Quad ERA-1

Quad ERA-1

Indl√¶gaf Kolind » 2. apr 2019, 08:42

Hello alle..

Jeg var en af de som faldt i fælden med et nyligt tilbud.
Var jeg den eneste herinde? rulle4

Jeg har lidt svært ved at beslutte mig om det er en keeper eller ej.
De er teknisk rigtigt l√¶kre. De lyder godt. Bassen g√•r dybt og er l√¶kkert defineret. Det hele er meget korrekt i mine √łrer. Toppen er rimeligt crisp og detaljeret, men p√• en lidt afd√¶mpet m√•de.
De er meget 'planar' hvis man kan sige det sådan. Detaljer og præsentation er rigtigt lækker.
Det som jeg dog savner er noget punch og energi. Man ender med at skrue lidt rigeligt op for at få sin dosis umpf serveret.

Det er vel ca sådan jeg har beskrevet enhver planar indtil videre. Måske undtaget Hifiman HE6 - Hvem vil sælge mig sådan et sæt? rulle4

Er det tid til at indse at planaer måske ikke sådan rigtigt er noget for mig ? :?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Re: Quad ERA-1

Indl√¶gaf Kashien » 2. apr 2019, 18:04

Jeg kom ogs√• til at k√łbe et par (selvom jeg slet ikke har brug for nyt grej - tv√¶rtimod musik14)

De er, som du siger, meget planar-lydende. Den f√łrste sammenligning, der faldt mig ind var Hifiman HE-400/500, men de ligger s√• langt tilbage i min erindring, at detaljerne er noget udvisket. Lydsignaturen er dog uden tvivl sammenlignelig. Bassen var for mig et af h√łjdepunkterne. Ikke overdefineret, men med virkelig god punch uden at l√¶gge en dyne over resten af lydbilledet. Jeg synes til tider, diskanten kunne blive lidt anmassende, specielt i rock og metal hvor produktionen kan v√¶re til den tvivlsomme side.

Desv√¶rre n√•ede jeg kun at have forn√łjelsen af dem godt og vel et kvarter, inden lyden gik fl√łjten i den ene side. Derefter kom den tilbage for at forsvinde igen kort efter, s√• jeg bliver nok n√łdt til at returnere dem. Mine indtryk er derfor ogs√• baseret p√• en yderst kort forn√łjelse.
Kashien

Geografisk sted: Aalborg

Indl√¶gaf Kolind » 3. apr 2019, 22:23

Kashien skrev:Jeg kom ogs√• til at k√łbe et par (selvom jeg slet ikke har brug for nyt grej - tv√¶rtimod musik14)

De er, som du siger, meget planar-lydende. Den f√łrste sammenligning, der faldt mig ind var Hifiman HE-400/500, men de ligger s√• langt tilbage i min erindring, at detaljerne er noget udvisket. Lydsignaturen er dog uden tvivl sammenlignelig. Bassen var for mig et af h√łjdepunkterne. Ikke overdefineret, men med virkelig god punch uden at l√¶gge en dyne over resten af lydbilledet. Jeg synes til tider, diskanten kunne blive lidt anmassende, specielt i rock og metal hvor produktionen kan v√¶re til den tvivlsomme side.

Desv√¶rre n√•ede jeg kun at have forn√łjelsen af dem godt og vel et kvarter, inden lyden gik fl√łjten i den ene side. Derefter kom den tilbage for at forsvinde igen kort efter, s√• jeg bliver nok n√łdt til at returnere dem. Mine indtryk er derfor ogs√• baseret p√• en yderst kort forn√łjelse.

√ėv - Ja hvis de stopper med at fungere s√• hurtigt, skal de da helt klart tilbage en tur.
Jeg er stadig ikke helt afklaret. Den anden dag havde jeg lyttet en halv times tid, og s√• besluttet mig for at det ikke var en keeper.. Men s√• skiftede jeg over til mine andre pt. mest anvendte b√łffer, K701 med l√¶derpuder.. Og √łv for den, hvor de l√łd de lige en anelse h√•rde og lidt komprimerede i direkte sammenligning.. S√• m√•ske kan de et eller andet alligevel. Til prisen skal de jo selvf√łlgeligt ogs√• gerne kunne spise K701 til et let mellemm√•ltid.. Men stadig.
Grej
Kolind

Brugeravatar

Indl√¶gaf Kolind » 15. apr 2019, 17:38

De endte med at komme tilbage.

Min konklusion efter noget kritisk lytning er at de er aldeles str√•lende. Bassen er l√¶kker dyb og defineret, toppen er lidt tilbagetrukket til min smag, men lyder som s√•dan godt, crisp og fin. Mellemtonen er det som de vel nok vinder p√•. De g√łr det rigtigt godt. De f√•r en stor anbefaling herfra - HVIS ellers man kan forlige sig med planar-pr√¶sentationen. Jeg syntes at de mangler lidt dynamik og punch. Jo jo - Det hele er der etc. og det lyder flot. Men jeg savner personligt lidt mere energi. Det er vel lidt det indtryk jeg har haft ovenp√• enhver planar indtil videre. M√•ske med undtagelse af Hifiman HE6.

Jeg m√• nok komme til den konklusion at planar teknologien ikke helt g√łr det for mig. Lidt af en skam, for de har mange gode kvaliteter ogs√•. Og i dette eksempel til 3000 kr p√• bud pt. er det ret meget lyd for pengene syntes jeg.

En ting som dog nager mig ved dem er puderne.. De er utroligt l√¶kkert lavet og virkeligt behagelige. Og der er endda to forskellige s√¶t med. Men man har desv√¶rre valgt at montere dem p√• en dum m√•de med nogle sm√• plastik-pinde som g√łr at det ikke rigtigt er muligt at bruge andre puder p√• dem. Lidt en skam at man med vilje udelukker andre puder. N√•r det s√• er sagt, er der jo trods alt to forskellige s√¶t med, s√• det opvejer en smule m√•ske.
Grej
Kolind

Brugeravatar

Tilbage til Hovedtelefoner