HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk



Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf davidsh » 21. dec 2013, 13:38

Mon man ender med en HE-6 en dag? Jeg har forstærkeren (nogen der tilfældigvis har hørt om emotiva mini-x fra head-fi ;-) ?)

Der er bare alt, alt for mange muligheder. For mig står den ligesom mellem HE-6, HD800 og sr007/omega for et end-game setup hvis jeg virkelig skal begrænse mig. Argh!
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 12. jan 2014, 22:49

LarsHP: Ved du hvad tanken har været med det stykke filt, der sidder på stock?

Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 13. jan 2014, 09:41

Ved og ved...

Angiveligt to ting:
1. Dæmpe diskant.
2. Komfort - at store stritører ikke kommer i kontakt med metallet.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 15. jan 2014, 11:37

LarsHP skrev:Angiveligt to ting:
1. Dæmpe diskant.
2. Komfort - at store stritører ikke kommer i kontakt med metallet.

Tak for svar! Mine ører støder i hvert fald på det lille stykke. Jeg formoder at Vegan eller Lawton pads er med til at afhjælpe dette. Jeg skal nok have fat i et par af disse, før jeg laver Fuzzor mod på min HE-6.

Mht. forstærker startede jeg blødt ud med Rega Brio 3. Det er ikke den mest velopløste forstærker, men den gav en sjov lyd med HE-500. Med HE-6 falder den ret meget igennem. Ikke meget bas og øvre del af spektret virker ikke så kontrolleret. Lige nu spiller jeg på min Music Hall a25.2. Den var faktisk afskrevet og sat til salg, men jeg synes egentlig at den gør det hæderligt med HE-6. Volumenkontrollen er åbenbart mere aggressiv end jeg troede, for jeg benytter stadig RCA attenuators for at få passende intervaller på den 'digitale' volumenkontrol.

Jeg sidder med en fornemmelse af, at HE-6 godt kunne tĂĄle lidt mere juice, men det mĂĄ af visse ĂĄrsager ($) vente til senere.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Burgunder » 15. jan 2014, 12:45

Skægt hvor forskellige tilgange der er til forstærkning af HE-6. OPC som har udviklet forstærkeren "The Wire" nævner her http://www.diyaudio.com/forums/headphone-systems/179298-wire-ultra-high-performance-headphone-amplifier-pcbs-192.html#post3766257 at han bruger unity gain med HE-6. Så måske skal den bare bruge masser af strøm.

Solderdudes tabeller over følsomhed antyder jo også, at man når 90 dB med under 1 volt.
Senest rettet af Burgunder 15. jan 2014, 13:11, rettet i alt 1 gang.
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 15. jan 2014, 12:56

Jeg tror også det har noget at gøre med, hvor strømstærk forstærkeren er. Inde på Head-fi.org er First Watt forstærkere blevet voldsomt populære på det seneste. De kører med nedenstående princip og skulle eftersigende fungere rigtig godt sammen med HE-6:

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 15. jan 2014, 14:47

Hmmm. Tja.

Ifølge Ohms lov skal HE-6 ikke trække mere Ampere end de ca. 50 Ohm tilsiger. Da impedanskurven tilmed er ret som en linial, er der ikke nogle spidsfindigheder der heller. Når så nogle af dem med mange og dyre forstærkere, DAC's osv. køber et voldsomt Krell-effekttrin til at drive HE-6, så kan de ikke høre forskel mellem den og en Master 8
- og heller ikke når de sætter 100 Ohm (jeg gentager: ethundrede Ohm) på udgangen, så der reelt kommer bare en brøkdel af en Watt ud til HE-6.

Da jeg mailede Nelson Pass og spurgte ham, hvor meget en First Watt F1J giver i 50 Ohm, så svarede han "omkring 1 Watt vil jeg tro" og tilføjede, at det da ville være en spændingsbegrænset effekt. (Dette fordi en højttalerforstærker jo er designet til at drive 4-8 Ohm, ikke 50 Ohm.) Efter jeg postede dette på Head-Fi, var der meget stille fra ham, der ellers poster ivrigt i tråden og "praler" meget af sin F1J med HE-6 - og så pludselig meddelte han, at han var interesseret i en 30W (klasse A) Pass Labs forstærker...

Jeg skal ikke kunne sige, om dette "current drive" forstærkerprincip har noget for sig i forhold til ortodynamiske hovedtelefoner, men det skal dog siges, at det kun er nogle enkelte First Watt forstærkere, der er af current drive typen. F5 er eksempelvis en traditionel type, mens F1 / F1J er en current drive type.

Bundlinjen for mig er, at tonaliteten på HE-6 er UÆNDRET lige meget hvor meget eller lidt effekt, den får: HM-901 / HM-801 med indbygget (balanceret) forstærkermodul eller Master 6, der vejer 12 Kg og giver 7 W i 50 Ohm.

DET, der gør noget ved tonaliteten, er efter mine ører at dømme stort set kun modificeringerne: filt-på-grill mod'en hhv. "micro suede" puderne. Resten er småting, "synergi" osv.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 27. jan 2014, 14:11

En bette desktop amp :grin:

Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Buyer no 1 » 27. jan 2014, 20:41

Almost portable :lol:

Hvordan lyder den?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 28. jan 2014, 01:03

LarsHP skrev:DET, der gør noget ved tonaliteten, er efter mine ører at dømme stort set kun modificeringerne: filt-på-grill mod'en hhv. "micro suede" puderne. Resten er småting, "synergi" osv.

Jeg vil give dig ret i at Hifimans bøffer ændrer meget karakter med mods, men jeg synes nu også at forstærkningen siger en del. Synergien spiller mere ind med HE-6 end HE-500 i mine ører.

Min elskede Rega Mira 3 som jeg har spillet med i stueanlægget i 5-6 år er noget af det bedste jeg har hørt med HE-500. Med HE-6 er den lidt slatten i bassen og den er lidt 'off' i mellemtonen. Min Kenwood KA-405 som endte med at være favoritforstærkeren med HE-500, spiller sådan set okay med HE-6, men uden at være noget specielt. Til gengæld er det bedste match af de forstærkere jeg har liggende en Music Hall a25.2, som for længst skulle have været ude af huset. Den har været til salg hele efteråret, men heldigvis uden seriøse købere :-)

Buyer no 1 skrev:Hvordan lyder den?

Den spiller med rimelig god kontrol. Desværre er der meget ubalance i volumenkontrollen, så når jeg kommer op hvor den spiller ens i begge kanaler, er lyden ved at være ret høj. Den virker også lidt grovkornet og hidsig i toppen. Ikke et super match :geek:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Euklid » 28. jan 2014, 09:21

LarsHP skrev:Hmmm. Tja.

Ifølge Ohms lov skal HE-6 ikke trække mere Ampere end de ca. 50 Ohm tilsiger. Da impedanskurven tilmed er ret som en linial, er der ikke nogle spidsfindigheder der heller. Når så nogle af dem med mange og dyre forstærkere, DAC's osv. køber et voldsomt Krell-effekttrin til at drive HE-6, så kan de ikke høre forskel mellem den og en Master 8
- og heller ikke når de sætter 100 Ohm (jeg gentager: ethundrede Ohm) på udgangen, så der reelt kommer bare en brøkdel af en Watt ud til HE-6.

Da jeg mailede Nelson Pass og spurgte ham, hvor meget en First Watt F1J giver i 50 Ohm, så svarede han "omkring 1 Watt vil jeg tro" og tilføjede, at det da ville være en spændingsbegrænset effekt. (Dette fordi en højttalerforstærker jo er designet til at drive 4-8 Ohm, ikke 50 Ohm.) Efter jeg postede dette på Head-Fi, var der meget stille fra ham, der ellers poster ivrigt i tråden og "praler" meget af sin F1J med HE-6 - og så pludselig meddelte han, at han var interesseret i en 30W (klasse A) Pass Labs forstærker...



Hvis man vil vide hvor stor effekt en forstærker levere i en bestemt impedans, kan man så ikke bare forbinde en modstand til højtalerudgangen og måle spænding over den med et multimeter?
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf davidsh » 28. jan 2014, 11:34

Joo, du kan også bare måle spændingen mellem højttalerterminalerne mens hovedtelefonen spiller..

Men du kan ikke rigtig finde ud af hvor meget effekt en forstærker kan levere medmindre du også kan måle hvor meget støj der er i signalet.. For eksempel hvor mange watt den kan klare ved 1 % støj..
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Buyer no 1 » 28. jan 2014, 20:11

Anda skrev:
Buyer no 1 skrev:Hvordan lyder den?

Den spiller med rimelig god kontrol. Desværre er der meget ubalance i volumenkontrollen, så når jeg kommer op hvor den spiller ens i begge kanaler, er lyden ved at være ret høj. Den virker også lidt grovkornet og hidsig i toppen. Ikke et super match :geek:


So, the quest continues :-)

Interessant at det er sĂĄ forskelligt, hvad der er godt med HE-500 og HE-6.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 28. jan 2014, 21:37

Anda skrev:
LarsHP skrev:DET, der gør noget ved tonaliteten, er efter mine ører at dømme stort set kun modificeringerne: filt-på-grill mod'en hhv. "micro suede" puderne. Resten er småting, "synergi" osv.

Jeg vil give dig ret i at Hifimans bøffer ændrer meget karakter med mods, men jeg synes nu også at forstærkningen siger en del. Synergien spiller mere ind med HE-6 end HE-500 i mine ører.

Min elskede Rega Mira 3 som jeg har spillet med i stueanlægget i 5-6 år er noget af det bedste jeg har hørt med HE-500. Med HE-6 er den lidt slatten i bassen og den er lidt 'off' i mellemtonen. Min Kenwood KA-405 som endte med at være favoritforstærkeren med HE-500, spiller sådan set okay med HE-6, men uden at være noget specielt. Til gengæld er det bedste match af de forstærkere jeg har liggende en Music Hall a25.2, som for længst skulle have været ude af huset. Den har været til salg hele efteråret, men heldigvis uden seriøse købere :-)

Vi er vel enige i, at der er forskelle fra forstærker til forstærker. Nogle har mere kontrol i bassen end andre, mens andre igen har mere silkeglat top og så videre og så videre. Mit standpunkt relaterer sig til dette med at HE-6 kræver voldsomt med effekt - helst højttaleforstærkere - for ikke at lyde spinkelt (manglende bas). Det er det, jeg gerne vil rokke ved, for det er blevet til en "SANDHED" på Head-Fi, fordi mange gennem lang tid, har hævdet det. Jeg har desværre selv bidraget til det, fordi jeg troede på hvad folk skrev, og dermed refererede denne myte videre som "konsensus". Min erfaring med HE-6 på en krafitg 50W klasse A højttalerforstærker versus de bærbare HM-801 og HM-901 taler sit tydelige sprog: Det er en myte. Forskelle er der, ja, men det har ikke med tonalitet (balance ml. bas, mellemtone og diskant) at gøre. In My Opinion.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf davidsh » 29. jan 2014, 00:47

LarsHP skrev:Vi er vel enige i, at der er forskelle fra forstærker til forstærker. Nogle har mere kontrol i bassen end andre, mens andre igen har mere silkeglat top og så videre og så videre. Mit standpunkt relaterer sig til dette med at HE-6 kræver voldsomt med effekt - helst højttaleforstærkere - for ikke at lyde spinkelt (manglende bas). Det er det, jeg gerne vil rokke ved, for det er blevet til en "SANDHED" på Head-Fi, fordi mange gennem lang tid, har hævdet det. Jeg har desværre selv bidraget til det, fordi jeg troede på hvad folk skrev, og dermed refererede denne myte videre som "konsensus". Min erfaring med HE-6 på en krafitg 50W klasse A højttalerforstærker versus de bærbare HM-801 og HM-901 taler sit tydelige sprog: Det er en myte. Forskelle er der, ja, men det har ikke med tonalitet (balance ml. bas, mellemtone og diskant) at gøre. In My Opinion.


Og det synes jeg går igen med stort set samtlige hovedtelefoner jeg har prøvet.. Så.. +1
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 5. feb 2014, 11:16

I sidste uge skete der uventet nyt. "An offer you can't refuse", som man vistnok siger. Ind er kommet en Yamaha M-4 fra før undertegnede kom til verden. Desuden har jeg fået en NAD C 162 på lån på ubestemt tid, samt en ekstra HE-adapter. Den første adapter er modificeret til at køre med en dæmpning på 12dB. Den nye skal bare have en 10 ohms modstand i parallel, så den kommer til at køre uden dæmpning. Så er der lidt fleksibilitet, alt efter hvilken forstærker der benyttes :-)

Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf toppe » 5. feb 2014, 11:49

Anda skrev:Billede


thumbs

Jeg ser frem til at høre om dine indtryk ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 5. feb 2014, 13:08

Efter at jeg modificerede min HE-6 med filt på grillen og satte Audeze "vegan" ørepuder på, så fik LCD-2 ikke meget tid på hovedet. Faktisk kun når jeg skulle sammenligne, eller at jeg ønskede at høre det der ekstra spark i bassen, som LCD-2 gør helt uovertruffent. HE-6 er ikke sløv i bassen på nogen måde og samtidig slår den LCD-2 på alle andre områder - og det med en god margin. Selvom jeg betragter LCD-2 som high end, så er den modificerede HE-6 til sammenligning super high end - specielt mht. opløsning, transparens, frekvensgang og åbenhed. Med HE-6 lyder det næsten som, at jeg ikke har hovedtelefoner på. Det kan jeg ikke narre mig selv til at tro med LCD-2 på hovedet. Derfor har jeg nu "meldt mig ud af Audeze klubben" igen efter at have haft LCD-2 v2 et års tid.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 5. feb 2014, 14:04

Vegan Pads er helt sikkert på ønskelisten (lydmæssigt, men også for at få plads til ørerne). Så må vi se derefter om jeg også skal have lavet Fuzzor Mod :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Buyer no 1 » 5. feb 2014, 23:05

toppe skrev:
Anda skrev:Billede


thumbs

Jeg ser frem til at høre om dine indtryk ;-)


x2. Kunne være interessant at høre hvordan sådan en ældre Yamaha-fætter spiller :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gæster