En mod en, claus-dk´s store forstærker sammenligningstråd

En mod en, claus-dk´s store forstærker sammenligningstråd

Indlægaf Claus-DK » 8. apr 2011, 22:57

Jeg vil prøve at sætte mine forstærkere op mod hinanden parvis, det vil med tiden blive en lidt længere tråd, jeg duer ikke til at skrive om noget jeg har hørt så jeg tester og skriver på livet løs..

De to forstærkere er forstærkeren i min NFB11 og Xcan V8, med militære philips rør, pinkie ..
Min Kilde er en MiniAPE og jeg bruger DACdelen i NFB11 til begge forstærkere..

Lige nu er musikken "Saybia" men 7 Demons...

Man skulle mene at det ville være en forholdsvis overkommelig opgave for V8eren, den kostede næsten det dobbelte af NFB11 og er siden blevet opgraderet men Pinkie og rør for 1500 spir alt i alt 5500 sådan cirka, NFB koster 1800.. :?

Jeg fik min NFB11 lige i starten af året og har været meget glad for den, det er jo sådan en "jeg kan det hele" boks og spiller ganske godt og har en god DAC oven i hatten og er lille og diskret, så en fin lille ting til stuen..

Musik "Dido" Here With me..

Xcan V8 er hvad jeg lytter til, varm, fyldig lyd som får mig til at sidde og vippe lidt med fusserne, det hele står fint og skarpt der er styr på bassen og det hele er som at være at være til en dejlig buffet der er nok af det hele..

NFB11
Dybere bas og mere bas, men ikke med den samme kontrol, og præcision, som før, lyden er mindre vippe med fusserne og mere "nu skal du sidde pænt"
Musik "Dire Straits" Brothers in arms
Jeg glemmer helt at skrive fordi jeg sidder og lytter nøje efter hvad der sker i musikken, men jeg savner lidt grynt i guitarsoloen det hele bliver pænt og ordentligt, lidt som heavy rock i sit nyeste tøj, det er lidt kedeligt..

Xcan
Guitaren er blevet mere levende der er mere bid i den og den har også et bedre "hvad hedder det hvor tonen toner ud ?" på Guitarene, man fornemmer også at lyden er mere letflydende og fødderne vipper igen, orglet står også mere tydeligt frem...
"Bruce Springsteen" I´m on fire
Den her blanding er nærmest lavet til det nummer, det er dælme godt..

NFB
Der er dybere og mere bas.bla bla bla
Det også som om der er trukket et slør for musikken, den kommer ikke rigtigt springende lystigt ind i ørerne..
"Michael Jackson", Billie jean
Det er et væld af detaljer i det nummer og man hører dem, men de helt små ting er ikke helt skarpe, man kan ligesom fornemme at der mangler noget, ikke noget man savner som sådan....

Xcan
Der er større forskel på højt og lavt i sangen, det hele er lige strammet op igen og .....ja bedre ...

Så for mig er Xcan V8 en bedre forstærker end den i NFB11, den dybere bas fra NFB ville det ikke gøre noget hvis Xcan kunne spille, men jeg savner det mindre end den spilleglæde som Xcan har, når jeg lytter til dem side om side..

Er den så de ekstra gryn værd ?? JA eller måske nej for jeg ville da snildt kunne leve med NFB11 alene, men det behøver jeg heldigvis ikke 8-)
8-)

Nej det er jo umuligt at svare på, men jeg har bestemt ikke fortrudt købet af min Xcan og til de tre tusinde jeg har hørt den sælges for i dag er den et fund, desværre er DACdelen ikke noget at råbe hurra for, måske er den bedre på Pmodellerne ??

Men man kan sige det samme om NFB den er også et kup, og ville være et endnu større hit hvis USBindgangen var bedre, eller bare virkede hver gang :evil: :evil:
(De nye bliver solgt uden USB)..

To dejlige produkter, men V8eren er en klar vinder, for mig lige her i aften.. :D :D

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Næste skridt på vejen..

Xcan V2, den er blevet modded til det ekstreme af Pinkfloyd, med Pinkie osv...
Xcan V8, som jo ligesom rendte af med sejeren sidst, med en ret stor margin..Den har også lidt ekstraudstyr, rør, pinkie

Kilde: Laptop Med Lossless (flac i højeste kvalitet) Songbird -->USB-->NFB11-->V8/V2

Høretelefoner er mine JVCDX1000.. musik15

Ja NFB11 har faktisk en USB der virker i aften, mærkeligt produkt.. 2musik

Musik "the Future" med Prince fra "Batman" albummet.

V2
Musikken flyder fint og levende, bassen er god og dyb, mellemtonen er fin og blød, diskanten virker lidt afrullet/afdæmpet..
Den klarer rigtigt fint at levere beatet i sangen, faste hårde slag uden noget snavs/blæver rundt om.

V8
Bassen er mindre prominent og mindre hårdtslående og heller ikke helt så dyb, men det er lidt svært at vurdere når det er forskel på mængden..
Man lægger mere mærke til den der basguitar i baggrunden der laver mærkelige lyde.
Beatet er ikke helt så hårdt og skarpt, men jeg kan bedre lide mellemtonen den kommer lidt mere ud og leger og diskanten er heller ikke helt så afrundet/manglende..

"Bewitched, bothered and bewildered" Med Sinnead O´Conner fra albummet "am I not your girl"..

V8
Det er bemærkelsesværdigt så mange små detaljer der er i sådan noget Big Band musik, de der næsten trommestikker der glider og slipper trommeskindet, klaverets dialog med sangerinden, alle de små mundlyde ud over sang der kommer fra munden, nogle man måske gerne have været fri for, men det er en helt anden snak..
Blæseafdelingen i baggrunden der hele tiden minder os om deres styrke, men aldrig helt råber ad os, vibrationerne far den der dims de putter i trompeter for at få dem til at lyde anderledes...

V2
Jeg lægger mere mærke til bassen nu, den kræver lidt at blive lyttet til, Sinnead står på linie med bandet i stedet for foran det, hvilket lyder mere korrekt, synes jeg.
Det virker som om at der er større kraftpotentiale i musikken, mere overskud ikke behov for at blære sig bare tilbagelænet og kraftfuld, lidt ligesom når man så Armstrong mod Ullrich på de hårde etaper, i de goé gamle dage hvor dopingen var lovligt..

Musik "Woman in chains" med Tears for fears fra "the Seeds of love"

V2
Det er en sang hvor der virkelig forgår noget i lydbilledet, der hele tiden lyde der vil have opmærksomhed, men stemmerne får trukket en væk fra baggrunde og tvinger os til at høre på dem i stedet, Jeg ved ikke om det er sangen eller noget andet men, det er lidt som om det hele spiller lidt med samme lydstyrke og slås om at komme forrest, ikke noget jeg har lagt mærke til tidligere, resultatet bliver lidt larmende, men pladen er også fra "loudness perioden" musik10

V8
Det er dejligt med mere lyd i toppen af spektret, det gør musikken mere hel, synes jeg, det skal ikke være en dominerende diskant, men den skal være der..
Det hele larmer stadigvæk, stemmerne er lidt mere fremme men det er ikke mange mm det drejer sig om..

Jeg savner ikke det større overskud fra V2en i dette nummer, men det er nok noget med at det hele er mere eller mindre lige højt, så der er ikke rigtigt det store behov for at kunne spille med musklerne..

Hmmm det er da lidt træls med den sang, jeg har ellers altid synes den var god 2musik

Musik "One", Metallica fra SMalbummet, live

V8
Lars massere virkelig mine trommehinder her i introen, bum bum bum bum.... theking
Der er ikke rigtigt tid til at lytte til noget bestemt sådan rent instrumentmæssigt, da det hele smelter smukt sammen og det er så det man nyder....

Man kan kun headbange moderat med DX1000 så det gør jeg musik11 musik11 musik11
musik17 musik17

V2
Lyden er mere flydende og stemningen er lidt mere "uhyggelig", slagene på mine trommehinder er mere præcise og med en mindre genstand..
Guitaren er mere skrigende, man hører bedre hvorfor den løb hjemmefar efter koncerten rulle6
Trommeslagene er hurtigere overstået mere skarpe, og definerede..

theking theking theking musik17 musik15
Det er altså noget fee musik.. musik11 musik11

Jeg savner ikke mere diskant i dette nummer, faktisk kan godt lide den lidt mere dunkle scene, den passer til musikken..

Jeg føler også jeg får mere ud af det førnævnte kraftoverskud...

Det er straks lidt mere kompliceret at pege på en vinder, denne gang, men jeg hælder lidt til at V2 render med pokalen, på grund af den lidt dybere bas og større lethed/overskud..

Hvis V2 havde V8s diskant ville det dælme være en dejlig forstærker...den er allerede dejlig, men sårn rigtig dejlig 9musik 9musik

Jeg har planer om at opgradere min V8er i den nærmeste fremtid, Pink Floyd er allerede i gang med at pakke en pose til mig, når den er lavet vil der komme en "rematch"..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Re: to forstærkere

Indlægaf Burning777 » 9. apr 2011, 08:51

Dejligt review og god læsning til morgenkaffen. Jeg synes også den XCan spiller godt og har været imponeret hver gang jeg har lyttet til den til vores meets.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Herning

Indlægaf helledie » 9. apr 2011, 09:43

Feee' anmeldelse Claus. Jeg troede faktisk NFB'en var bedre end din Xcan. Jeg går stærkt udfra det var dine JVC'er du lyttede på?
helledie

Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Sandrenseren » 9. apr 2011, 10:28

Fin anmeldelse men lidt anonym overskrift, burde den ikke hedde "Anmeldelse af NFB11 mod Xcan V8" eller noget i den stil?
Sandrenseren

Geografisk sted: Hedehusene

Indlægaf Claus-DK » 9. apr 2011, 11:44

Jo det kunne man godt kalde tråden, men så er der jo ikke plads til flere sammenligninger i samme tråd..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Buyer no 1 » 9. apr 2011, 13:27

Fint review :)

Men burde denne tråd så i virkeligheden ligge under Anmeldelser frem for under Hovedtelefonforstærkere? :?
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf Claus-DK » 9. apr 2011, 14:16

jo men jeg synes jeg ville være en del af revolten LOL
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Re: En mod en, claus-dk´s store forstærker sammenligningstrå

Indlægaf Claus-DK » 11. apr 2011, 01:37

Så er tråden flyttet og overskriften er blevet mere dækkende..

Eller det bliver den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Kolind » 11. apr 2011, 09:14

Sjovt "shootout" med direkte sammenligning og overvejelser herom.. super!
Men men.. Hvilke bøffer brugte du ? Det er vel ret aktuelt hvis man tænker i synergi-baner
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Claus-DK » 11. apr 2011, 10:06

JVC DX1000 er bøfferne
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2011, 00:16

Næste skridt på vejen..

Xcan V8, som jo ligesom rendte af med sejeren sidst, med en ret stor margin..Den har også lidt ekstraudstyr, rør, pinkie

Kilde: Laptop Med Lossless (flac i højeste kvalitet) Songbird -->USB-->NFB11-->V8/V2

Høretelefoner er mine JVCDX1000.. musik15

Ja NFB11 har faktisk en USB der virker i aften, mærkeligt produkt.. 2musik

Musik "the Future" med Prince fra "Batman" albummet.

V2
Musikken flyder fint og levende, bassen er god og dyb, mellemtonen er fin og blød, diskanten virker lidt afrullet/afdæmpet..
Den klarer rigtigt fint at levere beatet i sangen, faste hårde slag uden noget snavs/blæver rundt om.

V8
Bassen er mindre prominent og mindre hårdtslående og heller ikke helt så dyb, men det er lidt svært at vurdere når det er forskel på mængden..
Man lægger mere mærke til den der basguitar i baggrunden der laver mærkelige lyde.
Beatet er ikke helt så hårdt og skarpt, men jeg kan bedre lide mellemtonen den kommer lidt mere ud og leger og diskanten er heller ikke helt så afrundet/manglende..

"Bewitched, bothered and bewildered" Med Sinnead O´Conner fra albummet "am I not your girl"..

V8
Det er bemærkelsesværdigt så mange små detaljer der er i sådan noget Big Band musik, de der næsten trommestikker der glider og slipper trommeskindet, klaverets dialog med sangerinden, alle de små mundlyde ud over sang der kommer fra munden, nogle man måske gerne have været fri for, men det er en helt anden snak..
Blæseafdelingen i baggrunden der hele tiden minder os om deres styrke, men aldrig helt råber ad os, vibrationerne far den der dims de putter i trompeter for at få dem til at lyde anderledes...

V2
Jeg lægger mere mærke til bassen nu, den kræver lidt at blive lyttet til, Sinnead står på linie med bandet i stedet for foran det, hvilket lyder mere korrekt, synes jeg.
Det virker som om at der er større kraftpotentiale i musikken, mere overskud ikke behov for at blære sig bare tilbagelænet og kraftfuld, lidt ligesom når man så Armstrong mod Ullrich på de hårde etaper, i de goé gamle dage hvor dopingen var lovligt..

Musik "Woman in chains" med Tears for fears fra "the Seeds of love"

V2
Det er en sang hvor der virkelig forgår noget i lydbilledet, der hele tiden lyde der vil have opmærksomhed, men stemmerne får trukket en væk fra baggrunde og tvinger os til at høre på dem i stedet, Jeg ved ikke om det er sangen eller noget andet men, det er lidt som om det hele spiller lidt med samme lydstyrke og slås om at komme forrest, ikke noget jeg har lagt mærke til tidligere, resultatet bliver lidt larmende, men pladen er også fra "loudness perioden" musik10

V8
Det er dejligt med mere lyd i toppen af spektret, det gør musikken mere hel, synes jeg, det skal ikke være en dominerende diskant, men den skal være der..
Det hele larmer stadigvæk, stemmerne er lidt mere fremme men det er ikke mange mm det drejer sig om..

Jeg savner ikke det større overskud fra V2en i dette nummer, men det er nok noget med at det hele er mere eller mindre lige højt, så der er ikke rigtigt det store behov for at kunne spille med musklerne..

Hmmm det er da lidt træls med den sang, jeg har ellers altid synes den var god 2musik

Musik "One", Metallica fra SMalbummet, live

V8
Lars massere virkelig mine trommehinder her i introen, bum bum bum bum.... theking
Der er ikke rigtigt tid til at lytte til noget bestemt sådan rent instrumentmæssigt, da det hele smelter smukt sammen og det er så det man nyder....

Man kan kun headbange moderat med DX1000 så det gør jeg musik11 musik11 musik11
musik17 musik17

V2
Lyden er mere flydende og stemningen er lidt mere "uhyggelig", slagene på mine trommehinder er mere præcise og med en mindre genstand..
Guitaren er mere skrigende, man hører bedre hvorfor den løb hjemmefar efter koncerten rulle6
Trommeslagene er hurtigere overstået mere skarpe, og definerede..

theking theking theking musik17 musik15
Det er altså noget fee musik.. musik11 musik11

Jeg savner ikke mere diskant i dette nummer, faktisk kan godt lide den lidt mere dunkle scene, den passer til musikken..

Jeg føler også jeg får mere ud af det førnævnte kraftoverskud...

Det er straks lidt mere kompliceret at pege på en vinder, denne gang, men jeg hælder lidt til at V2 render med pokalen, på grund af den lidt dybere bas og større lethed/overskud..

Hvis V2 havde V8s diskant ville det dælme være en dejlig forstærker...den er allerede dejlig, men sårn rigtig dejlig 9musik 9musik

Jeg har planer om at opgradere min V8er i den nærmeste fremtid, Pink Floyd er allerede i gang med at pakke en pose til mig, når den er lavet vil der komme en "rematch"..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Buyer no 1 » 18. apr 2011, 00:44

Fin måde at anmelde på. Især kan jeg godt lide at du beskriver tingene som du reelt oplever dem, og ikke bare kaster en bunke klichéer afsted rullw3

Til gengæld må jeg indrømme, at jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad det egentlig er der bliver sammenlignet:

Claus-DK skrev:Næste skridt på vejen..

Buyer no 1

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2011, 00:51

Det er Xcan V2 og Xcan V8, det er to forskellige forstærkere fra Musical Fildelity..

Samme firma 2. og 4. version af deres hovedtelefon forstærkere..

Jeg hører hver sang på hver forstærker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2011, 01:03

Jeg prøver at fokusere på hvad jeg føler/tænker/mærker i det øjeblik jeg sidder og skriver og lytter, når jeg så skifter forstærker, prøver jeg at mærke hvad der er anderledes, jeg skriver det direkte og poster det uden at læse det igennem, så man får mindre efterrationalisering ind..

Jeg kan ikke beskrive noget jeg ikke lytter til, eller det kan jeg godt, men så skal jeg bare jabbe de der kedelige klicher af og det orker jeg ikke..

Jeg kunne jo lægge nogle billeder op af tingene ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Buyer no 1 » 18. apr 2011, 01:05

Jeg er med på hvad en V2 og en V8 fra MF som udgangspunkt er. Det er "modded til det ekstreme" og "lidt ekstraudstyr" jeg ikke helt kan gennemskue... ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2011, 01:14

Ahhh
Det er fordi min V2 er blevet modificeret med nye og bedre dele kondensatore, modstande, rørholder, rør osv. osv. Jeg lavede en byttehandel med Pink Floyd på Rockgrotto, som sælger V2er i den tilstand min er i..Rørene er nogle russiske millitær rør sn et ellerandet, NOS..

Men V8 har en anden strømforsyning end den der følger med "little Pinkie" (som er identisk med den strømforsyning jeg har til V2) hedder den, der er også nogle USA militær rør fra Philips 6922 NOS..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Sorensiim » 14. jun 2011, 08:56

Hvis du vil teste en Ibasso D12 også så kan min da snildt sendes til Kliplev. Samtidig kunne man jo opfordre andre til at gøre det samme :)

Min faste set-liste til når der skal testes lydgrej: (Flac, rippet fra CD)

Rage Against The Machine - Take The Power Back (SÃ¥ ved man om bassen er stram nok)
The Cranberries - No Need To Argue (Så får vi lige testet kvindelig vokal og detaljegrad - kan du høre guitaren?)
Rufus Wainwright feat. Dido - I Eat Dinner (Fordi det lyder pissegodt! :D)
Skunk Anansie - God Loves Only You, Live Acoustic fra Wonderlustre Tour Edition (Bliver detaljer druknet af bassen? zap til 2:30 og find ud af det)
Louise Rogers - Comes Love (Ultimativ test af dynamik og detaljer - Man kan høre fingrene glide langs kontrabassens strenge hvis "noise floor" (hvad siger man på dansk?) er lavt nok.

Øv jeg gad godt det var lovligt at lave en fællespulje med "Hey du skal lige høre..." hvor alle så kunne uploade deres yndlings test-numre.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf Claus-DK » 14. jun 2011, 09:47

Smart ide med fælles testnumre, den har vist været oppe og vende tidligere, det har dog den ulempe at hvis et eller flere af numrene er f.eks. JAZZ aner jeg ikke hvordan det skal lyde, ligesom en del her heller ikke kender mit musik godt og kender man ikke musikken eller måske endda synes den er direkte dårlig, vil det nok ikke blive brugt og bliver det brugt vil man måske blive "farvet" af at man ikke kan lide musikken..

God liste ellers, et af mine favoritter er Billie Jean og flere med Yello..

Hmmm jeg må se at få skrevet lidt mere i tråden her, den er da blevet forsømt en smule..

Tak for tilbuddet om lån af D12, men som det er nu har jeg 4-5 forstærkere som jeg lige skal igennem først, samtidigt kommer "sunrisen" også og den skal skisme gennemtestes..

Lige for tiden render jeg rundt med åben mund og polypper med Spiralears..

Noise floor øhhh støjgulv ?? ahh den går vist ikke, støjniveau ?, hmmm måske vi bare skal acceptere at bruge lidt ord fra det store udland..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Sorensiim » 14. jun 2011, 10:10

Jeg ved heller ikke hvordan Louise Rogers "bør" lyde, men kan kun sige at det nummer har sindssygt mange små, fine detaljer der kan gøre det til en fryd at høre :)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere