity gain buffer og opamp-baseret gain stage. Mit udgangspunkt for projektet var egentlig, at den bedste opamp er ingen opamp overhovedet, dette efter at have ’kæmpet’ mig igennem en række opamp-baserede portable forstærkere, uden rigtigt at komme i mål. Zigis valgte så at ‘holde døren på klem’ og tilbød begge topologier i form af det modulære design, og efter at have udskiftet den medfølgende opamp (fra OPA2107 til Muses02), har denne modulære strategi vist sig ganske fornuftig.

Som sagt er forstærkeren batteridrevet, og en hulens masse genopladelige batterier sørger for 12V til hver kanal, vel at mærke med ægte jord. I hovedtræk er selve strømstyringsdelen en tilpasset udgave af den, der benyttes i Objective2. Kortvarigt truede det med at blive lidt for smart og over-designet, før Zigis besindede sig og vendte tilbage til udgangspunktet. Batterilevetiden er forøvrigt fænomenal, vi snakker uger mellem hver opladning.

Hvad lydstyrkereguleringen angår, så står et Alps Blue potentiometer for denne del. Med hensyn til forstærkerens fysiske størrelse så havde jeg æstetisk og brugsmæssigt foretrukket, at den havde samme dimensioner som PortaDAC. Kravene til batterikapaciteten har så fremtvunget en noget større ‘beholder’, men det kan jeg sagtens leve med, især efter at have lagt ører til forstærkeren.

De mere intrikate, tekniske detaljer er det næsten bedst, at Zigis selv redegør for, hvis han har tid og lyst, mit eget bidrag i designprocessen har jo stort bare bestået i grader af behovsdefinering. Længere nede er nogle billeder Zigis tog af indmaden, måske kan ‘de indviede’ udfra disse alligevel danne sig nogle indtryk af designet.



Relaterede links

Kasse (Hammond 1455N1201 - 120x100x53 mm)
http://www.hammondmfg.com/1455.htm
http://www.hammondmfg.com/pdf/1455N1201.pdf

Batteriholdere (6 stk 4xAAA):
http://lv.farnell.com/bud-industries/hh ... dp/1702635

Batterier (24 stk à 1,2V/1100mA):
http://lv.farnell.com/ansmann/5035221/b ... dp/1453782
http://www.farnell.com/datasheets/96489.pdf

John Broskie Triangle Buffer:
http://www.tubecad.com/2012/05/blog0232.htm



Zigis om forstærkeren (redigeret sammendrag)

"My idea is to make a simple 2 channel amp and PS with real, strong ground. Since neither of us know for sure, which amp topology will work best for you, how about making the device modular? Let's say enclosure with battery pack and mother board. Motherboard contains battery charging and control, PS part for listening from mains power, all switches and LEDs, then there is input jack with volume pot and output jack.

Between volume pot and headphone jack there is an inter-changeable amp module, small separate board(s) mounted on socket. One module will be buffer in opamp's feedback loop (Walt Jung multiloop), the other just buffer with servo (unity gain buffer). The small and compact amp module will also make feedback loop physically as short as possible. For buffers I am going to use John Broskie's Triangle Buffer, build on discrete elements, and improwed with added CCS.

On front panel will be on/off switch, volume, input and output 3.5mm jacks, one or two LEDs, power input jack and probably charging on switch, i don't know yet for sure. All, including power input are on front, because in rear part of enclosure will be battery holder boxes."



Indvendigt

Zigis Trissturis 1.jpg
Zigis Trissturis 1.jpg (1.11 MiB) Vist 9183 gange
Zigis Trissturis 2.jpg
Zigis Trissturis 2.jpg (1.09 MiB) Vist 9183 gange
Zigis Trissturis 3.jpg
Zigis Trissturis 3.jpg (1.12 MiB) Vist 9183 gange
Zigis Trissturis 4.jpg
Zigis Trissturis 4.jpg (1.36 MiB) Vist 9183 gange




Udvendigt

Zigis Trissturis 12.jpg
Zigis Trissturis 12.jpg (312.72 KiB) Vist 9183 gange
Zigis Trissturis 21.jpg
Zigis Trissturis 21.jpg (1.37 MiB) Vist 9183 gange
Zigis Trissturis 22.jpg
Zigis Trissturis 22.jpg (1.98 MiB) Vist 9183 gange




Lyden

Efter ovenstående introduktion er det selvfølgelig interessant at få lidt at vide om, hvordan forstærkeren lyder. Jeg kan sige med det samme, at begge forstærker-moduler lyder fremragende (AIFF > Audirvana Plus 2 > Hiface 2 > PortaDAC > Trissturis), om end på hver sin måde.

Fordi jeg har leget en del med PortaDAC,har jeg en god fornemmelse af dac’ens bidrag i kæden. Jeg har desuden haft anledning til at sammenligne Trīsstūris med VorzAMP Pure II+ og EarMax Silver Edition, så har ligeledes en vis idé om forstærkerens bidrag. Som nævnt lyder de to moduler/topologier forskelligt, og de brillerer med hver sine hovedtelefoner/in-ears.


Modul A - Unity gain buffer:

Her er Myst Nail 2 (120 ohm/? dB) en ren nydelse. Svært at forklare, men musikken flyder og tiden flyver. Tonen er bare utrolig behagelig, med fin tekstur og god substans. Har prøvet Nail 2 direkte fra min iPhone, så tror godt at jeg kan adskille Nail 2’s bidrag. Zigis selv har hæftet ordet ’mellow’ på modulets lydsignatur, og det er måske ikke helt forkert.. “Mellow (Merriam-Webster): Pleasantly rich, full, or soft, not harsh, bright, or irritating; having a pleasing rich flavor that develops over time; very calm and relaxed”

Hvor Nail 2 var perfekt til Modul A, så har Beyer T5p (32 ohm/102 dB) til gengæld virkelig voldt problemer for dette forstærkermodul. Der er tydelig forvrængning, der øges i takt med, at lydstyrken øges. Siden unity gain bufferen i udgangspunktet var møntet på T5p, var dette noget af en skuffelse. Jeg er teknisk analfabet, men forestiller mig, at modulet simpelthen ikke leverer strøm (current) nok. Zigis skulle undersøge sagen nærmere (havde planer om at bygge sin egen forstærker med Triangle bufferen), men jeg har ikke hørt fra ham et stykke tid, så ved ikke om han er kommet frem til mulige forklaringer/løsninger.


Modul B - Opamp-baseret gain stage:

Her er lyden langt mere energisk end i Modul A, alt fremstår lysere og mere skarptskåren. Med den medfølgende opamp (OPA2107) kammede det over og blev for hidsigt for min smag. Her var jeg mere eller mindre ved at fortryde hele projektet, når T5p ikke ville gå i spænd med hverken modul A eller B. Jeg besluttede mig dog for at prøve en Muses02-opamp først, og den har heldigvis nedtonet det hidsige element, selv om lyden generelt stadig er lys/skarpskåren/detaljeret sammenlignet med Modul A.

Modul B har forøvrigt ingen problemer haft med at drive T5p uden forvrængning. Modulet opererer med 2x gain, så på papiret er forskellen ikke overvældende i forhold til Modul A’s 1x gain. Jeg har som sagt begrænset teknisk indsigt, så skal ikke kunne sige, hvad problemet med Modul A og T5p egentlig drejer sig om.

Jeg har prøvet T5p med Trīsstūris/Modul B, VorzAMP Pure II+ og EarMax SE. Hvor EarMax glatter det hele lidt ud, så splitter VorzAMP ting lidt mere op. Modul B er ikke så forskellig fra VorzAMP, detaljeringsgraden er dog en anelse mindre, hvilket klæder T5p bedre ift mine personlige præferencer.

Som sagt er Modul B stadig noget lys/skarpskåren, kunne det nedtones yderligere et hak, ville det passe mig fint, tror jeg. På den anden side spiller dagsform (stress, forkølelse, oa) og tilvænning også en rolle, så måske skal jeg bare se tiden lidt an. Har i en længere periode kun haft anledning til at lytte sporadisk, så lyden er nærmest ’ny’ hver gang jeg har sat med ned og lyttet. Desuden mangler jeg stadig at få prøvet AKG K280 og K240 DF på Trīsstūris (Modul A og B), for at have det ‘fulde’ billede.



Opsummering

Forstærkerprojektet har grundlæggende bestået min kvalitetskontrol lydmæssigt. Modul A + Nail 2 er blevet en uventet favorit-kombination for mig, og Modul B + T5p har ‘vundet’ over VorzAMP + T5p og EarMax + T5p. At jeg ikke har helt samme ‘wow’-fornemmelse med Modul B, som med Modul A, kan skyldes det højere forventningsniveau her. Det skal så siges, at VorzAMP Pure II+ er den bedste portable hovedtelefonforstærker jeg har hørt, så Trīsstūris er på ingen måde ‘dårlig’. Prisen for Trīsstūris ligger på niveau med Pure II+, så på den måde er det relevant at sammenligne de to ydelsesmæssigt. EarMax ligger prismæssigt et stykke over begge, men som OTL-rørforstærker bliver sammenligningen måske mere et spørgsmål om smag, end om niveau.

Nå, denne ‘rapport’ har ligget i skuffen (lidt for) længe, så her er den omsider, og en dag skal jeg se, om jeg ikke kan få taget nogle nye billeder af PortaDAC+Trīsstūris. Næste projekt (T4+) spøger jo i baggrunden, så der går måske en rum tid, inden jeg genbesøger tråden her. Er der nogle teknisk kyndige, der kan gennemskue Modul A + T5p forvrængningsproblematikken, så læser jeg dog meget gerne om det her i tråden. Håber min ‘rapport’ har haft lidt informationsværdi, eller i det mindste underholdningsværdi :-) Er der spørgsmål, så for al del bare fyr løs.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 20. jan 2016, 17:56

Dejlig læsning. Hold da op den er lækker. Den gad jeg godt lytte til. Men det undrer mig hvorfor den er batteridrevet? Er det for at holde strømkilden "ren" i lyden? Den er da lidt stor til at være portable.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. jan 2016, 19:34

Hvad størrelsen angår, så transporteres det samlede setup (undt Mac) i en flightcase, så det betyder ikke alverden, at Trīsstūris blev lidt halvstor. Jeg var mest ude efter en god forstærker til dac’en i PortaDAC, og det er lykkedes. Havde PortaDAC’s indbyggede forstærker og USB-indgangen været gode nok til mig, så havde systemet været langt mere portabelt/mobilt. Nu har det så mere karakter af skrivebordssystem, men det er ok for mig, forventer at anvende det i arbejdsplads- og rejse-sammenhæng.

Valget af batteri-drift er nok udtryk for, at strøm ud fra min erfaring betyder meget. Nu er hverken dac eller forstærker koblet til strømnettet, og dac’en er forbundet til Hiface2, ikke direkte til computeren. Hvor stor forskel alt dette så gør i virkeligheden, er vanskeligt for mig at vurdere.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 20. jan 2016, 21:05

Men giver batteridrift ikke også teoretisk set en "renere lyd" ? Der vil jo ikke være støj fra PSU og strømnettet. Jeg aner ikke hvor meget afladende batterier "støjer" ?

Angående portability, så i kontrast med en mac, så er den jo meget bærbar. Det er også smart i toget, eller andre steder hvor der ikke er et overflåd af stikkontakter. Du kunne jo i realiteten lave et batteri bypass og så sætte en PSU til når du bruger den hjemme.

Hvad er forventet levetid på alle de AA batterier? =D

Man bliver jo lidt misundelig. Min Aune X1 har en klods af en strømforsyning, og kablerne til den er desuden stripset under skrivebordet, så den er bestemt ikke bærbar. Jeg skal have lavet mig et lækkert bærbar setup, som dette.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. jan 2016, 21:47

I gamle dage var batteridrift vel anset som det optimale, i dag har jeg indtryk af, at netstrøm kan ‘renses’ så meget, at det når samme niveau. Zigis har jo også lavet et andet system til mig (forstærker, crossfeed, dac og D-amp), her har tre af fire enheder egen netstrøm, og som du siger, så fylder det godt med alle disse strømforsyninger og kabler. Trīsstūris+PortaDAC er samlet ca 12x12x5 cm og kunne holdes i hånden, hvis det skulle være. PortaDAC har desuden BT-modtager (aptX), så i princippet kunne det køre helt kabelfrit (bortset fra hovedtelefonen), med signal fra min iPhone.

Data-arket for batterierne (se link længere oppe) siger en levetid på ca 500 ladecyklusser, med et par uger mellem hver opladning er det ca 250 uger eller små 5 år.

Mængden af batterier kunne sikkert reduceres gennem at omdesigne strømstyringsdelen lidt (vil jeg tro, uden at vide hvordan det skulle gøres). Derved kunne man måske gå en størrelse eller to ned på det ydre. Samtidigt tror jeg dog, at man derved også ville kompromittere strøm-delen i en vis grad, som Zigis formulerer det længere oppe: “My idea is to make a simple 2 channel amp and PS with real, strong ground”.

Der er forøvrigt intet hemmeligt ved Zigis’ design iflg ham selv, så der er intet i vejen for at bruge og bygge videre på erfaringer og løsninger fra projektet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Tweaker » 20. jan 2016, 23:47

Nydeligt print, hvor der ikke er sparet på komponentkvaliteten. Men kassen er kedelig. Ser noget DIY ud.

Problemet med T5P KAN være for lidt lyt kapacitet. En 10,000uf kunne måske gøre underværker.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 21. jan 2016, 00:34

PortaDAC er også i Hammond case, så de to passer fint sammen. Luftede forskellige forslag til en knap så anonym fremtræden (logo mv), men tror Zigis hellere ville arbejde med indholdet fremfor formen :-) så kassen forblev som den er nu.

Hvor meget er kapacitet er der nu, fremgår det af billederne? Er det en tanketorsk fra Zigis' side, at han ikke satte den størrelse du nævner i, eller er der ulemper forbundet med større kapacitet også?

Er det samme kapacitet på begge moduler, hvis ja, hvorfor forvrænger kun det ene (buffer m/servo)?

Under konstruktionen opstod et par fejl (se beskrivelsen herunder), kan kondensatorerne være blevet beskadiget i den forbindelse?

Zigis: "Finally both amps are ready and working. There was two errors, I made, on buffer with servo PCB, in one canal. First transistor was completely grounded - all three legs connected to ground plane (including +V), I fixed this but still 12V DC at output. then I notice same transistor's output is not connected to next stage. Fixed this and now everything work perfect.


Tweaker, jeg er stort set uden viden på området vi diskuterer, så skær gerne tingene ud i pap ;-) Jeg er helt klart interesseret i at kunne anvende T5p med Modul A, så sætter pris på dine indspil.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Tweaker » 21. jan 2016, 01:04

Når man laver en batteriforsyning, så erstatter man trafoen og ensretteren med batteriet. Men med batterier er det faktisk meget vigtigt med stor elektrolyt kapacitet efter batteriet. Ikke for at udglatte, som med lysnetforsyning, men for at sænke impedansen, da batterier er meget højimpedante. Så der skal helst en meget stor kapacitet på, og en god støjsvag regulator, så en sulten bøf har nok lavimpedant strøm at trække fra.

Er ikke sikker på at det gav mening, men det er det bedste jeg kan, hvis det ikke skal blive en kilometer lang afhandling.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Walbum4262 » 21. jan 2016, 01:11

Tweaker skrev:Når man laver en batteriforsyning, så erstatter man trafoen og ensretteren med batteriet. Men med batterier er det faktisk meget vigtigt med stor elektrolyt kapacitet efter batteriet. Ikke for at udglatte, som med lysnetforsyning, men for at sænke impedansen, da batterier er meget højimpedante. Så der skal helst en meget stor kapacitet på, og en god støjsvag regulator, så en sulten bøf har nok lavimpedant strøm at trække fra.

Er ikke sikker på at det gav mening, men det er det bedste jeg kan, hvis det ikke skal blive en kilometer lang afhandling.


Fantastisk læsning... Uddyb gerne mere vi elsker lange tekster med teknik viden og du skriver det på en dejlig behagelig måde :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

På farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 21. jan 2016, 01:22

Tak for forklaringen. Har gjort Zigis opmærksom på tråden, venter lige og ser, om han har et indspil. På egen hånd får jeg intet gjort mht til skifte kondensatorer. Der er forøvrigt ingen plads at give af i højden indvendigt i kassen, så hvis større kapacitet betyder større/højere kondensatorer, kan det godt blive problematisk. Vi får se.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Tweaker » 21. jan 2016, 01:29

Walbum4262 skrev:
Tweaker skrev:Når man laver en batteriforsyning, så erstatter man trafoen og ensretteren med batteriet. Men med batterier er det faktisk meget vigtigt med stor elektrolyt kapacitet efter batteriet. Ikke for at udglatte, som med lysnetforsyning, men for at sænke impedansen, da batterier er meget højimpedante. Så der skal helst en meget stor kapacitet på, og en god støjsvag regulator, så en sulten bøf har nok lavimpedant strøm at trække fra.

Er ikke sikker på at det gav mening, men det er det bedste jeg kan, hvis det ikke skal blive en kilometer lang afhandling.


Fantastisk læsning... Uddyb gerne mere vi elsker lange tekster med teknik viden og du skriver det på en dejlig behagelig måde :)


Ok, skal lige tage tilløb. Måske i en selvstændig tråd, for ikke at pløre denne til, mere end højst nødvendigt.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Tweaker » 21. jan 2016, 01:40

Her en Beresford DAC, der har en 10,000uf lyt i, netop af hensyn til batteridrift. Så størrelse behøver ikke være et problem:

Billede
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 21. jan 2016, 01:53

Ok, tak igen. Ser der står 1000 på de store og 470 på de små for Modul A. Har ikke kigget på Modul B, det sidder i forstærkeren lige nu.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Tweaker » 21. jan 2016, 02:09

I princippet er det nok, i praksis er det bedre med meget mere. Er min (og andres) erfaring ihvertfald.

En ordentlig mother lige efter batterierne, og så de der ude ved kredsløbende.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Zigis Trīsstūris hovedtelefonforstærker

Indlægaf Zigis » 28. jan 2016, 16:05

On each amp module are 1000uf + 3x 470uf or 2 410uf on each polarity, 4 820uf total.
Since so large capacity caps are close to amp, additional capacitors may be on little larger distance, it is not so critical. Handiest place, in my opinion, where to connect additional caps, are batteries wire input pads on main board. Caps may be on short wires and placed in any free space in case. Better use 2 similar (4700, 6800, 10000uf, any that fit) caps, to each polarity one. There already are two pairs of input pads, handy for two caps.

It would be great, if so small mod could solve low impedance T5p problems, however I am not 100% sure. Anyway, it is worth to try. Additional capacitance newer hurt, even if it not solve T5p distortion, it may make additional improvement on other configurations.

Wen I build amp, all critical testings I made with 300 ohm HD580, that's why i miss low load distortion. I am not repeated buffer for myself yet, to explore the problem. One of thing to do.

Anyway, I believe, this Triangle buffer is one and only pair on the world, build so far. At least my search give any success. John Broskie itself just draw schematic and make tests on simulator.
Zigis

 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron