Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker



Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf abefar » 2. maj 2017, 14:27

Jeg har længe gerne villet i gang med tube rolling, men ingen af de rørhovedtelefonforstærkere jeg har haft har gjort det særlig nemt at skifte rør, så det er ikke blevet til så meget. Indtil jeg stødte på denne lille sag, Nobsound NS-08E:
Billede

Det er en kinesisk producent, XuanZu, som har luret at der er penge i at give deres produkter et mere vestligt navn og sælge dem i Europa.
Den koster et par hundrede kroner i Kina, men kan købes hos deres europæiske reseller (= ingen told) for ca. 375 kr. inkl. levering til Danmark:
http://www.ebay.de/itm/Nobsound-HiFi-6J ... Sw-4BXYLxu
Den ser stor ud på billedet, men den er i virkeligheden på størrelse med en ODAC (i JDS-kabinet). Begge stik er 3,5mm minijack.

Det er, som I nok har gættet, ikke en rigtig rørforstærker - den er solid state hele vejen igennem, men signalet tager et smut gennem rørene inden det når til hovedtelefonudgangen for at gøre lyden "rør-agtig".
Derfor er den ikke så velset blandt hifi-entusiaster, men den lyder faktisk godt, og gør det nemt at komme i gang med rør. Den kan drive mine 600 Ohms DT990 uden at jeg på noget tidspunkt har følt behov for at skrue volumen op over 50%.

Rørene den bruger (E180F aka. 6688 aka. 6Ж9П/6J9P) er billige sammenlignet med f.eks. 12AX7, og der er rigtig meget NOS til salg på eBay. Der følger nogle kinesiske rør med som ikke er meget værd - de er meget mikrofoniske - så man er næsten nødt til at skifte rørene på den.
Jeg har god erfaring med disse sovjetiske militær-rør fra 80'erne: http://www.ebay.com/itm/4x-Gold-Pins-6J ... Sw2gxY0UO3
-E er militærudgaven, som er af højere kvalitet. Jeg kan dog forstå at sovjet-rør er meget svingende i kvalitet - militærudgave eller ej - så det handler nok om at være heldig. (Eller måske om at undersøge hvornår der var opsvingsperioder i Sovjetunionen)

Forstærkeren bruger 6V DC, men den medfølgende strømforsyning er ikke noget at skrive hjem om. Den er ret modtagelig overfor støj på lysnettet, og vejer næsten ingenting.
Dens specifikationer er 6VDC ved 2A med standard 5,5x2,1mm stik, så det burde være muligt at finde en erstatning.

Derudover har forstærkeren har ingen beskyttelsesrelæ når den tændes og slukkes, så der kommer nogle ubehagelige suselyde i hovedtelefonerne når man tænder den indtil rørene er varmet op, og et højt klik når man slukker den.
Jeg ved ikke om det er noget der kan skade hovedtelefonerne, men jeg har vænnet mig til ikke at tænde eller slukke den mens de sidder i.

Den bruger to NE5532 opamps i DIP8 sockets, men der er mange rundt omkring som anbefaler at udskifte dem med LM4562, som burde være drop-in replacements i forhold til dens design. Her er de til en rimelig pris i en tysk butik:
http://www.ebay.com/itm/LM4562NA-2-fach ... Swv0tVFmwP
Jeg har smidt sådan et par i min, men må indrømme at jeg ikke kan høre meget forskel. Jeg har dog tænkt mig at lave en sammenligning når jeg køber en NS-08E mere til brug på arbejdet.
Pas på med at købe opamps fra Kina, da der er mange fakes i omløb.

Her er en anmeldelse af forstærkeren hos Sound & Vision: https://www.soundandvision.com/content/ ... und-ns-08e
Her er en anmeldelse hos Head-Fi: https://www.head-fi.org/f/showcase/nobs ... view-17665
Her er en gut på YouTube som har reverse engineered den: https://www.youtube.com/watch?v=coSt5HWRvv4
Her er en tråd om den på Head-Fi: https://www.head-fi.org/f/threads/nobso ... mp.794796/

Jeg kan kun anbefale den, hvis der er nogen som gerne vil i gang med at lege med rør-grej uden at bruge alt for mange penge på det. Det er et sjovt stykke legetøj. :-)
Venlig hilsen Abefar

Min lyttestation: ODAC / NAD M51 / Rega RP8 -> Objective2 / Nobsound NS-08E -> Ultrasone Pro 900 / Beyer DT990 600Ω / Senn HD650
abefar

Brugeravatar
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. maj 2012, 03:41
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf kvik » 2. maj 2017, 14:41

Kan du leve med lyden? Forestiller mig, at den ikke ligefrem er på niveau med KHV1 (hvis du fortsat har denne).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf abefar » 2. maj 2017, 15:17

kvik skrev:Kan du leve med lyden? Forestiller mig, at den ikke ligefrem er på niveau med KHV1 (hvis du fortsat har denne).

Jeg ville sagtens kunne leve med den. Jeg har lige solgt min KHV1, så jeg kan ikke lave en direkte sammenligning, men må nok indrømme at den her ikke har helt lige så meget kontrol over DT990. Men den kommer overraskende tæt på, og måske kan en anden strømforsyning gøre det endnu bedre.
Jeg havde egentlig tænkt mig at købe en Bottlehead Crack eller noget Little Dot til erstatning for min Vincent, men så faldt jeg over denne og var nødt til at prøve den. Og jeg overvejer faktisk at stoppe her... I hvert fald for en stund. :-)
Venlig hilsen Abefar

Min lyttestation: ODAC / NAD M51 / Rega RP8 -> Objective2 / Nobsound NS-08E -> Ultrasone Pro 900 / Beyer DT990 600Ω / Senn HD650
abefar

Brugeravatar
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. maj 2012, 03:41
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf Claus-DK » 2. maj 2017, 15:25

Du kan risikere at smadre dine hovedtelefoner når din forstærker popper, så der er en god vane du har udviklet dig..
Russiske rør er fuldt ud på højde med andre rør fra den tid, militær rør er at anbefale
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 2. maj 2017, 18:29

Sæt et schrack NO relæ ind foran jack outputtet. Så slipper du for turn off pop. - Det har dine hovedtelefoner nemlig ikke ret godt af. Du kan bare tage 6VDC fra tænd knappen. Ifht til opamps vil jeg anbefale dig at kigge på discrete opamps hvis der er plads. Husk at NE5532 er en dual opamp. Pyndt her i DK har Electro Harmonix rør. http://pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=79 De sidder standard i solid state tube amp champen Aune T1.

Du kan relativt billig bygge en 6VDC strømforsyning. En toroidal spole koster nok et par hundrede og en rectifier under 80kr. Det er nok her der er mest at hente. En forstærker lyder aldrig bedre end sin strømforsyning.

Skide spændende lille "rørforstærker". Kunne være jeg skulle prøve sådan en. Har du billeder af indmaden?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf abefar » 2. maj 2017, 21:25

Jeg glemte at tage billeder da jeg skilte den ad for at skifte opamps, men har fundet et på google:
https://www.picclickimg.com/00/s/MTAwMl ... eo-_57.jpg
Den er 3 cm høj, så det bliver nok en udfordring at få plads til diskrete opamps deri uden at skære i kabinettet.

Har du et link til det Schrack-relæ du taler om? Det lyder ret interessant.

Pyndt har også Philips E180F NOS. Jeg købte fire derfra i håb om at to af dem ville være ens, men de er alle fra vidt forskellige batches og med forskelligt print/logo. Men måske kan de lokkes til at finde et nogenlunde matchende par frem hvis man spørger pænt.

Jeg har været på udkig efter en strømforsyning i almindelig adapter-form som er bedre end den medfølgende, men det er svært at finde andet end kinesisk no-name skrammel, synes jeg.
De AC/DC-adaptere i den størrelsesorden (6V 2A/3A) som jeg har kunnet finde hos europæiske forhandlere er lavet til LED-belysning, så jeg frygter at der ikke er taget så meget hensyn til støj.
Venlig hilsen Abefar

Min lyttestation: ODAC / NAD M51 / Rega RP8 -> Objective2 / Nobsound NS-08E -> Ultrasone Pro 900 / Beyer DT990 600Ω / Senn HD650
abefar

Brugeravatar
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. maj 2012, 03:41
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 2. maj 2017, 21:50

abefar skrev:Jeg glemte at tage billeder da jeg skilte den ad for at skifte opamps, men har fundet et på google:
https://www.picclickimg.com/00/s/MTAwMl ... eo-_57.jpg
Den er 3 cm høj, så det bliver nok en udfordring at få plads til diskrete opamps deri uden at skære i kabinettet.

Har du et link til det Schrack-relæ du taler om? Det lyder ret interessant.

Pyndt har også Philips E180F NOS. Jeg købte fire derfra i håb om at to af dem ville være ens, men de er alle fra vidt forskellige batches og med forskelligt print/logo. Men måske kan de lokkes til at finde et nogenlunde matchende par frem hvis man spørger pænt.

Jeg har været på udkig efter en strømforsyning i almindelig adapter-form som er bedre end den medfølgende, men det er svært at finde andet end kinesisk no-name skrammel, synes jeg.
De AC/DC-adaptere i den størrelsesorden (6V 2A/3A) som jeg har kunnet finde hos europæiske forhandlere er lavet til LED-belysning, så jeg frygter at der ikke er taget så meget hensyn til støj.


De fleste schrack og omron jeg kan finde er 1 slutte. SÃ¥ skal du bruge 2, jo. Jeg ved ikke hvor meget plads der er inden i den Nobsound.
Men jeg fandt det her noname med 2 slutte. De ligner nu Schrack til forveksling...
https://www.aliexpress.com/item/5PCS-lo ... 07926.html

En liniær strømforsyning består jo bare af en ringkernetrafo, en ensretter og et par filter kondensatore. Men man kan selvfølgelig købe en færdig for 400 på Ali.
https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 29226.html

Jeg har en stor LED switchmode til at trække både mit stueanlæg og mit desktop setup. De tilføjer ikke nævneværdig støj. Ikke mere end den medfølgende switchmode da...
Jeg tror du vil opleve mere "ooomhpf" med en større strømforsyning. ISÆR(!!) når du leger med rør og opamps!

5A Strømforsyning under import grænsen. Ny filter kondensator og lidt jordforbinding, så er den 'garanteret' milevis bedre end den medfølgende "wall-wart"
https://www.aliexpress.com/item/AC-110V ... 04668.html

De billige discrete dual opa's på ebay er 25mm..
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 2. maj 2017, 21:57

Billede

Åh ja. Det ligner meget en A47 opamp forstærker med rør i signalvejen :-) Det lyder sikkert meget sjovt. Den bruger rørene som filter før gain stage.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf abefar » 24. maj 2017, 20:23

Mortenhoe skrev:De fleste schrack og omron jeg kan finde er 1 slutte. SÃ¥ skal du bruge 2, jo. Jeg ved ikke hvor meget plads der er inden i den Nobsound.
Men jeg fandt det her noname med 2 slutte. De ligner nu Schrack til forveksling...
https://www.aliexpress.com/item/5PCS-lo ... 07926.html

En liniær strømforsyning består jo bare af en ringkernetrafo, en ensretter og et par filter kondensatore. Men man kan selvfølgelig købe en færdig for 400 på Ali.
https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 29226.html

Jeg har en stor LED switchmode til at trække både mit stueanlæg og mit desktop setup. De tilføjer ikke nævneværdig støj. Ikke mere end den medfølgende switchmode da...
Jeg tror du vil opleve mere "ooomhpf" med en større strømforsyning. ISÆR(!!) når du leger med rør og opamps!

5A Strømforsyning under import grænsen. Ny filter kondensator og lidt jordforbinding, så er den 'garanteret' milevis bedre end den medfølgende "wall-wart"
https://www.aliexpress.com/item/AC-110V ... 04668.html

De billige discrete dual opa's på ebay er 25mm..

Tak for tippet. Mine DIY-skills er lidt rustne, så jeg endte med at købe den strømforsyning du linkede til. Det er blevet til lidt af et tårn efterhånden:
Billede

Jeg synes bestemt at den lyder bedre, men jeg må hellere vente med at drage konklusioner til jeg har fundet en der kan hjælpe mig med at ABX'e.
Relæet skal jeg også have kigget på, det ville være ærgerligt at miste sine hovedtelefoner på grund af et kortvarigt strømsvigt.

Jeg er stadig på udkig efter en strømforsyning der er lidt mindre voldsom til arbejdsbrug, men det lyder som om at jeg ikke skal være bange for LED-strømforsyninger, så mulighederne er mange.
Venlig hilsen Abefar

Min lyttestation: ODAC / NAD M51 / Rega RP8 -> Objective2 / Nobsound NS-08E -> Ultrasone Pro 900 / Beyer DT990 600Ω / Senn HD650
abefar

Brugeravatar
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. maj 2012, 03:41
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf Gerner » 24. maj 2017, 21:00

Spændende tråd, har selv har haft kigget på de forstærkere før. Ja faktisk så meget, at jeg fik fat i en fra deres PR afdeling om nogle testprodukter, da jeg ved de har distributører i UK.
De gider bare ikke skrive mere, så det blev ikke til noget.

Jeg følger lige din tråd, for det er ganske interessant det du har gang i. :)
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 24. maj 2017, 21:56

abefar skrev:Tak for tippet. Mine DIY-skills er lidt rustne, så jeg endte med at købe den strømforsyning du linkede til. Det er blevet til lidt af et tårn efterhånden:
Billede

Jeg synes bestemt at den lyder bedre, men jeg må hellere vente med at drage konklusioner til jeg har fundet en der kan hjælpe mig med at ABX'e.
Relæet skal jeg også have kigget på, det ville være ærgerligt at miste sine hovedtelefoner på grund af et kortvarigt strømsvigt.

Jeg er stadig på udkig efter en strømforsyning der er lidt mindre voldsom til arbejdsbrug, men det lyder som om at jeg ikke skal være bange for LED-strømforsyninger, så mulighederne er mange.


Uha, uha. Du købte en. Jeg håber det gik godt med told-lotto.

En trafo VIL fylde lidt. Men jeg forestiller mig at lyden er blevet væsentligt forbedret af en lineær strømforsyning! (Endda en af de bedre af slagsen)
Valgte du unbranded eller talema?

Det er synd du bor så langt væk - ellers kunne du have lånt mine op amps, når de kommer. Jeg har bestilt et par af de billige discrete fra ebay.

Den eneste kondensator på printet som er thru hole(og nem at skifte), den ville jeg skifte til en Panasonic FC 105 grader i samme værdi eller en anelse højere. (EDIT: Det kunne måske også hjælpe på turn off pop. Det gjorde det i hvert fald på min første T amp.)

EDITEDIT: Laver den turn off pop med volumen skruet helt ned?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Nobsound NS-08E: Billig kinesisk rørforstærker

Indlægaf abefar » 25. maj 2017, 16:05

Mortenhoe skrev:Uha, uha. Du købte en. Jeg håber det gik godt med told-lotto.

En trafo VIL fylde lidt. Men jeg forestiller mig at lyden er blevet væsentligt forbedret af en lineær strømforsyning! (Endda en af de bedre af slagsen)
Valgte du unbranded eller talema?

Det er synd du bor så langt væk - ellers kunne du have lånt mine op amps, når de kommer. Jeg har bestilt et par af de billige discrete fra ebay.

Den eneste kondensator på printet som er thru hole(og nem at skifte), den ville jeg skifte til en Panasonic FC 105 grader i samme værdi eller en anelse højere. (EDIT: Det kunne måske også hjælpe på turn off pop. Det gjorde det i hvert fald på min første T amp.)

EDITEDIT: Laver den turn off pop med volumen skruet helt ned?

Jeg valgte Talema-transformeren. Jeg har tidligere haft to forskellige Breeze Audio-produkter med de grønne BingZi-transformere, og de stod begge af inden for et år. Så dem holder jeg mig langt væk fra.
Jeg valgte med vilje air mail i stedet for air parcel, og den slap lige igennem tolden, selv om den havde T&T-nummer. Værdien på pakken var angivet som $21, hvilket ellers er over de 80 kroner.

Turn-off pop er lige slemt uanset om den står på 0% eller 100% volumen, og uanset om det er strømforsyningen eller headampen jeg slukker på.

Der er ca. 17 mm mellem PCB og kabinet, så det kommer nok til at knibe med de omtalte opamps:
Billede
Derudover sidder opampsne på DIP8-sockets, hvilket giver endnu mindre plads, men dem kan man selvfølgelig fjerne og lodde dem direkte på.
Venlig hilsen Abefar

Min lyttestation: ODAC / NAD M51 / Rega RP8 -> Objective2 / Nobsound NS-08E -> Ultrasone Pro 900 / Beyer DT990 600Ω / Senn HD650
abefar

Brugeravatar
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. maj 2012, 03:41
Geografisk sted: Hørsholm


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster