Low, medium eller High Gain.



Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 28. feb 2019, 19:03

Jeg oplever stadig mere liv og spræl med højt gain, synes musikken bliver kedelig ved lavt gain.
Er det så fordi at sammen med baggrundsstøjen der også bliver fjernet de laveste lyde i musikken ?? jeg mener hvis alt dæmpes med f.eks 3dB må lyde der er under 3dB i musikken jo også forsvinde.

At man kan indføre modstande i kredsløbet uden at påvirke udgangs impendansen kan jeg heller ikke få min hjerne til at forstå..

Der er vel også forskel på gain, hvad jeg mener her er at en svag forstærker vil have gain for at spille højere og en kraftig har negativ gain for at spille lavere..
på den ene må man jo indskyde noget modstand et eller andet sted, for at dæmpe kraften..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 3. mar 2019, 11:24

Nu er jeg forholdsvis ny indenfor det her med bøffer. Men jeg har i de sidste par dage skiftet mellem low og high gain.

Det skal siges at jeg primært hører LP’er og der er uden tvivl forskel på masteringen på de forskellige udgivelser.

Grunden til mit første spørgsmål var pga. en enkelt LP (Down “III: Over the Under”). Jeg syntes virkelig at den lød elendig i bøfferne, underligt komprimeret og svingende i volume ifht. højre og venstre kanal. (Primært ved low gain)

Det endte med at jeg satte den til højtalerne, og der lød den som den skulle.

Men det handler vel også om at detaljerne kommer mere frem ved at lytte igennem bøffer?

Jeg har hørt nogle nyindkøbte LP’er, der på ingen måde virker komprimeret eller svingende i volumen, ifht. High/low gain.

Så min konklusion er at nogle plader er bedre at høre gennem højtalere fremfor bøffer. Og selvfølgelig omvendt


Giver det mening eller rabler det for mig?

Jeg er dog stadig enig med Claus ifht. at musikken virker mere detaljerigt ved High Gain.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2019, 12:36

Jeg tror det rabler for dig ruller1 ruller1 rulle2 rulle2 rulle2 rulle4
Sry den lå lige til højrebenet.. musik14
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2019, 12:37

Men det giver nu meget god mening..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 3. mar 2019, 12:58

Claus-DK skrev:Jeg tror det rabler for dig ruller1 ruller1 rulle2 rulle2 rulle2 rulle4
Sry den lå lige til højrebenet.. musik14


Du er ikke den første der siger det


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf kvik » 3. mar 2019, 13:32

Kæden i sin helhed fra kildemateriale til hjernens lydforståelse er jo en kompleks størrelse. Du kan gå ind på ethvert hifi-forum og se, hvordan man der slåes med at få tingene til at passe sammen. Det akustiske aspekt (hvad enten det gælder øret eller rummet) er i sig selv lidt af en udfordring. Så har du højtalere, forstærkere og kildeforvandlere (DAC, streamer, CD-afspiller, pladespiller, mv), der baserer sig på mange forskellige komponenter og konstruktionsprincipper. Tingene skal desuden forbindes og have strøm, så smid kabler med ind i suppedasen.

Alt det med, at hvis bare ting er konstrueret ordentligt, så er der ingen forskel, holder ikke i vores virkelighed. Dels bestemmer markedet om ting/grej/konstruktioner ‘overlever’, og her er kvalietet ikke målestokken, men salgsvolume. Dels står der altid en person bag konstruktionen, og den menneskelige faktor farver altid slutresultatet.

Det gælder også selve kildematerialet.. Jeg ved ikke, hvorfor folk tror, at den, der står for mastering altid har gyldne ører. Det er jo bare en person som dig og mig, der bruger sine ører og div udstyr. Når jeg hørte Kate Bush’s 50 Words for Snow første gang, tænkte jeg, her er noget helt galt, det er mørkt og kompakt og med alt for meget bas, det lyder unaturligt. Kate Bush har selv stået for produktionen, så det lyder som hun ønsker det. For mine ører virker det dog, som om hun har en høreskade, der så har farvet produktionen i nævnte retning. Jeg fik i hvert fald øjnene op for, at personen bag produktionen uvilkårligt vil påvirke lyden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2019, 13:49

Det virkelig tankevækkende ved dem der laver lyden, er at standarden er et sæt DT770.
Der er ikke noget galt med dem, men de er ikke synderlige neutrale, i mine ører er de bas og diskant og ikke meget andet, så de hovedtelefoner Kate Bush havde på ved 50 shades of snow ruller1 har måske været nogle vildt lyse nogle, som så har resulteret i at bassen har fået et hak eller 2 for meget..
Synes at "the red shoes" er bedste album fra hende, det er bare så godt på alle måder, 50 words for snow gad jeg slet ikke..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Foregående

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster