Heir Audio Universal IEMs



Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 30. aug 2012, 14:44

librarian skrev:@Siim: jeg kan godt følge din tankegang, men for det første tror jeg ikke at man får den bedste lyd ved at parre modsætninger. Så hvis dx100 er for lys til din smag og 4ai for mørk, så kan du sikkert godt finde noget bedre til din smag.

For det andet er det ikke kun frekvensbalancen (forholdet mellem lys mørk, høje/lave frekvenser), jeg mener er forskellig. Det er i virkeligheden det mindste af det. De to iems vi snakker om har i mine ører en meget forskellig præsentation. Det er præsentationen, det handler om. Grundlæggende egenskaber, som jeg ikke tror kan (eller mener bør) ændres afgørende med en kilde eller forstærker. 4ai lyder lukket, er4s lyder åben osv...

Men det kommer til at lyde som om jeg ikke kan li' 4ai, og forsøger at forsvare det synspunkt med næb og kløer. Sagen er, at jeg syntes den var udmærket, ja, den var faktisk ret god, men noget helt andet end ER4s. Og noget helt andet end det, jeg søger. Jeg tror ikke på at den kommer til at lyde som ER4S om den så bliver langtidsbagt i en ovn ved 40 grader sammen med T1, tre engle og en sky.


For hulen det ville da også være kedeligt hvis de alle lød ens! Jeg tænkte bare højt om det måske var forskellen i kilden der fik dem skubbet de sidste 5% mod "For mørk".

Når det så er sagt så synes jeg at både DX100 og 4.Ai lydmæssigt sidder lige i skabet - Til daglig foretrækker jeg bare den lidt mere tilbagelænede (uden at blive HD650-doven) præsentation fra mine 8.A.

Lad os stoppe her - Vi er enige om at ER4 og 4.Ai lyder forskelligt og at vi sætter pris på forskellige dele af lydspektret! 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 30. aug 2012, 14:50

Sorensiim skrev:
Når det så er sagt så synes jeg at både DX100 og 4.Ai lydmæssigt sidder lige i skabet - Til daglig foretrækker jeg bare den lidt mere tilbagelænede (uden at blive HD650-doven) præsentation fra mine 8.A.



Kaldet du nu HD650 doven!? :mrgreen:
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 30. aug 2012, 14:56

librarian skrev:Kaldet du nu HD650 doven!? :mrgreen:


Alle ved jo de er langsomme og halvdøde og...

HD650 er en FANTASTISK hovedtelefon men netop dens tilbagelænede præsentation gør den utrolig behagelig i lang tid ad gangen. Jeg bruger dem til gaming, drevet af en O2 rulle4
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 30. aug 2012, 15:00

Sorensiim skrev:
librarian skrev:Kaldet du nu HD650 doven!? :mrgreen:


Alle ved jo de er langsomme og halvdøde og...

HD650 er en FANTASTISK hovedtelefon men netop dens tilbagelænede præsentation gør den utrolig behagelig i lang tid ad gangen. Jeg bruger dem til gaming, drevet af en O2 rulle4

Jeg har godt nok også haft mange guldstunder med mine, men nu er de solgt. Brugte dem primært til det stationære anlæg, som jeg ikke længere får brugt nok, endda primært til vinylen, som jeg nu pakker væk for en tid, så sådan måtte det være...

Nå, men back on topic, det bliver spændende at høre hvad Burning finder ud af med 4ai - og endnu en gang tak for lyttet, det er virkelig god hoved-fi stil ;-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 30. aug 2012, 15:06

librarian skrev:Nå, men back on topic, det bliver spændende at høre hvad Burning finder ud af med 4ai - og endnu en gang tak for lyttet, det er virkelig god hoved-fi stil ;-)

Der er 4 par Ai i omløb på verdensplan, så ville det da være umådelig dårlig karma hvis jeg bare holdt dem for mig selv, ville det ikke? 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf nc8000 » 30. aug 2012, 15:13

Jeg kunne også godt tænke mig at leve med dem lidt tid men først efter 23/9
nc8000

 

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 30. aug 2012, 15:15

Jeg er beæret over at få lidt tid med disse og skal nok passe godt på dem.

Jeg brugte dem primært med iPhone (LOD) --> iQube til meetet og det synes jeg lød godt.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 30. aug 2012, 15:22

nc8000 skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at leve med dem lidt tid men først efter 23/9

Mind mig om det nĂĄr du er tilbage fra ferie, sĂĄ finder vi da ud af det! 1musik

Burning777 skrev:Jeg er beæret over at få lidt tid med disse og skal nok passe godt på dem.

Jeg brugte dem primært med iPhone (LOD) --> iQube til meetet og det synes jeg lød godt.


Du er vildt god til at beskrive dine oplevelser af grej og for en gangs skyld havde jeg noget som A) du ikke havde hørt før og B) ikke (for dig) lød som en subwoofer for enden af en gang.

Hvis andre kunne tænke sig at lytte og skriver mere end 5-10 linier om oplevelsen så skyd mig en PB. Det er mine egne, personlige IEMs så der bliver ikke tale om en 4-måneders full scale tour de hoved-fi, men har man et oprigtigt ønske om at lytte til dem og lover at dele sine indtryk, så finder vi nok ud af noget. Jeg ved at jeg i svær grad kan lide under "New Toy Syndrome" og derfor var det bevidst at der gik 14 dage fra jeg modtog Ai'erne til jeg postede review. At få andre som til at lytte og skrive er jo endnu bedre for at få et nuanceret billede.

Lad mig lige fremhæve noget negativt ved 4.Ai: Der er 3 meter memory wire (næsten) på stock kablet. På mit Magnus 1 kabel som jeg bruger med 8.A er der kun lige 2cm, nok til at lede kablet over mine fullsize lyttelapper, men ikke nok til at jeg bemærker det. På 4.Ai's stockkabel kunne jeg køre memory wire hele vejen ned langs bagsiden af øret og det er for meget.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Mataugust » 30. aug 2012, 17:27

librarian skrev:Kaldet du nu HD650 doven!? :mrgreen:


HD650 er da ikke doven, nærmere lidt snøvlet. Jeg sammenlignede Shure SRH940 med HD650, og SRH940 kan vel bedst beskrives som en Anders Lund Madsen med masser af detaljer i sproget og hvor man virkelig skal spidse ører for at få det hele med. HD650 er nærmere som Hans Otto Bisgård lidt snøvlet med masser af tid til de "få" detaljer der kommer med.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 1. sep 2012, 19:42

Jeg modtog 4.Ai igår og sidder nu og sammenligner lidt med Etymotic ER-4S.... Hvor er det egentligt spændende sådan at sidde og sammenligne disse to produkter. Det sker bare hele tiden med både ER-4S og 4.Ai at jeg glemmer at lytte til IEM'erne og jeg fortaber mig i musikken i stedet.

Jeg skal nok vende tilbage med hvad jeg hører senere. Jeg synes bare at begge to gør det godt - nøj hvor er det sprødt det de kan - eller også har jeg bare et ualmindeligt kælent musik-øre i aften.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Ole » 2. sep 2012, 04:53

Er der forresten nogen der har fået dem prøvet på et stationært setup om de skalerer med op, ligesom ER-4?
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 2. sep 2012, 08:19

Ole skrev:Er der forresten nogen der har fået dem prøvet på et stationært setup om de skalerer med op, ligesom ER-4?


Det er en del af planen. Jeg når nok til det i aften, så kommer de over på Meier Concertoen. Der er lige en 2 x 65 års fødselsdag, der skal overstås først.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf nc8000 » 2. sep 2012, 08:54

Når de kommer rundt om min hjemmeadresse bliver de også prøvet balanceret på min store RudiStor
nc8000

 

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Ole » 2. sep 2012, 11:02

Cool, kan jo holde abstinenserne lidt nede indtil mine egne ankommer med at læse hvad andre synes om dem :grin:

Læste lige på head-fi, at en ER-4 bruger mere synes de "manglede" lidt i toppen i direkte sammenligning. Det bliver mere og mere spændende....det stod dog ikke lige om det var med Magnus- eller stock kabel.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 2. sep 2012, 18:56

Ole skrev:Cool, kan jo holde abstinenserne lidt nede indtil mine egne ankommer med at læse hvad andre synes om dem :grin:

Læste lige på head-fi, at en ER-4 bruger mere synes de "manglede" lidt i toppen i direkte sammenligning. Det bliver mere og mere spændende....det stod dog ikke lige om det var med Magnus- eller stock kabel.

Det var vidst ham der "Librarian" der skrev derinde... :mrgreen:
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Ole » 2. sep 2012, 19:29

Høhø, altså en anden ud over Lasse.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 4. sep 2012, 10:33

Så har jeg fået lyttet lidt mere til Heir 4.Ai og jeg må tilstå at selvom jeg er MEGET glad for mine Etymotic ER-4S så kommer Heir 4.Ai altså lige med det ekstra krydderi, der gør musikken lidt sjovere. De gør det endda på en virkelig balanceret måde - ikke for meget og ikke for lidt. Jeg synes de rammer lige der hvor det lyder lækkert. Hvis jeg stod for at skulle ud og købe nye IEM lige nu ville valget falde på et sæt Heir 4.A i custom udgaven. Det ville jeg måske også gøre hvis penge ikke havde været et begrænsende faktum. Jeg er dog i sådan grad tilfreds med ER-4S at jeg med stor sansynlighed ikke skal ud og investere i IEM eller CIEM i nærmeste fremtid.

Rummet og scenen i mange optagelser er noget større med 4.Ai og de har en lidt længere efterklang end ER-4S. Det gør musikken lidt mere flydende og levende - men nok ikke mere korrekt - end med Etymotic. Jeg synes dog at til min smag så er der tilpas med hul igennem og musikken føles ikke tung på nogen måde med 4.Ai. Det gør 4.Ai til en lyttevenlig IEM.

Jeg må også erkende at hvis jeg sammenlignede 4.Ai med ER-4S efter det første korte lyt til meetet hos Victor så må jeg give Libriarian ret - de er to meget forskellige typer. Godtnok holder de sig på den lyse side af lys/mørk skalaen men i direkte sammenligning og når man skifter fra ER-4S til 4.Ai føles ER-4S køligere og tyndere i lyden. Sagen er blot at den fornemmelse forsvinder efter 5 minutter og man er nøjagtigt ligeså meget inde i musikken som med 4.Ai. Så man kan hurtigt vænne sig til en fyldig lyd men det er sværere at gå den anden vej og flytte sig til den mindre livlige præsentation. Til gengæld belønnes man med en anden intimitet med Etymotic eller det vil sige at man også får intimiteten med 4.Ai så det er egentligt ikke fordi ER-4S giver noget man ikke får med 4.Ai...hmmmm jeg forsøger vist at overbevise mig selv om at ER-4S er gode nok til mig lidt endnu....

Når det kommer til detaljering kan jeg ikke bedømme hvilken, der får flest detaljer med. Jeg vil vurdere at de gør det lige godt. Den lidt livligere diskant i 4.Ai gør at det kan føles mere detaljeret med noget musik men jeg tror det snyder lidt på vægten der.

Jeg må dog også sige at ER-4S gør det tilstrækkeligt godt for mig så jeg holder fast i dem med comply-tips en tid endnu. 4.Ai er gode men jeg tror forskellene er størst når man sammenligner direkte og for mig har det altid været et problem med ER-4S, at det tager lidt tid at vænne mig til deres signatur. Når man så først ER der så har de så meget "goosebump-factor" at det er svært at finde nogle, der kan det de gør. Jeg er dog stadig glad for at jeg har lært 4.Ai bedre at kende og have muligheden for at lytte til en hel masse forskellige musik. De kan spille alle genrer og der er ikke noget sted de kommer til kort. De er helt sikkert et fantastisk køb til prisen og jeg tror end ikke jeg vil overveje nogle af de dyrere Heir modeller da de alle til en vis grad har en mørkere mere bas-fokuseret signatur.

Så hvad er konklusionen. For mig er det at 4.Ai sagtens kunne blive mine long-term favoritter. Jeg har haft mine Etymotic ER-4S i 5 år og jeg har endnu ikke hørt nogle der har slået dem af den pind. Men det gør Heir 4.Ai. De klemmer sig lige nøjagtigt ind foran i lyttevenlighed og så er der det gode ved dem at de er nemmere at trække hvor ER-4S lige skal have et lille spark med en forstærker for at have liv i sig. Der kommer mange lækre produkter ind forbi og hvis man havde råd havde jeg ikke tøvet med at putte et sæt Heir 4.Ai i kurven. Heldigvis føler jeg på ingen måde at jeg med ER-4S kommer til at mangle en god IEM der altid er garant for en god lytteoplevelse på farten.

Jeg hĂĄber det giver mening?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 4. sep 2012, 12:17

Burning777 skrev:...Jeg hĂĄber det giver mening?


SĂĄ absolut! rulle2
Mange tak for at du delte dine indtryk!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 4. sep 2012, 17:10

Tak for lytteindtryk, burning, altid en fornøjelse at læse:-) hvilken kilde og forstærker brugte du?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 4. sep 2012, 17:50

Primært det portable med iQuben som centrum og derefter det stationære med Concertoen som omdrejningspunkt. Derudover fik jeg også nogle timer med Audinst HUD-mx1 som jeg har haft på Tour-besøg i denne uge. Det sjove er at alle tre forstærkere er meget neutrale så de har ikke påvirket billedet ret meget.

Jeg har lidt en teori om at siden jeg skiftede T70 ud med T5p er jeg gledet lidt væk fra de helt lyse hovedtelefoner og jeg synes egentligt at der er et par sammenligninger mellem forskellene mellem [T70 vs T5p] og [ER-4S vs. 4.Ai]. Der er helt klart tale om noget brain-burn-in og at tilvænning til bestemte signaturer har noget at sige.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster

cron