Shozy Pola 39

Shozy Pola 39

Indlægaf Mataugust » 1. mar 2020, 22:55

Jeg har haft tourbesøg af disse dejlige in ears.
De oser lang væk af kvalitet, og det er en rigtig lækker fornemmelse at holde dem i hånden. Næsten som en fuldstændig glatpoleret terapi sten.
Kablet bliver jeg nok aldrig venner med. Det ser enormt godt ud, men det krøller i mine hænder og det var et stort arbejde at udrede trådene hver gang jeg skulle sætte propperne i ørerne.
Jeg havde store problemer med forseglingen, men fandt dog en position hvor jeg kunne holde lyden med en finger på den højre driver. Det skal der tages højde for i det følgende.
Jeg hentede dem direkte hos Meier, satte mig i bilen på dtu og forbandt Pola 39 til min telefon. Selv med dårlig forsegling kunne jeg høre, at min Huawei P9 mate pro var for lidt til at drive disse in ears. Så jeg pillede dem fra og skyndte mig hjem til Slagelse.
Her prøvede jeg først, at sætte telefonen til min Denon DA-10. Det blev klart bedre, men hold kæft de skal bruge kræfter. Når jeg lytter med mine Philips A5pro bruger jeg lavt gain og skruer op til ca. kl. 12. Med Pola 39 skulle jeg på højt gain og skrue op til kl 2.

Jeg startede med Haydn's Skabelsen med The Händel and Haydn Society, 24/96 flac download. Representation of Chaos indeholder en enorm dynamik, solo sang og kor. Det hele blev klaret i overbevisende stil af Pola'en. Der var luft imellem instrumenterne, knald på paukerne og et "gisp" hvor lyset bliver tændt.

Pink Floyd "another brick in the wall 2.". Dynamisk bas, klar og luftig lyd.

The The "Mind Bomb" Luft, rum, dynamik og god dyb bas.

Min lytning blev meget hæmmet af dårlig forsegling, og min entusiasme var begrænset af at jeg skulle sidde og holde på højre driver for at bevare lyden.
Jeg overvejede lidt, om det var en hæmsko at de kræver så meget power, men jeg kan ikke selv forestille mig at købe en hovedtelefon til 7500 kr. med det formål at knalde den direkte i telefonen. Så det må være i orden at den er krævende.
Jeg nåede at konstatere, at Pola 39 er den bedste inear jeg har hørt, men jeg fik ikke brugt den nok til at sige om det er noget jeg skal drømme om i fremtiden.
Stor tak til Claus for at udlĂĄne dem.
Audioquest Diamond-->Denafrips Ares
--> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Thorens TD320 -->Trichord Dino
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Re: Shozy Pola 39

Indlægaf telum » 4. mar 2020, 21:31

Lad os tage det kedelige først: Fin indpakning, lækker trææske som kan bruges til opbevaring.

Kablet: Jeg synes det er for tungt og klodset og "kulfiber"-stik og splitter virker lidt billigt. Et tyndt Linum-kabel ville med garanti klæde dem, eller bare noget tynderere og smidigere. Gerne med en lille klip til fastgørelse på trøjen.

De er store, men passer fint i mit øre og har fin komfort trods størrelsen. Ikke helt på højde med mine utroligt små Q-Jays, men de skal også have plads mange enheder, så tyngden i sig selv koster en anelse komfort. Det er i øvrigt et fedt design hvor man kan kigge ind på elektronikken. Det kunne være fedt med custom plates, men det er nok forbeholdt CIEM-versionen.

Lyd: Hold nu op de er gode! De omfavner og fuldender hver en tone så det er en ren fryd. Det sjove er at for mig gør de ikke dårlige indspilninger ulidelige med deres overlegne detaljerigdom og jeg mistænker signaturen som en af grundende.

De er ikke detaljerede fordi der er skruet op for diskanten (pĂĄ samme mĂĄde som man kan skrue op for skarpheden pĂĄ et foto sĂĄ det fremstĂĄr skarpt, men mĂĄske lidt kunstigt). De er simpelthen bare "naturligt" detaljerede, sĂĄ det virker ikke til der er lavet nogle tuning sĂĄ de fremstĂĄr detaljerede, de er det bare uden at masse sig pĂĄ.

Signaturen er for mig meget velafbalanceret. Masser af bas, mellemtone og lidt mindre diskant end jeg er vant til. De bløder ikke ind over hinanden, der er masser af luft, selvom de hver især fylder i lydbilledet - det har jeg ikke hørt mere overbevisende før.

De er lidt mørkere end jeg foretrækker, men jeg fornemmer samtidig at de nok rammer en meget bred skare, så jeg tror det er et fint valg. Jeg kunne dog sagtens, med lidt mere brain-burn-in, leve med det, når de nu lyder så godt som de gør. På en måde er det dog heldigt nok, da jeg så kan undgå at sælge en nyre og købe et sæt.

Tak for lĂĄn, tror dette er de bedste hovedtelefoner jeg har lyttet til, til dato!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi

Geografisk sted: Dronninglund

Indlægaf Claus-DK » 4. mar 2020, 22:19

Vi kan eventuelt finde ud af noget med din nyre i udbetaling, forudsat du har den rigtige blodtype, man ved jo aldrig om man fĂĄr brug for og jeg ved du passer godt pĂĄ den til jeg fĂĄr brug for den..
http://hoved-grej.dk og for vores svenske venner https://huvud-grej.se/

Følg med på min Facebookside Facebook
Instagram https://www.instagram.com/hovedgrej.dk/
Pinterest https://www.pinterest.dk/clausnn/
Facebook køb og salg gruppe https://www.facebook.com/groups/238288146570337/
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf superpronker » 28. mar 2020, 09:23

Det var hårdt at sige farvel til shozy efter en dejlig uge sammen, men et dejligt lyspunkt midt i denne skøre tid.

Billede

Jeg har ikke alt mit grej hjemme (noget er strandet på kontoret) og har grundet lejlighedens lille størrelse og en 16 måneder gammel diktators uindskrænkede magt været tvunget til at lytte til dem direkte ud af min mac, som dog heldigvis har en fornuftig dac indbygget. Jeg har sammenlignet primært med mine Audeze LCD-XC og mine Denon D7000, men også lidt med mine noget billigere Jabra Elite 65t bluetooth inears (lidt unfair, men fint for at tydeliggøre styrker nogle gange :)

Jeg brugte mest skumpropperne, som virkelig lukkede mig dejligt inde og isolerede helt fænomenalt! Jeg oplevede dog ikke nat-og-dag forskel i lyden på forskellige propper. Jeg elskede det smukke kabel og den flotte trææske - de står bare flot på bordet!

Overordnet set, så var mine bedste lytteoplevelser med Shozy, når jeg lyttede til dens omfavnende, bløde og varme mellemtone og klare åbne rum opadtil. På numre som Trentemøllers Moan eller Moderats A New Error føltes det som at ligge i en pubbe af varm lyd og kigge rundt i lydbilledet på forskellige elementer af musikken, jeg ikke havde bemærket før. I elektronisk musik nyder jeg virkelig diskantens præcision og den fabelagtige separation og 3d præsentation af lydbilledet.

Men også i tungere rock som Tool, Soen og Leprous formår de virkelig at bare skabe et utroligt organisk og naturligt lydbillede. Igen har jeg en følelse af at ligge i en pubbe af silkeblød lyd og kigge rundt i lydbilledet. Når jeg skifter til Audeze, kommer især nedre diskant til at føles en tand skarp og klinisk i sammenligning. Det er især tydeligt på Tesseracts nummer Of Matter - Proxy, som bliver decideret skarp på Audeze, men er blød og lækker på Shozy. Det er altid fedt, når en bøf gør en lidt træls indspildning/masterering pludselig bliver til at holde ud, og det går næsten oftere den anden vej med dyre bøffer, så det er et stort plus!

Instrumentopdelingen og den rumlige præsentation nyder jeg virkelig. Nu er både Audeze og Denon relativt flade i lydbilledet, og jeg har ikke ejet HD800 (endnu), så jeg er ikke så vant til kander, der er gode til dette, men jeg er helt blæst væk af Shozy på det punkt. I Brian Finnnegans Belfast kan man følge instrumenterne rundt i rummet og jeg drejer næsten hovedet, når nye kommer på. Her er den lyse og meget stakkato lyd af trommen også klokkeklar og meget præcis! I John Campbells indspildning af Down in the Hole kan jeg midt i sangen i mellemspillet næsten mærke det “ryste-percussion” blive langsomt flyttet rundt om mit hovede, så det kilder ned ad nakken.

Det eneste minus ved det flotte rum og instrumentseparation er, når der fx er en markant hihat eller tamburin helt i siden af lydbilledet. Så føles det lidt som om mit hovede bliver tynget til den ene side. Men det kommer nok ned til mit personlige had mod en alt for voldsom opsplitning af lydbilledet, hvilket blandt andet gør, at jeg ikke kan lytte til Led Zeppelin på hovedtelefoner :)

Den fløjlsbløde mellemtone kommer dog til kort i nogle typer af musik. Fx nyder jeg Iron Maiden mere på Audeze eller D7000, hvor jeg oplever, at de giver en mere præcis og skarp lyd til guitarer.

Bassen er fyldig og af høj kvalitet, men en aaaanelse mindre volumen, når jeg sammenligner med Audeze og D7000 (de er dog også ekstreme på et punkt, og jeg savnede ikke på noget tidspunkt bas). Det eneste minus her er i storladne stadion-stykker, såsom Muse: Supremacy, Sia: Chandelier eller Rage Against the Machine: Killing in the Name of. Her savner jeg noget mere spark fra storetrommen og generelt noget mere energi i bunden. Men til den slags musik mangler jeg stadig at høre en bøf, jeg holder mere af end D7000.

I jazz (fx Brad Mehldau’s fede cover af Wonderwall eller Brubecks Take Five) oplever jeg ikke den helt store forskel på oplevelsen af de forskellige bøffer. Det er bare lækkert altsammen. Ligeledes i singer-songwriter-agtige indspildninger såsom Cohen’s ærefrygtindgydende I’m Ready my Lord.

Alt i alt en dejlig bøf - tusind tak for lån, Claus!
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | LCD-2 | D7000 | k340 | k701
Amp/dac: RWA LFP-V | M-dac | Stello DA100 | Ibasso D12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 28. mar 2020, 16:53

Selv tak og god bedring.
http://hoved-grej.dk og for vores svenske venner https://huvud-grej.se/

Følg med på min Facebookside Facebook
Instagram https://www.instagram.com/hovedgrej.dk/
Pinterest https://www.pinterest.dk/clausnn/