Black Mirror - DHT & Fully Differential



Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 23. okt 2022, 18:25

Det ville ikke være tosset hvis vi kunne låne et sæt balanceret.
thumbs

Jeg prøvede lige med Spirit Torino Twin Pulse. Lød sådan set lækkert nok. Bare knap så højt, og var tilbage igen ved lyden med Sound Classic. Der manglede saft og kraft.
Mellemtonen er altså ret genial 1musik og lyttetræthed er en by fjernt fjernt væk.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf mage » 23. okt 2022, 19:00

CHIbsen skrev:Det ville ikke være tosset hvis vi kunne låne et sæt balanceret.
thumbs


Er det til dine 650’ere du skal bruge et balanceret kabel?

Mage


Bundgas, bundgas, bundgas!!!
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 23. okt 2022, 19:08

Nej, vi snakker om XLR-kabler fra DAC til forstærker. Claus, hvilken længde har vi brug for?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 23. okt 2022, 19:22

1 meter vil være perfekt.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 24. okt 2022, 10:45

Mere af Liszt's H mol sonate. Sidst jeg hørte denne plade havde HD650'eren Brainwavz, og det var over Sound Classic og Figaroen.
Nu er det Mirror, HD12 og Dekoni.
Lyden er noget mere lyttevenlig. At hun så formår at komme igennem sonaten på under 25 minutter, siger lidt om tempoet. De andre udgaver jeg har lyttet til er nærmere 30 min.
Mildner.jpg
Mildner.jpg (35.91 KiB) Vist 6116 gange

Et interessant lyt thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 25. okt 2022, 17:20

Her er en dansk 4P1L trĂĄd (2014-2021), med interessante eksperimenter, designovervejelser og lydbeskrivelser.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 29. okt 2022, 09:51

kvik skrev:Her er en dansk 4P1L trĂĄd (2014-2021), med interessante eksperimenter, designovervejelser og lydbeskrivelser.


Har kun lige læst den første side, men jeg kan nemt tilslutte mig det der står omkring lyden her.

Her til morgen fandt jeg mit Blue Heaven USB kabel frem og fik startede HQ player op, så jeg kunne lytte til Ginette Neveu igennem DSD. Ligeom 4P1L er dette format også en gave til mellemtonen. Diskanten bliver mindre pågående og mellemtonen flyder som den kendte ingen ting til noget der kaldes begrænsninger. Netop den lyd, som der skal være inde på lillestuen, når man lige skal finde sig selv.

Neveu 500x500.jpg
Neveu 500x500.jpg (33.87 KiB) Vist 5938 gange


Hvis man kan lide lyden af en pladespiller, så skylder man sig selv at prøve at lytte til DSD.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 29. okt 2022, 17:57

Jeg er langt fra nĂĄet op pĂĄ de 100-150 timer som anbefalet i hifi4all trĂĄden, men det gĂĄr bestemt i den rigtige retning.
Har fundet Horowitz boksen frem, og her bliver pianoet gengivet med alle de overtoner man kunne drømme om via det sorte spejl. Alle anslagene hopper nærmest ud af bøfferne. Hvis det skal blive mere livagtigt, så kræver det vist at den gode Vladimir genopstår. Klangbunden er så ikke så markant, men det mener jeg ikke den er på de her optagelser.

Horowitz.jpg
Horowitz.jpg (58.36 KiB) Vist 5920 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 29. okt 2022, 17:59

Har Horowtiz egentlig indspillet Liszt's H-mol sonate?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 29. okt 2022, 19:32

Ja, tidligt (1932) og sent (1978), og muligvis ogsĂĄ indimellem.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 30. okt 2022, 18:47

Sidder og hører den sene udgave. Qobuz og usb ind i hd12.
Det gode er da, at der er masser af bund. Men mĂĄske ikke lige den udgave jeg har nydt mest. Det er en lidt voldsom version.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 1. nov 2022, 09:10

Har du mærket noget til mikrofoni i rørene?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 1. nov 2022, 20:09

Så er der ankommet et sæt xlr kabler på matriklen. Helt præcist et sæt QED reference XLR 40 Analogue.
Første indtryk er at lyden bliver lidt højere. Når jeg justerer lydstyrken på Hegel, så svarer en Volumen på 90 med XLR cirka til en volumen på 100 med rca.
Og umiddelbart så virker det til, at der er mere pondus i lyden -specielt i den nedre del. Men her er vi i indledende første indtryk.
Lyder vældig fint thumbs

Jeg har ikke mærket noget til mikrofoni. Hvs jeg tapper bestemt på den sorte plade med en negl, så kan jeg godt få det til at ringe lidt.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 4. nov 2022, 16:43

Har lige prøvet med AKG K340. Lyder ok, men ikke særlig højt selvom volumen er max'et ud.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 4. nov 2022, 20:40

Er du pĂĄ 100?

Fra manualen

Volume control:
The HD12 includes a built-in high quality digital volume control. This means that it can be used as a preamplifier and may be directly connected to a power amplifier. The volume can be increased or decreased by pressing and holding the VOL- (17) and VOL+ (18) buttons. The minimum output volume setting is 0 (mute) and the maximum is 100.
When used together with a pre amplifier or integrated amplifier with its own volume control, the volume setting on the HD12 should be 100. This is also the default setting.
REMEMBER: Factory volume setting is 100. However, if the volume setting is lower than 100 when power is turned off, the unit will start at a low-level default setting on the next power up. When you power up the unit the display will flash the volume setting for a few seconds.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 4. nov 2022, 23:20

Som tidligere nævnt skulle Black Mirror have været sort. Af ukendte årsager blev den ikke det, men det kan jo stadig nåes. Jeg har undersøgt lidt om, hvordan man gør det selv (farvehandlerens søn ved sikkert også en frygtelig masse om sagen :grin: ). Jeg har fundet frem til et produkt, der hedder 'Speedball Super Black India Ink'. Det er vandfast, lysægte og meget sort, dog fortsat så transparent, at træværkets struktur træder tydeligt frem. Så, nu står her en halv liter indisk blæk og venter på forstærkeren.

Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal angribe det rent praktisk til den tid. Ideelt set burde rammen vel farves, når den ligger ned, for at undgå blækket render. Jeg ved bare ikke, om rammen overhovedet kan demonteres denne gang (har glemt at spørge Wieslaw). Før jeg går i gang, vil jeg dog teste blækket på noget egetræ, jeg har liggende, og så får jeg forhåbentlig en bedre fornemmelse af, hvordan det opfører sig i praksis.

speedball.jpg
speedball.jpg (37.52 KiB) Vist 5517 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 5. nov 2022, 00:04

Så er det også 'projektet' med volumeknapperne. Måske fungerer Wieslaws standardknapper ok, men jeg har lyst til at finde/prøve nogle andre denne gang.

Med separate højre/venstre knapper vil det være fint at kunne indstille/justere lydstyrken mest muligt balanceret. Der må man vide niveauet temmelig nøjagtigt på begge, og i teorien kunne en numerisk skala være en hjælp her. I praksis viser det sig af forskellige årsager at være vanskeligt at aflæse tallene.

Jeg har nu A, B og C i sortimentet, og kun hvidt-på-sort (A) fungerer tåleligt i praksis. Dårlig belysning gør det for vanskeligt at afløse de to andre, sølv-på-sort (B) og sort-på-sølv (C) har vist sig at være no-go.

D (chicken head) er på vej i posten, fordi jeg vil teste, om 'form' eventuelt kan slå 'skala' i brugs- og læsevenlighed. Delvist for sjov er en kremfarvet (venstre) og okseblodsfarvet (højre) knap bestilt. Hvis den lille chicken head (D) fungerer, men ikke helt optimalt, står den store (E) for skud.

knobs.jpg
knobs.jpg (486.56 KiB) Vist 5513 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 5. nov 2022, 10:30

Ja volumen var pĂĄ 100 med K340. Som du mĂĄske husker, sĂĄ er jeg begyndt at bruge volumen pĂĄ HD12'eren en del til finjustering af lyden. Mest i omrĂĄdet 90-100. Og sĂĄ mĂĄske ned omkring 80, hvis jeg sidder og laver andet end at bare lytte.
Efter at have Figaroen stående et stykke tid, så synes jeg lidt det er noget bøvl at finjustere lyden. Man rammer balancen ved et niveau, og det sætter man så lidt på spil når der skal finjusteres. Meget nemmere at gøre det på dac'en. Og tænker at så længe man gøre det inden for et snævert område forringes lyden ikke voldsomt. Jeg finjustere ofte lyden lidt. Specielt hvis man har et setup der formår at gengive dynamikken. Klassisk musik har det jo med lige pludselig at være temmelig meget højere i lyden i de kraftige passager. Så jeg kan nogen gange få startet ud med lidt for høj lyd. Du kender det sikkert.
Indirekte ligger der ogsĂĄ en ros af black mirror her. Den er dynamisk i lyden.

Efter at have fået balanceret kabler mellem forstærker og dac, så mangler jeg ikke volumen og kraft når Sennheiser HD650 bliver stoppet i udgangen. Jeg begynder så at fornemme at HD650'eren er stopklodsen i hvor god/nøjagtig gengivelsen kan blive. Den er det svage led. Hverken Sennheiser HD650 eller HD800 er lige så dynamiske i lyden som Spirit Torino eller Focal. Så den der eksplosion af lyd mangler lidt. Jeg har lige prøvet at sætte Spirit Torino Titano til. Ikke det bedste match, men ok. Igen lydniveauet falder lidt. Men jeg kan trods alt høre, at der er mere at komme efter, end det HD650 viser. Tænker nok du skal blive rigtig glad, når du finder det perfekte hovedtelefon match.
Dynamik er alfa og omega for mig. Men nogen gange blive det voldsomt, så i lillestuen er lækkerhed normalt en prioritet. Søndag-formiddag-kind-of-lyd. Og det kan black mirror faktisk også.

Og apropos lækkerhed, så er der også lige en detalje at melde tilbage på. Jeg foretrækker at black mirror er tændt i mindst 2 timer før der lyttes. Jeg synes ikke lyden flyder så let og elegant lige efter den er tændt.

Her en Lørdag formiddag er det igen Horowitz der får lov at sætte stemningen.
HorowitzPoet.jpg
HorowitzPoet.jpg (46.82 KiB) Vist 5464 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 5. nov 2022, 11:16

Glæder mig til at læse om Black Mirror og DHA V590, forestiller mig DAC'en er et trin op ift HD12, og en bedre kilde kan udgøre en forskel.

Impedansen fremgår af hjemmesiden, men kender vi følsomheden for dine Spirit Torino? Jeg forstår nu godt, hvis HD650 bliver lidt for tam for dig. Beyer T1 er lidt livligere, så den er sikkert ok for mig i første omgang. Sad og kiggede på oversigten herunder. Kan godt være T70 vil fungere for mig med Black Mirror også. Ingen af dem er dog så udtryksfulde, som jeg fornemmer Spirit Torino er udfra dine beskrivelser.

imp sens.png
imp sens.png (37.79 KiB) Vist 5395 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf Niels » 5. nov 2022, 19:42

Bare for en ordens skyld:
T70 er lukket.
Jeg har ikke tjekkket de andre specs. men denne faldt i øjnene :shock:
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster