Audeze ejere unite!



Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 20. feb 2015, 19:42

Ostebaronen skrev:
gormvillass skrev:Jeg er ejer af lcd-x :) hvilken hovedtelefon forstærker skal jeg købe for at jeg får det reneste og neutrale lydbillede?


Budget?


Mit budget er 5000,- :)

Bør man investerer i audeze' egen forstærker?
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Buyer no 1 » 20. feb 2015, 20:27

Hej, og velkommen til rulle5

gormvillass skrev:Bør man investerer i audeze' egen forstærker?


Det egoistiske svar er: Ja! For så kan du nemlig fortælle os andre lidt om hvordan den lyder :-)

Spøg til side - LCD-X er netop den Audeze jeg IKKE har hørt (bortset fra den nye EL-8). Så hvordan synergien er med forskellige forstærkere, er jeg ikke den rette til at svare på.

Men et bud på en generelt neutral forstærker indenfor din budgetramme kunne være en Meier Corda Classic.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 20. feb 2015, 20:57

haha og jeg har ikke prøvet andre end de lcd-x jeg har ;) har du personlig erfaring med den forstærker? Jeg intet at sammenligne med desværre :/
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Claus-DK » 20. feb 2015, 21:23

Til 5000 er Audeze egen forstærker nok ikke med i opløbet, den koster over 6000, men mindre du køber den uden for EU og er heldig med tolden...

og velkommen til rulle5
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Buyer no 1 » 20. feb 2015, 21:37

gormvillass skrev:haha og jeg har ikke prøvet andre end de lcd-x jeg har ;) har du personlig erfaring med den forstærker? Jeg intet at sammenligne med desværre :/


Bortset fra et kort lyt på et meet en gang, har jeg ingen personlig erfaring med Corda'en. Men det som andre berettter om den, tyder på at den, måske, kunne være noget i retning af det du søger, når du efterspørger en neutralt lydende forstærker til omkring 5.000. Men det er kun dig der kan afgøre, om det er i den retning du skal ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 20. feb 2015, 22:04

Buyer no 1 skrev:Bortset fra et kort lyt på et meet en gang, har jeg ingen personlig erfaring med Corda'en. Men det som andre brettter om den, tyder på at den, måske, kunne være noget i retning af det du søger, når du efterspørger en neutralt lydende forstærker til omkring 5.000. Men det er kun dig der kan afgøre, om det er i den retning du skal ;-)


Hvis det er til musikproduktion? Det er derfor den skal være neutral ;) og jeg kan på samme tid se store fordele hvis den giver et stort lydbillede!
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Claus-DK » 21. feb 2015, 00:32

det skal så være i køb og salg, ikke i denne tråd
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 00:48

Tak for det Claus :) hvordan sletter man beskeder?
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 01:14

Claus-DK skrev:Til 5000 er Audeze egen forstærker nok ikke med i opløbet, den koster over 6000, men mindre du køber den uden for EU og er heldig med tolden...

og velkommen til rulle5



Haha okay nĂĄr jeg siger budget mĂĄ det godt koste 1000,- mere sĂĄ ;)
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf toppe » 21. feb 2015, 01:28

Der er næppe så mange her, der har store erfaringer med lcd-X - umiddelbart tror jeg vist kun der er én på forummet, der ejer en, så det er nok lidt svært at få mange gode forslag baseret på erfaringer...
Hvad bruger du i øvrigt som dac eller afspiller?

Og... rulle5
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Claus-DK » 21. feb 2015, 02:27

gormvillass skrev:Tak for det Claus :) hvordan sletter man beskeder?


Done thumbs
Og tak for din forstĂĄelse.. rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 14:41

toppe skrev:Hvad bruger du i øvrigt som dac eller afspiller?


Lige pt. en meget gammel forstærker, pma 757 denon, som vist skulle være fra 80'erne. (lige hvad jeg havde stående) thumbs
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Ostebaronen » 21. feb 2015, 15:01

gormvillass skrev:
toppe skrev:Hvad bruger du i øvrigt som dac eller afspiller?


Lige pt. en meget gammel forstærker, pma 757 denon, som vist skulle være fra 80'erne. (lige hvad jeg havde stående) thumbs


Orv, det er en lidt ældre sag. Eftersigende skulle den have været lanceret i 82, samt at ifølge Audiogon forumet, skulle den stadig hamle op mod mange moderne integrerede forstærkere. RIAA'en i den skulle være rigtig god. Hvordan hovedtelefon delen er skrives der ikke meget om, men det er ikke ukendt at ældre forstærkere er meget bedre i den del end mange nyere integrerede forstærkere.

Jeg har tidligere haft en Meier Corda Swing forstærker, Jazz er efterfølgeren. Den var ganske god, har dog ikke hørt Classic'en eller nogle af de andre forgængere til den. Der er dog rigtig mange mennesker som prisgiver den højt. Om den er bedre end forstærkeren i din Denon forstærker, det vil jeg helt sikkert sige den er, det ville de fleste dedikerede hovedtelefonforstærkere være. Hvor meget bedre, det er tilgengæld svært at sige. Men lyden fra en Meier forstærker er normalt transperent, altså den farver ikke lyden. Om den er et godt match med din Audeze hovedtelefon, er også svært at sige, da jeg ikke har hørt LCD-X.

En rigtig god idee ville være hvis du dukkede op til vores næste meet i Jylland eller til det i efteråret på Sjælland for at prøve din hovedtelefon sammen med forskellige forstærkere.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf toppe » 21. feb 2015, 15:04

Nu var det ikke lige forstærkeren jeg fiskede efter, jeg har måske formuleret mig lidt upræcis ;-)
Hvordan afspiller du musik - er det cd'er, vinyl eller bruger du en computer eller lign.?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 15:07

toppe skrev:Nu var det ikke lige forstærkeren jeg fiskede efter, jeg har måske formuleret mig lidt upræcis ;-)
Hvordan afspiller du musik - er det cd'er, vinyl eller bruger du en computer eller lign.?


Nej det er min fejl ;) jeg bruger en computer, altsĂĄ ingen DAC, hvilket som jeg har forstĂĄet ikke helt iorden hvis man har de hovedtelefoner jeg har rulle4
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 15:48

Ostebaronen skrev:
Orv, det er en lidt ældre sag. Eftersigende skulle den have været lanceret i 82, samt at ifølge Audiogon forumet, skulle den stadig hamle op mod mange moderne integrerede forstærkere. RIAA'en i den skulle være rigtig god. Hvordan hovedtelefon delen er skrives der ikke meget om, men det er ikke ukendt at ældre forstærkere er meget bedre i den del end mange nyere integrerede forstærkere.

Jeg har tidligere haft en Meier Corda Swing forstærker, Jazz er efterfølgeren. Den var ganske god, har dog ikke hørt Classic'en eller nogle af de andre forgængere til den. Der er dog rigtig mange mennesker som prisgiver den højt. Om den er bedre end forstærkeren i din Denon forstærker, det vil jeg helt sikkert sige den er, det ville de fleste dedikerede hovedtelefonforstærkere være. Hvor meget bedre, det er tilgengæld svært at sige. Men lyden fra en Meier forstærker er normalt transperent, altså den farver ikke lyden. Om den er et godt match med din Audeze hovedtelefon, er også svært at sige, da jeg ikke har hørt LCD-X.

En rigtig god idee ville være hvis du dukkede op til vores næste meet i Jylland eller til det i efteråret på Sjælland for at prøve din hovedtelefon sammen med forskellige forstærkere.


Hmm jeg vil da klart overveje Meier Corda classic!

Nu fandt jeg sĂĄ ogsĂĄ lige den her Marantz HD-DAC1 inde i en anden trĂĄd:
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkte ... -1228.html

Designmæssigt vinder den jo klart over Meier Corda classic! Men er kvaliteten den samme? farver den lyden? findes der en liste med dac/amp som ikke farver lyden?
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf Claus-DK » 21. feb 2015, 16:36

Alle forstærkere og DACs farver lyden, mit postulat er at der heller ikke findes nogle der ved hvad en neutral forstærker er, hvor skulle man vide det fra ???
Praktisk talt alt musik har været igennem en eller anden form for mastering og lavet så ham der har masteret det synes det passer til hans smag eller det han mener med neutralt.

Vi har alle også forskellige ører, med det mener jeg at vi har alle på et eller andet tidspunkt i vore liv været udsat for høje lyde, øresygdomme og andre ting der påvirker vores hørelse, så hvad jeg synes lyder neutralt er ikke nødvendigvis det samme som min nabo mener er neutralt..

Alene alderen på dem der er noget ved musikken om jeg så må sige, altså velanskrevne anmeldere, er ofte oppe i alderen og vi ved jo hvad alderen gør ved vores hørelse..

Når det så er sagt er der en del DACs og forstærkere der har som plan/idé at farve lyden på en bestemt måde, nogle endda i meget høj grad og det er de produkter du skal undgå, sagt på en anden måde skal du ikke lede efter noget der er neutralt, mere undgå at der er brugt for meget farve og brede pensler..

Et eksempel godt nok i hovedtelefoner er BEATs, det er nogle der skiller vandende i vores hobby og det er i visse kredse meget populært at rakke ned på Beats, man kan mene om deres lyd hvad man vil, men der er mange der holder af dem og synes de lyder lige som de skal, beats er ikke neutrale i min bog, men der skal nok være mange der siger at de lyder lige præcis som de skal lyde, altså tæt på det originale og dermed neutrale..

Selv når man måler på grej og finder ud af at de ha en fin lige kurve og dermed neutrale tror jeg vi snyder os selv, vores ører er gennem evolutionen tunet ind på at opfatte ting som barnegråd og tale meget mere, end de er til at lytte til en violin, så når noget har en lige kurve passer de ikke til vores ørers kurve, skulle de det ville de alle have et stort dyk der hvor vores stemmer er, da det ville gøre lyden neutral i følge måleinstrumenter...
Der er praktisk talt ingen hovedtelefoner der har dyk i tale omrĂĄdet, af den grund at det er de lyde vores hjerne kan lide og er tunet ind pĂĄ..

Der er også synergi mellem forstærker og hovedtelefoner at tage hensyn til, hvad der lyder neutralt med den ene hovedtelefon, lyder ikke nødvendigvis neutralt med en anden..

Den eneste mĂĄde man finder "sin lyd" pĂĄ er at gnave sig igennem forskelligt grej, sĂĄ har man et udgangspunkt og kan bygge derfra, mindre/mere bas f.eks.

En god idé ville være at dukke op til et træf eller bruge muligheden for at være med i de forskellig toure vi har her på siden, tourene har gennem de sidste par år givet mange medlemmer en fælles referenceramme, og når man har sådan en er det meget lettere både at give gode råd og få vejledning..

Sagt med biler, hvis den eneste bil man har prøvet en Susuki Alto er det den bedste bil man kender, har man haft fem store dyre audier er der en af dem der er den dårligste, men sikkert alle sammen bedre end hvad ham i Altoen har prøvet, så god og dårlig er også meget baseret på referencerne, hvad har man rent faktisk prøvet at køre i, jeg havde en Fiat Multipla for 17 år siden og jeg elskede at køre i den, jeg kan godt mærke at min Renault Megane har bedre køreegenskaber, men jeg ville stadig hellere kører i en multipla, der var så godt udsyn og jeg synes ikke jeg har siddet bedre i andre biler..

Det er i det mindste den erfaring jeg har gjort mig gennem årene, det behøver ikke være sandheden og er sikkert langt fra hvad andre mener er sandheden, men forhåbentligt også tæt på hvad nogle synes er sandheden, det eneste jeg har er min erfaring, jeg har aldrig haft interesse for alt det fine tekniske og målinger, jeg har naturligvis læst en hulens masse om emnet, men i sidste ende vil det altid være mine ører der skal afgøre om noget er godt eller skidt..

Som min far siger hvad nytter det at hun er god i sengen, hvis hun ikke kan lave gode frikadeller ?? rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf toppe » 21. feb 2015, 16:43

gormvillass skrev:
toppe skrev:Nu var det ikke lige forstærkeren jeg fiskede efter, jeg har måske formuleret mig lidt upræcis ;-)
Hvordan afspiller du musik - er det cd'er, vinyl eller bruger du en computer eller lign.?


Nej det er min fejl ;) jeg bruger en computer, altsĂĄ ingen DAC, hvilket som jeg har forstĂĄet ikke helt iorden hvis man har de hovedtelefoner jeg har rulle4


Med så fine hovedtelefoner vil jeg mene at det vil være en god idé at anskaffe både dac og forstærker.

For at få lidt erfaring med forskelligt grej, vil jeg anbefale dig dels at komme til næste meet, som bliver afholdt i Esbjerg en gang i foråret, samt at kigge lidt i tour-afdelingen. Særligt kunne denne måske være interessant, det er en kombineret dac og forstærker: http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=44&t=4440
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 17:40

Claus-DK skrev:
Selv når man måler på grej og finder ud af at de ha en fin lige kurve og dermed neutrale tror jeg vi snyder os selv, vores ører er gennem evolutionen tunet ind på at opfatte ting som barnegråd og tale meget mere, end de er til at lytte til en violin, så når noget har en lige kurve passer de ikke til vores ørers kurve, skulle de det ville de alle have et stort dyk der hvor vores stemmer er, da det ville gøre lyden neutral i følge måleinstrumenter...
Der er praktisk talt ingen hovedtelefoner der har dyk i tale omrĂĄdet, af den grund at det er de lyde vores hjerne kan lide og er tunet ind pĂĄ..


Hmm altså nu ved jeg ikke helt hvordan du måler dit grej, men hvis man skal lave en frekvens analyse på nogle højttalere som måske er tilsluttet noget forstærker, så sætter man den kedelige sang på som hedder 20hz-20khz hvor amplituden forbliver den samme. Det er ikke et populært nummer btw. Sagen er den, at det meste musik allerede er lavet efter hvad det "normale" øre kan li', og derfor i min verden(som involverer musikproduktion) skal musikken ikke hjælpes på vej af en farvende forstærker. Derfor er jeg interesseret i neutral!
Det ville da klart være lækkert med en anden forstærker ved siden af kun til mit eget øre, men det ligger længere ude i fremtiden 7musik


Edit: Nu hvor jeg tænker mig om er det jo noget fis det jeg siger. hvis det hele passer perfekt til mit øre burde det jo udligne mit øres forskel fra andre og på den måde hjælpe mig med produktionen.
Senest rettet af gormvillass 21. feb 2015, 18:22, rettet i alt 1 gang.
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

Re: Audeze ejere unite!

Indlægaf gormvillass » 21. feb 2015, 17:40

Nu kom jeg lige til at tænke på en ting! Har jeg overhovedet brug for en forstærker med de hovedtelefoner jeg har? De har nemlig en relativt lav modstand og derfor kræver mindre power. Bør jeg så bare købe en DAC?
gormvillass

 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. feb 2015, 17:47

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster