Custom in-ears: Unique Melody Merlin



Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 28. feb 2012, 19:02

Mine customs ankom i dag og jeg har nu haft dem i en time - Denne tråd er en kombination af generel info om den unikke konstruktion, bestillingsprocessen, første indtryk og med tiden bliver den nok til et helt review.

Billede
Mobilskud af de to Merlins lige efter modtagelsen

Billede
2 af de 4 BA drivere i den venstre CIEM

Billede
De to "rør" - hhv. mellemtone/diskant og bas

Billede
Artwork på venstre CIEM. Teksten er ikke så jævn som jeg ville have haft den, men det ser egentlig meget fedt ud. Jeg vil dog stadig brokke mig over det. Bemærk også hvor stor DD basenheden er, det er den runde sølvfarvede enhed.

Billede
Artwork på højre CIEM. Bemærk basporten så den store DD enhed kan ånde.

Billede
Delefilterelektronikken i toppen af den højre CIEM og skellet mellem den røde skal og den røgfarvede faceplate.

Billede
En urenhed lige ved samlingen mellem skal og faceplate på den venstre CIEM. Jeps, det er det grelleste eksempel jeg kunne finde og det tog mig flere forsøg at fotografere det med et 21mp Canon EOS 5D mk II, Canon 100L makro-objektiv og to flashes. Måske er jeg bare hysterisk, men det irriterer mig. Jeg troede jeg havde fnugfrie klude men der er nu ikke noget som makrofoto med flash til at få de mindste urenheder til at være skrigende tydelige. Flashen får også de mørke faceplates til at se lidt lysere ud end de er.

For præcis 8 uger siden afgav jeg min bestilling hos AmpCity/Unique Melody UK. Den første melding jeg fik fra dem lød på at jeg kunne have dem i slutningen af januar eller starten af februar. Det holdt så ikke helt, det vender vi tilbage til. Hvorfor vil jeg overhovedet have customs og hvorfor lige Merlins? En af de største ulemper ved customs er at uanset hvilken model man vælger, så er det lidt af et "leap of faith". Mange af de firmaer der laver customs tilbyder at man kan låne en universalmodel og prøvelytte inden man afgiver sin bestilling. Det er på en måde en god idé, men det vil aldrig være det samme som en rigtig custom in-ear monitor (herefter CIEM). I de mange og lange tråde om customs på Head-fi.org var konsensus at universalmodellerne kun giver et hint om lyden - 50% af lydkvaliteten var der flere der mente. Ud fra det synspunkt valgte jeg at bestille uden at lytte til en demomodel først. I stedet brugte jeg en MASSE timer på at læse reviews og pløje gennem forumtråde for at finde den model hvis lydsignatur passede mig bedst og denne jagt endte med at pege på Merlins. De er ikke de billigste customs, men heller ikke de dyreste med flest enheder. Men lige præcis Merlins har noget helt unikt som gjorde at jeg turde bestille dem med visheden om at de var det rette valg for mig.

CIEMS har en eller flere enheder eller "drivers" i hver side. Enten såkaldte "Balanced Armature" (BA) drivers som jeg kender fra mine Westone 3 eller "Dynamic Drivers" (DD). Forskellen på de to typer er at BA er en lukket konstruktion der er meget kompakt og præcis. De kan være meget hurtige og utroligt detaljerede, godt til vokaler og akustiske instrumenter. DD er meget større enheder der har brug for at kunne "ånde" - altså en åben konstruktion, lidt som basporten på højttalere. De lyder meget flydende og organiske, nærmest naturlige, men ikke så sprødt detaljerede som BA drivers. Til gengæld kan de levere en kælderdyb bas med mere punch og vægt bag end BA enheder nogensinde kan drømme om at opnå. Jeg havde et par Future Sonics Atrio der kunne levere bas så det kunne mærkes i øjenæblerne (og ses!), men de savnede lidt detaljer og rafinement. Det fik jeg med Westone 3 som er Westone's "sjoveste" model - men jeg savnede bassen fra Atrio. Misforstå mig ikke, W3 har god bas, bare ikke lige så god som FS Atrio.

Det der gør Merlin unik er konstruktionen - Man kan få customs med en enkelt DD enhed (f.eks. FS Mg6 Pro) og man kan få customs med helt op til 8 BA enheder i hver side (f.eks. Heir Audio 8A, JH16). Som min signatur afslører er jeg svært glad for bas, men jeg vil også have resten af spektret med. Kvindelige vokaler er en af mine store svagheder og klassisk musik kommer også forbi mine ører, så Merlin er som skabt til mig: 2 BA enheder i hver side tager sig af diskanten, 2 andre BA'er klarer mellemtonen... og så kommer der som noget unikt for Merlin en stor, styg DD enhed dedikeret til bassen. Bingo, dem skulle det være!

Farver og artwork blev besluttet og en audiolog tog fine afstøbninger af begge mine ører. Yusuf fra UM UK var meget hjælpsom gennem hele bestillingsprocessen og mine aftryk blev sendt afsted til England. Sammen med lige knap 5500 kroner... Det skulle vise sig at Yusuf's oprindelige estimat på 4-6 uger var lidt optimistisk og han var bestemt ikke for god til at svare på emails undervejs. Jeg tror de har drøntravlt for flere gange kom der svar midt om natten på spørgsmål sendt om dagen.

I dag (28/02/2012) ankom mine Merlins så endelig efter 8 ugers ulidelig (ikke mindst for mine omgivelser) ventetid. Farver og artwork var som det skulle være, dog ville jeg gerne have haft faceplaten lidt mørkere. Pasform og lyd er til gengæld bedre end jeg nogensinde havde turdet drømme om. Man skal lige vænne sig til at tage dem ind og ud, men de "forsvinder" når de er på plads, jeg mærker dem ikke.

Første lydindtryk, 1 times lytning:
Lyden er intet mindre end perfekt - i hvert fald for mig. Vokaler gengives umådeligt rent og detaljeret, det lyder virkelig som om sangeren står foran en og synger. Skal jeg sammenligne med en anden hovedtelefon må det blive Sennheiser's HE 60 elektrostater som AWG 63 var så venlig at lade mig prøve til meet'et i Esbjerg. Ufatteligt klart og uanstrengt og det føles som om at uanset hvilken retning musikken trækker så kunne Merlin bare blive ved. Men i modsætning til HE 60, så er der et element mere... BAS! Nøøøj hvor har jeg savnet den bas! Autoritær og dyyyyb, men stadig hurtig og med godt punch som jeg husker det fra mine Atrio. Basmæssigt er det som at have ATH-Pro700 mk II krydset med Ultrasone Pro 900 - i en in-ear. Med en impedans på kun 12ohm og en følsomhed på 105dB havde jeg frygtet at høre en masse støj og at volumenkontrollen ville være ubrugelig - det er ikke tilfældet! Med min HRT HeadStreamer er baggrunden kulsort og så skal de faktisk have lidt mere volumen end W3 for at nå samme lydstyrke.

Det var lige mit første rant, jeg vil løbende opdatere dette indlæg med lytteindtryk og mere kontrollerede tests :-)

Dag to, 6 timers lytning i dag (10 timer i alt)
Jeg kunne skrive dagens review med en smiley: rullw3 - I hvert fald nĂĄr det kommer til lyd & komfort.
Jeg tog mine stenhårde acrylskaller i ørerne kl. 7:45 i morges og der har de siddet siden. Klokken er nu 14:15 så med et par telefonopkald og en frokost (in-ears er ikke gode når man tygger...) som eneste afbrydelser har jeg i alt lyttet til mine Merlins i 6 timer i alt. Jeg havde regnet med en tilvænningsperiode, men måske er det min tid med andre in-ears der gør at jeg ikke mærker det mindste ubehag ved at bruge mine CIEMs. Pasformen er perfekt og når man først har styr på at tage dem i ørerne (der er en vejledning i pakken) så går det mindst lige så hurtigt som et par almindelige in-ears med Shure Olives eller Comply skumpropper.

Lyden er intet mindre end perfekt for mig. Efter 4 timers lyttetid igår og 6 timer i dag har jeg ikke endnu mødt noget hvor jeg tænkte "Det kunne lige blive lidt bedre hvis...". På "min" indspilning af Carl Orffs Carmina Burana havde jeg før problemer med at skelne et af korene fra messingblæserne. De ligger tonemæssigt så tæt at det nærmest lyder som om koret "clipper". Da jeg fik HRT HeadStreamer kunne jeg begynde at opklare mysteriet med W3 hvor jeg efter flere gennemlytninger kunne høre hvad der skete. Med Merlin kan jeg kun undre mig over at det før var et problem at skelne for det står krystalklart nu. Ligeledes kan jeg på den live-performance af You'll Follow Me Down som jeg belemrer alle med tydeligt skelne trompeten fra trombonerne i baggrunden. Det kunne jeg også da jeg prøvede HD800, men der lød det som om jeg fik serveret en tallerken med vokal, en tallerken med blæsere og og en lille skål guitar ved siden af.* På mine CIEMs bliver det hele til en musikalsk helhed uden på noget tidspunkt at blive mudret. Det er svært at forklare, men alle elementerne kan tydeligt indentificeres men fremstår alligevel som en nærmest organisk helhed. På Trentemøllers "Moan" (fuld version, ikke radio edit) var den mandlige vokal fra 6:22 til 6:45 før noget jeg skulle lytte efter, nu står den klart og tydeligt som en del af lydbilledet. Dette præsteres vel at mærke mens den overliggende melodi flyder uhindret afsted og bassen lægger et solidt fundament mens alle de andre spændende detaljer svæver ud og ind af nummeret. Endnu et genreskift bringer mig til R.E.M.s glimrende "E-Bow The Letter" hvor Michael Stipes stemme lyder eminent, lidt tilbagelænet som om han sidder på en barstol og filosoferer for indimellem at læne sig frem mod mikrofonen og slå sine pointer fast. Jeg har aldrig før lagt mærke til når han trækker vejret ind eller når han fugter sine læber men det kan høres på nummeret. Og igen lægger bassen afslappet et dybt fundament der mere mærkes end høres på dette nummer. For mere direkte vokal skifter jeg til det bedste der nogensinde er kommet ud af Bridget Jones filmene: Rufus Wainwright feat. Dido - I Eat Dinner. To gode stemmer i en overraskende god indspilning der lyder som om man står i studiet med dem. Især ved 2:27 hvor Dido tager en dyb indånding inden hun sætter ind lidt til højre for midten af lydbilledet. Jeg er SINDSSYGT imponeret over at disse CIEMs kan levere en klarhed og en klang jeg tidligere kun har hørt på Beyer T1, Sennheiser HE 60 og de dyre drenge fra Stax** og samtidig giver mig al den bas jeg drømmer om - når det er i nummeret. Bassen bliver ikke overdrevet, men du kan være sikker på at hvis det er i nummeret så vil Merlin servere det, også selvom det går dybt. På albummet "Open Your Ears" der blev lavet i samarbejde mellem HDTracks og Head-Fi er der et nummer der hedder "Heartbeat" der af 4 omgange tester DYB bas - hhv. 50, 40, 30 og til sidst 20hz. Med Ultrasone Pro 900 var det et super sjovt nummer til de første tre mens de 20Hz lød fjerne og mærkelige. De gør de også på Merlin - men nu kan jeg tydeligt mærke dem ned i halsen og i brystet. Det drejer sig nok nærmere om at 20Hz ligger lige på grænsen af det hørbare end om at Merlin ikke rækker derned.

Alle hovedtelefoner jeg hidtil har haft eller prøvet har været et kompromis. Der kunne være suveræn bas og diskant, men tilbagetrukket mellemtone som Pro 900 eller sublime volkaler og soundstage som K701 der til gengæld ikke havde nogen bas. Westone 3 havde lidt af det hele - fin diskant, fin mellemtone og fin bas. Jack of all trades, master of none. Misforstå mig ikke, W3 er rigtig gode - de er bare SLET ikke på niveau med Merlin. Man kan argumentere at til 6.000 kroner (og cirka ingen gensalgsværdi) skal det også være forbandet gode hovedtelefoner men jeg føler til fulde de lever op til prisen og ventetiden - and then some. Jeg havde håbet på lidt bedre W3 med lidt ekstra bas - i stedet har jeg fået det bedste fra alle de hovedtelefoner jeg har prøvet, i ét lille sæt formstøbte skaller. Det eneste jeg fortryder er at jeg ikke gjorde det noget før.

"Jamen er det hele så rosenrødt?" Nej desværre. Unique Melody har i lang tid haft et suverænt ry for håndværk af allerhøjeste kvalitet og med en kundeservice der matcher. Det har de så valgt at droppe lige da jeg bestilte mine Merlins. Mens jeg ventede i 8 uger opdagede jeg at de (UM UK) kunne være ufatteligt sløve til at besvare mails og hvad værre var - der dukkede flere eksempler op på Head-Fi hvor folk havde fået customs med dårlig pasform, forkerte farver osv. Mine havde den perfekte pasform - det siger en del at to hårde acrylskaller ikke kan mærkes i øret - og farven på skallen var perfekt. Men faceplaten havde jeg bedt om at få gennemsigtig sort, en meget mørk tone nærmest kun gennemsigtig i modlys. I stedet er de nærmere røgfarvede, en gennemsigtig mørkegrå. Det gør mig ikke det store, de ser stadig godt ud. Artwork har de også lavet rigtigt, men teksten "Niemals Still" på den venstre ser nærmest krakeleret ud, som om der er kommet fremmedlegemer mellem skal og faceplate. Der ser også ud til at være et par støvkorn i samlingen så jeg har aftalt med en kollega at jeg lige låner hans makro-objektiv så jeg kan få taget billeder af det. Man skal lede efter fejlene for at se dem, men de er der. Teksten ser faktisk møgfed ud i krakkeleret rød, men I kan tro jeg skal brokke mig. Til 6.000 kroner og 8 ugers ventetid så er det kun perfektion der er godt nok. De kom i en flot præsentationsæske i rødt kunstlæder, som jeg åbnede én gang for at tage dem ud. Da jeg i aftes skulle vise æsken til min kone kunne den knap åbnes fordi læderet var gået op i limningen og låget derved havde forskubbet sig. Velkommen til Kina... Småfejlene er langt fra nok til at jeg vil sende dem til re-shelling, men jeg vil forsøge at få et afslag i prisen eller en anden form for kompensation.

Dag tre, 9 timers lytning (Mange timer i alt)
Uanset hvad jeg smider efter dem så lyder de fuldstændig uanstrengte. Det er superfedt at høre elektronisk musik på dem, men også ting som Eric Clapton unplugged, Feist og Tori Amos er en helt ny oplevelse på dem. Alting står SÅ meget klarere nu og så dukker der nye ting op - f.eks. underliggende basgange der ligger så dybt at jeg ikke har kunnet høre dem før. Mellemtone og diskant står krystalklart men der kommer også en rytme der kan mærkes - uden det nogensinde overdøver eller forstyrrer resten. I stedet bliver det en del af helhedsoplevelsen som til en god livekoncert. Alt dette er direkte ud af min HeadStreamer, men nu er jeg begyndt at spekulere på hvordan det mon ville lyde med en lille balanceret forstærker som RSA Protector eller SR71B...

*Jeg hørte kun HD800 meget kort og på en solid state forstærker. Jeg er på ingen måde ekspert i HD800 lyden, men beskriver blot min oplevelse af den som værende utrolig analytisk.
**Ikke at de 3 lyder ens, de er blot alle tre utrolig højt opløste i deres lyd uden at ofre helhedsindtrykket
Senest rettet af Sorensiim 1. mar 2012, 23:56, rettet i alt 5 gange.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf ebes » 28. feb 2012, 19:38

De ser spændende ud, glæder mig til at læse mere :P
Niemals still?
Headphones: HD 600, SR225i, Hd 25-1 II adidas, DT 770 Pro (32ohm)
Amps: Udac2, Shiit Asgard, Yulong d100, LD I+, Ibasso d10
http://www.last.fm/user/eberk2310
ebes

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 6. apr 2011, 22:26
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 28. feb 2012, 19:52

ebes skrev:Niemals still?

Korrekt læst ;-)

Jeg er Rammstein fan og har ADHD. "Niemals still" betyder "aldrig stille" og ligesom på dansk kan still/stille både være i betydningen "ingen lyd" og betydningen "ingen bevægelse". De fleste der har mødt mig vil nok mene at "Aldrig stille" nærmere burde bæres som et skilt om halsen, til oplysning og advarsel. Jeg bruger in-ears 6-8 timer om dagen for at kunne koncentrere mig om mit arbejde så derfor den store investering i dem, fremfor en stor hjemme-rig jeg aldrig får lyttet til.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf ebes » 28. feb 2012, 20:37

ja tænkte nok det var en rammstein reference theking
jeg har fuld forstĂĄelse for investeringen, ender nok selv med customs om et par ĂĄr (nĂĄr der bliver penge til det musik14 )
fungerer de fint med Headstreameren eller har du andre forstærkere i kikkerten?
Headphones: HD 600, SR225i, Hd 25-1 II adidas, DT 770 Pro (32ohm)
Amps: Udac2, Shiit Asgard, Yulong d100, LD I+, Ibasso d10
http://www.last.fm/user/eberk2310
ebes

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 6. apr 2011, 22:26
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 28. feb 2012, 20:49

Lyt til "Haifisch" fra LIFAD albummet ;-)

De lyder suverænt med HeadStreameren, den er bevidst indkøbt fordi den er optimeret til lav-impedante hovedtelefoner. Næste indkøb bliver en Ibasso DX100 men der skal liiige spares lidt op først :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf AWG 63 » 28. feb 2012, 20:59

Tillykke med dine nye CIEMS Søren, det lyder som om de lige er noget for dig. Venter spændt på opdateringer fra din side når du har fået lyttet mere til dem. Dog kan jeg ikke forestille mig at proppe noget så dybt i min ører, men vi er jo alle forskellige og det er godt.
Det er ogsĂĄ absolut korrekt at HE 60'erne styrke ikke er Bass!! Det er sĂĄ jo en en god grund tll at have flere hovedtelefoner. rulle2 rulle2

Mødet med dig på lørdag har i øvrigt også fået konsekvenser for mig, jeg har bestilt den "Skunk Anansie" CD/DVD du havde med nu venter jeg på at Amazon leverer hvilket skulle ske i morgen. musik15
AWG 63

Brugeravatar
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 14. aug 2011, 20:56
Geografisk sted: Flensborg

Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Burning777 » 28. feb 2012, 21:06

EfterhĂĄnden lyder det til at CIEM er head-fi heaven. flere og flere, der fĂĄr dem siger de slĂĄr deres Full size af pinden.

Kan man leve uden full size cans hvis man investerer i et sæt CIEM?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf ebes » 28. feb 2012, 21:08

vil da lige finde LIFAD frem fra gemmerne (det album sagde mig ikke sĂĄ meget, rosenrot var bedre IMHO)
ja den Ibasso er jo ikke ligefrem billig, men android interface og 24/192 er ikke dĂĄrligt
Headphones: HD 600, SR225i, Hd 25-1 II adidas, DT 770 Pro (32ohm)
Amps: Udac2, Shiit Asgard, Yulong d100, LD I+, Ibasso d10
http://www.last.fm/user/eberk2310
ebes

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 6. apr 2011, 22:26
Geografisk sted: Svendborg

Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf helledie » 28. feb 2012, 21:12

Burning777 skrev:EfterhĂĄnden lyder det til at CIEM er head-fi heaven. flere og flere, der fĂĄr dem siger de slĂĄr deres Full size af pinden.

Kan man leve uden full size cans hvis man investerer i et sæt CIEM?


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Tja - jeg har valgt at beholde mine He-500, da jeg synes det er hyggeligt med fullsize - men 90% af min lytning foregĂĄr med ref 5! Og jeg vil sagtens kunne leve kun med dem:)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf nc8000 » 28. feb 2012, 22:28

Jeg lytter mest til HE-500 men hvis jeg kun kunne have en blev det JH13 som sagtens ville kunne dække alle baser uden at jeg vil føle mig snydt eller savne noget
nc8000

 

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Aquila » 28. feb 2012, 22:39

Og jeg er gået all-in på et par Westone ES5. Det er så også fordi, jeg alligevel primært bruger in-ears :-)

Jeg vil umiddelbart sige, at dine observationer omkring Merlin passer godt overens med mine!
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 28. feb 2012, 23:53

AWG 63 skrev:Tillykke med dine nye CIEMS Søren, det lyder som om de lige er noget for dig. Venter spændt på opdateringer fra din side når du har fået lyttet mere til dem. Dog kan jeg ikke forestille mig at proppe noget så dybt i min ører, men vi er jo alle forskellige og det er godt.
Det er ogsĂĄ absolut korrekt at HE 60'erne styrke ikke er Bass!! Det er sĂĄ jo en en god grund tll at have flere hovedtelefoner. rulle2 rulle2

Mødet med dig på lørdag har i øvrigt også fået konsekvenser for mig, jeg har bestilt den "Skunk Anansie" CD/DVD du havde med nu venter jeg på at Amazon leverer hvilket skulle ske i morgen. musik15


Jeg håber du ved hvad du går ind til - Du hørte en af de mere stille performances :mrgreen:
Hvis du har mod på den mere rockede del også kan du godt glæde dig... Så vil jeg glæde mig over at jeg har fået åbnet mindst ét sæt ører for Skunk Anansie til meetet! In-ears er det der fungerer bedst til mine behov og får man de rigtige spidser på er sæt universals kan de være ganske komfortable. Mine Merlins er støbt til mine øregange så selvom de er i hård acryl så "forsvinder" de når de er sat på plads. Jeg mærker ikke at de sidder der.

Burning777 skrev:Efterhånden lyder det til at CIEM er head-fi heaven. flere og flere, der får dem siger de slår deres Full size af pinden. Kan man leve uden full size cans hvis man investerer i et sæt CIEM?


Jeg har aldrig før hørt en så "komplet" pakke som jeg rent lydmæssigt får med mine customs. Klarheden i lyden og den nærmest ubeskrivelige klarhed sender straks mine tanker til weekendens møde med Sennheiser HE 60 og Stax SR-009/007. De er det eneste jeg har hørt på det niveau. HD800 lyder nærmest unaturligt analytiske i forhold til, men det kan skyldes forstærkeren jeg hørte dem på. Oveni den eminente diskant og mellemtone er så en bas der rækker dybere end de basmonstre (Pro 700 mk II, XB1000) vi havde med på meet'et, men samtidig er lynhurtig og med det skarpe og knastørre punch jeg var så vild med på Ultrasone Pro 900. Vel at mærke uden denne bas forstyrrer resten af lydbilledet. På "Unplugged" udgaven af Eric Claptons Layla kan jeg nu mærke bassen lige så meget som jeg kan høre den, der er et helt lag af dyb bas jeg ikke har opdaget før - og jeg har hørt det nummer hundredevis af gange. Min liste af testnumre klarer de med bravour og det er nærmest surrealistisk at ALT jeg smider efter dem bare bliver præsenteret bedre end jeg nogensinde har hørt det før. Men okay, til den pris...

ebes skrev:vil da lige finde LIFAD frem fra gemmerne (det album sagde mig ikke sĂĄ meget, rosenrot var bedre IMHO)
ja den Ibasso er jo ikke ligefrem billig, men android interface og 24/192 er ikke dĂĄrligt

Som helhed er "Mutter" stadig deres bedste album, men Haifisch er et møgfedt nummer og Ich Tu Dir Weh og Waidmanns Heil er geniale hvis man skal teste lyden af trommer. Ibasso DX100 er simpelthen den ultimative alt-i-et løsning og vil spare mig for at slås med ALSA & ASIO, usbstøj og pc-fnidder. En ekstra PSU på jobbet og så er jeg forbi problemet med batteritiden. Jeg kan lige så godt erkende at det er den jeg helst vil have og så gå efter den med det samme i stedet for at forsøge at finde en billigere løsning. Buy the best and only cry once ;-)

helledie skrev:Tja - jeg har valgt at beholde mine He-500, da jeg synes det er hyggeligt med fullsize - men 90% af min lytning foregĂĄr med ref 5! Og jeg vil sagtens kunne leve kun med dem:)

nc8000 skrev:Jeg lytter mest til HE-500 men hvis jeg kun kunne have en blev det JH13 som sagtens ville kunne dække alle baser uden at jeg vil føle mig snydt eller savne noget


Jeg har vidst købt et par K701 til hjemmehyggelytning, der er noget særligt ved at læne sig tilbage med et par store fullsize bøffer. Og så kan K701 altså noget særligt med soundstage og vokaler, de er gode at have til at teste en amp eller dac. Men som Helledie og NC8000 - skulle jeg vælge én hovedtelefon blev det mine customs.

Aquila skrev:Og jeg er gået all-in på et par Westone ES5. Det er så også fordi, jeg alligevel primært bruger in-ears :-)

Jeg vil umiddelbart sige, at dine observationer omkring Merlin passer godt overens med mine!


Jeg gad faktisk godt prøve Merlin demo'en nu så jeg kunne a/b teste demo og full-blown customs for at se hvor stor forskel der er. Hvornår modtager du dine ES5?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Claus-DK » 29. feb 2012, 01:33

De ser lækre ud..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12707
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Sv: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 29. feb 2012, 07:53

Claus-DK skrev:De ser lækre ud..

Bare rolig, de lyder langt bedre end de ser ud... ;-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Aquila » 29. feb 2012, 08:25

Jeg skulle gerne modtage dem snart - de sagde 14 dages byggeri ca., og de modtog dem for præcist 14 dage. Jeg skød en mail afsted i aftes, for at høre, hvor langt de var, men jeg har, af gode grunde, ikke fået svar endnu :-)

Jeg synes, at demoerne var RIGTIG gode, ingen tvivl om dét, men det jeg manglede, var lige den sidste "gnist" i diskanten - ikke fordi diskanten er dårlig, for det er den OVERHOVEDET ikke, men jeg er jo, inderst inde, treble-head ;-)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 29. feb 2012, 08:54

Aquila skrev:Jeg skulle gerne modtage dem snart - de sagde 14 dages byggeri ca., og de modtog dem for præcist 14 dage. Jeg skød en mail afsted i aftes, for at høre, hvor langt de var, men jeg har, af gode grunde, ikke fået svar endnu :-)

Jeg synes, at demoerne var RIGTIG gode, ingen tvivl om dét, men det jeg manglede, var lige den sidste "gnist" i diskanten - ikke fordi diskanten er dårlig, for det er den OVERHOVEDET ikke, men jeg er jo, inderst inde, treble-head ;-)


Netop derfor ville jeg utrolig gerne prøve demoerne - for at høre præcis hvor stor forskel der er. Jeg savner i hvert fald ikke noget lydmæssigt med Merlins...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf nc8000 » 29. feb 2012, 09:10

Jeg hørte JH demoerne efter at have købt JH13. Demoerne viste vejen og gav en klar ide om hvad man kunne forvente af lyd signatur men heller ikke mere.
nc8000

 

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 29. feb 2012, 16:16

Så er der skrevet anden-dags indtryk i første indlæg :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf librarian » 29. feb 2012, 17:34

tillykke med dem og tak for indtryk!

Jeg har forstået at det er en meget bastung in-ear, altså helt uden sammenligning den bedste til det dybe, så en detaljering i mellemtone og diskant på hd800-niveau ol. lyder næsten for godt til at være sandt. Jeg siger ikke, at jeg ikke tror på dig, men vi har jo forskellige ører, og det betyder også noget. Min erfaring siger mig, at man aldrig kan få meget af det hele, der vil altid være et trade-off, når en hovedtelefon udmærker sig positivt i et bestemt frekvensområde. Men stadig, hvis den kan spille bas bedre end alle andre hovedtelefoner og samtidig kan løfte mellemtone og diskant til et niveau hvor de fleste universal iem's må give op, så er det i sig selv imponerende.

Ang. iem's vs full size, så er soundstage ofte det, som full size er bedre til end iem's. Mens iem's ofte slår full size i isolation, detaljer, nærhed/intimitet.

Vi er stadig en del, der ikke har fået customs, og det bliver bestemt ikke nemmere at modstå presset efter at have læst dine indtryk. Jeg synes dog stadig de er meget dyre. Jeg skal jo have tre sæt med forskellig lydsignatur...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Custom in-ears: Unique Melody Merlin

Indlægaf Sorensiim » 29. feb 2012, 17:44

Det er netop det at de IKKE er bastunge - de har utroligt klar mellemtone og diskant OG bundløs bas når der er brug for det, men denne bas overdøver aldrig de andre dele af spektret, måske netop fordi der er dedikerede enheder til opgaven. Som jeg skrev har jeg også altid oplevet hovedtelefoner som et valg mellem forskellige tradeoffs, men her føler jeg virkelig at jeg får det hele i én pakke. Det frustrerende ved customs er jo så at du ikke kan prøve dem... :-(
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster

cron