HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk



Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 23. jan 2015, 23:41

Buyer no 1 skrev:Er der mon nogen herinde der har haft mulighed for at sammenligne HE-6 og HE-560 direkte?

Jeg har ikke hørt HE-560 heller, men husker at have læst en på Head-Fi sige, at HE-6 er bedre i hele frekvensområdet.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf davidsh » 24. jan 2015, 00:56

Og jeg har så ikke hørt HE-6!
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Mataugust » 24. jan 2015, 13:00

Jeg prøvede både HE 560 og HE6 på Stollesens LD MK VI+, men blev noget forstyrret af at gain ikke var helt højt nok til HE6.
Konklusionen var dog at slægtskabet er tydeligt at høre, men HE6 er stadig bedre end HE560, som til gengæld er bedre end mine Shure 1840.....
HE 6 er overlegen på alle områder i rum, mellemtone (som er mit referencepunkt). Bassen forekom, så vidt jeg husker, en anelse mere svampet på HE560, hvor den på HE 6 er helt skarp og kontant. Detaljegraden var også større på HE 6.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Buyer no 1 » 24. jan 2015, 17:53

Tak for indtryk.

Var på mange måder imponeret over HE-560, da den var forbi i efteråret, Men jeg har aldrig hørt en HE-6 sådan rigtigt, så den spøger stadig lidt i baghovedet en gang i mellem, kan jeg mærke :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Mataugust » 30. aug 2015, 19:50

Buyer no 1 skrev:Tak for indtryk.

Var på mange måder imponeret over HE-560, da den var forbi i efteråret, Men jeg har aldrig hørt en HE-6 sådan rigtigt, så den spøger stadig lidt i baghovedet en gang i mellem, kan jeg mærke :-)


Brian har givet mig et tilbud som jeg ikke kunne afslĂĄ, sĂĄ HE-6 kommer med til Lyngby - hvis der ellers bliver meet i oktober.

Stollesen kunne også godt høre det gode i dem, men hans Liquid Glass mangler lige det sidste kraftoverskud til at drive dem helt perfekt.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 30. aug 2015, 20:21

Kunne være fedt at prøve dem med mit balancerede kabel på min store balancerede RudiStor forstærker
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf sorenb » 30. aug 2015, 21:08

HE560 adskiller sig fra HE500/HE6 ved at være driveren er single ended og har tyndere membran end HE500/6.
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Mataugust » 30. aug 2015, 22:18

nc8000 skrev:Kunne være fedt at prøve dem med mit balancerede kabel på min store balancerede RudiStor forstærker


Det mĂĄ kunne arrangeres. Jerslev er ikke sĂĄ langt fra Slagelse.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 30. aug 2015, 22:29

Det må vi lige videreudvikle når jeg hen mod slutningen af måneden rent faktisk igen er bare lidt regelmæssigt hjemme
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 18. dec 2015, 22:38

Sidste HE-6 modde-nyt fra min side:

Efter at have haft HE-6 i fire år blev jeg først forleden "færdig" med at finjustere den tonale balance. Da tog jeg mig endelig sammen og monterede filt på Audeze mikrofiber-puderne på den del, der vender ind mod selve driveren, og som er af vinyl (tror jeg). Denne vinyl reflekterer tydeligvis en del diskant tilbage mod driveren og ender til slut i øret på lytteren. Selvom jeg allerede har monteret filt på magnetgrillen af denne grund (og antagelig pga. diffraktion også), reducerede den nymonterede filt i en yderligere dæmpning af den øvre diskant.
DÉR var den: "Spot on" naturlig stemmegengivelse og super lækker balance mellem bas, mellemtone og diskant. musik15
HE-6 er nu ufattelig tæt på den for mig ultimative balance. Det er som om HE-6 ikke længere lyder som HE-6, men som en for mig ukendt og (næsten) perfekt hovedtelefon. HE-6's velkendte lydsignatur er borte i den forstand, at den ekstra (men meget gode) diskant er i niveau med resten af lydbilledet. Hvis noget, så lyder HE-6 snarere lidt mørkt, end lyst nu. Som nævnt er det bare nogle dage siden jeg monterede filten på puderne, så tiden vil vise om jeg ender med at vurdere, at det blev lidt for meget dæmpning af diskanten. I så tilfælde vil jeg fjerne skummet, der sidder på 1/4 af innergrillen (og sætte filt på grillen i denne del også) for at finjustere diskanten lidt op igen.

Resumé af mine nuværende modificeringer:
1) Audeze mikrofiber ("vegan") puder i stedet for HiFiMans egne. Disse er påklistret 100% tætsluttende og direkte på koppen/huset med dobbeltklæbende tape. Den tætsluttende montering medfører fuld dybbas-gengivelse (selv den mindste utæthed reducerer dybbassen).
2) Innergrillen har fået filt klistret på (nøjagtigt tilskåret og monteret, så filten dækker hele metallet, men ikke stikker ud over det).
3) Ydergrillen samt skum og fibre er helt fjernet. (Jeg påtænker at sætte aukustisk transparent stof her for at forhindre støv osv.)
4) Audeze-puderne har fĂĄet filt pĂĄ den side, der vender ind mod selve driveren.

Disse tilpasninger er efter min mening alle sammen helt afgørende for at HE-6 får en perfekt tonal balance, opløsning og maksimal åbenhed. Yderligere modificering ville være såkaldt hardwiring - dvs. fjerning af stik og direkte pålodning af kabel. Det er nogle spinkle stik, som HiFiMan bruger på disse ældre modeller.

Endvidere er der rapporter om gode resultater ved at montere vibrationsdæmpende puder på koppen/huset. Det er oprindeligt en Stax-modificering, men princippet er anvendeligt på mange hovedtelefoner:
http://www.head-fi.org/t/744839/damping ... -materials

En modificering, jeg har prøvet, men hurtigt gået bort fra, er den såkaldte "blu-tack" mod. Den indebærer, at man tager hele driveren ud af koppen/huset og smører et tyndt lag hæftemasse (Blu-Tack, Pritt eller lignende) på kanten af driveren og samler igen. Ideen skulle være at forsegle utætheden mellem driveren og koppen, så bassen strammes op. For min del blev resultatet lidt som at putte et par uldsokker i en højttalers basrefleksport: Bassen blev strammet op, men på bekostning af kvantiteten. Faktisk synes jeg at det virkede som om hele tonaliteten blev lysnet, så det var ikke det rette for mig. Det ovennævnte princip med at dæmpe resonanser (hæftemassen dæmper vibrationer) kan være en del af det, der gør at folk kan lide Blu-Tack mod'en, men så måske af andre grunde en det tiltænkte.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Buyer no 1 » 18. dec 2015, 23:58

Lyder spændende med det du har fået ud af modificeringerne. Kunne være interessant med nogle billeder, af det færdige resultat ... ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 19. dec 2015, 18:13

Som det er nu, har jeg ikke meget at fotografere. Jeg vil sandsynligvis åbne op igen og fjerne den kvartcirkel med skum, der sidder på innergrillen. I samme omgang påtænker jeg at smøre hæftemasse på kanten af driveren 5-7 steder, for at absorbere vibrationer, men efterlade tilstrækkelig med luft til at der ikke forsegles. Jeg er forøvrig overrasket over hvor stor forskel filt på puderne gør. Sammen med filten på grillen spises der virkelig diskant!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 25. dec 2015, 21:57

Nu har jeg fået lyttet mere og kommet frem til at jeg har fået dæmpet diskanten - specielt den øverste - for meget. Da jeg lyttede til Brandenburger-koncerterne, hvor der bla. er cembalo, så blev det mere tydeligt, at jeg har fået dæmpet diskanten for meget. Jeg vil nu få taget mig sammen til at åbne op og fjerne de kvarte cirkler med skum samt filten på den runde tværgående stang. Sidstnævnte er sandsynligvis den største diskantdæmper af de to.

Jeg har ikke LCD-2 v2 længere, men er bange for at min HE-6 nu har en tonal balance, der ligger (for) tæt på den...
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 28. dec 2015, 00:38

Efter at have fjernet filten fra den tværgående runde stang er den øvre diskant på korrekt niveau, er min foreløbige konklusion. Så - voila! Disse modifikationer gør susen, som man siger i Norge. Frekvensgangen er nu ganske perfekt efter min mening, og jeg er meget kræsen på det punkt!

Edit - nu med billeder:

Alle modificeringer er non-destruktive / reversible.

Mit filt på grill mod ser sådan ud (kunne være gjort pænere, ja). Den tværgående, runde stang skal som tidligere nævnt og vist på billedet IKKE dækkes med filt, og jeg har som nævnt valgt at beholde den originale kvarte skumcirkel. (Her har jeg fjernet den yderste plastikring, der normalt ses, når man tager puden af hovedtelefonen.):
Billede

Billeder nedenfor er lĂĄnt fra Head-Fi:

På dette billede ses vinylen/plastiken, der sidder på Audeze mikrofiber (vegan) puderne. Her er stoffet, der skal forhindre hår og støv at komme ind i hovedtelefonen, klippet væk (det skal man selvfølgelig IKKE gøre, undtagen hvis man har et ekstra sæt puder, man vil bruge). Det er denne reflekterende del, som man med fordel kan dække med filt. Vi snakker ikke om den udvendige vinyl selvfølgelig, som er den del, man klistrer puden fast på koppen med (dobbeltklæbende tape ses her på billedet).
Billede

Og her ses to HE-6 med Audeze mikrofiber puder monteret - den ene helt uden ydergrill osv. (sådan som min ser ud fortsat). Begge er ser ud til at være "hardwired" - dvs. stikket på hovedtelefonen er fjernet og ledningerne er loddet fast.
Billede
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 14. apr 2016, 21:23

Jeg har aldrig med hovedtelefoner været tættere på hvad et godt højtalersetup kan levere end jeg nu er med HE-6
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 16. apr 2016, 12:04

Tillykke! Hvad er det særligt, du tænker på mht. at HE-6 lyder som højttalere? (Jeg har vel samme oplevelse, men nysgerrig på hvad præcist du mener, der gør det.)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 16. apr 2016, 12:09

Oplevelsen af rum og instrumentplacering samt specielt følelsen af slagtøj, orgel og i det hele taget dynamikfølelsen
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 6. aug 2016, 12:57

Nogle saftige gloser bliver brugt, men han har erfaringer med lidt af hvert til at støtte sig til... Jeg sakser essensen og poster her:

I have been playing about with my rig, using my very best performing headphone I have ever encountered - a modded HE6. Those that have not heard a modded HE6 have no idea what they are missing. I own a HD800S and Ether C (and before I sold them, an LCD-X) - none of which come anywhere close to the SQ of the modded HE6. Deep and powerful bass, glorious mids, extended and sweet treble. I would set fire to all my other other HPs to keep my HE6.

http://www.head-fi.org/t/493214/hifiman ... t_12770072

I was experiencing some minor flaws in my re-modded HE6 when driven from my 300B amp - slightly recessed mids and some weirdness around the upper mids / lower treble region. Then I hooked it up to my power amp again for a bit of fun. Bugger me with a pitchfork, but those flaws disappeared. This is a brilliant headphone, but you need a speaker amp to hear it, and you need to mod the heck out of it. The rewards are AWESOME.
Sorry, but even the most powerful headamps don't cut it. I have used my HE6 with Taurus Mk2 / 430HA / V281. They just don't make the HE6 sing to its potential. The speaker taps of my P-4200 put about 100W of headphone melting goodness behind the HE6 - THAT DOES IT!! The flaws fade away, and I am left with a brilliant headphone that transcends the HD800S/Ether C in a way that is frankly insulting. Those other headphones just don't even rate a mention. The modded HE6 trashes them, severely. Smashed and bashed.

http://www.head-fi.org/t/493214/hifiman ... t_12770167
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 19. aug 2016, 17:28

Efter yderligere tid med ovennævnte modificeringer, har jeg kommet frem til, at den aller øvreste diskant blev dæmpet lidt for meget. Det er ikke hørbart på stemmer og meget andet, men når jeg lytter til eksempelvis horn, der har en sprød, energisk og veldefineret top, blev det lidt for afrundet. Derfor har jeg nu fjernet al filt på (inner) grillen samt kvartcirklerne af skum, som sidder på i "stock condition". (Målinger viser, at HE-6 har en top i 6-10 kHz området, men over 10kHz dykker kurven tydeligt, før den når et nyt jævnt niveau.) Med filten fjernet fra grillen, kom den øverste diskant lidt mere frem.

Nu tror jeg ikke, der er mere at justere på mht. frekvenskurven. Den er så neutral, at man kunne fristes til at sige, at min HE-6 nu mangler lidt karakter/egenlyd! Det er selvfølgelig ikke helt rigtigt, for den har fortsat den meget åbne mellemtone, super glatte diskant og en lidt blød dybbas, men hvad angår frekvenskurve, har jeg ikke længere noget at udsætte. Mission completed...

Efter at have kommet i mĂĄl med det, er det nyt kabel, der stĂĄr pĂĄ dagsordenen. De smĂĄ skrue-kontakter er noget bras, sĂĄ enten bliver det hard-wiring eller ogsĂĄ finder jeg nogle gode stik at erstatte med.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Walbum4262 » 19. aug 2016, 17:33

LarsHP skrev:Efter yderligere tid med ovennævnte modificeringer, har jeg kommet frem til, at den aller øvreste diskant blev dæmpet lidt for meget. Det er ikke hørbart på stemmer og meget andet, men når jeg lytter til eksempelvis horn, der har en sprød, energisk og veldefineret top, blev det lidt for afrundet. Derfor har jeg nu fjernet al filt på (inner) grillen samt kvartcirklerne af skum, som sidder på i "stock condition". (Målinger viser, at HE-6 har en top i 6-10 kHz området, men over 10kHz dykker kurven tydeligt, før den når et nyt jævnt niveau.) Med filten fjernet fra grillen, kom den øverste diskant lidt mere frem.

Nu tror jeg ikke, der er mere at justere på mht. frekvenskurven. Den er så neutral, at man kunne fristes til at sige, at min HE-6 nu mangler lidt karakter/egenlyd! Det er selvfølgelig ikke helt rigtigt, for den har fortsat den meget åbne mellemtone, super glatte diskant og en lidt blød dybbas, men hvad angår frekvenskurve, har jeg ikke længere noget at udsætte. Mission completed...

Efter at have kommet i mĂĄl med det, er det nyt kabel, der stĂĄr pĂĄ dagsordenen. De smĂĄ skrue-kontakter er noget bras, sĂĄ enten bliver det hard-wiring eller ogsĂĄ finder jeg nogle gode stik at erstatte med.


Jeg kan varmt varmt anbefale hirose stik, de er lidt svære at lodde men for satan de er lækre
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster