Tilstrækkelig med amp power?



Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 26. apr 2020, 21:37

Hej Alle - Er ny herinde så hvis dette indslag er malplaceret undskylder jeg :-)

Jeg går og overvejer at købe et par Sennheiser HD600, dog er jeg noget i tvivl om mit nuværende setup kan trække det. Har indtil videre kun in ears og over ears til "portable use" altså med få ohm som er lette at trække, med min amp/dac som er den famøse Fiio e10k Olympus 2. Denne dac/amp er jo ikke den største af slagsen og måske heller ikke ment til 300ohm hovedtelefoner?? Kan læse mig frem til det er meget subjektivt hvornår og hvor meget "power" der er brug for til disse "mange ohms" hovedtelefoner, men hvis der er nogen der har erfaring med dette er i meget velkomne til at skrive! Alle inputs er selvfølgelig meget velkomne!

Har kunnet læse mange anbefaler Aune's X1s pro som så vidt jeg kan forstå er en dac/amp, derudover også mange der anbefaler man køber dac og amp for sig i laver et stack. Nogle anbefalinger her? Er det nødvendigt at købe et stack eller hvad anbefaler i? Derudover ville det være lækkert hvis nogen kunne kaste lys over forskellen på jævn og ujævn udgang/indgang, hvad er det helt præcist forskellen er og i praksis hvilken forskel gør det?

Mit setup:
Dac/amp - Fiio e10k O2
In ear - RHA t20i & Shure SE112
Over ear - Denon AH MM-400

På forhånd tak! thumbs

Mvh Jesper
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Claus-DK » 27. apr 2020, 00:04

Som udgangspunkt kan man sige at hvis det spiller højt nok, hvad det så end er fra person til person, har du en kraftig nok forstærker..Vi taler naturligvis om at spille uden det forvrænger..

Jeg ka godt lide at sammenligne med biler og de fleste kan hurtigt blive enige om at 130 på motorvejen er mere behageligt i en stor Mercedes end en Suzuki Alto og sådan føler jeg også lidt det er med forstærkere, hellere en der er lidt for stor end en der er lidt for lille.

Andre ting der kan spille ind er f.eks den knap man skruer op og ned med, den vil som oftest være optimeret til at virke bedst ved omkring 50 %, med virke bedst mener jeg sende det samme ud i hver kanal, så skal man kun skrue op på 10 % er det lige så skidt som 90 %.

Mængden af capacitatore og kvaliteten af disse er også et emne der har indflydelse.

Udgangs impedans på forstærkeren spiller også ind.

En ting som strømforsyningen har ogsåstor betydning og er ofte et sted man kan hente en hurtig gevinst, dog siger min erfaring at det mest er forstærkere der er følsomme på det område.

Det er meget kompliceret og der er ikke rigtigt andre sandheder end, at kan du lide det du hører er det godt og så skal man ikke spilde tid på at tænke over om der er noget galt med sine ører, der er mange meninger om emnet og det kan tendere lidt til religiøsitet, sådan er verden nu engang, folk går mere eller mindre op i forskellige emner af deres hobby..


Jeg foretrækker selv en samlet løsning, ganske enkelt fordi det er lettere og fylder mindre, samt at jeg er blevet lidt for doven til at sidde og mixer 25 forstærkere med 25 DACs, for at opnå de sidste 0,5 % af nydelse ud af mit setup..

Vi har medlemmer med 1000 kroners DACs sat til 10.000 kroners forstærkere og omvendt, det er alt sammen fint og er man glad og tilfreds med den lyd man har, er man jo et lykkeligt menneske, dermed ikke sagt at man ikke skal undersøge og udforske verden for noget der er bedre, for det bør man bestemt gøre.

Jeg bruger Naturligvis en S6Pro i mit eget setup, det er den bedste maskine min biks har at byde på og derfor den jeg bruger når jeg selv lytter, det gør også at jeg har en nogenlunde fast og kendt faktor som kilde og jeg bedre kan teste nye hovedtelefoner og inears, der findes bedre maskiner i verden, det er jeg klar over, men når man sidder som forhandler giver det ikke meget mening at bruge ting man ikke selv sælger, så jeg er bestemt farvet på den måde.

Skulle jeg anbefale noget ville det være en kombineret maskine og så kan man efterfølgende lege med forskellige forstærkere og se om der skulle dukke noget op der vipper ens båd ekstra meget.

X1S er iøvrigt tunet med Senn 600, da de i mange år har været udviklerens standard og reference, så du kan være ret sikker på at alle Aune´s produkter opfører sig rigtigt godt med lige netop den hovedtelefon..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Claus-DK » 27. apr 2020, 00:17

Og velkommen til, dejligt du kunne komme.. rulle5 rulle5
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 28. apr 2020, 17:36

Til at starte med, tusinde tak for det fyldestgørende svar :))

Det er selvfølgelig rigtigt at så længe man selv er tilfreds bliver det ikke bedre og behøver det ikke blive bedre. Dog føler jeg ikke jeg har oplevet noget endnu der ligesom slår benene væk, som er lidt det jeg leder efter...dog på budget. Og med budget mener jeg at det nok er omkring max 5k jeg vil spendere på både amp og dac. Om det er i et stack hvor den ene er lidt dyrere end den anden er mig ligemeget.
Med strømforsyning hvad mener du så? Hvad er der at gøre der, og for hvilken pris? :)

Hvis du så skulle anbefale en kombineret maskine, hvilken skulle det så være? Hvis det skulle være noget andet end Aune, selvom S6pro nok er den jeg ender med, hvad skulle det så være? Føler lidt man er begrænset til nogle bestemte mærker her i DK, heh.

For i øvrigt nogen der har erfaring med Sennheiser HD600? Generelt HD600 serien.

Og mange tak :D
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 28. apr 2020, 18:09

Alle input og erfaringer er velkomne :D
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Ole » 28. apr 2020, 19:44

Tænker det er meget individuelt hvad man er til.

Personligt ville jeg, hvis jeg var på et lidt begrænset budget nok vælge noget dac-amp i en samlet boks eller evt. alternativt så to enheder af samme mærke, der var beregnet til at bruge som et sæt. Dette ville være ud fra forventning om at det ville matche/fungere problemfrit med hinanden og det også sandsynligvis gav et pænere visuelt udtryk end to bokse af forskellige mærker. Hvis man skulle få lyst til at opgradere senere, så vil man nok alligevel skulle udskifte begge dele inden for en kortere periode, for at få fuldt udbytte af opgradering.

Er budgettet lidt større ville jeg foretrække at have separate dac og amp enheder, da det giver mere fleksibilitet ved senere ændring til setup samt har en personlig fordom om at total levetid for en forstærker sandsynligvis vil være længere end for en dac - men igen, det er meget forskelligt hvad folks temperament er til.

Har tidligere ejet en Sennheiser Massdrop 6xx og Sennheiser 660 - kan ikke lige huske hvilken af dem jeg nåede at køre, hvilken af dem med af THX AAA 789 henholdsvis Aune X7S. I begge tilfælde var det en virkelig god oplevelse og også ret fornuftigt i forhold til value for money, hvis budgettet er til noget i mellemklassen/nedre mellemklasse. Man skal selvfølgelig så ud og finde en dac til.

Nu ved jeg ikke helt hvor stor forskel der er på Aune S6 og S6 Pro - men ud fra lyt til S6'eren fra et af vores meets, så husker jeg det som, at det klart er at foretrække, at anvende den balancerede udgang. Men Det er jo selvfølgelig også let fikset med et par Sennheisers i 600 serien.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Claus-DK » 28. apr 2020, 21:00

Jesper1620 skrev:Til at starte med, tusinde tak for det fyldestgørende svar :))

Det er selvfølgelig rigtigt at så længe man selv er tilfreds bliver det ikke bedre og behøver det ikke blive bedre. Dog føler jeg ikke jeg har oplevet noget endnu der ligesom slår benene væk, som er lidt det jeg leder efter...dog på budget. Og med budget mener jeg at det nok er omkring max 5k jeg vil spendere på både amp og dac. Om det er i et stack hvor den ene er lidt dyrere end den anden er mig ligemeget.
Med strømforsyning hvad mener du så? Hvad er der at gøre der, og for hvilken pris? :)

Hvis du så skulle anbefale en kombineret maskine, hvilken skulle det så være? Hvis det skulle være noget andet end Aune, selvom S6pro nok er den jeg ender med, hvad skulle det så være? Føler lidt man er begrænset til nogle bestemte mærker her i DK, heh.

For i øvrigt nogen der har erfaring med Sennheiser HD600? Generelt HD600 serien.

Og mange tak :D


De fleste maskiner sparer lidt mere end godt er på deres strømforsyninger, så man kan få lidt *umphf* og lidt mindre eller slet ingen støj i baggrunden.
Ved Aune er der X3P man bruge til de andre produkter end S6Pro, hvor der er en strømforsyning magen til indbygget..

Jeg vil helst ikke ud i at anbefale mine kollegaer´s produkter, jeg kender dem ikke så godt, husk at jeg sælger Aune i min butik, så jeg er lidt farvet.. rulle4 rulle4
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Mataugust » 28. apr 2020, 21:59

Inde på drop skriver de anbefalet impedans er 16-150 ohm på fiio'en. Så det kan godt være den får problemer med hd600.
Men den har line out, så du kan bruge den som dac til en forstærker.
Personligt køber jeg altid brugt (selv om priserne hos Claus er meget konkurrencedygtige), og jeg kunne godt finde på at gå efter denne her Lehmann på DBA.

Så skal du bare have et minijack til rca kabel og du er kørende. De kabel fås i alle prisklasser.

Hvis du vil blive i den bærbare afdeling, så er denne Chord Mojo også en mulighed
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 29. apr 2020, 11:09

Ole skrev:Tænker det er meget individuelt hvad man er til.

Personligt ville jeg, hvis jeg var på et lidt begrænset budget nok vælge noget dac-amp i en samlet boks eller evt. alternativt så to enheder af samme mærke, der var beregnet til at bruge som et sæt. Dette ville være ud fra forventning om at det ville matche/fungere problemfrit med hinanden og det også sandsynligvis gav et pænere visuelt udtryk end to bokse af forskellige mærker. Hvis man skulle få lyst til at opgradere senere, så vil man nok alligevel skulle udskifte begge dele inden for en kortere periode, for at få fuldt udbytte af opgradering.

Er budgettet lidt større ville jeg foretrække at have separate dac og amp enheder, da det giver mere fleksibilitet ved senere ændring til setup samt har en personlig fordom om at total levetid for en forstærker sandsynligvis vil være længere end for en dac - men igen, det er meget forskelligt hvad folks temperament er til.

Har tidligere ejet en Sennheiser Massdrop 6xx og Sennheiser 660 - kan ikke lige huske hvilken af dem jeg nåede at køre, hvilken af dem med af THX AAA 789 henholdsvis Aune X7S. I begge tilfælde var det en virkelig god oplevelse og også ret fornuftigt i forhold til value for money, hvis budgettet er til noget i mellemklassen/nedre mellemklasse. Man skal selvfølgelig så ud og finde en dac til.

Nu ved jeg ikke helt hvor stor forskel der er på Aune S6 og S6 Pro - men ud fra lyt til S6'eren fra et af vores meets, så husker jeg det som, at det klart er at foretrække, at anvende den balancerede udgang. Men Det er jo selvfølgelig også let fikset med et par Sennheisers i 600 serien.


Ja det er nemlig det. Vil nok egentlig helst have et separat sæt, men som du siger er det også en nem løsning med en kombineret løsning. Har du nogle anbefalinger af personlig erfaring ifht dette, både med en kombineret og separat løsning indenfor et rimeligt prisleje?

Ja okay. Når du skriver ret fornuftigt skal det så tolkes som at det er gode høretelefoner men at der findes bedre indenfor det prisleje?(Selvom lyd selvfølgelig er så subjektivt som det nu engang er)
Alt det her med en balanceret udgang, hvilken forskel er det helt præcist det gør?
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 29. apr 2020, 11:15

Claus-DK skrev:
Jesper1620 skrev:Til at starte med, tusinde tak for det fyldestgørende svar :))

Det er selvfølgelig rigtigt at så længe man selv er tilfreds bliver det ikke bedre og behøver det ikke blive bedre. Dog føler jeg ikke jeg har oplevet noget endnu der ligesom slår benene væk, som er lidt det jeg leder efter...dog på budget. Og med budget mener jeg at det nok er omkring max 5k jeg vil spendere på både amp og dac. Om det er i et stack hvor den ene er lidt dyrere end den anden er mig ligemeget.
Med strømforsyning hvad mener du så? Hvad er der at gøre der, og for hvilken pris? :)

Hvis du så skulle anbefale en kombineret maskine, hvilken skulle det så være? Hvis det skulle være noget andet end Aune, selvom S6pro nok er den jeg ender med, hvad skulle det så være? Føler lidt man er begrænset til nogle bestemte mærker her i DK, heh.

For i øvrigt nogen der har erfaring med Sennheiser HD600? Generelt HD600 serien.

Og mange tak :D


De fleste maskiner sparer lidt mere end godt er på deres strømforsyninger, så man kan få lidt *umphf* og lidt mindre eller slet ingen støj i baggrunden.
Ved Aune er der X3P man bruge til de andre produkter end S6Pro, hvor der er en strømforsyning magen til indbygget..

Jeg vil helst ikke ud i at anbefale mine kollegaer´s produkter, jeg kender dem ikke så godt, husk at jeg sælger Aune i min butik, så jeg er lidt farvet.. rulle4 rulle4


Nej sådan er det jo nu engang ;) - Men okay, det giver god mening. Kan denne X3P kombineres med andre mærker end Aune og hvad ville det kræve at vide inden? Hvis vi nu siger at jeg køber S6Pro hvor fremtidssikret er jeg så ifht større opgraderinger end HD600 fx? Hvor meget power ville du sige der er brug for at kunne drive selv de "tunge drenge" i den mellem-nedre prisklasse? musik11
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 29. apr 2020, 11:20

Mataugust skrev:Inde på drop skriver de anbefalet impedans er 16-150 ohm på fiio'en. Så det kan godt være den får problemer med hd600.
Men den har line out, så du kan bruge den som dac til en forstærker.
Personligt køber jeg altid brugt (selv om priserne hos Claus er meget konkurrencedygtige), og jeg kunne godt finde på at gå efter denne her Lehmann på DBA.

Så skal du bare have et minijack til rca kabel og du er kørende. De kabel fås i alle prisklasser.

Hvis du vil blive i den bærbare afdeling, så er denne Chord Mojo også en mulighed


Ah ja okay, godt at vide! Ja det er jo trods alt også en rimelig prisvenlig løsning til de lidt mindre og lette at trække høretlf.
Hvordan ville dette fungere? Og er det sådan generelt med amp/dac løsninger at man kan bruge den bare som dac hvis man finder en bedre amp?
Den Lehmann ville være et godt bud ja, har du selv erfaring med Lehmann? Andre forstærkere eller dacs du vil anbefale?
Det er helt klart en stationære løsning jeg er efter lige pt, men ja den har fået vildt gode anmeldelser den Mojo der thumbs
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf truebuie| » 29. apr 2020, 14:41

Bruger selv Aune S6Pro med mine HD600, og den klarer dem uden problemer. Har normalt S6Pro på 25, måske 30 hvis det bliver jammet godt. Så der er rigeligt med kræfter i den Aune der.
Den sværeste bøf jeg selv har haft på den, er nok min DIY Alpha dogs. Selv de skulle kun være på omring 45-50 før de var øredøvende høje. Så den skulle gerne være relativt godt fremtidssikret. Om ikke andet så kan du vælge at få rør med i spillet på et tidspunkt, nu hvor det er HD600 vi snakker om ruller1
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Ostebaronen » 30. apr 2020, 23:50

Jeg tror det er en god ide at opgradere din E10K, hvis du har tænkt dig at spænde 300 Ohm/97 dB SPL hovedtelefoner efter den. Den er ikke designet til at drive de hovedtelefoner, men mere til IEM og lidt mere følsomme hovedtelefoner. Dermed sagt er det ikke fordi den ikke vil kunne drive HD600 til meget høje volumen niveauer, men den vil sikkert begynde at clippe og have det lidt hårdt med så meget load.

Aune S6Pro, X1S, THX AAA 789 og Chord Mojo som bliver nævnt her i tråden vil alle kunne drive HD600. Muligvis vil Chord Mojo måske ligesom din E10K begynde at clippe hvis den er skruet meget højt op.

Om du skal købe en kombineret DAC/AMP eller seperate maskiner er helt op til dig. Du må gøre op med dig selv, hvor meget du selv tror du får brug for at skifte DAC eller forstærker hver for sig. De fleste kombinerede DAC/AMP har udgange bagpå, så du vil kunne tilslutte til en anden AMP og bruge den som ren DAC.

Personligt har jeg primært kørt kombinerede DAC/AMP maskiner og synes ikke det er en ulæmpe. En ting jeg gerne vil anbefale dig er at finde en forstærker med balanceret udgang. Det løfter altså niveauet en del i forhold til singleended drift, det kræver dog terminering til 4-pin XLR som der oftest bruges på desktop AMPs.

Hvis du har interesse i målinger så findes der sider hvor de laver sådan nogle. Bl.a. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php det kan måske give lidt inspiration til valg af udstyr.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 1. maj 2020, 11:06

truebuie| skrev:Bruger selv Aune S6Pro med mine HD600, og den klarer dem uden problemer. Har normalt S6Pro på 25, måske 30 hvis det bliver jammet godt. Så der er rigeligt med kræfter i den Aune der.
Den sværeste bøf jeg selv har haft på den, er nok min DIY Alpha dogs. Selv de skulle kun være på omring 45-50 før de var øredøvende høje. Så den skulle gerne være relativt godt fremtidssikret. Om ikke andet så kan du vælge at få rør med i spillet på et tidspunkt, nu hvor det er HD600 vi snakker om ruller1


Det lyder tiltrækkende, og tænker da også(måske det bare er mig og ikke en selvfølge) at en forstærker/dac i den prisklasse skulle kunne klare de høretelefoner, men jeg ved det ikke. Og hvad er tingen med rør, og hvorfor specielt med hd600? tror ikke jeg er inde nok i gamet til at fatte det, haha.
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 1. maj 2020, 11:25

Ostebaronen skrev:Jeg tror det er en god ide at opgradere din E10K, hvis du har tænkt dig at spænde 300 Ohm/97 dB SPL hovedtelefoner efter den. Den er ikke designet til at drive de hovedtelefoner, men mere til IEM og lidt mere følsomme hovedtelefoner. Dermed sagt er det ikke fordi den ikke vil kunne drive HD600 til meget høje volumen niveauer, men den vil sikkert begynde at clippe og have det lidt hårdt med så meget load.

Aune S6Pro, X1S, THX AAA 789 og Chord Mojo som bliver nævnt her i tråden vil alle kunne drive HD600. Muligvis vil Chord Mojo måske ligesom din E10K begynde at clippe hvis den er skruet meget højt op.

Om du skal købe en kombineret DAC/AMP eller seperate maskiner er helt op til dig. Du må gøre op med dig selv, hvor meget du selv tror du får brug for at skifte DAC eller forstærker hver for sig. De fleste kombinerede DAC/AMP har udgange bagpå, så du vil kunne tilslutte til en anden AMP og bruge den som ren DAC.

Personligt har jeg primært kørt kombinerede DAC/AMP maskiner og synes ikke det er en ulæmpe. En ting jeg gerne vil anbefale dig er at finde en forstærker med balanceret udgang. Det løfter altså niveauet en del i forhold til singleended drift, det kræver dog terminering til 4-pin XLR som der oftest bruges på desktop AMPs.

Hvis du har interesse i målinger så findes der sider hvor de laver sådan nogle. Bl.a. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php det kan måske give lidt inspiration til valg af udstyr.


Det er også klart det jeg har fundet frem til, så nu er jeg på udkig efter enten en kombineret eller to-delt løsning. Tænker at for mit budget lige nu kunne x1s være en god mulighed.
Lige nu tror jeg at ligemeget hvad, skal jeg have to ting, fx Aune x1s med x7s. Kigger på lidt forskelligt lige nu, som fx Schiit Asgard 2, den Lehmann Audio Drachenfels der blev anbefalet længere oppe i tråden, Rega Ear og Schiit Eitr...og self Aune x1s og x7s som nævnt før. - Nogen der har erfaring med nogle af disse eller ville anbefale noget? Nogen der har mere styr på hvad man skal kigge efter end mig ruller1
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf truebuie| » 1. maj 2020, 18:57

Rør med HD600 er nærmest noget man bare skal prøve thumbs
"Som regel" så åbner HD600 lidt mere op på rør. De får soundstage og mere lush low-end. Har så en Valhalla 2 som gør næsten det modsatte rullw3 Der lyder de nærmest som om de har spist en halls ruller1 Ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive den ud over det.
HD600 er vel bare den bøf man får mest ud af en tube med.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Ostebaronen » 1. maj 2020, 22:41

Jesper1620 skrev:Det er også klart det jeg har fundet frem til, så nu er jeg på udkig efter enten en kombineret eller to-delt løsning. Tænker at for mit budget lige nu kunne x1s være en god mulighed.
Lige nu tror jeg at ligemeget hvad, skal jeg have to ting, fx Aune x1s med x7s. Kigger på lidt forskelligt lige nu, som fx Schiit Asgard 2, den Lehmann Audio Drachenfels der blev anbefalet længere oppe i tråden, Rega Ear og Schiit Eitr...og self Aune x1s og x7s som nævnt før. - Nogen der har erfaring med nogle af disse eller ville anbefale noget? Nogen der har mere styr på hvad man skal kigge efter end mig ruller1


Har haft en Aune X1, meget god DAC/AMP til prisen. Har også haft Aune S6, lidt mere lækker maskine med balanceret output. Den lød også bedst på det balancerede output. Aune laver ganske fornuftige prisstærke produkter. Men ja der er mange muligheder i det prisleje.

Lehmann laver meget fine forstærkere, men så skal du nok også investere i en DAC ved siden af, eller evt. drive den med din E10K.

Jeg ville nok kigge efter THX AAA 789, Topping DX7s, Aune X1s, SMSL M500, Matrix M-Stage. De er alle nogenlunde indenfor dit budget og er meget fine maskiner. Ved dog ikke om der er nogle forhandlere af dem i Danmark andet end Aune som Claus sælger.

Rør forstærkere er sjove at lege med, har prøvet det med Little Dot MKIII SE og MKVI+, Bravo V2 og afarter. Det sjoveste er nok at rulle rør på dem for at få en anden lyd. De har en hvis charme og kan give en anderledes lyd end en transistorforstærker. Dem ville jeg personligt nok springe over til at starte med.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Ole » 2. maj 2020, 07:12

Jesper1620 skrev:
Ja det er nemlig det. Vil nok egentlig helst have et separat sæt, men som du siger er det også en nem løsning med en kombineret løsning. Har du nogle anbefalinger af personlig erfaring ifht dette, både med en kombineret og separat løsning indenfor et rimeligt prisleje?

Ja okay. Når du skriver ret fornuftigt skal det så tolkes som at det er gode høretelefoner men at der findes bedre indenfor det prisleje?(Selvom lyd selvfølgelig er så subjektivt som det nu engang er)
Alt det her med en balanceret udgang, hvilken forskel er det helt præcist det gør?


Har kun haft O2/e-dac kombo i den helt billige ende, hvilket var fint, men synes lyden kunne blive lidt hård og kantet i det engang imellem. Både da jeg havde THX AAA 789 og Aune X7S'eren havde jeg en noget dyrere dac foran, så har ikke så meget forslag til en kombo. Konkurrencen er benhård i den prisklasse og X7S er virkelig god, men kunne personligt bedst lide 789'eren - den virker meget transparent og tilføjer ingen varme til lyden.

"Fornuftigt" her var et jysk fornuftigt, hvilket typisk har en lidt højere kursværdi end et sjællandsk fornuftigt
;-) - og primært rettet mod kombinationen af hovedtelefon og forstærker ift. pris. Synes personligt at Sennheiser 6 serien er nogle fine hovedtelefoner. På de to versioner fra serien jeg har ejet kunne jeg særligt godt lide deres mellemtone og det at de kunne give en god lytteoplevelse uanset musik genren. Tætteste på negative jeg kan komme på, er at størrelsen på oplevet lytterum måske ikke var det største.

Balanceret vil give mere output, så du bedre kan drive tungere hovedtelefoner. Yderligere effekter ift. lytteoplevelsen, kan der være en vis variation i holdningerne til omfanget af hvor meget det betyder, så det må du nok hellere selv læse om. Rent praktisk vil det typisk kræve flere komponenter med balanceret implementering end hvis man kun havde single ended, hvilket man må formodes også at skulle betale for. I mere prisvenlige enheder, hvor det forefindes, vil det således muligvis/sandsynligvis? være prioriteret over single ended delen (intet er jo gratis), så hvis du lander på en løsning med balanceret implementering, kan det være relevant at udnytte funktonaliteten for at få mest ud af udstyret, alene af den årsag.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 2. maj 2020, 21:36

truebuie| skrev:Rør med HD600 er nærmest noget man bare skal prøve thumbs
"Som regel" så åbner HD600 lidt mere op på rør. De får soundstage og mere lush low-end. Har så en Valhalla 2 som gør næsten det modsatte rullw3 Der lyder de nærmest som om de har spist en halls ruller1 Ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive den ud over det.
HD600 er vel bare den bøf man får mest ud af en tube med.


Hehe, det er sgu en sjov ting med de rør der. Selv da min fader var ung, var rørforstærkere det helt vilde. Det er da klart en ting der skal prøves når budgettet er til det engang :D 7musik
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Re: Tilstrækkelig med amp power?

Indlægaf Jesper1620 » 2. maj 2020, 21:43

Ostebaronen skrev:
Jesper1620 skrev:Det er også klart det jeg har fundet frem til, så nu er jeg på udkig efter enten en kombineret eller to-delt løsning. Tænker at for mit budget lige nu kunne x1s være en god mulighed.
Lige nu tror jeg at ligemeget hvad, skal jeg have to ting, fx Aune x1s med x7s. Kigger på lidt forskelligt lige nu, som fx Schiit Asgard 2, den Lehmann Audio Drachenfels der blev anbefalet længere oppe i tråden, Rega Ear og Schiit Eitr...og self Aune x1s og x7s som nævnt før. - Nogen der har erfaring med nogle af disse eller ville anbefale noget? Nogen der har mere styr på hvad man skal kigge efter end mig ruller1


Har haft en Aune X1, meget god DAC/AMP til prisen. Har også haft Aune S6, lidt mere lækker maskine med balanceret output. Den lød også bedst på det balancerede output. Aune laver ganske fornuftige prisstærke produkter. Men ja der er mange muligheder i det prisleje.

Lehmann laver meget fine forstærkere, men så skal du nok også investere i en DAC ved siden af, eller evt. drive den med din E10K.

Jeg ville nok kigge efter THX AAA 789, Topping DX7s, Aune X1s, SMSL M500, Matrix M-Stage. De er alle nogenlunde indenfor dit budget og er meget fine maskiner. Ved dog ikke om der er nogle forhandlere af dem i Danmark andet end Aune som Claus sælger.

Rør forstærkere er sjove at lege med, har prøvet det med Little Dot MKIII SE og MKVI+, Bravo V2 og afarter. Det sjoveste er nok at rulle rør på dem for at få en anden lyd. De har en hvis charme og kan give en anderledes lyd end en transistorforstærker. Dem ville jeg personligt nok springe over til at starte med.


Har også hørt meget godt om Aune X1 ifht prisen. Generelt Aune som du selv siger, dog er det jo også svært da Aune er en af de få produkter der bliver forhandlet i Danmark.
Mht Lehmann og den forstærker jeg har kigget på har den fået meget gode anmeldelser, men er dac chippen ikke specielt god i den/dem, eller er det bare et generelt råd? :grin:
THX AAA 789 er meget omtalt indenfor hovedhifi af hvad jeg kan læse mig til i USA, men har ikke haft held med at finde nogle brugte eller nogle der forhandler dette. Har ikke selv erfaring med køb i udlandet og det såkaldte Massdrop som jeg heller ikke helt har fattet hvad egentlig går ud på endnu. De andre vil jeg lige kigge lidt efter, tak for anbefalingerne!!! Så er der i det mindste noget at gå efter rullw3 rulle2
Ja rør må blive når jeg lige engang har gjort op med mig selv hvor stor en del af mit budget der skal gå til hifi, det er jo en dyr hobby/livsstil :shock: :lol:
Jesper1620

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. feb 2019, 18:09

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster