X-Can V2 vs X-Can V2 modded



Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf Mortenhoe » 17. dec 2017, 19:51

Jeg er ikke verdens bedste til at forklarer forskellen på de forskellige trafo'er. Det har vidst noget at gøre med hvordan de er viklet og hvordan de oscillere. Jeg ved dog, at jeg selv har haft stort held med ringkerne(toroidal). Jeg ved også at til forstærker byg foretrækker folk toroidal og R-core. Sidstnævnte ligger dog i et andet prisleje end de andre typer.

Varistoren beskytter mod transient spændinger.

Kondensatoren skal være en x-type, og det er vidst nok så du ikke støjer fra ringkernen og ud på dine andre 230V apparater.

Et kit fra Rock Grotto er jo sådan set bare en ringkerne, varistor og x kondensator i en flot kasse. Det kan du gøre selv for 3-400kr.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 17. dec 2017, 20:14

Ringkerne trafoer virker ogsĂĄ bare mere rigtigt :-)

Det kit jeg tænkte på, var det kit han har til selve modificering af kredsløbet.
http://www.rock-grotto.co.uk/v2upgradekit.html
(eller http://www.rock-grotto.co.uk/xcan-v2-upgrade-kit.htm)

Strømforsyningen som du rigtig nok nævner det, er der ikke den helt store grund til at komplicere. Der er jo en rigtig fin gør-det-selv vejledning i din V3 tråd :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 5. jan 2018, 17:15

Mortenhoe skrev:Varistoren beskytter mod transient spændinger.

Kondensatoren skal være en x-type, og det er vidst nok så du ikke støjer fra ringkernen og ud på dine andre 230V apparater.


Hvor stor skal kondensatoren være? og hvad betyder x-type -er det det samme som X2?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 21. jan 2018, 20:04

Her i December investerede jeg ogsĂĄ i en X-can V3. Ikke en super rationel handling, men nysgerrigheden vandt. Man skal ĂĄbenbart arbejde pĂĄ at opbygge et museum nĂĄr man hedder Claus. :ugeek:

X-can V3. Kom med Tesla E88CC monteret. Umiddelbart virker den lidt lysere i klangen end V2 med mange fine detaljer. Ikke helt den samme dybde I lydbilledet og så har jeg været ude for at der indtræder lyttetræthed efter en halv time. Ikke noget jeg har oplevet med V2’eren.
Så nu skal de prøves imod hinanden men med samme rør. For kun at ændre en ting af gangen bliver det rørene fra V2’erne der skal bruges.
-og der skal ikke være skyggen af AKG i denne omgang :-)

Setup: Pioneer DVD-717 → coax → AVI S2000MD (TDA1541) → X-can.

Plader: Mavericks – Trampoline og Beatles – Abbey Road
Hovedtelefon: In2uit electrostatz med Brainwavz
X-can V2:
Bassen fylder godt, er ikke super tight.
Vokalen er lidt tilbagetrukket. Og har en lille tendens til at være lidt hård i diskanten. Men ellers en fin dybde i lydbilledet.
Fin adskillelse af instrumenterne.
På Abbey Road er McCartney’s bas lidt fyldig og rund, men ellers er der igen fin adskillelse af instrumenter og rum omkring dem.
V2’eren lyder meget godt. Dog er bassen i V2 evo bedre og den har ikke den lidt hårde klang I diskanten. Så den er at foretrække.
X-can V3:
V2 og V3 Lyder meget ens. Bassen er strammet lidt op. Tilgengæld virker det ikke til at være helt den samme dybde i lydbilledet, og derfor er der ikke så meget rum omkring instrumenterne. Vokalen er lidt mere fremtrædende. Og det virker lidt mere snappy.
Beatles bliver en anelse skinger i forhold til V2’eren. Harrisons guitarsolo i Octopus’s Garden bliver for skarp i lyden.

Plader: Loreena McKennit – An Ancient Muse og Gary Moore – Blues for Greeny
Hovedtelefon: Shure SRH940 med Brainwavz
X-can V2:
Flot rum omkring vokalen. Fin bas. Og masser af detaljer fra strengeinstrumenterne. Super fint.
Tilgengæld bliver Gary Moore noget fersk og tandløst. Fin lyd på guitaren, men stortromme og bas fylder ikke meget. Sang, guitar, lilletromme og bækkener fylder det meste. Arh... funker ikke rigtig.
X-can V3:
Loreena lyder fint, men jeg kunne godt frygte at lyttetrætheden vil indtraffe inden jeg er igennem pladen. V2 lød dog bedre da den giver et bedre rum omkring vokalen.
Gary Moore blev kun værre :-)

Af mine X-can’s foretrækker jeg V2’eren frem for V3. Endnu en grund til at lytte til Claus-DK’s gode råd :-D
Hans V2 evo fungerer dog bedst af dem alle. Budgettet til at modde V2 blev I første omgang brugt på indkøb af V3’eren, men det står højt på prioriteringslisten at få min V2’er opgraderet.

Det næste bliver at eksperimentere med de ECC88’er rør jeg har købt af Kvik, Det skal nok blive interessant.
De 6N1P-BI rør jeg købte hos Pyndt passer ikke i V2’eren. Der er ikke plads til det ene af dem. Det der går igennem den øverste printplade. Rørerne er nemlig lidt tykkere og går imod printet. Ikke særlig hensigtmæssigt, når de nu afgiver dobbelt så meget varme. Men på sigt skal de prøves I V3’eren. En hurtig lytning i V2’eren indikerede at det er et lidt mørkere lydende rør med god pondus.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf Claus-DK » 21. jan 2018, 20:58

Jeg bliver pĂĄ en eller anden mĂĄde mere og mere glad for den V2er.

Skal du have en V8 på besøg ?? Det er den bedste af dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 21. jan 2018, 21:18

Claus-DK skrev:Jeg bliver pĂĄ en eller anden mĂĄde mere og mere glad for den V2er.

Skal du have en V8 på besøg ?? Det er den bedste af dem..


Det vil jeg da meget gerne thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 28. jan 2018, 21:42

Jeg er imponeret af den back-up man fĂĄr herinde thumbs
I går modtog jeg en pakke fra McM_dk med tre rør. Så nu har jeg makkeren til de rør jeg købte af Kvik.
Jeg ser frem til at få den prøvet af i V2'eren. De rør jeg har fået fat i er:
Tesla PCC88
Sylvania 6DJ8/JAN (NOS, USA)
Amperex 6DJ8/ECC88 (Buggle Boy, Philips, Holland)
Det bliver interessant.
-og jeg takker mange gange.

Og så har jeg lånt Claus' V8'er. Første prøvelyt afslører en gengivelse med et stort rum. Den kan få mine electrostatz'er til at lyde som mine AKG'er. På den fine måde. 4musik
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 11. feb 2018, 22:40

Sammenligning af Claus’ X-Can V8 modded/opgraderet med min egen X-Can V2 som for tiden er udstyret med Tesla E88CC rør.
Setup: Pioneer DV-717 → AVI S 2000 MD (TDA141) → X-can

Når man først lytter til V8’eren lægger man med det samme mærke til at lytterummet er væsentlig større end V2’erens. Så denne sammenligning kommer til at fokusere på dette, og ikke så meget deres evne til at få detaljer med.

Vivaldi: Magnificat – Gloria. Ricardo Muti.
Lyttede med AKG K501.
X-can V8. Havde egentlig regnet med at jeg bare skulle høre første halvdel af Magnificat, men så gik tiden og jeg hørte hele pladen igennem.
V8’eren har et stort rum, som sammen med K501’erne gør det til en lækker oplevelse at høre et storslået værk.
X-can V2: Slet ikke ligså fængslende som V8’eren. Magien forsvandt.

Cæcilie Norby “Hallelujah” fra First Conversation.
Lyttede med AKG K400.
X-can V8. Igen en stor produktion med DR radiounderholdnignsorkesteret der sammen med AkG hovedtelefon fungeret rigtig godt. bas og guitar nærværende og samtidig lyder Nordby som hun står i et stort rum.
Kan ikke læse om det I cover noterne. Men til sidst i nummeret er den en kvinde stemme I højre side som lyder som en der er I familie med Anisette.
En lidt speciel udgave af Cohen’s nummer. Interessant.
X-can V2: Man kommer let til at skrue lidt højere op. For nu mangler man rummet. Hvis det var en mere tradionel jazz produktion (som i en 3-4 mand der står i et mindre rum og giver den gas), så er V2’eren et godt valg. “Anisette” i højre side og manden (Per) I venstre side står ikke så veldefineret i lydbilledet som med V8’eren

Carole King “Smackwater Jack” fra Tapestry
Lyttede først med AKG K400.
X-can V8: Alle udøverne står velplaceret I lydbilledet. Koret oppe til venstre. Guitaren nede til højre. Klaver til venstre nedenfor koret. Lyder rigtig godt. Måske bliver det lidt for diffust. I min verden må de her lidt ældre produktioner godt være lidt direkte i lyden.
Skiftede derfor til electrostatz’erne. En rigtig fin kombination til det her nummer.
Til noget musik bliver V8’erens store rum lidt for meget når det bliver kombineret med AKG’erne.
X-can V2: Men nu blev det med electrostatz’erne kun bedre. V2’eren er lidt mere direkte I udspillet, som klæder musikken.

Jesper Binzer “Dying Is Easy (Rock’n’Roll is Hard) fra Dying is Easy.
Lyttede med AKG K240 sextet.
Det er en fed plade, men med en produktion, der i mit hoved ikke virker pĂĄ alle hovedtelefoner. Det mĂĄ ikke blive for sterilt.
X-can V8: Mangler lidt rytme. Det bliver lidt for storslĂĄet og det drukner lidt.
V2’eren uddeler bøllebank. Nu vipper foden og det spiller.

X-can V8’eren sammen med klassisk musik er fænomenalt. Og den måde den kan give electrostatz’en et AKG rum er sublimt. Og her er den bedre end V2’eren. Men jeg synes ikke den erstatter det V2’eren kan. De to supplere hinanden perfekt.
V2’eren og V3’eren minder mere om hinanden. Og V8 er den der kan noget andet.
(og lige en mental note til mig selv. Husk at skrue kraftigt ned nĂĄr der skfites fra sextet til electrostatz...)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf Claus-DK » 11. feb 2018, 23:37

Hvis du kun skulle vælge en af dem og tage med på en øde ø (med masser af stikkontakter og intet andet), hvilken ville det så ende med ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 12. feb 2018, 19:27

Nu har jeg aldrig været specielt pjattet med øde ø’er :roll: … og monogami er en rettighed kun forbeholdt konen (hun er perfekt).

Når det gælder cykel-fi, guitar-fi og hoved-fi lever jeg lykkeligt i et polygami forhold :mrgreen:

Når det så er sagt, så ender jeg for øjeblikket tit med at sidde og lytte til V8’eren med electrostatz. Så det ville nok blive valget.
-et cadeau til ham med den gode vejledning thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 10. mar 2018, 21:21

Fik mulighed for at anskaffe mig et sæt Philips E188CC

E188CC.jpg
E188CC.jpg (42.4 KiB) Vist 12113 gange


Special Quality. Blandt andet foreskriver specifikationen at: "The tube is subjected 5 times in each of 4 positions to an acceleration of 500 g supplied by an NRL shick machine with the hammer lifted over an angle of 30 degree."

SĂĄ nu hĂĄber jeg ogsĂĄ det lyder godt :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2018, 01:33

Jeg googlede en NRL shick machine og der kom kun Rugby ting frem.
En shick machine fandt et billede af en maskine der tester hvor godt ting holder til at blive tabt.
betyder det at fyren har haft dem spændt til en 500 grams vægt og smidt dem fire gange på gulvet ??

Claus er helt forvirret og har brug for mere info..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 11. mar 2018, 16:47

Uddraget ovenfor kommer fra et afsnit der har titlen Shock and Vibration testing. Så de 500 g må være 500x tyngdekraften. Databladet er fra 1965, så det kan godt være at google kommer lidt kort. E188CC
Jeg har selv gĂĄet og funderet over hvordan man laver en maskine der kan genere 500 g.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2018, 18:54

CHIbsen skrev:Jeg har selv gĂĄet og funderet over hvordan man laver en maskine der kan genere 500 g.


Det er ikke så svært en god kanon kan trykke med 20.000 G.
Smælder en slags bille som hopper med et smæld når de lægges på ryggen kan lave over 400 G
Der er rejer der kan bokse med absurde G-kræfter.

Men er det ikkegenerelt sådan lidt ½dumt at slå på sine rør ?? det er lidt der filmen knækker for mig.
Hvis man tester sådan noget, ville man så ikke tage stikprøver og så undlade at sende dem der er blevet testet ud af huset..Det ville jeg da gøre.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2018, 18:56

men pyt med det, lyder de godt ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: X-Can V2 vs X-Can V2 modded

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2018, 21:20

Ja de lyder godt :-) men det gør de bugle boy der sad i før også.

(det var nu ellers vældig interessant med smældere m.m. (den er nu ikke særlig køn))
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster