HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk



HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 18. jan 2012, 02:07

Tråd for HiFiMANs topmodel HE-6.

Kort fortalt er en ortodynamisk (også kaldt planar magnetisk) hovedtelefon en mellemting mellem en dynamisk og en elektrostatisk hovedtelefon.

Denne har en rasende lav følsomhed (83dB), som så giver nogle fordele og ulemper. Fordelen er, at man kan bruge en integreret forstærker (via højttalerudgangene) til at drive den med, hvilket de fleste har. Ulempen er, at har man allerede en hovedtelefonforstærker, så duer den ikke til at drive HE-6 med. Punktum. Uanset hvor fin den ellers er og lyder med andre h-tlf. HE-6 skal have MINDST 5 Watt i 50 Ohm, og da snakker vi om en overdimensioneret strømforsyning og klasse A drift. Har du en forstærker med 50 Watt i 8 Ohm vil det give 8 Watt i 50 Ohm.

Det vigtigste ved HE-6 er imidlertid lydkvaliteten: sindssygt høj opløsning, transparens og meget velafbalanceret frekvensgang (med nævnte kraftige forstærkerløsninger). Subwoofer på hovedet. Silkeglat diskant. Varm, fyldig mellemtone. Dybt stereobillede. Nævnte jeg hvor afsindigt afslørende den er? Den skalerer op, og viser hvad du har betalt for, når du opgraderer. Er dit anlæg af høj klasse vil du høre det. Hvis ikke, vil du høre det bedste anlægget præsterer.

Kort sagt mit bedste køb indenfor hifi nogen sinde. Meget stor valuta for pengene.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Larry » 18. jan 2012, 11:22

God ide, vi fortsætter tråden herovre. Jeg læser på head-fi at flere ikke synes bassen er dyb nok, men det skyldes måske at en mangel på et ordentlig forstærker match ? KLart nok ingen hovedtelefon er perfekt, men det lyder som du har fundet noget der passer godt sammen. Det handler ikke så meget om at forstærkeren kan spille højt, men mere om den har kraften til at håndtere dynamikken kontrolleret (så vidt jeg forstår). Bruger du det originale kabel eller har du sat et andet custom på ? Og gid jeg boede i Tromsø, så jeg lige kunne komme forbi og høre :mrgreen:
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 18. jan 2012, 13:07

Yes. Om en forstærker kan drive en given hovedtelefon godt er bestemt ikke kun et spørgsmål om volumen (dette er ofte ikke grunden til at købe en forstærker, de fleste kilder kan sgu drive de fleste hovedtelefoner højt nok til at man får ondt) men mindst lige så meget (hvis ikke mere) et spørgsmål om den har kraft og overskud til at gøre det med den rigtige autoritet.

Alle biler kan køre hurtigere end de fleste hastighedsbegrænsninger men en Ferrari med 0-100 på 4 sekunder er nok sjovere at bruge ved en overhaling hvor der kommer et modkørende lastvognstog om 10 sekunder end en Skoda med 0-100 på 20 sekunder er det.
nc8000

 

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Larry » 18. jan 2012, 17:25

Meget interessant diskussion faktisk, selv om jeg ikke har særlig meget tjek på hvordan en forstærker er opbygget rent teknisk. En stor strømforsyning er vigtig og komponent match bla., så meget ved jeg. Slog lige din (NC) Rudistor RPX-100 op på Google over billeder og der popper jeres head-fi meet i Klampenborg fra 2010 op, som nr. 2 på min søgning. Plus noget med én der var blevet banned fra H4All (igen) :grin:. Den RPX-100 er balanceret så vidt jeg kan se og er sikkert også ret kraftig, men vil den kunne trække HE-6 på en fornuftig måde ?.
Det kan være der ikke kommer så tung en hovedtelefon at drive som HE-6 de næste (mange) år, men ideen er måske ikke så dum end da. Spørgsmålet er selvfølgelig om der reelt er nogle ekstra gevinster ved et "tungt" designet, som ikke kan opnås ved andre hovedtelefoner ?
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Mathias Bak » 18. jan 2012, 17:42

Køb nu bare en RSA Dark Star - så slipper du for at tænke på forstærkning igen 7musik
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 18. jan 2012, 17:59

Om RPX-100 kan trække HE-6 ved jeg ikke men den trækker både HE-500 og HE-4 uden nogen problemer på den balancerede udgang og der er tidligere nogen der har udtalt at RPX-100 på fornuftig men ikke optimal vis kan trække K1000
nc8000

 

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Larry » 18. jan 2012, 18:16

Ha ha, ja en Dark Star, så er man dækket godt ind.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf nc8000 » 18. jan 2012, 18:28

Og har et hul i pungen
nc8000

 

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Buyer no 1 » 18. jan 2012, 18:31

Og en lang liste over hoved-fi'ere der gerne lige vil komme et smut forbi :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 18. jan 2012, 21:21

Jeg vil mene, at skal man gå efter en "billig" løsning forstærkermæssigt til HE-6, så er det at se på brugtmarkedet over integrerede forstærkere - eller effekttrin for den sags skyld. Nummer ét er nok kraft (kvantiteten) i form af masser af hurtige ampere, men når det er på plads, så skal nummer to også være det, nemlig kvaliteten - dvs. transparens osv.

Finder man en brugt ZAPsolute Mk.4 kan jeg varmt anbefale den. MEGET transparent, stålkontrol i bassen og lidt varm i lyden. Perfekt match til HE-6.
Den blev både solgt som samlesæt og færdigbygget fra LC Audio. Den vejer 19,5Kg, har 2 stk. 500W trafoer og 240.000 uF i strømforsyningen - til en 50 watter! theking
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Loevhagen » 18. jan 2012, 22:00

Hei. Bruker du HE-adapteret fra HiFiMAN eller kobler du dem rett på høyttalerterminalene (med 10ohm i parallell)?

Edit: Audio-gd Master-6
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Larry » 19. jan 2012, 00:18

Jeg er måske også snart på et par HE-6, så det kunne være sjov at lave vores egen nordiske liste med anbefalede stereo amp/power amps som lyder godt med HE-6. Loevhagen er bla. glad for Abrahamsen 1.0 / 2.0 / 2.1UP ? forstærkeren, som kan købes i Elgiganten. Den har varm tube sound og flot soundstage, men har den sort baggrund ? Hvis jeg hopper med på vognen vil jeg teste på min Musical Fidelity M3i som er lidt ovre i det varme, sort baggrund og er musikalsk (skubber den øvre del lidt frem) ligesom Naim og andre engelske forstærkere.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 19. jan 2012, 13:02

Loevhagen skrev:Hei. Bruker du HE-adapteret fra HiFiMAN eller kobler du dem rett på høyttalerterminalene (med 10ohm i parallell)?

Edit: Audio-gd Master-6


Når jeg bruger - eller rettere sagt brugte - min ZAPsolute for forstærker, var det uden HE-adapter eller andre modstande af nogen art. Min 50W ZAPsolute giver 8W i 50 Ohm, hvilket er nok i massevis, som man siger her i Norge, men ikke for meget til at brænde HE-6 af - med mindre man prøver ihærdigt 7musik

Jeg har klippet phono-stikket af den til HE-6 medfølgende korte ledning, loddet enderne og skruet dem fast til højttaler-terminalerne. Færdig! Det viste sig dog på et tidspunkt, at skruerne kan løsne sig, og den derved reducerede kontakt gav mærkbart mindre bas. Da jeg opdagede det, og fik skruet ledningerne fast igen, var bassen tilbage.
Det kostede mig en Audio-gd Master-6 forstærker ... rulle4

Til dem, der ikke har HE-6, skal jeg måske oplyse, at der medfølger to kabler. Det ene går fra hovedtelefonerne, er på 2 meter og har 4-pindet han-XLR stik. Det andet har et tilsvarene hun-stik, er på 1 meter og har et phono-stik i den anden ende. Jeg har så købt et ekstra 4-pindet hun-XLR, som jeg har loddet på den korte stump ledning med phono-stikket på. Dermed har jeg mulighed for at koble HE-6 til en forstærker, der har en almindelig phono hovedtelefon-udgang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Loevhagen » 19. jan 2012, 13:18

Ref. "...Jeg har klippet phono-stikket af den til HE-6 medfølgende korte ledning, loddet enderne og skruet dem fast til højttaler-terminalerne. Færdig!"

Kunne du sette opp en skisse / guide / bilde som viser hvordan? Dvs. hvordan fant du ut hvilke ledninger som skal til L/R +/-. :)

Vurderer en Brio-R som "headamp" sammen med min Rega DAC til HE-6.

Takk. 7musik
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Anda » 19. jan 2012, 14:00

Det er 4XLR til jack adapteren, hvor LarsHP har afmonteret jackstikket. L/R kan rimelig nemt findes med et multimeter.

Fuld Rega setup direkte til HE-6 lyder som kræs for mine ører!
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Loevhagen » 19. jan 2012, 14:17

Ah. Takk. Selvsagt har man jo XLR-kontakten som referanse. Jeg fokuserte på TRS til den sveiste phono. Me bad. :oops:

Har en ekstra HE-6 komplett kabel liggende, så kanskje jeg skal finne saksen...
Senest rettet af Loevhagen 19. jan 2012, 14:21, rettet i alt 1 gang.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Loevhagen » 19. jan 2012, 14:21

@ LarsHP: Benytter du 10ohm motstander i parallell over høyttalerutgangene?
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf Larry » 19. jan 2012, 16:23

"Vurderer en Brio-R som "headamp" sammen med min Rega DAC til HE-6."

Sjovt jeg har netop tænkt det samme, at Rega Brio-R også kunne være en mulighed.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 19. jan 2012, 21:21

Loevhagen skrev:@ LarsHP: Benytter du 10ohm motstander i parallell over høyttalerutgangene?

Nej - ingenting. Jeg kobler HE-6 direkte til højttalerterminalerne uden modstande af nogen art nogen steder.
Det eneste, der er imellem membranerne og forstærkeren, er kobber og lidt loddetin musik11
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: HiFiMAN HE-6 ortodynamisk / planar magnetisk

Indlægaf LarsHP » 19. jan 2012, 21:28

Loevhagen skrev:Ref. "...Jeg har klippet phono-stikket af den til HE-6 medfølgende korte ledning, loddet enderne og skruet dem fast til højttaler-terminalerne. Færdig!"
Kunne du sette opp en skisse / guide / bilde som viser hvordan? Dvs. hvordan fant du ut hvilke ledninger som skal til L/R +/-. :)

Jeg brugte vist nok multimeter til at finde ud af hvilke ledere, der var hvilke (via en tegning over 4-pinds XLR-stikket).
Som der står: tjek numrene på kontakterne (ses inde i stikket når du skal lodde).
Vedhæftede filer
XLR4 jack diagram.gif
XLR4 jack diagram.gif (52.63 KiB) Vist 14188 gange
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster