Low, medium eller High Gain.



Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 27. feb 2019, 12:22

Hej folkens.

Jeg sad og læste lidt i min udprintede Little Dot 3 manual. Og kom i tvivl om gain indstillingerne.

Har efterfølgende læst og set videoer om dette emne.

Der er nogle der mener at man altid skal høre med low gain, hvis bøfferne kan bære det.

Pt. har jeg Phillips Fidelio X2 og to sæt til låns: Ultrasone Pro 2900 samt Monoprice M1060. Så de er ikke voldsomt svære at trække.

Jeg har ligeledes en Myryad Z40 til låns.

Jeg oplever at når, jeg hører med low gain, så bliver musikken “komprimeret”. Og det store lydbillede forsvinder, dette sker på begge forstærkere. Og når jeg så slår over på High gain, bliver lydbilledet større.

Det lyder faktisk bedre.

Men hvornår skal man skifte mellem gain indstillingerne, ifht. ohm på bøfferne, for at få det bedste lydbillede?




Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. feb 2019, 12:47

High gain betyder blot at volumepotten, indefra, skrues op aka du får mere volume. Hvis du skruer højt nok op i low gain så lyder det ens...med mindre der er noget helt galt med din forstærker.
High gain kan du se som ekstra hovedrum til bøffer du ikke kan få til at spille højt nok via low gain thumbs
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. feb 2019, 12:53

Hov lille ps:
Jeg har ejet sådan en z40 og gået og fiflet med samme dilemma: Der er sgu da forskel på lydkvaliteten i de forskellige gain settings!!
Indtil jeg fandt ud af, at man faktisk skulle skrue VOLDSOMT mere op for forstærkeren i low gain for at ramme samme ‘lydkvalitet’ som i high aka samme volumeniveau..men ja det er sgu lidt tricky ruller1
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 27. feb 2019, 13:04

Sweppesfetterlein skrev:Hov lille ps:
Jeg har ejet sådan en z40 og gået og fiflet med samme dilemma: Der er sgu da forskel på lydkvaliteten i de forskellige gain settings!!
Indtil jeg fandt ud af, at man faktisk skulle skrue VOLDSOMT mere op for forstærkeren i low gain for at ramme samme ‘lydkvalitet’ som i high aka samme volumeniveau..men ja det er sgu lidt tricky ruller1



Det er garanteret din gamle Z40, der pt. står hos mig

Men så vil det sige at ved “tunge” bøffer, så skal den være på hvad?

Når jeg tænker over det, så foretrækker jeg High gain.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. feb 2019, 13:08

Det er samme lyd, du behøver bare ikke skrue så højt op for forstærkeren i high gain for at opnå den ;-)
Det er samme maskine og samme maskinrum der trækker bøffen. Det er helt op til dig hvorvidt du bedst kan lide at se volumepotten på over kl. 12, eller modsat har det bedre omkring kl. 9.

Jep jeg tror det er min gamle thumbs Ikke så forfærdelig mange af dem i landet vil jeg tro.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 27. feb 2019, 13:18

Sweppesfetterlein skrev:Det er samme lyd, du behøver bare ikke skrue så højt op for forstærkeren i high gain for at opnå den ;-)
Det er samme maskine og samme maskinrum der trækker bøffen. Det er helt op til dig hvorvidt du bedst kan lide at se volumepotten på over kl. 12, eller modsat har det bedre omkring kl. 9.

Jep jeg tror det er min gamle thumbs Ikke så forfærdelig mange af dem i landet vil jeg tro.


Jeg overvejer at investere i en mere forstærker. Valget står mellem Z40 eller Aune X7s.

Det der tiltaler mig ved Z40 er at der er to bøfudgange.

Jeg syntes at den gør det fantastisk godt



Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 27. feb 2019, 14:31

Jeg er ikke enig.
Oplever også at der konsekvent er bedre lyd på high gain.
Impendencen på forstærkeren ændres når du skifter mellem højt og lavt gain. Ved ikke om det gælder alle men så snart du skyder en modtand ind vil tingene ændrer sig.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 27. feb 2019, 14:42

Claus-DK skrev:Jeg er ikke enig.
Oplever også at der konsekvent er bedre lyd på high gain.
Impendencen på forstærkeren ændres når du skifter mellem højt og lavt gain. Ved ikke om det gælder alle men så snart du skyder en modtand ind vil tingene ændrer sig.


Så fortsætter jeg med High Gain, det bliver jeg glad af... Og det er jo det vigtigste


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf telum » 27. feb 2019, 15:12

Er enig med Claus og det irriterer mig, da jeg egentlig helst vil lytte ved lavere volumen og mine in-ears kan umuligt køre på high gain med min Leckerton (eller noget andet gætter jeg på)...
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. feb 2019, 16:58

Impedancen forbliver den samme. Det er helt hovedtelefonen der bestemmer hvad ohm forstærkeren spytter strøm ud i ;-) Også derfor at en simpel IPhone vil levere strøm i 600 ohm, hvis man tilslutter en T1...problemet er bare at den ikke kan spille særligt højt.
Den største forskel mellem low og high gain er, at støjgulvet hæves gevaldigt med high gain. Du kan evt tjekke det ved at skrue op uden at have musik spillende. Måske kan du høre en bagvedliggende summen men forhåbentligt ikke thumbs
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 27. feb 2019, 17:59

Der er faktisk noget der hedder udgangs impendans og det er ikke nødvendigvis det samme som modstanden i dine hovedtelefoner.
Prøv at google det..
Strøm måles ikke i Ohm, så en Iphone kan ikke spytte noget som helst ud i 600 Ohm, den sender volt og ampere ud..
Som så bliver påvirket af hvilken modstand den møder, som udtrykkes i Ohm..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf CHIbsen » 27. feb 2019, 18:14

For mig der gælder den regel, at lyder det godt, så lyder det godt :-)
Og den regel kan kun overtrumfes af reglen om, at hvis det er ved at selvantænde eller eksplodere, så sluk.

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 27. feb 2019, 18:26

Ja hvis røgen render ud af elektronik holder den op med at virke.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf CHIbsen » 27. feb 2019, 18:31

Det ser bare så dum ud med de svedne pletter på bordet... :-D

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. feb 2019, 18:32

Nej selvfølgelig ikke ruller1
Det var også mere talesprog for at sætte det lidt mere simpelt op.
Udgangsimpedans er selvfølgelig key ift lydkvalitet, hvor man gerne skal gå efter den gamle tommelfingerregel 1/8 lavere i forstærker ift bøffens. Ellers får man som oftest problemer med bassen, der går hen og bliver løs. Også det folk oplever når de fx tilslutter en lav impedans kande til en old school rørforstærker.

Edith: Solid State forstærkere ændrer ikke udgangsimpedans i high gain..ikke dem jeg kender - og heller ikke z40 ;-)
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 27. feb 2019, 18:39

Ja og når du hæver den indre modstand ved at sætte en forstærker på low gain, påvirker det modstanden inde i forstærkeren og dermed også impendansen på udgangen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. feb 2019, 19:08

Umiddelbart fik du mig til at tvivle på mig selv Claus, så har læst op på det og må indrømme at alt hvad jeg læser understøtter blot, at gain på din forstærker, ift dine ører, udelukkende handler om dB - plus og minus.
Men jeg takker af for denne tråd. Håber trådstarter lytter til hvad han finder mest tiltalende thumbs
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Claus-DK » 27. feb 2019, 19:18

Ikke ift til mine ører, der oplever jeg ikke kun forskel i dB..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Vejgaard666 » 27. feb 2019, 20:26

Sweppesfetterlein skrev:Umiddelbart fik du mig til at tvivle på mig selv Claus, så har læst op på det og må indrømme at alt hvad jeg læser understøtter blot, at gain på din forstærker, ift dine ører, udelukkende handler om dB - plus og minus.
Men jeg takker af for denne tråd. Håber trådstarter lytter til hvad han finder mest tiltalende thumbs


Jeg spiller efter hvad der gør mig glad


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Low, medium eller High Gain.

Indlægaf Mortenhoe » 28. feb 2019, 13:44

Gain er en variabel gange faktor. Hæves gain, hæves lydniveauet over hele gangen på potmeteret. Baggrundsstøj hæves også. Ofte irrelevant på høj impedante hovedtelefoner, men sæt et par ultra sensitive hovedtelefoner til, og så hører du oftest at laveste gain setting har den mørkeste baggrund.

Nwavguy kan forklare det så alle kan være med.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/09/all ... n.html?m=1

Jeg synes ofte solid state forstærkere lyder bedst oppe ved 70-80% på volumen. Så kan man justere gain efter dette :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster