Little Dot MKIV SE



Little Dot MKIV SE

Indlægaf Ostebaronen » 4. nov 2011, 17:33

Little Dot MKIV SE mini review

Niels (Postkurt) har været så venlig at udlåne sin Little Dot MKIV SE ud til mig og jeg har besluttet at jeg vil lave et lille review af den. Jeg vil prøve sammenligne den med min Meier Corda Swing, som jeg har været glad for i lang tid og har været min trofaste følgesvend lige siden jeg hoppede i denne hoved-fi fælde.

Første indtryk

Niels var forbi mit arbejde med forstærkeren og allerede ved overbringning af forstærkeren og ved første glimt kunne man se at det ikke bare var noget billigt grej det her, og da det ikke er min egen (endnu?) skulle den altså håndteres med omhu. Jeg fik den bragt hjem og sat op på skrivebordet og sluttet til. Klik! Så blev der tændt bagpå forstærkeren og gløden kom til live i de fire rør. Lige i det jeg fik tændt var der selvfølgelig en der smækkede en dør udenfor så jeg fik et chock og var ved at falde ned af stolen. Heldigvis var der jo kun forskrækkelsen :D
Men udseende mæssigt ser den lidt speciel ud i forhold til non-SE versionen. Der er nogle ringe, i samme look som pladen der sidder oven på forstærkeren, som omkranser rørene, hvilket i mine øjne ser lidt steampunk aktigt ud. Det har jeg jo intet imod! Transformatoren bagtil har en fin mat granuleret overflade. Aluminiummet på fronten er godt tyk og ser rigtig flot ud. Drejeknappen føles tilpas tung, men har en smule slør, men det lægger man ikke mærke til. Hovedtelefon udgangen er rigtig lækker, det er sådan en Neutrik udgang med lås på, og RCA stikkene bagpå føles som om de har en tilstrækkelig god kvalitet. Altså alt i alt rigtig lækker at føle og se at på.


Lytte indtryk

Jeg er ikke så god til det her med at beskrive lyd, men jeg vil gøre mit bedste for at beskrive mine oplevelser og sammenligne Little Dotten op mod mit udgangspunkt Meier Corda Swing.

Det første jeg lagde mærke til med Little Dotten var at der var en smule mere attack på bassen, dog synes jeg ikke den går lige så kælder dybt som Meieren, men de ligger virkelig tæt op ad hinanden på dette område.

Vokalerne på Little Dotten er en anelse mere smooth og lidt mere luftige at høre på, der kommer flere mikrodetaljer med. Ligeledes er soundstagen en anelse bredere end på Meieren og har en bedre 3D gengivelse, det er lidt mere som om lyden kommer ude fra end inden i hovedet.

Dog synes jeg ikke der var så meget forskel på diskanten på de to forstærkere.

Jeg synes ikke der er vildt meget der skiller dem ad. Begge er i mine øre fortrinlige forstærkere.

Til at slutte med er der et par billeder af Little Dot.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Senest rettet af Ostebaronen 4. nov 2011, 18:14, rettet i alt 1 gang.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Burning777 » 4. nov 2011, 17:59

Det er så smukt så smukt... man får lyst til at prøve nogle rør igen. Jeg husker at have prøvet sådan en MKIV sammen med HD650 i Klampenborg og det er et super godt sæt som man skal lede længe efter for at finde noget, der lyder bedre.

EDIT: Men det gør alle Meier forstærkerne jo også :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Niels » 4. nov 2011, 18:31

Tak for anmeldelsen og de smukke billeder.
Jeg har tænkt på om der måske var en eller flere i nærheden af Lyngby/Nærum, der kunne tænke sig et lyt, så for mig ingen alarm.
Præmisserne er som følger:

Jeg kan undvære Dotten i max. tre uger regnet fra på mandag den 7. november. ferie og så'noget.
Tilbuddet gælder kun medlemmer med positiv feedback i KSB. Jeg godkender og ..
Dem, der lĂĄner, aftaler selv overlevering, som sker personligt ingen trediepart involveret postdk, dhl, ups eller lign.......
Jeg vil ha' besked om overleveringer, så jeg ved hvor skønheden befinder sig.
Der postes indtryk/billeder små anekdoter vedrørende dotten, til glæde for os andre.
Jeg henter selv udyret efter sidste udlån i Storkøbenhavn/Nordsjælland.

Tomasz fik den i en papkasse uden formstøbt skum, derfor er jeg lidt skarp angående transport. Forsigtig!

Lad mig høre hvad i synes. Er der nogle der vil ha et lyt, så skriv.

Mvh.
Niels
Niels

 

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Ostebaronen » 4. nov 2011, 18:36

Hvis der er en der får lyst til at afhente den efter aftale mellem mig og Niels så kan det foregå ude på DTU eller i Nærum hos Brüel & Kjær.

Hvis nogle vil have nogle STORE billeder af dotten sĂĄ har jeg dem jeg har taget i op til ca 3000x2000 alt efter hvordan de er skĂĄret.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Claus-DK » 4. nov 2011, 21:39

Flot review tomasz og en flot gestus af Niels er i den dynamiske duo ?? rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Niels » 4. nov 2011, 21:52

@ Claus-dk: We aim to please Billede

Næste mand efter Tomasz er Buyer no 1.

Smid en PM hvis du er frisk på at "smage" en rigtig rørdims.

Niels
Niels

 

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf zenny » 8. nov 2011, 22:21

Hej Postkurt

Hvilke hovedtelefoner giver efter din mening den bedste synergi med MKIV SE'eren ?

mvh Zenny rulle4
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Niels » 8. nov 2011, 23:00

zenny skrev:Hej Postkurt

Hvilke hovedtelefoner giver efter din mening den bedste synergi med MKIV SE'eren ?

mvh Zenny rulle4

Hej Zenny.

Det er vanskeligt for mig at svare præcist, da jeg ikke har prøvet så mange ht med Dotten. Jeg kan dog sige at de Audio Technica jeg har prøvet fungerede meget fint (ATH-A900Ltd samt mine nuværende ATH-W1000), og nok bedre end med Grado's/Alessandros f.eks.. Jeg har læst at andre giver udtryk for at Dotten skulle være rigtig god med Senn. HD650.

Her kan andre mĂĄske bidrage. SebastianL og Mage mĂĄske?

Mvh. Niels
Niels

 

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Buyer no 1 » 29. nov 2011, 21:55

Her er en lille beretning om mine oplevelser med Dotten :-)

Dotten er en hyggelig forstærker at have på besøg. Den står og lyser svagt, og ser på én gang ambitiøs og popsmart ud, med sine fire rør omkranset af hvert sit guldtårn. Man får den tanke, at den er bygget til at nyde i dæmpet belysning og i selskab med en god whisky.

Billede

Forstærkeren virker som en fin og tillidsvækkende konstruktion, helt uden nogen former for brum eller mislyde. Betjeningsmæssigt er det bare at sætte stikkene i, og så er vi kørende.

Og hvorfor ikke starte med hvad jeg stadig betragter som ”den lille ny”? Synergien synes dog ikke umikddelbart at være til stede med T1. Skift til DT880, og dét er meget bedre. Jeg synes ikke Dotten skalerer voldsomt meget med skiftet fra DT880 til T1. Selvfølgelig sker der lidt, men det er som om DT880 er det mere harmoniske valg. Som om den højere opløsning som T1 kan levere egentlig ikke betyder så meget, i kombination med Dotten. Dette er endnu et eksempel på, at match mellem forstærker og hovedtelefon er virkelig vigtigt. T1 spiller fint, men det er med DT880 at jeg oplever at denne forstærker kommer til live, og begynder at vise hvad den kan præstere.

Umiddelbart virker den lidt sløv og unuanceret når man kommer direkte fra Lehmann’en. Men den har noget sammenhængskraft, en homogenitetskabende effekt, der gør at det bare bliver behageligt, afslappet og komfortabelt at lytte til den. En forstærker det er meget nemt at leve med, og hvor jeg egentlig ikke rigtig føler der mangler noget, når jeg bare sidder og lytter til den med det formål at høre musik, og ikke med det formål at at lytte efter nuancer, forskelle, styrker og svagheder.

Kaizers Orchestra lyder en anelse finpudset, uden de kanter som der normalt er, men fx Joe Bonamassa’s ”Long Distance Blues” fra albummet Blues Deluxe rykker bare. Her er der drive og stemning, samtidig med en udmærket detaljering i bassen. En god nærhed og et ganske harmonisk samlet lydbillede. Kun når musikken bliver meget kompleks og med masser af udladning, fornemmer jeg at Little dot ikke helt kan følge med, men begynder at ”skære hjørner”.

Billede
Billede

Generelt præsenterer Dotten en lyd der er meget laid back og som gør, at jeg fornemmer at det meste materiale kan spilles med godt resultat på denne forstærker. Fx er det en fornøjelse at lytte til Gasolins live-album ”Sådan” fra 1976. I visse sammenhænge lyder dette album virkelig engagerende og medrivende, med godt med ”luftguitar-efffekt” (ok, måske kræver det at man har lidt nostagiske følelser omkring netop dette album). I andre sammenhænge fungerer det slet ikke, fordi jeg bliver opmærksom på hvor mangelfuld indspilningen egentlig er, når det kommer til den tekniske kvalitet. Med Dotten og DT880 fungerer det rigtig godt, og jeg bliver dermed lige mindet om, at det at nyde musik ikke kun er et spørgsmål om opløsning, detaljer og naturtro vokaler. Det er i høj grad også Gasolin live for fuld udblæsning! 5musik

Alt i alt oplever jeg Dotten som meget formidlende og engagerende. Ikke så meget fokus på opløsning og detaljer, men med en ”hyggelig”, på den gode måde, og charmerende måde at gengive på. Som med AKG 518,hvor stemningen bliver lidt ”vandpipe-hygge-agtigt”. Vi har det meget fedt her, fordi lyset er dæmpet og her er lidt tåget. :lol:

Tak til Postkurt for lån. Det var en fornøjelse at have Dotten på besøg.


Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Burning777 » 30. nov 2011, 08:17

Det er en fin rør forstærker. Var det Sebastian L, der havde en supermoddet version med til Klampenborg? Den var i hvert fald et godt match til HD650. Tak for ordene og billederne og som altid en fornøjelse at læse :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Mataugust » 15. mar 2012, 23:01

Så fik jeg leget lidt med gain på min MKIV, og jeg skal indrømme at jeg er overrasket over den enorme forskel der blev i lyden. Min erfaring men gain forskelle kommer fra Fiio E11, og det tåler absolut ingen sammenligning.
Da jeg fik dotten stod gain på 10, ifølge LD er det til lav impedans / lav følsomhed. Nu har jeg skiftet til gain 5, hvilket burde passe nogenlunde til T70'erens 250 ohm. Nu kan jeg så høre hvor meget bassen druknede af mellemtone detaljer, og det kræver alligevel noget at gøre det med en T70. Generelt er der kommet mere luft og flere detaljer og mindre bas.
Ved mødet i Esbjerg hørte jeg dotten med en T1 og synes bassen var lidt ukontrolleret og dominerende. Jeg gad godt at høre den nu...Tror det ville være voldsomt meget bedre.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Buyer no 1 » 25. mar 2012, 19:29

Hvordan skifter man gain pĂĄ den? Skal man ind og flytte jumpere, eller har jeg overset en knap? :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf mage » 25. mar 2012, 19:47

Kan kun udtale mig om MKIII'eren og der er der to mini switches (røde) man skal skifte...

Se mere her:

http://www.littledot.net/forum/viewtopi ... 4983cff9d3

Man skal flytte lidt rundt på jumperne hvis der skal andre typer rør i....

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Buyer no 1 » 25. mar 2012, 20:00

Ah, pĂĄ den mĂĄde :-)

Jeg ĂĄbnede ikke Dotten da jeg lĂĄnte den, sĂĄ det er sĂĄ kun Postkurt (eller Ostebaronen, hvis han da havde den ĂĄben) der ved hvad gain stod pĂĄ, da jeg lyttede til den! ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Mataugust » 25. mar 2012, 21:19

Jeg havde kun teksten i vejledningen for MK4, så jeg havde pillet rør og gitter af før det gik op for mig at det ikke var sådan det skulle gøres.
Men i bunden af Dotten er der nogle huller og igennem et af de huller kan man komme til at stille gain. Et billede siger mere end mange ord, sĂĄ her er det:
Billede
Der er 2 røde dimser(en for hver side) med hver 2 kontakter der kan stå på on/off. Afhængig af kombinationen kan gain stå på 1-4-5-10. Den stod på 10, som er til hovedtelefoner med lav impedans og eller lav følsomhed. Nu kan jeg ikke huske om jeg fik sat den på 4 eller 5, men i hvertfald passer det meget godt til de 250 ohm der er i T70. Jeg kunne godt selv tænke mig at få gain sat på 1 og så prøve den med T1'eren. Den var nemlig ikke specielt overbevisende med gain sat på 10.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Buyer no 1 » 25. mar 2012, 22:31

Fikst. AltsĂĄ nĂĄr man ved det :-)

Er det dén LD som vi har lyttet til her i tråden, som du nu har? Så har jeg jo nok lyttet til den med gain på 10, som du skriver.....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Sv: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Mataugust » 25. mar 2012, 23:42

Det er den samme. Jeg købte den af strand, som selv købte den af postkurt.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Mataugust » 20. okt 2012, 11:33

Jeg har lige fået nos Tungsol driverrør på den, og det løfter den til helt nye højder. Det er utroligt at 200 kr. rør kan gøre en så stor forskel.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf claus » 20. okt 2012, 13:02

så starter tube rolling djævlen sin lille gnaven, men man kan heldigvis ikke få for mange rør.
mvh claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: Little Dot MKIV SE

Indlægaf Niels » 20. okt 2012, 15:51

Det er dejligt, at min "gamle" Dot er kommet på sporet igen, takket være dig og McFrede. Fedt at du har glæde af den. Det kunne være spændende at høre den igen og så med nye rør, Billede men der bliver sikkert mulighed til et meet engang.
Niels

 

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron