Kinera Freya



Kinera Freya

Indlægaf Claus-DK » 15. apr 2021, 20:50

Jeg satte Freya til at spille hele natten til i dag og har ladet afspilleren pumpe musik ind det meste af dagen i dag, så for en gangs skyld står jeg faktisk med en tilspillet hovedtelefon og skal lytte til den første gang.
Man kan lære gamle hunde nye tricks, må være lektien her.

Freya er opkaldt efter den nordiske frugtbarheds gudinde, den vigtigste af de kvindelige guder i vores fælles mytologi. Freya var ikke kun forbundet med kærlighed og børn, men også Krig, Magi, rigdom og havde en lidt uklar forbindelse til Valkyrierne, de kvindelige krigere.

Der gĂĄr teorier om at Freya dyrkelsen er blevet til Maria dyrkelsen pĂĄ et senere tidspunkt i historien.

Når der havde været et slag delte hun slagmarken med Odin de fik hver deres ½del af de faldne, hendes "Valhalla" hed Folkhjem.

Freya er ikke en af aserne, hun var rent faktisk et gidsel efter krigen mellem vanerne og aserne, sĂĄdan lidt i stil med Loke som ogsĂĄ blev udvekslet for fredens skyld..

SĂĄ ved i det..

I samme stil som Norn, ligner æsken en kasse Chokolade fra Lindt.
Æsken.jpg
Æsken.jpg (68.54 KiB) Vist 968 gange


Opbevaringsæsken er lidt i samme stil som den der er med til Jasper, bare lidt mere dekoreret.
opbevaringsæske.jpg
opbevaringsæske.jpg (183.97 KiB) Vist 968 gange


Enhederne er lige sĂĄ smukke og ogsĂĄ hĂĄndmalet
Enhederne.jpg
Enhederne.jpg (84.69 KiB) Vist 968 gange


Som det kan ses af de to foregående billeder er der to versioner i forskellige farver, det er lidt blæret, synes jeg.

Der er godt med tilbehør, blandt andet 2 stk. "dongle" ting til dem der ikke har en 3,5 udgang på telefonen, både applefolket og android folket får en.
Tilbehøret.jpg
Tilbehøret.jpg (354.82 KiB) Vist 968 gange


Kablet er fint og lækkert, ikke på niveau med Norn og heller ikke balanceret, men det virker og ser godt ud.

Pasformen er ikke skide god med mine ører, den der del der stikker ind i øret går imod og jeg bliver ret øm efter noget tid, træls, men man kan ikke vinde hver gang.
SĂĄ alene pĂĄ den konto ville de havne i skuffen og ikke blive brugt her i huset og det er skisme lidt synd..

Lyden er lidt lysere end Norn, lidt mere lys end neutral, sĂĄdan lidt henad OLLO S4R. Som jeg synes de deler meget med og det er jo ikke nogen skandale pĂĄ nogen mĂĄde.

De er ret gode og spiller det meste rigtigt og udviser ikke rigtigt nogle svagheder på nogle områder, når jeg kommer lige fra Norn savner jeg lidt bas, men holder lidt mere af det øvre register i Freya, lyden er lidt mere frisk i kødet.

Jeg har ikke fået lyttet så meget og grundet smerter i ørerne kommer jeg nok heller ikke til at have nogle lange sessioner med Freya, uanset hvordan de lyder, har jeg så meget udstyr, at ting der gør ondt bruger jeg ganske enkelt ikke.
Havde jeg købt dem ville jeg nok tage noget sandpapir og prøve at slibe dem til, det er ganske få mm af skallen der skulle fjernes for at de ville sidde rigtigt godt, men når jeg nu nok ender op med at have dem som demomodel ville det være en forkert måde at gøre tingene på. Jeg er ret sikker på jeg kunne få dem behagelige.

Jeg ville gerne have skrevet en masse godt om lyden for de er ret tæt på at være lige så gode som Norn, bare lidt "mindre" af det hele når det kommer til detaljer og smånuancer og de har også en signatur jeg synes er rigtig lækker..

Det blev lidt fesent, men sĂĄdan er det nogen gange..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kinera Freya

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2021, 22:10

Jeg kan ikke rigtigt holde figrene fra Freya, det er ren #metoo..

Jeg blev så trist i går over deres form/størrelse ikke fungere for mig, men det skal jo ikke forhindre mig i at bruge en times tid eller to, sådan i smug uden nogen opdager det..

Sidder lige nu og lytter til Bryan Adams albummet "cuts like a knife" sangen the best was to come" en af de bedre rockballader og Freya gør bare det hele rigtigt godt, den lidt lyse præsentation klæder Bryan´s hæse stemme rigtigt godt og passer også godt til den akustiske lyd der er på nummeret.

Den står på shuffle i aften over hele biblioteket, så det vil være n blandet landhandel af musik. lige nu et nummer med springstenen jeg ikke orker videre..

Gun albummet Taking on the world sangen "Better days" det var en sang jeg først hørte i "det elektriske barometer" for de lidt yngre læsere, havde vi i mine unge dage et apparat der hed en radio som vi lyttede til og hver Søndag aften var der et program der hed P4 på P1, det var et program lavet til unge mennesker, med Tine Bryld i tværs og forskellige DJs i deres hitliste "det elektriske barometer" og det var her de unge som ikke rigtigt gad Rick Astley og den slags bras fandt deres musik og GUN var en af de bands der havde et mindre hit der med denne sang.
Det er musik lidt i samme stil som Bryan Adams, rock med lidt kant og en god elguitar.
Igen passer musik og inear rigtigt fint sammen, hvilket med musik skåret over samme læst ikke rigtigt overrasker mig.
Vi har god fokus og klarhed over guitaren og stemmerne og der er også en fin high-hat på trommerne, bassen er skarp og præcis ikke overvældende eller dominerende, lidt i underkanten af mine præferencer, men det kører bare derud af.

INXS beutiful girl, en af medlemmerne i klub 27, øv ham kunne vi have haft glæde af mange flere år.
Michael hutchence var et talent af de store og havde en stemme der var smuk og blød og kunne det meste, INXS var samtidigt et ret nyskabende band der ikke var bange for at lyde anderledes, i øvrigt også et af de bands der altid klarede sig godt på det elektriske barometer. Ikke de store udfordringer i musikken og det hele lyder igen lækkert og bliver præsenteret flot.

Sinnead O´connor "bewitched bothered and bewildered" den er fra et album hvor Sinnead sang nogle klassiske sange sammen med et big band, "Am I not your girl" hedder albummet og det er rigtigt lækker muisk.
Der er en god afstand og seperation af de mange instrumenter der er i et bigband og det er skønt når Sinnead hvisker ind i øret på mig, det er sådan lidt gennemgående at Freya ligesom Norn ikke rigtigt gør noget forkert, det er godt at høre at bassen går dejligt dybt og scenen er stor for en inear at være. Der er også meget tydelige detaljer i Sinnead´s vidunderlige stemme. Det var en skam hun ikke kunne forliges med hendes tro og paven og endte med at smelte helt ned i den rene elendighed, hun er en musiker jeg holdte meget af, hun har en helt fantastisk stemme der bare kunne alt, glem alt om Beyonce, Rihanna, Madonna og Withney Houston og giv mig Sinnead o´Connor i stedet, hun var noget helst specielt.

Def Leppard, ja min musik lever i 80ernes tid. "Pour some sugar on me"
Jeg knuselsker trommerne i Def Leppard, hvor trommeslageren ironisk nok er enarmet, han mistede den vist i et busuheld jeg kan ikke huske det præcist, men i stedet for at finde en ny trommeslager indrettede de et trommesæt med en hulens masse pedaler så kan kunne tromme løs med fødderne i stedet for hænderne og netop det gør at Def Leppard bare har en helt særlig rytmesektion, den er så fuld af energi og hårdtslående og gør mig altid i godt humør.. Jeg elsker bare den fornemmelse af at mine trommehinder bare får nogle tæsk og det gør de på det her nummer.
Der er igen ikke en finger at sætte på Freya, de gør det bare igen godt.

Det er sådan lidt helhedsindtrykket af Freya, der er intet der stikker af og der er fuld kontrol over hele registret, hvor norn var lidt mere lækker på alle måder i lyden, er Freya mere korrekt hvis man kan sige sådan, der er ikke helt den samme "kom og vær med i klubben" lyd som Norn, Norn er for de særligt inviterede Freya er den lyd vi byder dem der plejer at komme, de er hverdagstøjet, Golfen, LG fjernsynet, Samsung telefonen sådan et af de produkter der opfylder alle ens behov uden man føler man mangler noget som helst, det er naturligvis uden tvivl meget sjovere at kører Lamborghini end VW Golf, men jeg tror faktisk at man de fleste dage ville foretrække Golfen, den er bare mere praktisk når man skal have 3 unger med til fodbold, ud og fiske eller hente Pizza. Lamboen er i sin helt egen klasse nede på Autobahn når man er alene eller sammen med den ene passager der er plads til, men til hverdag ?? det tror jeg ikke den egner sig til.
Som Dan Turel sang "jeg holder af hverdagen".

Inears som Pola39, Norn, REF5 og hvad jeg ellers har ejet af fine sager gennem årene kræver lidt man går i bad og bliver barberet og tager pænt tøj på, med Freya kan jeg bare sidde med skægstubbe og underbukser, det er meget mere useriøst og det må endelig ikke læses som at det er dårligt for det er det på ingen måde, men man kan godt høre man ikke er oppe i den eksklusive klasse. Det de gør gør de rigtigt godt og jeg er sikker på at langt langt de fleste, som bruger Air pods i deres dagligdag vil blive blæst af banen af Freya. Os der er hardcore nørder er lidt mere kræsne og ved mere om hvad der findes i verden af skønne inears, det betyder dog ikke at jeg/vi skuffes eller svigtes af Freya, vi bliver glad for hvad de kan og bliver imponeret over byggekvaliteten, tilbehøret og udseendet for det er simpelthen i en klasse for sig selv. Jeg skrev engang at Shure E500 lignede små juveler og hvis det stadig gælder er Freya og Norn at sammenligne med kronjuvelerne, altså de engelske ikke de "kedelige" danske..

Lyden er i de to Kinera ting jeg har prøvet fantastisk, men det der imponere mig mest er alt det der er udenom lyden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 13 gæster

cron