Fiio FH9



Fiio FH9

Indlægaf truebuie| » 24. jan 2022, 17:19

Har haft fornøjelsen af at bruge de basser her i godt 2 uger nu, og må sige at Fiio har gjort et yderst godt stykke arbejde her.

Lad os tage den fra en ende af.
Emballage.

De kommer pakket som man kan forvente af et flagskip. Lækker kasse med masser af accessories.
Selve IEM'en er vist flot når man åbner pakken første gang.

Der medfølger en fin opbevaringskasse, et lækkert kabel, tips galore og nogle filtre til at fifle lidt med lyden.
Kablet virker overraskende tungt, men synes ikke at det hiver i ørene når det endelig er i brug. Har en god balance når man render rundt med dem i ørene.
Kan godt li' at det bruger et adapter system. Selve kablet er lækkert nok til at, jeg ikke vil skifte det ud. Og så er det jo bare fedt at man kan skifte stik som man lyster.

Selve øretelefonen er af en relativ stor størrelse. Synes aldrig at mine FH7 har virket små, men ved siden af dem her, så er de nærmest en mini størrelse :-)
De er heller ikke helt lette. Nu er det lang tid siden at jeg har haft fingrene i en Ikko OH10, men udfra hukommelse, så er vi omkring den vægt.
På trods af at de er lidt halv store og vejer lidt, så sidder de ganske godt i mine øre. Skulle lige vende mig til dem i starten, men de sidder snildt i 6+ timer nu.

I modsætning til Fiio FH5s, så er de her noget tættere på en semi-åben IEM.
De er nok omtrendt lige så lukket som en Beyer DT990 - De er åbne i siderne. Det ser både ret badass ud og så hjælper det også med en mere åben lyd og mindre tryk for ørene.
Det betyder sĂĄ ogsĂĄ at de ikke ligefrem er stormestre i isolering. Hvis man gĂĄr ved en trafikkeret vej, sĂĄ skal man endten skrue godt op, eller opgive sin musik et lille stykke tid.

Billede

SĂĄ kommer vi til lyden.

De har en lækker bund.
Den rækker laaangt ned og får de helt dybe bass toner frem i musikken. Der er dog ikke overdrevent meget bass i dem. Med det sagt, så er det ikke hvad jeg vil kalde en neutral IEM. Den er henne af en U-shape, men synes personligt at man lægger mere mærke til hvor langt de rækker ned, frem for hvor stor mængde der er.
Ikke helt en bass-head IEM, men man mangler bestemt ikke noget på den front, hvis man spørger mig.
Bassen stopper det helt rigtige sted, og driller derfor heller ikke mellemtonen. Fiio har gjort det godt med at lave en sjov tuning her.

Trommer lyder store og har godt med autoritet. Pga. at det her er en godt bred IEM, så bliver man nærmest opslugt af dem. Man bliver nærmest omfagnet af et stort tæppe, hvor i vokaler og diverse instrumenter lever og komplimenterer hinanden.

Mellemtonen er godkendt i dem.
Det er ikke en HD600 når det kommer til det, men synes bestemt heller ikke at de som sådan sakker bagud her. Vokaler lyder ret spot-on i mine øre. Har ikke faldet over noget hvor der lyder helt ude i hegnet. Plejer som regel at mene at mellemtonen er go', hvis Hearts of Iron med Sabaton lyder godt :grin: FH9'en fremviser Joakims stemme rætti lækkert i den sang.
Et andet eksempel pĂĄ hvor vokalerne lyder "rigtigt" - The way of Vikings med Amon Amarth. Synes hurtigt at Johans stemme kan lyde pjevset, men det lyder superb med basserne her.

El og bass guitar lyder rigtigt godt med FH9'en. Den gir en god en "kant" til begge to. Bassen lyder dyb, stor og detaljerig. El-guitaren får lidt mere "zing". Den er skarp, men uden at den bliver træls. Den lyder bare rigtigt i mine øre. Et godt eksempel ville nok være Tired med Stone sour.

Diskanten er nok det eneste sted hvor de nogle gange er liiiige hissige nok.
Vi snakker mĂĄske 1 ud af 100 sange hvor jeg lige mĂĄ skrue lidt ned.

De er luftige pĂĄ toppen, med masser af detalje. BĂĄde de store og de smĂĄ der mĂĄtte gemme sig.
Her spiller der rigtigt godt sammen med dens imaging - Den sidder kort sagt i skabet her. Man in the Mirror med Michael Jackson lyder farligt godt med FH9'en. Sort baggrund hvor diverse instrumeneter træder frem. En bred scene hvor vokaler lyder superb.
Der hives rigtigt mange detalje frem her. Og som nævnt, så er de super lækre på det punkt nok 99% af tiden.

Nu til party tricket ved basserne her. Soundstage!
Slap nu lige af hvor de er store at lytte til ruller1 HD600 er ikke en bred bøf til at starte med, men har nu aldrig hørt en IEM som har mere soundstage end dem... Indtil de her trådte frem i mit liv.
Hvis ikke det var fordi jeg kunne mærke dem i mine øre, så kunne jeg godt blive narret til at tro det var en full-size bøf jeg havde på.
Nærmest helt latterligt så meget soundstage der er i dem rullw3

Det skal så siges at, de ovenstående indtryk har været med de sorte balancerede filtre i.

De røde bass filtre trykker diskanten lidt for langt ned efter min mening. Det bliver lidt for buller bass med dem i.
De grønne treble filtre åbner dem lidt mere op på toppen, men så går de fra 1 ud af hver 100 sang der er liiige hissig nok, til nok snarre 1 ud af 10.
Balanceret er altså klart hvor jeg synes de skal være.

Overall, sĂĄ er det her bestemt en TOTL IEM i min optik.
De er hvad jeg troede Campfire Andromeda ville være. En sjov high-end IEM.

Har sammenlignet dem meget med mine FH7, eftersom at de var hele grunden til at FH9 var spændende ruller1
FH7 er stadig er lækker IEM. De er sågar stadig min daily driver til gåture, eftersom at de har en rigtigt lækker afslappet tone.
FH9 er lidt mere "in your face" på det punkt. Stadigvæk ikke en IEM hvor man hvor man virkelig skal høre efter, men den er lidt mere hype at høre på, så synes personligt selv at man "føler det" lidt mere ofte med dem i. Ved da i hvert fald at, jeg tit får den følelse når Sulfur med Slipknot kommer på :grin:

Prisen er godt der oppe af, men synes umiddelbart at de er pengene værd, hvis det er en sjov TOTL øretelefon man er ude efter.

Billede
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster