Hvor mange watt er optimal i en forstærker?



Hvor mange watt er optimal i en forstærker?

Indlægaf DavidB » 9. okt 2016, 16:19

mmm..... Hvis nu vi ligger al snak om hvilken lydsignatur en forstærker evt. kan give lyden, og udelukkende ser på om en forstærker rent kraftmæssigt fuldt kan drive en hovedtelefon. Altså når der tales om, at en hovedtelefon er tung at drive. Hvilke tal skal vi så se på og holde op mod hinanden? Jeg går ud fra det er hvor mange watt (eller måske mW - når vi taler hovedtelefoner?) en forstærker kan yde? For eksempel har mojo en output power på 750mW og en iphone 3mW (taget fra mojo hjemmeside). Hvilke tal er det vi skal holde watt op imod på hovedtelefonen?

Foreksempel synes jeg at mine beoplay h6 (1. generation) vinder med en forstærker frem for direkte ud af iphone, men ikke mine Spirals Ears. Det bilder jeg mig ind er på grund af at H6 er tungere at drive?

Er der andre tal der ogsĂĄ betyder noget i den henseenende?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Hvor mange watt er optimal i en forstærker?

Indlægaf kvik » 9. okt 2016, 18:10

Følgende artikler af Solderdude giver lidt baggrundsforståelse:
- headphone power and amplifiers
- HOW much power do you actually need for your headphone
- resistance, impedance and other issues

(første og tredje artikel er downloads, og der dukker en reklame op efterfølgende, men fanen kan lukkes uden problemer)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvor mange watt er optimal i en forstærker?

Indlægaf DavidB » 10. okt 2016, 11:06

Tak - har været lidt rundt i de artikler og andet på nettet, og finder frem til at der ofte ikke er behov for ekstra forstærker, så længe impedansen er omkring 30 ohm eller under samt effektiviteten er omkring 100 db1mW. Ihvertfald rent kraftmæssigt.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Hvor mange watt er optimal i en forstærker?

Indlægaf Burgunder » 11. okt 2016, 10:52

Jeg har længe haft den teori, at de fleste hovedtelefonforstærkere er alt for kraftige=har for meget gain, hvis man bruger dem med en kilde, der giver 2V. En hovedtelefon som HD800 behøver kun gain x 3.5 for at give 120 dB, og giver 103 dB ved 1V, og det er allerede langt højere end jeg lytter. Jeg kunne altså bruge HD800 med en forstærker med 1xgain, hvilket også var ideén bag denne forstærker http://www.diyaudio.com/forums/headphon ... -pcbs.html
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: Hvor mange watt er optimal i en forstærker?

Indlægaf FrederikS » 11. okt 2016, 11:38

FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Hvor mange watt er optimal i en forstærker?

Indlægaf Claus-DK » 11. okt 2016, 11:41

Det er vel lidt som at spørge "hvor mange hestekræfter skal en personbil have ??"
40 ville være nok til at de fleste biler kan køre hurtigt nok...

Med den volumebegrænser der kommer fra EU, kan telefoner have problemer med at få nogle hovedtelefoner til at yde som de burde.
Fakta er som Klaus er inde på, at de fleste forstærkere rent faktisk spytter et svagere signal ud end den modtager, når de bliver brugt med f.eks en CDafspiller..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron