Black Mirror - DHT & Fully Differential



Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 6. nov 2022, 16:19

Sikken da en forskel det gjorde...
D3S_2360.jpg
D3S_2360.jpg (152.41 KiB) Vist 6582 gange


Så blev den sat til Violectric'en. Og ja Hegel lyder lidt halv søvnig i forhold til. Og hvad bedre er. Jeg kan justere udgangsgain. +18 db bliver lidt for meget, for så overstyrrer den i kraftige passager. Ved +18 db så er volumen nede på kl 9-10 stykker ved HD650 og den kan uden problemer drive K340 omkring kl 2. Men endte med at bruge +6 db. Og så er der lige nok til at drive K340 på fuld volumen, og masser af volumen til HD650.

Nu da Black mirror er væk fra lillestue, så kunne Figaro'en komme på plads igen. Med Hegel. Det var en lidt anderledes oplevelse at lytte på den igen.

Stadig Liszt. Gilels er nærmest det helt modsatte af Horowitz.

Gilels.jpg
Gilels.jpg (24.13 KiB) Vist 6582 gange
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 6. nov 2022, 16:59

Hegel var tidligere kendt for at have en neutral huslyd, på den lidt pæne, kedelige måde. Hvordan de lyder i dag, ved jeg ikke, men HD12 er fra den tid, så jeg mistænkte, at den kunne fremtstå lidt bleg, i hvert fald ift dine præferencer.

NB: Det der var et rigtigt godt foto!
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf Claus-DK » 6. nov 2022, 23:08

Han ligner Rick Astley
_methode_sundaytimes_prod_web_bin_e6496bba-3356-11ec-91da-063c6e372e74.jpg
_methode_sundaytimes_prod_web_bin_e6496bba-3356-11ec-91da-063c6e372e74.jpg (227.86 KiB) Vist 6559 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 7. nov 2022, 20:46

Det gør han da også :grin:
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 7. nov 2022, 20:56

Så fik jeg også slæbt Figaroen ind til Violectric'en. Ingen tvivl om at den højere gain setting gør noget godt for Black Mirror. Almindelig lytteniveau er nu omkring kl 10 med mine Sennheiser HD650.
Og den ny Eufonika kan noget specielt i mellemtone, som bliver tydelig når jeg sammenligner med Figaroen. Mere nærhed og overtoner på Horowitz piano (Vi er i Hamburg nu). Tonerne springer ud af hovedtelefonerne. Det er lækkert. Forstærkeren er bygget til at spille denne plade.
Når det er sagt (skrevet), så stopper jeg her i søgen efter audiophil genskabelsesnøjagtighed. For det er ikke derfor jeg har et sæt HD650 på matriklen. Det er for at læne sig tilbage og bare slappe af til musikken. Det kræver en bedre hovedtelefon at finde ud af hvor meget Black mirror egentlig kan.

HorowitzHamburg.jpg
HorowitzHamburg.jpg (29.08 KiB) Vist 6522 gange
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 7. nov 2022, 23:39

spirit.jpg
spirit.jpg (200.91 KiB) Vist 6507 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 8. nov 2022, 20:32

Udfordring modtaget :grin:

Black mirror driver faktisk Titano fint. Volumen ender omkring kl 13.30.
Eufonika'en minder mere om Violectic end Figaroen gør. Forskellene er ikke store.

Black mirror fremstår som mere energisk, men får måske ikke helt hold på det igen. Den er hurtigt på anslag, men stopper ikke lige så hurtigt. Det giver en energi i øvre mellemtone, men mangler lidt kontrol i nedre mellemtone/bas.
Violectric'en lyder ved første lyt lidt mere nøgtern og kedelige eller knap så engageret. Men man får flere detaljer med i den nedre mellemtone, da lydbilledet her fremstår mere klart. I den nedre mellemtone virker Black mirror lidt mere diffus/sløret.
Black mirror fremstår som hældende lidt til den lyse side med knap så meget fokus på bunden. Hvor Violectric virker mere lineær med en varm/afdæmpet top.

Men som sagt forskellene er ikke voldsomt store. Jeg har hørt forskelle på kabler der var af samme størrelsesorden.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 8. nov 2022, 21:10

Spirits VPS koncept er interessant. Måske er du 'nødt' til at tilpasse portene til spejlet, i stedet for til vio'en
(for at få bunden med)

THE TITANO IS AT THE SERVICE OF DEDICATED AMPLIFICATION
Another important aspect of this project is that, unlike the top of the line Twin Pulse that fits as the soloist into the audio chain, this new project was born to help the amplifications express themselves at their best.
The Titano’s VPS system, besides varying the low frequency response, also changes the compression levels inside the acoustic chambers, better adapting to the driving characteristics of different types of amplification.
A tubes amplification for example will be made comfortable by a completely open configuration, while a current amplification to express its high materic sound will like a more partialized configuration.
In addition, the Titano’s combination of sensitivity and impedance allow even low-power systems to deliver a convincing reproduction of music. 


Ventilation Pad System (VPS)
For the first time a variable front ventilation system is used in the Spirit range. This system has two distinct purposes: The first is to project the perception of the soundstage outside your head. The second is to partialize the ventilation surface by closing ducts and inserting a filter in the pressure compensation duct. Partializing these surfaces allows you to configure the headphone in three different modes: NB: for Super Leggera available only in a single configuration.

AUDIOPHILE
This configuration includes all open ducts and maximizes the perception of detail, wide soundstage and control of the bass range. It is also particularly suitable for tubes amplifiers.
MASTER REFERENCE
This configuration is designed for those who want to listen essentially to the recording without any modification, or for those who work with music and need the highest degree of fidelity in the timbre. In this configuration the filter is inserted in the compensation port and makes the bass range more full-bodied, preferring a current-driven amplifier.
DEEP BASS
This configuration with three closed ventilation holes and the inserted filter makes the headphone more isolated from the outside and the bass range even more dynamic and suitable for use in environments with high background noise. Ideal for Rock and live effect electronics.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 8. nov 2022, 21:57

Har du DHA590 indstillet på resampling (en af de fem varianter)?

Har du valgt ‘Fixed Out’ på bagsiden af DHA590?
If you want to use the activated input signal as is, maybe to source a unit with its own attenuator or a recording device, then the “PRE-FADER” or “FIXED OUT” mode is the right choice. Here, the input signal is routed directly to the line outputs without any alteration from the volume attenuator.

Hvilket af de 4 alternative digitale filtre i DHA590 bruger du?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 9. nov 2022, 06:15

Det kunne faktisk godt være at jeg bruge Spirit Torino strømkabel på Vio, men lakrids på Black mirror. Det skal undersøges.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 9. nov 2022, 21:46

Satte også et Spirit Torino strømkabel til Black mirror. Så både den og Vio har samme kabel.
Det hjalp på bunden i Black mirror. Nu har de meget den samme karakteristik.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 12. nov 2022, 11:43

Mens CHIbsen hygger sig med forstærkeren, leger jeg videre med det visuelle aspekt. De to chicken head volumeknapper (D) ankom, og fungerede fint som rød/højre og hvid/venstre. De blev blot for små, så to nye er på vej (F), sammen med et alternativ (G) til den lange chicken head (E). De to XLR stik er også sendt fra Thomann, så i næste uge skal jeg i gang med omterminere Beyer T1 kablet.

knobs2.jpg
knobs2.jpg (155.15 KiB) Vist 6320 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 12. nov 2022, 17:45

De indledende øvelser har jo vist, at der ikke er en stor forskel på Violectric'en og Black Mirror. Så jeg må prøve til med anden musik. Men den mere komplekse klassiske musik er det simpelthen for stor en udfordring at høre forskellen.
Så første del her bliver med fokus på vokaler.

Udstyr:
Torus power block med 2 kredse. Violectric og Blac mirror sat til den ene. mac mini og skærm til den anden.
Spirit Torino power kabler til Vio og Black Magic, Audioquest NRG-Z2 til mac mini. Alle kabler er vendt så faserne er på rette ben.
Kimber Axios USB kabel. QED Reference audio 40 XLR mellem Vio og Black mirror.
Signal ud af Violectric er sat til "pre". Og jeg benytter ikke oversampling.
Hovedtelefoner er Spirit Torino Titano med Forza audio Claire HPC Mk2 balanceret kabel på 2m.

Alberte 500x500.jpg
Alberte 500x500.jpg (37.7 KiB) Vist 6312 gange

Alberte - Svenske spor "Pigen fra Havana"
Black mirror: Rummet virker bredere og ikke så højt som Vio. Musikken sprudler lidt mere. Hendes stemme virker lysere. Alberte lyder en lille nøk mere som jeg forstiller hun gjorde under indspilningen.
Violectric: Hendes stemme er placeret lidt højere oppe i lydbilledet og mere af hendes dybe register høres i stemmen. Så hun lyder lidt mørkere i stemmen. Lidt bedre adskillelse af sanger og musikkere.

LCohen 500x500.jpg
LCohen 500x500.jpg (16.62 KiB) Vist 6312 gange

Leonard Cohen - You want it Darker "You want it Darker"
Violectric: Hans stemme er mere grum og dyster. Denne gang forestiller jeg mig, at dette er sådan han lød under indspilningen.
Black mirror: Bredere rum med lidt lavere til loftet. På denne plade sker der rigtig meget i den nedre mellemtone/øvre bas. Og jeg synes ikke adskillelsen er helt lige så god som Vio'en.
Mens jeg sad og skrev dette hørte jeg Treaty, og den ramte lidt i hjertekulen. Længe siden jeg sidst har prøvet det. Den interesserede kan læse lidt mere om den her:
https://allanshowalter.com/2019/05/16/leonard-cohens-treaty-not-just-a-song-but-a-piece-of-soul-by-brian-nowlin/

Slut på første del.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 12. nov 2022, 17:59

Næste del er inspireret af Gryphon CD Power & Grace. Den har jeg hørt en del da jeg havde C.E.C. drev.

Koljonen.jpg
Koljonen.jpg (34.21 KiB) Vist 6313 gange

Elissa Lee Koljonen "Chopin: Nocturne in C-sharp mino"
Tendensen fortsætter. Når jeg lytter til Black Mirror er lyden bredere, men det virker også som piano og violin står på samme horizontale linje, hvor de med Vio'en er forskudt. Piano ligger lidt lavere i lydbilledet end Violinen. Vioen har mere af klaverets klangbund, så pedal arbejde høres tydligere. Violinen har mere krop og detaljer med Vio.

Arnold 500x500.jpg
Arnold 500x500.jpg (49.65 KiB) Vist 6313 gange

Malcolm Arnold "English Dances - Solitaire: Polka"
Stortrommen efter 45 sekunder kan noget. Nummeret lyder meget ens med de to forstærkere. Måske går stortrommen et lille bitte nøk dybere med Vio, tilgengæld er fløjterne måske lidt mere sprudlende med Black Mirror. Måske

Knecht.jpg
Knecht.jpg (26.54 KiB) Vist 6313 gange

Edgar Knecht "Tiefe Wasser"
Black mirror: Klaveret sprudler og har flere overtoner.
Violectric: Bassen er mere distinkt -specielt ved fingerspil. De tre instrumenter står lidt mere præcist defineret i eget rum i musikken.

Denne test giver mig minder om den sammenligning jeg lavede med Violectric'en og mit daværende setup med Feliks+Ideon. Feliks og Ideon dac var bedre end Violectric'en. Men det krævede et Nordost Frey eller aller helst Tyr signalkabel. Og de koster ikke gratis. Så jeg valgte at gå med Violectric.

Black Mirror er klart en af de bedre Eufonika.

Jeg sluttede af med lidt henslængt nydelse af Eva Knardahl der spiller Grieg hvor Black Mirror trak Spirit. Det gør den altså godt.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 12. nov 2022, 20:06

Spændende.

Efterhånden har du fået tegnet et nogenlunde klart billede af, hvad forstærkeren er for en størrelse. Styrken ligger i mellemtonen, hvilket ikke er overraskende, siden det aspekt oftest nævnes som direkte-glødede rørs største styrke.

Svagheden er graden af kontrol/artikulation i nedre mellemtone/øvre bas. Her spekulerer jeg på, om du i virkeligheden beskriver den grundlæggende forskel mellem rør- og transistorforstærkere (i den betalbare ende af spektret), mere end forskellen sammenlignet med andre rør-forstærkere.

Jeg får lyst til at skrue bunden af forstærkeren for at tjekke, om der faktisk sidder Miflex KPCU derinde. Den burde give øget kontrol og fylde (artikulation og klangbund), men vi snakker formodentlig grader af forskel, og spørgsmålet bliver så i forhold til hvad.

Claus, tak for at lege med, det har været nyttigt at læse dine indtryk.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 18. nov 2022, 14:24

Wieslaw har bekræftet, at der sidder Miflex KPCU i indgangen. Claus har pakket forstærkeren ned, og gjort den klar til afrejse - PostNord er blevet nogle dyre lejesvende!
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 1. dec 2022, 20:34

Forstærkeren er nået frem til sin ejermand. Første forhindring her i huset var den store afstand mellem højre og venstre input jack. Mine signalkabler har alle højre/ventre i samme strømpe med et alt for kort split i enden. Samtidigt virker forstærkeren fysisk større end jeg helt var forberedt på, så den har stået nogle dage uden rør og kabler, mens jeg har forsøgt at finde den rette måde at angribe udfordringen på.

Det er ikke sjovt at have noget nyt og spændende, og ikke kunne tage det i brug, så jeg har modificeret (eller nok nærmere ødelagt) et eksisterende signalkabel, hvilket gav mig en brugbar, midlertidig kæde - MacBook/Audirvana>Singxer F-1>Tento PortaDAC>Black Mirror>Beyer T1.

Jeg synes det lyder lovende. Jeg har et nyt (brugt) signalkabel med separate længder på vej i posten, med det kan jeg få koblet forstærkeren til Wieslaws rør/DSD DAC. Jeg har også en (kinesisk) helbalanceret CD-afspiller på vej, den skal bruges til teste forstærkerens balancerede indgange.

Før jeg så forstærkeren i levende live, havde jeg forestillet mig alle tre Eufonika enheder kunne stå i samme rack. Nu hælder jeg mere til at lave to separate opsæt, CD-afspiller>Black Mirror og DigiOne>Eufonika DAC>H16M.

Fortsættelse følger, når jeg har fået spillet lidt mere musik.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 5. dec 2022, 22:14

Nå, pludselig blev her stille.. Alt er frakoblet, venter på nye signalkabler, og strømkabler. H16M er på vej til sin nye ejermand, så der blev plads i racket til Black Mirror (den er nu fortsat ganske massiv). CD-afspilleren er afbestilt, jeg gider ikke uærlige kinesiske sælgere (lover én ting, gør noget andet). Måske bestiller jeg samme afspiller hos en anden kineser (med bedre renommé), måske finder jeg en lokalt, måske dropper jeg den helt, har ikke besluttet mig endnu. Har sikret mig både RCA og XLR signalkabler, så er i det mindste frit stillet, hvad kildens udgange angår.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 16. dec 2022, 20:44

Den famøse kineser har fået en værdig afløser, med mere end 35 år på bagen og et design, der selv i dag slår det meste..

cdx_1.jpg
cdx_1.jpg (99.56 KiB) Vist 4790 gange
cdx_2.jpg
cdx_2.jpg (130.78 KiB) Vist 4790 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 23. dec 2022, 13:25

Hvordan går det med CDX'en?
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster