Focal Elegia



Focal Elegia

Indlægaf CHIbsen » 26. jun 2022, 21:28

En fransk lukket bandit der er kommet pĂĄ camping og terrasse holdet.
Elegia.jpg
Elegia.jpg (94.27 KiB) Vist 4006 gange

Til at høre musik når jeg sidder på terrassen eller når vi er ude med vognen på campingtur. Så bliver det fremover Focal Elegia jeg lytter til.
Fostex TH900 er lige krævende nok til at jeg får det til at fungere.
Så ind kom en Elegia fra ebay, ny, men boksen åbnet. Første afsløring de lyder tæt på pivringe de første timer. Men nu går det rigtig godt efter de har ligge tog hygget sig i kælderen med en dyne over sig.
De er lidt et detaljemonster. Men bliver draget ind i den samme verden som med TH900'er. Bortset fra at mellemtone her er trukket frem i stedet for tilbage. Bassen er en light udgave Fostex -i hvert fald når jeg hører symfoniorkester. Den er der når den skal være der, og så når den pænt dybt. Men samme gode placering af orkestersektioner og lidt samme rum. Jeg endnu har ikke sammenlignet Focal'erne med Fostex'erne. Men det kommer.
Campingsetuppet bruger Hegel HD12, win10 med audirvana studio og Qobuz. I min jagt efter at finde forskellige varianter af Brahms 1. symfoni, sĂĄ var det til sidst lettere at streame. Det lyder vel ok. Ikke bedre end mit eget bibliotek. Men ok.
Jeg har brugt et almindelig usb kabel på terrassen mellem pc og Hegel. Fungerede ok med Beyerdynamic T90. Men for sjov der prøvede jeg mit Kimber Axios derude. Så var det slut med at bruge det almindelig usb kabel. De her Focal'er kan få mange detaljer frem. Klasser over en T90. Jeg endte med at anskaffe en Nordost Blue Heaven USB kabel. Det kender jeg fra tidligere. Det er ok. Ikke Kimber ok, Men ok. Og så bruger jeg en Audioquest jitterbug. Har forsøgt at undgå den, da USB stik bliver lidt sårbart i dette flytbare setup. Men den er nød til at være der. Sammen med Blue Heaven så bliver lyden nu dejlig rar fra HD12'eren.
Jeg har haft min TR-amp med som backup, men det bliver backup nu. Tidligere var de (HD12 og TR) sådan lige gode på hver sin måde. Nu er HD12'eren stukket af. TR-amp har godt styr på hovedtrækkene i musikken, men alle detaljerne derimellem er så meget bedre på HD12'eren. Det er blevet en Violectric jr.
Elegia'erne er lidt mere nænsom ved de gamle optagelse. Jeg er blevet ret glad for Wilhelm Fürtwangler's udgaver af brahms første. Men de er jo ofte optaget før 1960. På Qobuz er der en Brams Fürtwangler edition. Jeg tror den er optaget med 2 mikrofoner. Men det giver et ret lækkert stereobillede, hvor man kan høre placeringen af de forskellige sektioner. Over jeg er lidt pjattet med hvordan paukerne lyder på den her optagelse. Lidt sjovt med Fürtwangler, så er han da ikke så nøjregnende med at holde konstant tempo. En mere emotionel udgave. Tempoet går op og ned i løbet af satsen. lidt ligesom gammel Van Halen :-)
Et billede af setup i vognen.
elegia_vogn.jpg
elegia_vogn.jpg (105.95 KiB) Vist 4006 gange

De er bestemt godkendt. Specielt til den pris man kan være heldig at finde dem til pt.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Focal Elegia

Indlægaf Niels » 3. jul 2022, 18:27

God læsning, tak for det thumbs

Har du nogle kommentarer angĂĄende komfort, kabel, stik osv.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Focal Elegia

Indlægaf CHIbsen » 5. jul 2022, 18:35

Komforten synes jeg er fin. Puderne minder i størrelse om Brainwavz de ovale. Jeg kan fint få plads ørene.
(Det kniber lidt ved en Sennheiser HD650 og er helt umuligt i en AKG K250.)
De er lidt større end Fostex TH900 og Beyerdynamic T90, og knap så fleksible. Men de sidder fint på mit hoved.
Kablet er kort og stift. At det er stift gør mig ikke noget. Jeg sidder stille når jeg lytter med dem. Men jeg synes kablet er for kort. Og lidt nærigt, at der til den pris ikke følger et længere kabel med også.
Stikkene er umiddelbart af god kvalitet. Og hardcasen der følger med er ret lækker.
SĂĄ jeg synes de har bestĂĄet det praktiske.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Focal Elegia

Indlægaf Niels » 6. jul 2022, 16:10

Tak for ordene

Jeg har set dem pĂĄ "ebay.de" til mellem tre- og firetusinde - det er vel egentlig ok priser ;-)
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Focal Elegia

Indlægaf CHIbsen » 6. jul 2022, 16:26

Nemlig :-) det er netop der mine kommer fra. 3200kr med forsendelse og kvittering. Det synes jeg er godkendt.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Focal Elegia

Indlægaf CHIbsen » 8. aug 2022, 21:12

Camping setup'et har fĂĄet en kraftig overhaling henover sommeren.
Hegel HD12 er sendt videre og ind er kommet en Oppo HA-1.
oppo.JPG
oppo.JPG (81.75 KiB) Vist 3263 gange

Og sĂĄ havde jeg jo brokket mig lidt over det korte kabel der fulgte med Elegia'erne. SĂĄ der er ogsĂĄ kommet et Forza Audioworks Claire Hybrid HPC.
forza.JPG
forza.JPG (84.72 KiB) Vist 3263 gange

Udover prisen så var årsagen til at det blev claire og ikke noir er, at det med at sidde udenfor på en campingplads, hvor pladsen kan være lidt sandet, og så kombinere det med et stofkabel ikke virkede så ideelt. Claire er nu også et lækkert kabel.

I forhold til value for money, så vinder Oppo'en med flere længder. Skiftet kostede mig mindre end Claire kablet og forskellen er væsentlig mere markant. Men begge dele har gjort en forskel.
Oppo'en har mere magt over Elegia'erne og der er kommet meget mere pondus i bassen. Når hele symfoniorkesteret går igang så er det en noget mere fysisk oplevelse nu. Og så er den også en mere energisk i lyden. HD12 virker lidt tam i forhold til. Detaljer i mellemtone og diskant husker jeg som værende nogenlunde det samme. Men som sagt Hegel er allerede videre, så ingen dybdegående sammenligning.
Hvad jeg ikke havde taget højde for er at Oppo'en er mindst dobbelt så stor som Hegel'en. Og vejer også noget mere. Oppo'en er faktisk større end Violectric'en. Så skal have udtænkt et sted den kan stå i vognen.
Har mest brugt USB, men i dag løb laptoppen tør for strøm, og så var det uproblematisk at benytte bluetooth i stedet. Ikke helt det samme med lyden, men ok hvis alternativet er absolut tystnad, så er det vist godkendt.
Og også en grund til at Oppo'en kan gemmes væk. Alt kan styres via Oppo app på telefon. Og så enten qobuz via bt, eller Aurdivana app til at styre musik fra laptop.

Er stadig i gang med de store symfonier. Og prøver til med Mahler's 9. Selvom det er lidt lang tid at skulle holde sig koncentreret, hvis den skal høres fra start til slut uden at sidde på google eller mofibo.

Mahler9_small.jpg
Mahler9_small.jpg (52.7 KiB) Vist 3263 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Focal Elegia

Indlægaf CHIbsen » 26. aug 2022, 18:01

Jeg har fået indkøbt et sæt Dekoni Audio Custom Focal Stellia puder til Elegia'erne.
D3S_2270 1.jpg
D3S_2270 1.jpg (172.41 KiB) Vist 2918 gange

Det er noget af en forskel. Mere krop og klarhed. Og med ny puder, er Forza kablet også klart at foretrække.
Det begynder at trække op til en sammenligning med TH900'erne. Mangler bare lige en enkelte ting, så kommer det...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Focal Elegia

Indlægaf kvik » 26. aug 2022, 19:55

focal-headphone-stand.jpg
focal-headphone-stand.jpg (30.09 KiB) Vist 2904 gange


Det andet er da noget værre rod! Og hvad siger Spirit Torinoen til at være blevet hjemløs?

:grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Focal Elegia

Indlægaf Claus-DK » 26. aug 2022, 20:19

Jeg kender en der kan lave en stander der er helt speciel og lavet efter kundens ønske, så det matcher den hovedtelefon der skal hænge der..

Er i gang med at fĂĄ detaljerne pĂĄ plads til en Meze Empyrian.
Noget med "jetblack" baggrund med kobber ½ kugler strittende ud og så indkapslet i klar resin og måske en carbon måtte i toppen så det matcher bøjlen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Focal Elegia

Indlægaf CHIbsen » 26. aug 2022, 21:30

I er sq skønne... tak :-)
Jeg brugte Spirit standeren fordi den var lavere, og dermed gav et bedre perspektiv i billedet.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster