af Victor Halgaard » 1. nov 2016, 01:47
Okay, så lad mig kaste mig ud i at beskrive deres lyd lidt, som de er på CMA800R, tag i mente, at det er en meget klinisk forstærker i sig selv.
Lyden overordnet er noget af det reneste jeg har hørt, nogensinde... For ikke at sige at jeg tror det er den mest nøjagtige lyd jeg nogensinde har hørt, forstået på den måde at ser man bort fra signaturen som jeg vil komme til, så er lyden ikke det mindste grynet hvis ikke den skal være de, den er fløjels blød hvis den skal eller rå og raspende hvis den skal - driverne er tyndere end en hvid blodcelle, og det kan høres! De er precise som intet andet.
Men deres akilleshæl er en som jeg før har fundet med Audeze's topmodeller, der er ikke helt så meget vægt og følelse bag lyden som på dynamiske hovedtelefoner. Det er bedre end på de LCD-3'ere jeg har haft, når de får noget volumen, så kan mellemtonen hamre som et maskingevær med trommer etc, men en tung basguitar eller elektronisk bas har ikke den vægt den kan have på fx. en fostex TH600 - til gengæld er den igen precis og knivskarpt detaljeret.
Mellemtonen er derest fokuspunkt, den er krystalklar og precis som intet andet, men rundet af på en måde der gør at mellemtonen aldrig bider.
Diskanten har igen precisionen, men er fokuseret i den ørve del, fremhæver instrumenter, specielt slagtøj på en anden måde.
Det giver overordnet en lyd som er ekstremt precis, let til bens, og afslappet uden at mangle precision. Hvis man er til den mere agressive "in your face" lyd som jeg ofte er, skal der arbejdes lidt med lyden.
Kan allerede sige nu, med min smag, og mit fremtidige budget at jeg nok ikke har råd at beholde dem længe, men de er en spektakulær oplevelse på deres ejen måde så længe jeg nu har dem, på den måde at de ligesom fx. Nobles Katana er nådesløst precise, på godt og ondt, på en meget tilbagelænt måde der giver intryk af overskud, og at de med det rigtige udstyr kan sparke seriøst røv for at sige det på godt dansk. Om jeg så kan finde/få råd til det rette udstyr er så et godt spørgsmål :)
Ah ja, og for dem der er nysgærrige er det nye hovedbånd et stort fremskridt! Hotspots oven på hovedet er komplet elimineret, men de trykker naturligvis stadig på siden af hovedet.
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her:
http://huginmunincables.blogspot.dk/Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /