Eufonika H3



Re: Eufonika H3

Indlægaf Claus-DK » 6. apr 2019, 18:30

Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 6. apr 2019, 18:49

Eller du kan fĂĄ Wieslaw til at bygge en custom udgave, der giver det lille ekstra, du efterlyser.

Mest for eksemplets skyld, her med Pre Out og andre rør end hos de kendte modeller..

6SN7 (6F8G) and 6AS7.jpg
6SN7 (6F8G) and 6AS7.jpg (2.46 MiB) Vist 9216 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 6. apr 2019, 18:53

Den er sq da fed den der :-)

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 6. apr 2019, 19:21

Jeg leger selv med at lægge designet ned, når 'min tid' kommer. Dybden på 35 er lige på grænsen rent praktisk hos mig, så 20 dyb og 35 bred ville passe bedre. Det bryder med grunddesignet, men kan måske gennemføres, hvis man insisterer, og betaler for ekstra udvikling/arbejde.

horizontal.png
horizontal.png (34.65 KiB) Vist 9205 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 8. apr 2019, 19:32

Milde mammom! s6pro landet pĂĄ matriklen.
win10 fandt let Aune'n, men skal nok have installeret driveren før den vil køre ASIO igennem A+ så for nu "nøjes" jeg med at gå via audio-gd'en.
Sad og lyttede lidt Bowie med Nighthawk inden aftensmad. Fint, fint. Tilbage efter maden og i med Eufonika'en. Frem med HD700, og vælger lidt tilfældigt Diana Krall "from this moment on". Normalt synes jeg at Diana Krall er lidt for poleret til min smag. Mest noget jeg lytter til som baggrundsmusik. Men det er der da blevet lavet om på nu!. Har lyttet hele pladen igennem fra ende til anden. Det lyder meget bedre end jeg havde drømt om. meget meget bedre. Beklager McM_dk, konens hund (Bichon havanais) har lige spist din H3, så jeg er nød til at købe en ny til dig...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf Claus-DK » 8. apr 2019, 19:35

Sådan en lille designerhund kan slet ikke spise så stor en forstærker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 8. apr 2019, 19:39

Det tænker jeg nok den kan... rulle4
ruller1 ruller1 ruller1
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 9. apr 2019, 18:05

Gad vide om der kan være et impedans mis-match mellem AVI dac og Eufonika??


Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 9. apr 2019, 19:02

Der er sikkert forskel pĂĄ udgangssignalets styrke hos hhv S6pro og AVI.

Bider også mærke i følgende for S6pro: variable asymmetrical RCA (kilde: Audiophonics). Godt nok angives signalstyrken til 2V for RCA (hos Aune selv), men måske kan styrken reguleres (via jumpers e.l.). Eller så er det bare franskmændene, der har oversat kreativt.

For AVI må du nok måle styrken selv, jeg finder den ikke på nettet. Ved ikke hvornår dagens 2V standard blev indført, AVI er en gammel svend, måske ligger den lavere end 2V. Har du ikke 2 digitale input på DAC’en, 5V og 0.2V? du kan prøve at skifte og se, hvad det gør.

Forskellen i signalstyrke kan måske narre dig til at tro den med højest styrke lyder bedst.


AVI S2000MD.jpg
AVI S2000MD.jpg (86.4 KiB) Vist 9144 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 9. apr 2019, 19:28

5V indgang på AVI'en giver kun støj (som det var et scramplet signal fra 2. Verdens krig.)

Det er ikke forskel i signalstyrke.
Eufonika med AVI lyder mørk. Med Aune lys og let.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 9. apr 2019, 19:50

Prøv de to DAC'er med dine andre forstærkere, er forskellen der fortsat, må det jo være DAC'erne.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 9. apr 2019, 23:51

Hvilket rectifier rør anvendes? Troede det skulle være 5C3S, men det har en anden form, end det jeg kan se på billedet på side 1.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 10. apr 2019, 06:32

Der står 6C5S på label på rør.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 10. apr 2019, 08:40

Ok, sĂĄ den russiske udgave af 6X5WGT..

6C5S = 6U5C (6Ц5С) = 6X5GT = 6X5WGT = EZ35 = CV574 = VT-126B

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6x5gt.html



Tllføjelse:

De to andre rør er forøvrig 6N8S (driver) og 6N13S (power)..

6N8S (6H8C) - 6SN7, 6SN7GT, 6CC10, 1578, VT231, ECC32, ECC33, ECC34, EC335
6N13S (6H13C) - 6AS7G, ECC230, 6080, 6N5S (6H5C), CV2984

(obs! vil ikke garantere at alle nævnte rør er kompatible)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 10. apr 2019, 20:04

CHIbsen skrev:Eufonika med AVI lyder mørk. Med Aune lys og let.

-jeg var vist lidt ude pĂĄ overdrevet... men det er vel lovligt et sted som her rulle4
Jeg nok lidt sensitiv overfor mellemtone gengivelsen.

altForMegetGrej.jpg
altForMegetGrej.jpg (95.22 KiB) Vist 9114 gange


Havde en lille indledende undersøgelse her til aften med McM_dk's T1'ere.
Aune
Aune -> X-Can
Aune -> H3
Avi -> X-Can
Avi -> H3

Sad og lyttede til 4. og 5. skæring fra Cohens "You want it darker".
Jeg foretrækker AVI -> X-Can og Aune -> H3.
Jeg tror jeg er nået frem til den spirende konklusion, at både AVI'en og H3 trækker mellemtonen frem. Og når jeg kombinerer AVI med H3, så bliver det for meget af det gode. Aune ind i X-Can mangler lidt den mellemtone jeg godt kan lide.
You want it darker er ikke plade hvor der sker sĂĄ meget, sĂĄ der er ikke nogen af kombinationerne der mister pusten. SĂĄ mon ikke weekenden bringer et lidt mere nuanceret sammenligning.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf Claus-DK » 10. apr 2019, 20:11

Hvad mener du med at overdrive ?? du er total normal..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Eufonika H3

Indlægaf kvik » 10. apr 2019, 20:58

Ja, en mand uden mindst to DAC’er, to forstærkere og en SPDIF-converter på skrivebordet er ikke en rigtig mand!
rulle5
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 13. apr 2019, 18:06

Eufonika H3 signatur lyd minder lidt om min egen X-can V8. Som jeg husker det har H7’eren en mere klassisk “rør” lyd. Lidt blød bas. Fremtrukket mellemtone og lidt tilbagelænet diskant. Her er H3 mere korrekt, da den ikke betoner et bestemt frekvensområde på samme måde. Samtidig har den også væsentlig mere magt over Beyerdynamic T1’erne end min V8’er. Hvilket jo gør at den også får den til at lyde et nøk bedre.

Jeg er blevet rigtig glad for Duo Tal og Groethuysen’s Mozart Concerto E flat major for two pianists and orchestra KV 365. Musikken leveres af Aune s6pro som efterhånden har fået 70-80 timer på klokken.
Og gengivelsen via T1’erne spændt for H3’eren gør det til en herlig skud positiv energi med højt til loftet. Nærmest som var det under åben himmel. Orkesteret spiller omkring Tal og Groethuysen og giver associtioner til en ung bøgeskov der står og svajer lidt I vinden. Samtidig står de to klaverer foran en og spiller lystigt op til hinanden på en ungdommelig legesyg måde. T1’erne får de to klaverer til at stå veldefineret I lydbilledet. Man kan godt skelne hvilke klaver. der spiller hvad.
Midt I koncerten besluttede jeg mig til at finde mit gamle strømkabel frem.
strom.jpg
strom.jpg (142.1 KiB) Vist 9020 gange

Med udstyr på niveau med beyerdynamic T1, så begynder man at kunne høre forskel på hele kæden. Så væk med standard strømkabel og I med den snoede variant. Og lige pludselig er den lille bitte anke jeg har haft ved kombinationen T1+H3 væk. Klavererne står et nøk skarpere. Transienterne kommer bedre igennem. Som om man I sit billedbehandlingsprogram lige trykker på øg skarphed. Perfekt. Ja nærmest sublimt.
(mental note til mig selv. Giv McM_dk et hjemmestrikket strømkabel).
Bagefter er det helt opalgt at følge op med en anden yngling, Chopin’s koncert no 1 opus 11 2. sats. Romance: Larghetto med Krystian Zimerman. Mikrofon opstillingen er lidt anderledes end med Duo Tal og Groethuysen. Vi er lidt tættere på Zimermans klaver. Der er flere menneskelige lyde og orkesteret fylder mere I sidderne. Sikke en finesse og elegance der over gengivelse med T1’erne. Det er ren mindfullness. Og jeg må takke Mataugust for at have introduceret mig til dette stykke musik. Hvis man ikke kan nyde denne herlige optagelse, så har man for travlt og skal helt sikkert ned I gear.
Kombinationen af Eufonika H3 og Beyerdynamic T1 har et niveau hvor det kan betale sig at optimere på hele kæden. Hvis man lige kan hente 1-2 % der og andre 2% derover. Så bliver det rigtig rigtig godt.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf CHIbsen » 17. apr 2019, 12:29

Kombinationen af Beyerdynamic T1 og Eufonika H3 er ved at krybe ind på mig. Jeg nyder den mere og mere. Og egentlig vældig fjollet, for lige om lidt skal dne hjem igen. Men specielt orkestermusik, synes jeg den gør vældig fint og elegant. Elegant er et ord der meget godt dækker hvad denne kombination kan. Elegant.
Her fra formiddagen af lytte jeg til Grigori Sokolov “The Saltburg Recital”. Perfekt musik til en rolig formiddag.
Billede
.
..men det er jo ikke måden at brænde en feriedag af på, så nu er der en sidste liste der skal lytte igennem og kommenteres. Døren er stængt, så kone, børn og hund ikke agerer forstyrrende elementer.
Airbag “Silence Grows” fra The Greatest Show On Earth
Susanne Sundfør “Darlings” fra Ten Love Songs
The Rolling Stones “Angie” fra Goats Head Soup
Billie Joe + Norah “Long Time Gone” fra Foreverly
Joe Bonamassa “Different Shades Of Blue” fra Different Shades Of Blue
Black Label Society “Crazy or high” fra Hangovre Music. Volume VI
Foo Fighters “All my life” fra One By One
Og mens jeg skriver dette bliver der varmet op med Zimermans udgave af Chopin’s Romanza.
Setup: A+ → Audio-gd spdif’er → Aune S6pro → Eufonika H3 → Beyerdynamic T1

Silence Grows
Der er ingen tvivl om at Airbag kender deres Pink Floyd. Det er lækker musik de laver -altså Airbag. Musikken bliver gengivet med et stort rum. Med en helt klassisk Pink Floyd rumklang der omfavner sangeren og musikkerne. Det er let at følge alle de mange guitarer de lader glide ind og ud af musikken i dette nummer. Den dybe bas kommer også med via T1’erne. Dyb, men uden den fylder meget.

Darlings
I starten af nummeret hører man mekanikken fra det instrument der skal til at indlede nummeret. Er det et trædeorgel? Lidt efter starter Susanne Sundfør med at synge. Det er helt tosset så stort et rum hun benytter sig af. Jeg kan ikke lige kommer på andre kunsterer der bruger så kraftig en rumklang. Men godt lyder det. Der er uendelig stort omkring musikken. Tænker at det vil være perfekt musik til astrofysik. Alt er på uendeligt så at man fornemmer, at der ingen a start og slut er. Bare rum. Tid til at få analyseret nogle sorte huller. Stort. Uendeligt.

Angie
Det er først nu jeg opdager, at introen minder mig om en kort udgave af introen til Hotel California. Men her arbejder vi ikke med sammen uendelige rum. Gutar til venstre. Klaver til højre. Mick i midten. Man får alle detaljer med. De der to skæve akkorder på guitaren I venstre side efter 1 min kan da ikke være planlagte. Men lyder mest som en svipser de har beholdt. Og så midt I nummeret flytter jeg plads væk fra min normale øreklap stol. Men jeg må flytte tilbage igen. Hvor besynderligt det end lyder, så foretrækker jeg T1 fra min normale lytteposition I øreklap stol. Jeg vil nok overleve at lytte til dem andre steder, men lige nu og her, er det det bedste.
Bonus information. I forhold til strømningslære, så er det specielle ved tryk at det udbreder sig både op- og nedstrøms. Hvis man for eksempel forestiller vand der strømmer i en bæk. Mens hastighedsvariation kun udbreder sig nedstrøms. Og en dynamisk enhed som den i T1’eren producerer trykbølger som ganske givet vil kunne “se” øreklapstolen.

Long time gone
Et nummer (og en plade) der peger I retning af en meget amerikansk musik tradition. Jeg er måske ikke den helt rette til at nyde det 100% endnu, men det er da interessant. Igen bliver detaljer og rum overskrifterne. Hvis man skulle være så heldig at arbejde for TC Electronic (som producere nogen af verdens bedste rumklangsenheder) så er T1 da lige noget for dem :-)

Different Shades of Blue
Den mand forstĂĄr at optage en guitar. Og spille den :-)
Jeg synes der er en lighed mellem Joe Bonamassa musik og Beyerdynamic T1. De bliver begge bedre og bedre jo højere kvalitet udstyr man sætter for dem. På udstyr af lidt lavere kvalitet, der har jeg tidligere synes at hans musik er lidt rodet, og hans stemme lyder en lille smule grødet. Men via H3+T1 så er alt strammet op og han synger jo super godt. Det kan man rigtig nyde, når der er plads til alle de små detaljer I musikken.

Crazy or High
Her er så tilgengæld en meget tør produktion (altså lige bortset fra den kraftige effekt han bruger på sin sang. Noget pitch shift, chorus, flanger noget).
Jeg kan sagtens forestille mig at dette nummer også vil lyde godt på et setup, der ofre lidt detaljer for noget mere dynamik. Men hele frekvensområdet bliver præsenteret fornemt. Trommesættet synes jeg lyder flot. Dejlig tørt. Guitaren lyder strålende, og man får alle løb og finesser med. Jeg kan godt lige gengivelsen, der har unikke kvaliteter.

All my life.
Flot produktion. Foo Fighters arbejder jo ofte med stille stykker og stykker med fuld udblæsning. Via T1’erne så bliver dette ikke kun den normale dynamiske eksercits, men bliver akkompaneret af en udvidelse af rummet. Der bliver lige pludselig længere ud til siderne, når hele bandet giver den gas.
Dette skal man kunne værdsætte, hvis man vil lytte til foo fighters via H3+T1, ellers findes der andet udstyr der kan noget andet.
Så det må være afsluttende kommentar. Eufonika driver T1 med pondus og kombinationen kan noget unikt med rum og detaljer. Og jeg ender nok med at komme til at eje et sæt T1 og en Eufonika før eller siden.

Så nu er der kun tilbage at overveje, om jeg skal have noget blød brød med ned til Gesten, eller det bare bliver en tør kop kaffe :-)

Mange mange tak for lån McM_dk. Det er værdsat.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H3

Indlægaf Claus-DK » 17. apr 2019, 13:57

Skal du så have fundet en øreklapstol til jobbet ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron