La Figaro 339



Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 29. jan 2022, 16:48

kvik skrev:... Måske er du bare blevet lidt mæt af fokuseret lytning (og jagten på det perfekte), og trænger lidt uforpligtende hygge :-)


Det er ikke noget helt dum observans. Det er rigtigt med Spirit bliver det let til fokuseret lytning. Og på rigtige tid og sted er det også lækkert. Det er en sortering af hvad lyder godt og hvad lyder ikke godt på det setup.
Mens Figaro'en med K240 æder alt råt.

Radoslav Kvapil der spiler Dvořák på Dvořák’s eget Bösendorfer Piano (1879) er et eksempel på hvor Spirit/Violectric kommer til sin ret. Det høres tydeligt at musikken bliver spillet på et mindre piano og ikke et stort koncert Piano. ligesom med Tatiana Nikolayeva's Shostakovich udgave fra 1991. Så er man til stede i rummet. Det er jeg helt pjattet med.

kvapil500.jpeg
kvapil500.jpeg (57.54 KiB) Vist 10430 gange


Men skifter jeg til Svjatoslav Richter pladen fra SWR så bliver lyden lidt kedelig på Spirit/Violectric. Den plade kommer tilgengæld helt til sin ret når Figaro'en får lov til at gengive musikken via sextet'erne. Piano'et får noget mere krop og diskanten er ikke træls. Tilgengæld forsvinder der så også nogle af de finere detaljer. Men det er Svjatoslav Richter nok ligeglad med, så længe man nyder hans spil.

richter500.jpg
richter500.jpg (37.53 KiB) Vist 10430 gange
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 29. jan 2022, 16:49

Kolind skrev:...Der er også hos mig et aspekt mere. K340'eren f.eks går bare virkeligt godt med Darkvoice/la figaro 336i som jeg har...


Hvad er forskellen på din Darkvoice og din Figaro?
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 29. jan 2022, 18:46

Har fundet vintage modellerne frem her også (AKG K240DF ig K400, samt Senn HD424), og har tilkoblet min NOS TDA1543 cd-afspiller, i stedet for Allo server/streamer-løsningen og DSD/rør-dac’en.

Hm, jeg falder ikke akkurat i svime over lyden. To cd’er, der tidligere har fået ‘godkendt’-stemplet, falder lidt igennem i denne konstellation. Har faktisk allerede koblet tingene tilbage til udgangspunktet. Man bør anvende grej, der giver musikalsk mersmag, ellers spilder man jo egentlig bare tiden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 31. jan 2022, 22:16

Det er nu heller ikke alt mit vintage AKG grej, der kan kombineres og give musikalsk mersmag. Blandt andet fik jeg mine K340 hjem igen. Kun for at de ret hurtigt røg i skuffen igen.
Ja de kan noget som sextet'en ikke kan. Den gode plade bliver bedre. Men Svjatoslav Richter pladen bliver en tynd og lettere ligegyldig oplevelse. Og det er som du siger spild af tid :-)
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 18. feb 2022, 21:08

Der er kommet et par sæt Sennheiser til matriklen. Det skulle jo efter sigende være et lækkert match til en OTL forstærker. Så det skal afprøves.

200_0006-SilverEfex-lowRes.jpg
200_0006-SilverEfex-lowRes.jpg (116.98 KiB) Vist 10276 gange


Først op er Sennheiser HD650.
Og lad det være sagt med det samme. De har skubbet AKG K240 sextet'erne af pinden som foretrukne hovedtelefon til Figaro'en. Den giver dem det lidt større rum i lydbilledet, som gør at jeg befinder mig godt derinde. Og så henter de jo lidt flere detaljer frem i musikken, på en måde så det bliver til mersmag. I hvert fald på en del plader.
Jacqueline Du Pré - The Greatest Recordings (17 CD'er) lyder fremragende. Hendes cello bliver trukket godt frem i lydbilledet og står som en klippe med orkesteret spillende omkring hende.
En af flere plader jeg har nydt med HD650'erne.

Hvis jeg så finder en af SWR pladerne frem med musik fra Schwetzinger festspiele. Det er de SWR plader vi før blev enige om godt kunne være lidt hårde eller anmassende i lyden. Denne gang med Beaux Arts Trio. (Svjatoslav CD'en har jeg fået hørt rigeligt på det sidste).
Så ligger jeg nok på vippen med HD650. Det går overvejende godt. Jeg kan ikke blive enig med mig selv om det er himmerige. Hvilket nok skal tolkes som at lyden er lige lidt for anmassende. Skruer måske lige et nøk ned for lydstyrken. Husk at dette setup ikke skal finde alle detaljerne frem, men gengive musikken lækkert så skulderne falder ned, og man glemmer tid og sted.
Det skal siges, at jeg klart fornemmer, at det er en live optagelse. Der er alt det kantede, der skal være der, når man hører live musik.

beaux1_500.jpg
beaux1_500.jpg (57.85 KiB) Vist 10276 gange


Hvis jeg finder en anden optagelse frem med Beaux Arts Trio frem. Optaget fra 67 til 70 og udgivet på Philips. Så er der ikke det lidt hårde i lyden. Tilgengæld er lyden meget som at lytte til en indspilning. Altså der er ingen fornemmelse af rum og sted. Denne gang kan jeg ikke blive enig med mig selv om det ikke lyder lidt kedeligt, hvilket nok betyder at...

Beaux2_500.jpg
Beaux2_500.jpg (90.71 KiB) Vist 10276 gange


Siden sidst har jeg vekslet lidt imellem de originale input rør, 6Ж4С, og det sæt Sylvania 6SJ7 som mage var så rar at lade følge med.
Det er ikke sådan, at der er en kæmpe stor forskel. Russerne gør det godt. Er måske lidt mere direkte i lyden men ellers fint nuancerede og detaljerede.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 19. feb 2022, 17:49

Figaroen fik det lille service, og dermed havde jeg muligheden for at se det indvendige. Det ser da meget godt ud.
Potmeter er blue alps som Kvik spurgte til længere oppe i tråden.

figaro_indvendig.jpg
figaro_indvendig.jpg (179.51 KiB) Vist 10264 gange


Jeg målte udgangskondensatoren (eller kondensatorerne i flertal) til at være omkring 150 uF. Så man skal ikke lade sig narre af de to fine Vishay kondensatorer på 10 uF der ses midt i forstærkeren. Der sidder 2x 2 electrolytter i parallel med dem. Det er dem der er i den midterste silo mellem trafoerne.
Sammen med spolerne i hovedtelefonen udgør udgangskondensatoren et lavpas filter. Man kan finde ligningen på google. Hvis man sigter efter 20 Hz, så er alt ned til omkring 50 ohm impedans af hovedtelefon fint.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf Kolind » 21. feb 2022, 17:30

CHIbsen skrev:
Kolind skrev:...Der er også hos mig et aspekt mere. K340'eren f.eks går bare virkeligt godt med Darkvoice/la figaro 336i som jeg har...


Hvad er forskellen på din Darkvoice og din Figaro?


Edit: Kvik har været kvik og påpeget at jeg er 'hoppet i fælden' og antaget ting :) Nedenstående svar er ukorrekt.

Fik ikke lige set dit spørgsmål før nu.
Når jeg skriver Darkvoice/la figaro er det ganske simpelt fordi at de har skiftet navn undervejs. Det hed tidligere Darkvoice. Dvs. De gamle hedder Darkvoice, de nyere La Figaro. ca samme modelnavn fra 336i til 336se og 336classic samt grundlæggende konstruktion og design. Designet har fået et refresh på de nyere også med forskellige varianter af pynt på. Darkvoice er for øvrigt også et lidt underligt navn til et lydprodukt, så skiftet giver udmærket mening.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 21. feb 2022, 18:07

Det er ikke helt sandt, så vidt jeg er orienteret. En af Darkvoice-folkene 'brød ud', lånte 337-designet, lavede et par ændringer, og kaldte sin udgave La Figaro 339.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf Kolind » 22. feb 2022, 10:27

kvik skrev:Det er ikke helt sandt, så vidt jeg er orienteret. En af Darkvoice-folkene 'brød ud', lånte 337-designet, lavede et par ændringer, og kaldte sin udgave La Figaro 339.


Ok - Ja faktisk undrede jeg mig godt for nyligt over at man stadig kan bestille Darkvoice forstærkere.
Men du har tydligvis helt ret ja. thumbs

Det er så også bare helt klassisk kina at gafle både konstruktion, design og navn og lave et produkt med et andet navn rulle4
337 vs 339 er dog trods alt forskellig nummerring, men når man har lagt sig så tæt op ad på både modelnummer, design og konstruktion også på 336 modellen, at jeg ikke har troet andet end at det naturligvis bare måtte have skiftet navn, stinker det lidt. Men det er vel formentligt en af ophavsmændende som er 'brudt ud' i så fald. Meeen stadig. Så lav dog noget nyt i stedet rulle4 Jeg mener:

Darkvoice 336i
Billede
vs
La Figaro 336c
Billede

Darkvoice 332
Billede
vs
La Figaro 332c
Billede

Ikke at det skulle blive til mudderkast eller noget. Jeg er bare lidt forundret.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: La Figaro 339

Indlægaf Kolind » 22. feb 2022, 11:05

Godt at se nogle fine komponenter. En af tingene ved min Darkvoice er at man har valgt at bruge eksempelvis et lidt underligt potmeter som angiveligt er lineært. Så man kan forstille sig at La Figaro formentligt er at fortrække fremfor Darkvoice varianterne, omend jeg jf. forrige indlæg ikke er så imponeret over deres marketing-koncept.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 12:23

Fine komponenter, men de har været lidt sjusket med lodningerne. Det er gået lige stærkt nok.
Jeg har bøvlet med støj, der er kommet og gået. Ikke det helt store problem da jeg lyttede meget til AKG K240 sextet.
Men da jeg begyndte at lytte til Sennheiser HD660s blev det til en gene. Til sidst fandt jeg synderen en kold lodning, der løsnede sig da jeg rodede med dækslet til kondenstatorerne.
figaro2.jpg
figaro2.jpg (124.05 KiB) Vist 10210 gange

Alt er loddet i igen. Samtidig var der et par andre lodninger jeg også fik varmet ordentlig igennem.
Sikken forskel det har gjort. Nu er baggrunden helt sort, og den spiller musik fra start af.
Figaroen bliver varm, så det sidder jo og arbejder når det bliver varmet op og kølet af (varmeudvidelse) hvilket blandt andet gjorde at støjen kunne blive helt umulig når den havde stået tændt i 4-5 timer.

En anden lille note er at dette design ikke lægger op til at man kommer med et hundedyrt high end signalkabel.
Det første der sker i forstærkeren er at signalet går igenenm volumenpotmeter. Det sidder på fronten. Signalindgang sidder på bagpladen.
Så der er et lille undseligt skærmet gråt kabel på cirka en 0,5 m, der fører signal fra bagsiden og om til forsiden. Man kan godt se det på billedet længere oppe. Nede i højre og venstre hjørne.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 26. feb 2022, 14:21

Du kunne jo bore hul i sidevæggene tæt på potmetret og montere gode RCA kontakter, gode kabler frem til potmetret, samt evt bedre potmetre.
popsy
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 17:39

kvik skrev:Du kunne jo bore hul i sidevæggene tæt på potmetret og montere gode RCA kontakter, gode kabler frem til potmetret, samt evt bedre potmetre.
popsy


ruller1 det skal da ikke være nogen hemmelig at jeg har haft tanken... ruller1
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 26. feb 2022, 17:47

Der findes ikke mange billeder af bagsiden, er det nederste RCA-sæt pre-out eller passthrough?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 18:00

Denne omgang går med Sennheiser HD660s.
200_0003 1-SilverEfex-lowRes.jpg
200_0003 1-SilverEfex-lowRes.jpg (165.67 KiB) Vist 10198 gange

HD660s'erne gør mange ting godt. De har den der lidt større rumlige fornemmelse som jeg godt kan lide. De sidder lidt bedre på mit hoved, og så synes jeg de er pænere end HD650.
Umiddelbart har jeg fornemmelsen af at jeg får serveret lidt flere detaljer. Philips pladen ovenfor med Beaus Arts Trio lyder mere interessant med HD660s. Der er mere luft omkring udøverne og det klæder musikken.

På denne plade med Malcolm Bilson der spiller Mozart på et Hammerklavier, der gengiver HD660s'erne klaveret så det er en fornøjelse. Hammerklaveret er vel lidt mere delikat i lyden end et koncertflygel. Og HD660s får alle de fine detaljer med.
malcolm_500.jpg
malcolm_500.jpg (70.47 KiB) Vist 10198 gange


Jeg er skiftet til 6N5P rørene. Forstærkningen er lidt mindre end den er med 5998'erne. Og Sennheiserne er noget lettere at drive end HD650. Så med 6N5P er der et lille nøk mere brugbart område på volumen. På Figaroen skal en hovedtelefon ikke være lettere at drive end HD660s. Det er nedre grænse for at det ikke bliver helt fjollet med volumen.

Den her lidt slankere lyd, med en flot rum og mange fine detaljer gør så ikke noget godt når der skal lyttes til Dinu Lipatti.
dinu_500.jpeg
dinu_500.jpeg (41.89 KiB) Vist 10198 gange

Det bliver grænsene til irriterende at lytte til.
Så selvom jeg godt kan lide HD660s'erne. Så bevæger de sig over i samme boldgade som Violectic setuppet. Og så har Figaro'en ingen komplementerende funktion.
Det bliver nok tilbage til HD650.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 18:05

kvik skrev:Der findes ikke mange billeder af bagsiden, er det nederste RCA-sæt pre-out eller passthrough?


Jeg har kun et sæt RCA.
figaroBag.jpg
figaroBag.jpg (61.49 KiB) Vist 10197 gange
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 18:07

...og der kom jeg vist til at afsløre hvad næste kapitel kommer til at omhandle rulle4
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 26. feb 2022, 18:08

uhhhh, kabler
popsy
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 18:14

Njae... lidt mere til venstre og lidt op.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 18:19

figaroJantzen.jpg
figaroJantzen.jpg (79.69 KiB) Vist 10196 gange


Nu med Jantzen.
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron