Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120



Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Buyer no 1 » 14. sep 2011, 20:34

Jeg har været så heldig at få lov at være med på låne-touren for denne forstærker, så her er en lille beretning om min oplevelse med den.

Beskrivelse

Mit første indtryk da posten afleverede pakken var: Hvor er den lille! Det siger måske mere om min manglende omgang med transportable forstærkere, end om den faktiske størrelse på AHA-120. Målene er (l)126mm x (b)80mm x (h)26mm, og sammenlignet med min iPod Touch alene, er der jo trods alt tale om en relativ stor udvidelse af ”transportsandwichen”.

Billede

Med hensyn til konstruktion virker den rimelig solid og enkel. Designet er dog lidt ”ingeniør-agtigt”, og vinder dermed ingen æstetiske priser hos mig :-) Betjeningen er ganske simpel, det er rent plug’n’play.

På forsiden er der en impedansomskifter så man kan vælge impedans fra 32 ohm til 600 ohm, den såkaldte HAAC (Headphone A-class Alignment Control). Jeg har ikke efterprøvet om indstillingen af denne knap i praksis påvirker batterilevetiden. Men lydmæssigt kunne jeg ikke konstatere nogen forskel på om den stod på 32 eller 600, heller ikke i niveau. Og det var uanset om jeg anvendte AKG 518 (32 ohm) eller Beyer DT880 (250 ohm). Teoretisk set burde man vel kunne høre forskel, hvis forstærkeren går ned og spiller i klasse A/B fremfor i klasse A. Men som sagt er det ikke lykkedes mig at konstatere nogen forskel. Måske jeg bare ikke har belastet den nok.

Selv om forstærkeren spiller i klasse A, bliver den ikke ikke engang lun, selv efter at have spillet i adskillige timer. Og der er masser af power. Med DT880 var jeg sjældent over klokken 11 og aldrig over klokken 12 på volumenknappen.

BilledeBillede

Lyden

Først spillede jeg på det store setup, for at finde ud af hvad den kunne præstere. Allerede fra første lyt stod det klart, at den spillede rigtig flot. En meget åben og detaljeret lyd, måske knap så fyldig, i hvert fald i direkte sammenligning med min Lehmann. Måske der engang i mellem er tendens til lidt ”Harley Davidson”-bund. Mit billede på nethinden er en champignon! Masser af fylde i den øvre mellemtone og toppen er godt med, indtil den runder pænt af. Så bliver det lidt slankt i den nedre mellemtone, for så igen at brede sig lidt i bunden. Work with me ... 7musik

Jeg kan ikke undgå at blive umiddelbart imponeret over dens friskhed og lidt pågående spillestil. Både bredde og især dybde er glimrende, ligesom soundstagen er god stor. Der bydes på en rigtig flot klang, fx på Dave Grusins udgave af West Side Story, hvor man får en meget flot gengivelse af bl.a. messingblæserne. Og i det hele taget er den slags musik med masser af dynamik, mange skift mellem stille passager og passager med fuld udblæsning, noget som AHA-120 formidler på en absolut vanedannende måde.

Den spiller med en imponerende opløsning, og dermed evner den at få alle detaljer frem. Nogen gange bliver det dog nærmest for meget af det gode. Det, at detaljerne fremstår så tydeligt som de gør, flytter fokus lidt væk fra helheden. Og skal jeg dryppe en malurt i bægeret, må det blive på netop dette punkt. Fokuseringen på detaljer gør, at jeg nogen gange griber mig selv i at sidde og lytte på de enkelte instrumenter, fremfor at lytte til hele orkesteret. Et eksempel er Mikkel Nordsø’s ”Horizon”, hvor de der congas bare lyder så sprøde og livlige, at man næsten glemmer at lytte efter resten. De der congas råber hele tiden: Hør mig, hør mig musik11

I direkte sammenligning med min Lehmann kan diskanten virke en anelse anmasende og udtværet, men vi er i småtingsafdelingen her. Tilsvarende kan bassen virke en smule for rund og voluminøs. Det kommer fx til udtryk på Vanja Santos ”I Say Time”, hvor vokalen bliver lidt flosset i kanten og bassen flyder lidt ud. Men Lehmann’en koster jo også næsten det dobbelte, og isoleret set er opløsning og detaljer stadig bedre på AHA-120.

Sammenligner jeg med den indbyggede forstærker i min iPod, er der ingen tvivl om at AHA-120 er på et helt andet niveau. Men det er mit indtryk, at den indbyggede dac i iPod’en simpelthen ikke kan følge med AHA-120. Jeg oplever i hvert fald ikke en fuldstændig forvandling, og det havde jeg egentlig forventet, med udgangspunkt i det jeg har oplevet AHA-120 kan præstere. Instrumenter og vokal bliver mere skarpt aftegnet, der kommer mere tyngde i bunden, bedre opløsning, og lydbilledet virker på en eller anden måde mere ”komplet”. Men forskellen er alligevel ikke så ”revolutionerende” som jeg havde ventet. Sagt på en anden måde, tænker jeg at AHA-120 vil være lidt overkill som ekstern forstærker direkte fra en iPod med mp3-filer. Med lossless digitalt ud fra en bærbar afspiller til en god dac, kan den til gengæld vise sig at være en killer-løsning.

Just Audio er selv inde på, om AHA-120 egentlig er en transportabel eller stationær løsning. Med mini-jack som eneste indgang mener jeg den committer sig til den transportable verden, men den kræver store lommer, både fysisk og i overført betydning, for der skal altså, IMHO, en ordentlig dac til også.

Afrunding

Jeg håber der er nogle af de øvrige deltagere på ”touren” der vil fortælle noget om hvordan den lyder med andre hovedtelefoner. AHA-120 og fx HD650, tænker jeg kunne være en ret god kombination. AHA-120 og fx Denon AH-D2000 må være detalje-fetichistens paradis :grin:

Samlet set synes jeg AHA-120 er en fantastisk forstærker, og det er jo ganske gratis for mig at erklære, eftersom det er den første transportable forstærker jeg har haft mulighed for at lytte ordentligt til! Men hvis det kan blive bedre endnu kan jeg kun glæde mig over, at det åbenbart er muligt at få virkelig god kvalitet med sig på farten. Altså hvis man har de der store lommer...


Musik:
Dave Grusin : Prologue (West Side Story)
Vanja Santos : I Say Time (High Fidelity ref. cd no. 62)
Mikkel Nordsø Band: Horizon (Goal Collection)

+ diverse rock, jazz, folk og Carl Orff som den eneste repræsentant for det klassiske.
Senest rettet af Buyer no 1 23. sep 2011, 15:31, rettet i alt 1 gang.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf Ostebaronen » 14. sep 2011, 21:17

rulle2 rulle2 Flot review :)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf Burning777 » 14. sep 2011, 21:54

Fantastisk review!!! Man får da godtnok lyst til at prøve at lytte til sådan en svend.... Tak for indsatsen med grundigheden i reviewet. Det er en fornøjelse at læse og er værdifuldt at have når man ikke lige kan lytte til produktet.

Men du synes den er LILLE?? Jeg synes godtnok den er STOR... Den er næsten LISA III størrelse. Men hvis den spiller så godt så er det da det hele værd at slæbe på. Det kunne være sjovt at teste med lidt 600 Ohms T1 og 32 Ohms Grado'er. Men den mulighed kommer vel nok til at meet.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf Claus-DK » 14. sep 2011, 23:42

Flot review, mere af det, selvom jeg ogsĂĄ synes det er en ordentlig klods..

Du burde kunne høre forskel på de forskellige udgangsmodstande, den er ofte meget lille, men den burde være der..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf imbalance » 14. sep 2011, 23:43

Hey

Well den er jo ledig nu efter køber 1 har haft den gennem møllen, jeg vil især godt teste den igennem med bedre kilde, og hvis det flasker sig med både en Fostex og den her amp, så bliver Itouchen også en opgradering som kilde.

Jeg har ogsĂĄ mine CEC cd afspiller som kilde..

AHA'en er en stor sag i transportable termer, men jeg tror næppe man får den i knæ med dynamiske bøffer, der er ortodynamiske nok det bedste at teste med, desuden så kan den jo kører på fuld juice med usb hvis den skulle blive svag i normal drift..

Fin test og nu er denne startet sĂĄ lad os holde det til en trĂĄd og opdatere denne med vores lytte indtryk..
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf hks777 » 15. sep 2011, 17:53

vil du beskrive dens lyd som en typisk solid state lyd?
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf Buyer no 1 » 15. sep 2011, 18:38

Hm... det var en svær én. Jeg er ikke sikker på hvad du mener med typisk solid state lyd?

Men jeg synes ikke den spiller klinisk eller kedeligt, eller hvad nogle måske vil kalde (over)analytisk. Omvendt gengiver den heller ikke med den luft og det rum, som jeg har hørt gode rørforstærkere kan præstere.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf hks777 » 15. sep 2011, 19:10

Buyer no 1 skrev:Hm... det var en svær én. Jeg er ikke sikker på hvad du mener med typisk solid state lyd?

Men jeg synes ikke den spiller klinisk eller kedeligt, eller hvad nogle måske vil kalde (over)analytisk. Omvendt gengiver den heller ikke med den luft og det rum, som jeg har hørt gode rørforstærkere kan præstere.


jeg har bare læst at der skulle være en stor forskel på rør og solid state forstærkere og den forskel ville jeg gerne høre

mĂĄske der er nogle andre som kan forklare forskellen?
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf Claus-DK » 16. sep 2011, 00:38

Der findes ikke noget der er typisk for rør eller solidstate, nogle SS lyder som man har fået fortalt rør lyder og omvendt..

SS er det moderne, rør er lidt en forældet teknologi, man bruger jo ikke rør i PCer og radioer mere, det er kun os HiFi tosser der bruger dem endnu, dermed ikke sagt at rør er dårlige, eller ringere det er bare lidt ligesom dem der foretrækker at bruge hestevognen..

Rør har ry for at være mere runde og bløde i lyden i forhold til SS, hvilket skyldes at de har en meget større forvrængning, hvilket ikke nødvendigvis er dårligt man skal bare have de rigtige forvrængninger, det gør også rør lidt mere tilgivende overfor et dårligere signal..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf hks777 » 16. sep 2011, 12:11

Claus-DK skrev:Der findes ikke noget der er typisk for rør eller solidstate, nogle SS lyder som man har fået fortalt rør lyder og omvendt..

SS er det moderne, rør er lidt en forældet teknologi, man bruger jo ikke rør i PCer og radioer mere, det er kun os HiFi tosser der bruger dem endnu, dermed ikke sagt at rør er dårlige, eller ringere det er bare lidt ligesom dem der foretrækker at bruge hestevognen..

Rør har ry for at være mere runde og bløde i lyden i forhold til SS, hvilket skyldes at de har en meget større forvrængning, hvilket ikke nødvendigvis er dårligt man skal bare have de rigtige forvrængninger, det gør også rør lidt mere tilgivende overfor et dårligere signal..


ja tak det var den forklaring jeg ledte efter :-)
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf hks777 » 20. sep 2011, 18:19

sĂĄ har jeg lige fĂĄet den
og udmeldbar er det ikke nået for mig, for meget diskant/skarp i lyden, om det er mine filer 320 kbit mp3 eller min dac ved jeg ikke, eller om det er fordi jeg er vant til en rørforstærker :?:

edit: der skal nok komme en bedre anmeldelse senere
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: Just Audio AHA-120

Indlægaf hks777 » 21. sep 2011, 21:24

nu har jeg fået hørt den noget mere
jeg er overasket over den store forskel, sammenliget med en rørforstærker
jeg vil sige at den er bedre til mere stille musik(mark knopfler) end til rock (ac/dc)
byggekvalitet er super :-)
jeg synes heller ikke at den er sĂĄ stor ;-) (ja man skal have store lommer, men som et rejse-setup vil jeg ikke sige at det er noget problem)
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Burning777 » 26. sep 2011, 07:29

Jeg har helt fĂĄet lyst til at skrive mig pĂĄ lĂĄneturen til denne. SĂĄ hvis den bliver ledig vil jeg gerne passe den en uges tid.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf imbalance » 26. sep 2011, 19:58

Jeg håber stadig jeg er efter hks777, da jeg også får Fostex'en på besøg på onsdag...

HĂĄber bare ikke en 3 stks portabel model er sĂĄ god at det ikke kan forbigĂĄes. :?

Brænde777:

Om en god uge er min tur opbrugt, sĂĄ kan du smutte ind efter mig hvis det er iorden...
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Burning777 » 26. sep 2011, 20:08

imbalance skrev:Jeg håber stadig jeg er efter hks777, da jeg også får Fostex'en på besøg på onsdag...

HĂĄber bare ikke en 3 stks portabel model er sĂĄ god at det ikke kan forbigĂĄes. :?

Brænde777:

Om en god uge er min tur opbrugt, sĂĄ kan du smutte ind efter mig hvis det er iorden...


Helt i orden! Jeg har ingen hast - så jeg har intet imod at komme aller bagest i køen! :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf imbalance » 26. sep 2011, 21:02

Burning777 skrev:
Helt i orden! Jeg har ingen hast - så jeg har intet imod at komme aller bagest i køen! :-)


Deal..
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Burning777 » 13. okt 2011, 12:55

Så har jeg fået lyttet den første halve time til denne forstærker. Indtil nu har jeg kun lyttet med HD650 og de to lyder helt fantastisk sammen. Jeg ved ikke om jeg får tid til at skrive en mere uddybende sammenligning med f.eks. min iQube og min anden bærbare forstærker - jeg tror simpelt hen ikke jeg kan nå at lytte nok til det på den uge jeg har denne. Så indtil jeg lige for lyttet mere vil jeg bare sige at det første jeg sagde da jeg hørte den var "WOW". Den har virkelig imponator effekt og det er tydeligt at der er masser af kræfter til at trække HD650 så det lyder rigtigt godt.

Mere følger... hvis jeg får tid.

Hvem skal i øvrigt have den efter mig?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Burning777 » 13. okt 2011, 20:45

Så sidder jeg og lytter lidt mere til AHA-120. Den gode oplevelser holder stadig. Jeg har skiftet lidt frem og tilbage mellem iQuben, P-51 Mustang og JustAudio AHA-120. Det er helt sikkert at AHA-120 er helt oppe i samme felt som disse - hvis ikke bedre på nogle punkter. Den har en virkelig blød og behagelig lyd sammen med HD650.

Bassen er virkelig med stor power og spiller med magt. Det er ikke den mest faste og tørre bas fra en forstærker jeg har hørt men man kan mærke at der er et helt rigtigt impact fra forstærkeren så hovedtelefonerne ikke på nogen måde mangler effekt for at spille som de skal i bassen.

Mellemtonerne er virkelig der hvor man bliver suget ind i musikken med denne forstærker. Hold da op! Vokaler det kan den også så de driver ned af væggene.

I diskant området går den virkelig også rent igennem. Der er en blødhed over dens lyd og samtidig en oplevelse af virkelig høj opløsning. Selvom forstærkeren ikke på nogen måde er skinger i diskanten er der alligevel i nogle få indspilninger en anelse for meget energi i diskanterne og så kan en trompet for eksempel måske skære lidt i ørerne - det gør de nu altid uanset hvilken forstærker - men jeg oplevede alligevel dette en gang imellem når jeg bruger JustAudio og jeg skulle måske i stedet skrue lidt ned. Det giver den på den anden side en helt utrolig fornemmelde for luft og opløsning.

I det hele taget er det virkelig lækkert at lytte til musik med denne forstærker. Jeg vil nok sige at dette er en fuldt værdig konkurrent til en LISA III - hvis jeg husker LISA'en lyd korrekt. Helt sikkert en super lækker forstærker denne AHA-120 og et meget positivt bekendtskab indtil videre.

Jeg vil helt sikkert anbefale enhver, der vil have sig en god forstærker med lækker lyd som skal spille med et sæt HD650 at over veje denne. Den kan sagtens for langt de fleste gøre det ud for både desktop-forstærkeren og samtidig er der mulighed for at man kan bruge den transportabelt.

Nu vil jeg lige teste lidt med Gradoerne....
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Burning777 » 16. okt 2011, 11:53

Jeg er MEGET klar til at sende denne videre. Hvor skal jeg sende den hen?

(Håber i svarer hurtigt inden jeg får svært ved at skille mig af med den.)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Tour de Hoved-fi: Just Audio AHA-120

Indlægaf Victor Halgaard » 26. apr 2012, 11:40

Lånte den af Imbalance. Første indtryk: Wow...
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron