Eufonika H16M



Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 01:26

Ny dag, nye muligheder.. og denne gang er modelbetegnelsen H16M.

EL34 er nok ikke det mest åbenlyse rør til en hovedtelefonforstærker. De findes derude, men så gerne som integreret forstærker med hovedtlf.udgang som sidekick, eller som elektrostatisk hovedtlf.forstærker. Cayins nyeste skud på stammen er dog EL34-baseret, det samme er topmodellen hos Auris Audio, og italienske MegaHertz har også en i sortimentet.

Måske netop fordi jeg ikke fandt så mange, eller måske fordi jeg synes røret ser flot ud, og selvfølgelig fordi Wieslaw ville lege med, så blev det EL34. Som driver har Wieslaw valgt 6NS7, eller rettere det russiske modstykke 6N8S. Begge typer rør skulle give mig rig mulighed for at 'rulle'.

Fysisk bliver H16M noget større end H12G. Det skyldes især to temmelig store kondensatorer, Miflex MKP-11. Havde jeg været mere formuende, var det måske blevet noget mere eksotisk, men disse smager også lidt af fugl. Så, vi ender på størrelsen 30x40x10.

En 10 cm egekant bliver bare for kedelig, så jeg har foreslået div. måder at friske indtrykket op på (eksotisk træ, fræsing af striper, mosaik-liming). Nu må vi så se, hvad Wieslaw finder på :-) Han har nævnt, at denne gang vil både fødder og ramme frit kunne byttes ud, siden alt fastgøres i toppladen.

Besat som jeg også kan være til tider :-) sidder jeg derfor nu og undersøger, hvor man kan få lavet en pladerspiller-plinth, for der må man også kunne få lavet en forstærker-ramme.

Som rosinen i pølseenden kommer crossfeed.. dvs nej det gør det ikke, i denne omgang, men det stod på ønskelisten. Noget impedans-halløjsa gør, at det vist ikke passer så godt her, men der dukker muligvis en lille duppedit (norsk for dippedut) op senere.

Jeg har hørt, at det ikke varer så længe, før forstærkeren er færdig, så mens vi venter, kan vi jo opbygge en forventningfuld stemning med div. billeder fra det hidtidige forløb :-). Har helt glemt at nævne, at Beyer T1 bliver hovedtelefonen som H16M gerne skulle sparke liv i. Kilder bliver i første omgang noget vintage grej, nemlig Naim CD3 (TDA1541A S1) og Parasound D/AC-1000 (PCM63P-J). De bliver muligvis afløst af en R2R-DAC senere, vi får se.


H16M.jpg
H16M.jpg (126.42 KiB) Vist 18840 gange
MKP11 vs 6P45S.jpg
MKP11 vs 6P45S.jpg (253.85 KiB) Vist 18840 gange
T1.jpg
T1.jpg (172.52 KiB) Vist 18840 gange
CD3.jpg
CD3.jpg (354.75 KiB) Vist 18840 gange
DAC1000.jpg
DAC1000.jpg (1.74 MiB) Vist 18840 gange
træideer1.jpg
træideer1.jpg (1.87 MiB) Vist 18840 gange
træideer2.jpg
træideer2.jpg (1.22 MiB) Vist 18840 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 21:04

Og eksempler på EL34 forstærkere..

EL34 amps.jpg
EL34 amps.jpg (5.42 MiB) Vist 18796 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 30. jan 2020, 23:58

En lille opdatering.. H16M er færdig, og er på vej ad de norske landeveje, med forventet afhentning hos den lokale post-i-butik på mandag eller tirsdag.

Rammen endte med at blive kun 6 cm høj, og alt er monteret på toppladen, så både ramme og fødder kan ændres frit efter ønske.

Denne gang har Wieslaw konstrueret forstærkeren med delvis sigte på evt. modificerings-/opgraderingslyst hos mig. Her nævnes strømforsyning, kondensatorer og internkabling som mulige kandidater. Jeg er nu ikke sikker på, at den lyst vil komme over mig, men man ved jo aldrig.

Derudover er fokus udgangsrøret, og her er vi i hvert fald på bølgelængde, for jeg har tænkt mig at prøve forskellige EL34 rør henad vejen (og sikkert også forskellige 6SN7 rør).

SÃ¥, ventetiden er heldigvis snart forbi.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 1. feb 2020, 10:42

Første officielle billede..

H16M.jpg
H16M.jpg (590.02 KiB) Vist 18624 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2020, 11:24

Den bliver du sikkert glad for
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Eufonika H16M

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2020, 13:00

Er der både ind- og udgang på H16M'eren?
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 2. feb 2020, 13:30

Den har pre-out. Har ikke noget at tilkoble der p.t. men et par små aktive højtalere kunne være interessant at prøve henad vejen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 3. feb 2020, 22:28

Der lyttes :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf CHIbsen » 4. feb 2020, 18:55

Er spændt på at høre om dine oplevelser :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 6. feb 2020, 01:06

Jeg har trænet som solderslinger, og K240DF giver lyd fra sig igen. Det var næsten en nødvendighed, for der er tryk på H16M. Med Beyer T1 skal jeg kun lige røre volumekontrollen, så er der åbnet for sluserne. K400 har lidt mere råderum, om end fortsat for lidt. K240DF passer egentlig fint, men kunne alligevel godt få lidt mere rum. Der er måder at ændre gain på, så problematikken er håndterbar. Der er ingen støj fra/via rørene med de tre nævnte, men trafoerne snerrer en anelse. Langfra i samme størrelseorden som trafoen i Naim cd-afspilleren, der decideret brummer højlydt, så tager også dette helt afslappet. Lige nu står alle enheder lige ved siden af lyttestolen, men H16M er så fysisk stor, at den kommer til at blive flyttet til en mere passende placering. Der vil den også blive koblet direkte til den dedikerede strømkreds, lige nu er alt koblet via en strømskinne, og der er ikke gjort noget ud af 'cable dressing'.

Har foreløbigt lyttet sporadisk på tværs af instrumenter (primæst klassisk), stemmer (pop/rock/alternative fra 80/90'erne) og rytmer (techno/trance). Lytter specielt efter klangægthed (lyder instrumenter og stemmer som de 'skal') og kohærens (er der 'huller' eller 'skævvridninger' i frekvensgangen). Gennemsigtighed er også et fokus, men antager den del stammer mere fra DAC'en. Hele kæden er jo ny for mig, så det er ikke åbenlyst, hvad der bidrager med hvad. Jeg ved desuden ikke, hvor meget spilletid rørene har fået hos Wieslaw (næppe alverden), og udgangsrørene er nye, så de skal måske have lidt mere tid.

En ting er sikkert, T1 har bedre vilkår og gør en bedre figur denne gang, end når Project Ember og Naim Headline havde chancen. Om det er nok til at T1 bliver værende, det må tiden vise. H16M bliver i hvert fald, og den får måske ovenikøbet polsk digitalt følgeskab på et tidspunkt.

I morgen skal jeg 'lege' med placering og kabler. Måske får jeg henad vejen også gjort noget ved mit ramme-projekt, men det har forholdsvis lav prioritet. Man kan jo få flere spændende rør for det en professionelt lavet ramme koster.

plinth.jpg
plinth.jpg (197.03 KiB) Vist 18438 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 6. feb 2020, 01:44

En sidebemærkning omkring dette med støj introduceret via strømnettet.. Jeg har indgående erfaring med problematikken fra min Naim-periode, hvor absolut alle enheders trafoer brummede lystigt, lige meget hvad jeg fandt på. Det er en yderst kompleks problematik, uden en standard-løsning, og meget vanskelig at tage fuldt forbehold for i forbindelse med konstruktion af grej. Her er eksempel fra HeadFi, med en lidt uventet (og prisvenlig) løsning, der måske eller måske ikke vil kunne bruges af andre med problemet. Bemærk der også, hvor omfattende og samtidig diffus problematikken kan fremstå, uanset hvor videnskabeligt man angriber den.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 6. feb 2020, 22:49

CD3 > H16M > T1

Sidder så langt fra enhederne nu, at jeg ikke hører hverken den ene eller anden trafo. Hører til gengæld alle mulige detaljer og smålyde, så jeg indimellem må tage hovedtelefonen af hovedet for at tjekke, om det kommer udefra. Lige dette har jeg bemærket de andre dage også, og egentlig med alle tre hovedtelefoner. LIdt spøjst så virker T1 i dag mindre sensitiv ifm lydstyrkeregulering, men måske er ørene bare blevet lidt tilstoppet :-)

Har som antydet flyttet forstærker og cd-afspiller, har dog kun plads til to stik i den dedikerede stikkontakt, så starter med de to. Har en fire-stikkontakt liggende, jeg muligvis sætter op, når jeg får tid. Umiddelbart har den direkte tilkobling ikke ændret noget ift trafostøj, men havde nok ikke de store forventninger baseret på min naim-fortid. Skal nu (dvs i morgen) udprøve to ting, først koble dem til en strømskinne og sammenligne med direkte tilkobling, så bytte Mortenhoes kabel ud med en uskærmet og sammenligne.

Med kun to enheder i spil er det også lettere at placere kablerne, så signal og strøm ikke løber parallelt. Udfordringen med cd som kilde er, at jeg kun har for mig relativt ukendt klavermusik på cd i øjeblikket. Dermed er det vanskeligt at fornemme om det lyder som det ‘plejer’ eller ‘skal’. Alligevel kan jeg formodentlig fornemme, om der er forskel i lyden ifm kabelskifte.

I morgen eller lørdag/søndag skal jeg teste PortaDAC, der jo er non-oversampling, hvor både CD3 og DAC1000 upsampler. Er lidt spændt på dette, for har lagt billet ind på en R2R DAC (med rør) som Wieslaw har i støbeskeen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 7. feb 2020, 13:24

Så, jeg har begået helligbrøde og bestilt et passive headphone filter til T1 hos Frans/Solderdude. Det sænker 9,5kHz peak'et med 7dB. Har lyst til at se, om det gør T1 mere rund/naturlig i lyden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf meier » 7. feb 2020, 19:32

Det er lidt spændende med de passive filtre - og fedt, at diagrammerne ligger frit fremme, så kan det jo gøres ret billigt.
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 8. feb 2020, 14:02

^ Værd at bemærke, at filtrene er tiltænkt forstærkere med lav udgangsimpedans (<10 ohm). De kan opføre sig utilsigtet ved højere udgangsimpedans. Frans har dog tilbudt mig at modificere filtret, så det fungerer efter hensigten også ved højere impedans.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf CHIbsen » 8. feb 2020, 21:21

kvik skrev:Hører til gengæld alle mulige detaljer og smålyde, så jeg indimellem må tage hovedtelefonen af hovedet for at tjekke, om det kommer udefra.


Det er vel positivt? :-)
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 8. feb 2020, 23:06

Godt spørgsmål. Føles på den ene side som ‘sensory overload’, og er lidt stressende. Samtidigt er det også interessant at høre musik man troede man kendte indgående få et ekstra lydlag. Husk, at jeg i en lang periode stort set bare har anvendt SE3ref og Zen2.0, ganske enkelt fordi jeg ikke havde en egnet forstærker til Beyer og AKG. Oplevede forøvrigt noget lignende, når jeg i mine naim-velmagtsdage skiftede fra stativ- til gulvstående højtalere. Lyden blev for overvældende på udefinerbar vis, så jeg endte med at skifte tilbage. Med T1 tror jeg egentlig, at crossfeed kunne være en løsning, og Wieslaw har snakket om at lave crossfeed rør-enhed til mig. Nu ser jeg lige, hvordan Solderdude’s filter fungerer først, og det er ikke utænkeligt at jeg tilpasser mig T1 mere henad vejen. Hvad der er forstærker og hvad hovedtelefon er fortsat svært for mig adskille.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 9. feb 2020, 20:30

Nu er filtret sørme allerede færdigt, så må vi, hvor lang tid et alm brev bruger fra holland til norge.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf CHIbsen » 9. feb 2020, 20:36

kvik skrev:Godt spørgsmål. Føles på den ene side som ‘sensory overload’, og er lidt stressende. Samtidigt er det også interessant at høre musik man troede man kendte indgående få et ekstra lydlag.


Interessant :-) jeg synes jo det lyder som en vinder, men jeg kan godt følge dig i, at det kan virke lidt overvældende at få mange detaljer.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 9. feb 2020, 21:06

Har gemt CD3 væk, det bliver for begrænsende, når jeg jeg kun har to håndfulde relativt ukendt cd’er at lytte til. Tilkoblede så PortaDAC, for igen at møde en begrænsning, nemlig batteritiden. Mens den oplades oversætter Parasound DAC’en, og jeg synes der mangler lidt fylde/varme. Vokalmusik fungerer fint overordnet set med H16M+T1, men kunne alligevel godt være en lillebitte smule mørkere i klangen. Instrumenter over en bred kam opleves som lidt for lyse. Når filtret ankommer vil jeg formodentlig lettere kunne fornemme, om det primært skyldes T1. Der skal også rulles rør på et tidspunkt, men alt koster jo.

Ellers leger jeg med tanken om at prøve nogle planar magnetiske hovedtelefoner. Ejede kortvarigt og for længe siden Hifiman HE4, der dengang virkede lettere klaustrofobiske på mig. Udfordringen bliver at finde noget brugbart i mit prisleje (<5k). Med brugbart mener jeg lav følsomhed og ikke alt for lav impedans, ellers vil støjgulvet stige for meget og ødelægge lytteoplevelsen. Hifiman HE5se er 40Ω/92dB og Monolith M1070 60Ω/96dB, førstnævnte er vist temmelig lys i lyden, så M1070 er nok bedste bud. De øvrige jeg har tjekket i prislejet har efter min vurdering for høj følsomhed.

Men, den spændende R2R—DAC Wieslaw forhåbentligt barsler med inden alt for længe, er nu stadig min førsteprioritet i forhold til lydinvesteringer.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster