Rega IO



Rega IO

Indlægaf Daf » 29. dec 2020, 22:59

Jeg har et stykke tid været på udkig efter en god forstærker med en god hovedtelefonudgang.
Det vil sige jeg i al hemmelighed egentlig har ønsket mig en hovedtelefonforstærker der også har udgang til højtalere ;-)
Og det har jeg fundet! Det er Rega IO.

Der er 1 forstærker-kredsløb i IO og det driver både højtalere og hovedtelefoner.
Udgangseffekten pĂĄ hovedtelefonudgangen er:
• Ingen belastning: 8 V
• 32 Ohm: 1.6 V
• 54 Ohm: 2.4 V
• 300 Ohm: 5.7 V
(Det er mere end rigelig power til min akg k702 og Beyerdynamic dt 770 80ohm)

Jeg sammenligner "Cambridge CXNv2 -> Rega IO" med "Mac mini -> Audioquest Dragonfly Red" og med "Mac mini -> Audio-gd nfb 5.2".

Bassen er mere punchy, sprød og dyb, og tydeligt bedre separeret og mere detaljeret i Rega IO end i de andre.
I de andre, særligt Dragonfly, der er bas-guitaren ligesom bare bas-toner eller bas-lyde, der er mellem de andre lyde.
I Rega IO hører jeg tydeligt at det er strenge på en bas, der spilles på, og bas-tonerne er lette at adskille fra de andre lyde.
Og det er ikke subtilt det her, det er tydeligt at høre, og det er også bedre end Audio-gd’en.
Den overlegne separation imellem instrumenter og stemme gĂĄr igen i mellemtonen og diskanten, der er helt afbalancerede.
Stereo-perspektivet er ogsĂĄ dybere pĂĄ IO.
På nogen indspilninger kan man tydeligere høre, at musikerne står og spiller i et rum og at der er brugt forskellig rumklang hist og her.

Det overordnede indtryk er en let varme, der understreges af en ekstra dynamik og tyngde i bassen.
Lyden er på ingen måde skinger eller udpræget lys og der er ingen hvislen på s’er og t'er
Alt stĂĄr mere klart i Rega IO og lyden er helt uanstrengt.
Samtidig er dynamikken besnærende. Der er virkelig gang i den, for at sige det helt enkelt.
Den her slående separation eller adskillelse mellem instrumenterne og den rene kraft som musikken præsenteres med er virkelig lækker.
Den kraft eller dynamik høres ikke kun i bassen og mellemtonen,
den giver sig også til kende i diskanten, hvor der virkelig er luft og sprøde vibrationer i trommesættets bækkener.

Min akg k702 rykker et stort skridt tættere på min stax med den her forstærker. Det troede jeg egentlig ikke sådan lige var muligt.
Jeg mente jeg havde en rimelig fornuftig løsning med Audio-gd’en og jeg lyttede også med Dragonfly’en engang imellem, uden at tænke mere over det.
Selvfølgelig er Cambridge CXNv2 også den bedste dac af de tre, men Rega IO følger 100% med og får alle herlighederne frem.
Jeg er virkelig overrasket over hvor god Rega IO er.
Jeg havde faktisk ikke regnet med den ville være så god at den uden videre kunne gøre rent bord i den her sammenligning.

Jeg synes ikke 4000kr er dyrt for en hovedtelefonforstærker der er så god som Rega IO.
At den så samtidig kan drive almindelige højtalere er da meget praktisk ;-)


--------------


Næste dag.
Nu har jeg lavet yderligere en sammenligning.
"Cambridge CXNv2 -> Rega IO" vs "Cambridge CXNv2 -> Lake People g-109s".
Lake People er også en rigtig god forstærker. Den er først og fremmest neutral, men på den gode måde, hvor alt stadig er med.
Men Rega IO kan alt det Lake People kan og mere til. Der er mere bas i Rega IO og separationen er bedre. Det betyder at alt fremstĂĄr mere detaljeret.
Og igen er det dynamikken der løfter Rega'en ud over det sædvanlige. Alt fremstår på en måde mere virkeligt med den dynamik.
Der er noget særligt med Rega'en, noget som jeg normalt umiddelbart forbinder med Stax.
Rega'en er fantastisk god til at starte og stoppe lyde. Det er derfor separationen og dynamikken er så udpræget og det gør helheds-indtrykket mere levende.
Hele den energiske fremstilling, som Rega'en præsterer, resulterer simpelthen bare i en federe oplevelse, der går lige i hjertet og mellemgulvet.
Det kan da godt være at Lake People er en anelse mere "korrekt" med sin nøgterne neutrale fremstilling.
Men jeg er ligeglad med "korrekt", jeg vil have den fede lyd der er i Rega, og jeg mener at alt det som Rega'en tilbyder, gør den til en bedre forstærker.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf Mataugust » 30. dec 2020, 13:53

Det er rart at der stadig bliver lavet integrerede forstærker, der tager hovedtelefonerne alvorligt.
Jeg glæder mig til at høre den ved næste træf.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Rega IO

Indlægaf Claus-DK » 30. dec 2020, 14:34

Det lyder som om du har fundet den eneste ene, hvad siger din yndige kone til det ?? ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 14:46

Det er rart at der stadig bliver lavet integrerede forstærker, der tager hovedtelefonerne alvorligt.
Jeg glæder mig til at høre den ved næste træf
.


Ja, bestemt.
I de forskellige reviews af Rega IO skrives der ganske vist flere steder at alle kvaliteterne på højtalerudgangen går igen på hovedtelefonudgangen.
Men det er ligesom om anmelderne ikke rigtig forstår hvor banebrydende og usædvanligt det her er.
Det er essentielt for hovedtelefonbrugere at hovedtelefonudgangen har samme prioritet som alt det andet.
Og det kan gøres på den her måde, som det gøres i Rega IO, med samme forstærker til det hele.
Det er ikke en fordel med en såkaldt "dedikeret" hovedtelefonudgang, som man for det meste ser i produkter, der gerne vil markedsføre sig til hovedtelefonbrugere.
Hovedtelefonudgangen skal være en del af kernen i forstærkeren, på lige fod med højtalerudgangen. Det skal være en kombineret forstærker til begge dele.
Det er Rega IO tydeligvis og det er meget usædvanligt.
Senest rettet af Daf 30. dec 2020, 14:49, rettet i alt 1 gang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 14:48

Claus-DK skrev:Det lyder som om du har fundet den eneste ene, hvad siger din yndige kone til det ?? ruller1 ruller1


Hun siger "NĂĄ, men det var da godt sĂĄ..." :grin:
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf Claus-DK » 30. dec 2020, 15:03

Det lyder som hende.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Rega IO

Indlægaf kvik » 30. dec 2020, 16:38

Udgangseffekten pĂĄ hovedtelefonudgangen er:
• Ingen belastning: 8 V
• 32 Ohm: 1.6 V
• 54 Ohm: 2.4 V
• 300 Ohm: 5.7 V


Hvad svarer dette til i Watt?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 16:53

Det ved jeg ikke rigtig.
Men Dragonfly red har max 2,1 volt og Audio-gd nfb 5.2 har max 10 volt. Det svarer nok til Rega'ens 8 volt.
Mit indtryk er at det er mere end rigeligt.
Det føles også sådan på volumen, der står på ca kl 20:30 ved normal tydelig lydstyrke med k702.

Måske data fra Lake People g109 kan skabe en sammenhæng:

Max. output level:
> 18.8 Veff in 600 ohms = 590 mW
> 13.8 Veff in 100 ohms = 1900 mW
> 10.7 Veff in 50 ohms = 2300 mW
> 7.8 Veff in 50 ohms = 1900 mW
> 3.7 Veff in 16 ohms = 410 mW


Jeg nævnte egentlig også kun data, for at vise at Rega oplyser mere end de fleste producenter af almindelige integrerede højtaler-forstærkere gør, og at dette indikerer de har haft mere fokus på hovedtelefoner end normalt.
Senest rettet af Daf 30. dec 2020, 21:14, rettet i alt 1 gang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf kvik » 30. dec 2020, 19:59

Egentlig synes jeg, at Rega siger ganske lidt om den indbyggede hovedtlf.forstærker. Det begrænser sig vel til ovennævnte tal, der i modsætning til hos Lake People ikke angives nøjagtigt, for vi ved ikke om det er Vpp eller Vrms (Veff).

Derudover siger manualen: “The io is capable of driving all standard hi-fi headphones. The headphone output has been characterised to match most commonly used headphones (see specifications for the output levels).”

Jeg er forøvrigt ikke kritisk som sådan, blev blot nysgerrig på, hvordan Rega havde gjort det, og fandt nærmest ingenting om hovedtlf.forstærkerdelen. Hvor fandt du "Der er 1 forstærker-kredsløb i IO og det driver både højtalere og hovedtelefoner."?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 20:19

Jeg kan ikke huske hvor præcist der stod noget i retning af at højtaler og hovedtelefon er "driven by the same poweramp".
Et eller andet sted står der også noget med at det er et relæ der adskiller de to udgange. Det siger også et lille klik, når man sætter hovedtelefonen til og så er der lukket for højtalerne.

Fra Rega hjemmeside: "There is a headphone output provided on the front of the unit for powering standard hi-fi headphones; this is driven from the power amplifier stage of the unit through relays to avoid signal degradation when headphones are inserted or the product is muted."

Pointen er at der ikke er nogen dedikeret hovedtelefonforstærker i Rega IO.
Hovedtelefonen drives af den eneste forstærker i kabinettet; den forstærker der også driver højtalerne.
Der er et hovedtelefon output på forstærkeren drevet af forstærkeren i enheden.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf kvik » 30. dec 2020, 20:48

As well as being the smallest Rega amplifier it’s also the first one designed by Ashton Wagner who based the Io on the Brio but had to make changes apart from the casework to bring the price down. He said that the real differences are the power supply which is closer to that in the Brio-R, more affordable op-amps and a simpler power transformer without isolated windings, plus of course the reduction in inputs. In his words: “We really wanted to focus on giving the maximum sonic punch at the price point, which informed our decisions about what to keep in and what to leave out. A lot of the cost savings came from running the amp at a lower power level, which allowed us to use a smaller, simpler case. We also put a lot of work into figuring out how to streamline the assembly process via the design of the product”.

Rega-io-innv.jpg
Rega-io-innv.jpg (395.74 KiB) Vist 11230 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rega IO

Indlægaf kvik » 30. dec 2020, 20:54

Din lydbeskrivelse minder mig om Naim-lyden, hvilke højtalere skal den bruges med?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 20:58

Den bliver faktisk ogsĂĄ sammenlignet med netop Naim.
Den skal spille med Dali Ikon 6 mk2, 6ohm/89db.
Den vil sagtens kunne spille dem op til normalt lytteniveau og jeg spiller aldrig højt på højtalere, så det bliver fint.
Jeg mangler bare højtalerkablerne. De skulle komme hjem midt januar.
Jeg vil bruge Supra Rondo med 4 ledere. Jeg vil ikke bi-wire, men bruge 2 ledere til hvert signal.
Det øger kapacitansen i kablet og giver mere bas, på bekostning af diskanten der dæmpes lidt og bliver lidt uklar, det sidste høres næppe i min stue.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf kvik » 30. dec 2020, 21:39

IO virker som et interessant bud på en lille forstærker her i huset, måske med et par PMC DB-1 Gold. At den fungerer godt også som hovedtlf.forstærker er bare et plus. Hvad med trafoen i IO, hører du nogen brummen fra den?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 21:41

Jeg hører ingen brummen eller støj, susen eller lignende.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Rega IO

Indlægaf Daf » 30. dec 2020, 22:02

Den er formodentlig et rigtig godt bud på en lille forstærker til højtalere og den er mit bedste bud på en hovedtelefonforstærker.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gæster

cron