Heir Audio Universal IEMs



Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 17. aug 2012, 10:19

librarian skrev:findes der nogle specifikationer på dem?

Jeps: De er gode!

Samme konstruktion og indmad i 4.Ai som i 4.A: http://www.heiraudio.com/article_101.html - eneste forskel er gummiproppen på Ai modellen.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 17. aug 2012, 13:33

Det ser godt ud, men der står ikke noget om følsomheden. Måske er det svært at sige noget præcist om det, når der er mere end én driver?

Jeg spørger fordi jeg kunne forestille mig, hvis nu det passer at de virkelig ér bedre end ER4S, at dér hvor de ikke vil kunne følge med ER4S, er i forhold til skalering med bedre forstærkere. F.eks. lyder ER4S brandgodt på både Isabellina og WA2. Men det kan jeg ikke rigtigt med andre in-ears, da de er for følsomme. Så kan man selvfølgelig bruge en ohm-adapter, men jeg ved ikke om resultatet bliver godt. Det er jo heller ikke kun impedans og følsomhed, det handler om...

Da det jo er inears, er de primært beregnet til transportabelt brug, og det er da også det, de skal måles på i forhold til ER4S, men dét at ER4S kan følge med og anvendes med succes på stationære anlæg ser jeg stadig som et stort plus. Gad vidst om 4.Ai kan det?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 17. aug 2012, 13:36

...nå ja, og undskyld hvis jeg virker skeptisk i forhold til jeres meldinger om, at de er bedre end ER4. I har jo helt sikkert ret, for I har selv hørt det :-) Men jeg er ret tændt på mine ER4S for tiden, og jeg har svært ved at forestille mig at det samme vil ske for mig...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf nc8000 » 17. aug 2012, 13:38

4.Ai er ikke voldsomt følsom. Den kræver mere power af forstærkeren end min JH13. JH13 spiller jeg på low gain på kl. 12 mens 4.Ai skulle på medium gain og kl. 12 for at levere den samme lydstyrke. Det balanceret med samme kabel på SR71-B
nc8000

 

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 22. aug 2012, 09:30

Så er det ved at være snart hvis man skal have CIEMs fra Heir!
From October 1, 2012, Heir Audio will officially end the promotional prices for all of our CIEM products and the standard prices will be effective at the time. For our renowned 8 A, the standard package will include the superior Magnus 1 cables at no extra charge while 4 A will continue to come with free wood. 3 A will be set at US$449 for each pair.

At Heir Audio, we whole heartedly thank all of our valuable clients for your great support and confidence. As always, we will continue to strive for the best in providing the excellent music listening experience with our technologies and products.

Heir Audio
August 21, 2012

http://www.heiraudio.com/news.aspx?item=31
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 27. aug 2012, 13:24

Mit review af Heir 3.Ai og 4.Ai
Billede
Heir Audio lancerede for nyligt deres to første universal-IEMS 3.Ai og 4.Ai, baseret på deres custom modeller 3.A og 4.A. Som navnene antyder er der tale om to modeller med hhv. 3 og 4 BA enheder. 3.A(i) er den “sjove” musikalske model og 4.A(i) er den korrekte og analytiske. Ai modellerne er konstruktionsmæssigt fuldstændig identiske med custom udgaverne. Samme drivers, samme støbte acrylskal - den eneste forskel er at på Ai modellerne er der lavet en 6mm studs til montering af silikonepropper istedet for en støbt acrylskal der er tilpasset ét sæt ører. Lyden burde derfor være identisk, så længe man opnår korrekt forsegling på Ai modellerne. I mine ører vil customs dog altid slå universals når det kommer til komfort, men gensalgsværdien er til gengæld lavere og andre kan ikke lige lytte med på den fantastiske musikoplevelse man gerne vil dele med dem. Ai modellerne er alle lavet i farven "Deep Purple", en meget mørk lilla der i de fleste tilfælde ser sort ud. I godt lys kan man se enhederne indvendigt. Konstruktionen er som nævnt støbt acryl så allerede her banker de langt de fleste konkurrenter der er tynde skaller i plast (Westone, den var til Jer!) og virker meget robuste. Den kraftige stilk (6mm) mindsker udvalget af "propper" men er til gengæld mere holdbar end det tynde rør på Westone og Future Sonics. Ikke at jeg nogensinde har knækket et, men jeg har været bange for det flere gange. Sammen med det aftagelige kabel burde det sikre at Heirs Ai modeller holder meget længe - medmindre de bliver væk fordi de er så små! Her er de ved siden af mine customs:

IMG_6034.jpg
IMG_6034.jpg (292.89 KiB) Vist 6268 gange


Faceplates på begge modeller er indlæg af ægte træ af sorten amboyna burl (jeg aner ikke hvad den hedder på dansk). Træet har helt fantastiske åretegninger og arbejdet med indfatningen er der ikke en finger at sætte på. Her er et closeup af 3.Ai:

IMG_6735.jpg
IMG_6735.jpg (417.43 KiB) Vist 6268 gange


For at du kan transportere de små kunstværker sikkert bliver de leveret i en Otterbox magen til den jeg fik mine 8.A i. Med i pakken er (naturligvis) standardkablet, et udvalg af "propper" og et renseværktøj. Altså en minikost med en ståltrådsbøjle i enden. 3.Ai og 4.Ai kan bestilles fra Heir Audio's hjemmeside til hhv. $299 og $399. Ønsker man at opgradere til (det virkelig lækre!) Magnus 1 kabel er det lige $110 oveni. Standardkablet er ikke dårligt, Magnus kablet lavet af 4 ledere i SPC tinsel wire (kobberfolie m. tykt lag sølv) har bare lidt mere hul igennem og er utroligt smidigt. Det gav god mening til mine $1400 8.A men procentvis en lidt voldsom udskrivning til et par Ai.

3.Ai mindede mig fra første lyt om mine 8.A, en lidt varm præsentation med solid bas. I med dem, op med musikken og så afsted. Diskanten var lidt skarp lige ud af boksen (Både 3.Ai og 4.Ai ankommer i en lækker transportkasse fra Otterbox) men faldt til ro efter nogen tilspilning. Med rap, dancehall og elektro er det svært ikke at lade være med at smile med 3.Ai i ørerne. Der er en let boostet bas, men den mudrer ikke ind over mellemtonen og præsentationen er ikke så mørk som f.eks. mine FS Atrio er det. Atrio kan gå dybere (eller også er de boostet mere) men til gengæld er Heir 3.Ai meget bedre egnede til allround brug hvor Atrio helt klart har sin styrke i musik hvor bassen er det bærende element. Præsentationen på 3.Ai er også mere “up front” og trækker dig ind i musikken. Den livlige lyd gør dem til et utrolig stærkt bud hvis du primært lytter til rock og elektro og er på jagt efter et sæt in-ears. At de så også ser helt fantastisk ud, er superkompakte og har aftagelige kabler er jo bare en bonus. Rammstein’s nummer “Waidmanns Heil” starter med et gjaldende jagthorn efterfulgt af hurtige trommer og så Till Lindemanns karakteristiske vokal. Alle enkeltdelene er lette at skelne uden noget flyder sammen. Min helt faste bastest, Trentemøllers “Chameleon” breder sig flot og stemnigsfyldt på 3.Ai og de mestrer den dybe bas uden at miste de mange små detaljer i nummeret. Above And Beyond’s album “Group Therapy” er ligeledes en fornøjelse på 3.Ai. Vokaler får lov at køre ubesværede opad, keyboards breder sig uhæmmet og bassen pumper løs men holder sig hvor den skal. Skifter jeg til Future Sonics Atrio M5 får jeg mere tyngde bag bassen, men pludselig er mellemtone og diskant rykket tilbage i lydbilledet og selvom bassen ikke flyder (ret meget) udenfor sine rammer er den helt klart i centrum i præsentationen. Her er 3.Ai mere balanceret - diskant, mellemtone og bas bliver på deres pladser men bassen har fået lidt hormoner.

Jeg vender dog tit tilbage til Rammstein når jeg lytter til 3.Ai... Kombinationen af de dybe og punchy trommer og den krystalklare diskant gør sig utrolig godt til deres tanzmetal mens præsentationen ikke nødvendigvis udstiller alle småfejl i indspilningerne. Især “Wiener Blut” er en fryd på 3.Ai med sine (for Rammstein) dybe trommer sammen med rivende guitarriffs og det allestedsnærværende keyboard der danner stemningen omkring vokalen. Skifter jeg genre til Dawn Langstroth kunne jeg godt tænke mig at have hendes vokal lidt længere fremme, men tingene lyder stadig rigtig godt. 3.Ai må siges at være en sjov (men ikke for sjov) all-round IEM der især brillierer med rock og elektro. Jeg har desværre ikke Westone 3 på hånden til en sammenligning, men jeg husker dem som værende lidt mindre livlige end 3.Ai. Snakker vi om udseende, kvalitetsfornemmelse osv. så er der ingen konkurrence, her vinder Heir 3.Ai stort. Skulle jeg sammenligne 3.Ai med en fullsize bøf må det være Ultrasone Pro 2900 - Kombinationen af “Sparkly” diskant og solide kræfter bag bassen uden at ødelægge mellemtonen er noget de begge klarer med bravour. 3.Ai er bare lidt nemmere at have med i lommen :-)

IMG_6732.jpg
IMG_6732.jpg (307.06 KiB) Vist 6268 gange


4.Ai er den balancerede og korrekte IEM fra Heir Audio og en universaludgave af deres 4.A custom. 2 BA drivers til bas, 1 til mellemtone og 1 til diskant kunne få en til at tro at det er en bastung IEM, men det er ikke tilfældet - tværtimod er den meget balanceret og rækker ikke helt så dybt som mine andre IEMs eller “lillebror” 3.Ai. Til gengæld formår de at være neutrale men stadig inddragende. Faktisk gør deres præsentation at det er svært at lade musikken glide i baggrunden når du lytter til 4.Ai. Præsentationen er meget “forward” uden dog at blive for aggresiv men de forlanger din opmærksomhed. Til gengæld får du en utrolig mængde detaljer der giver en god fornemmelse af instrumenternes placering i lydbilledet og på gode indspilning af vokaler er det lige til at få gåsehud af når sangeren lyder til at være i rummet med dig. På Prag’s symfoniorkesters album med indspilninger af John Williams’ “greatest hits” kan jeg placere de enkelte instrumenter i salen, nemt skelne træblæsere og strygere og nyde messingblæserne mens paukerne ruller i baggrunden og danner fundamentet (Phantom Menace, Duel Of The Fates). Alle disse detaljer får jeg serveret på et sølvfad, 4.Ai “trækker” mig ind i musikken. En kontrast hertil er mine Heir 8.A der har samme grad af opløsning og detaljer, men lader mig selv vælge om jeg vil gå opdagelse mellem blæsere og strygere i Hans Zimmers soundtrack til The Last Samurai eller om jeg vil forsøge at passe mit arbejde.

Hvordan 4.Ai præsterer at være neutral men samtidig så inddragende begriber jeg ikke. AKG K271 mk II har jeg haft (2 gange!) og de er også ganske neutrale, men hverken inddragende eller spændende, i hvert fald ikke i forhold til andre hovedtelefoner. Jeg troede det var prisen for neutralitet, men det har 4.Ai modbevist. Bastung musik kan også afspilles på 4.Ai, men her savner jeg noget mere vægt bag bassen. På “Take The Power Back” af Rage Against The Machine skal de indledende anslag på trommen mærkes som en springskalle fra Stig Tøfting. Med 4.Ai får man i stedet en lussing fra Sidney Lee. Der er lyden af bassen, men de formidler ikke den fysiske fornemmelse. Til gengæld får du hver eneste lynhurtige tone fra guitaren, bækkenerne ringer ud som de skal og Zach De La Rocha lyder præcis så utrolig sur og undertrykt som kun han kan. Misforstå mig ikke, 4.Ai er ikke bastynde som f.eks. Audio Technicha ATH-W1000, der måtte bare gerne være lidt mere vægt bag den til min smag. Den store detaljegrad og de hurtige drivers gør 4.Ai til et fantastisk valg til utrolig meget musik, men præsentationen gør også at f.eks. det vinyl rip jeg har af Simon & Garfunkel’s album “Parsley, Sage, Rosemary and Thyme” gør sig bedre på mine 8.A hvor jeg kun hører vinylstøjen hvis jeg lytter efter den - med 4.Ai kan jeg næsten se LP’en dreje rundt. Heldigvis lyder instrumenterne og de to vokaler rigtig, rigtig godt, men til de gamle knasende optagelser findes der bedre valg end 4.Ai. Springer jeg til Paul Simon’s soloalbum “Graceland” er den tekniske kvalitet lysår foran (måske fordi albummet er 30-40 år nyere...) og det er umuligt ikke at nyde det med 4.Ai. Det samme gælder gode indspilninger af kvindelige vokaler - Rebecca Pidgeon, Louise Rogers, Norah Jones og min faste støtte når der skal testes: Dolores O’Riordan i front for The Cranberries.

IMG_6718.jpg
IMG_6718.jpg (303.26 KiB) Vist 6268 gange


Konklusion: Jeg kan ikke forestille mig det er sjovt at være Westone, Shure og Etymotic lige nu. Naturligvis styrter de ikke i grus fordi en opkomling lancerer nye modeller, men Heir 3.Ai gennemtæver de andre "sjove" iems jeg har hørt og gør det til en pris på $299. Til sammenligning koster (den i mine ører mere kedelige) Westone 3 kun $20 mindre på Amazon. Uden aftagelige kabler, Otterbox eller indlæg i træ. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge alene ud fra lyden, udseende, tilbehør og konstruktion er så en bonus. Skidt ser det også ud for Westone 4R som jeg desværre ikke selv har hørt - men for $449, altså $50 mere end 4.Ai, får du godt nok aftagelige kabler, men stadig ingen transportkasse, solid acryl eller fancy indlæg. Jeg ville gerne have haft mulighed for at sammenligne lyden men som sagt er mine 8.A ikke nødvendigvis bedre når det kommer til mellemtone og diskant, bare anderledes.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 27. aug 2012, 13:37

Det var dog et fremragende review og flotte billeder! rullw3

Man får ikke mindre lyst til at prøve sådan et sæt customs (4.a) efter den omgang læsning.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 27. aug 2012, 13:38

Burning777 skrev:Det var dog et fremragende review og flotte billeder! rullw3

Man får ikke mindre lyst til at prøve sådan et sæt customs (4.a) efter den omgang læsning.


Mange tak!

Du kan vidst stadig lige nå at få gratis træindlæg på 4.A hvis du skynder dig... ;-)
Du har også (omend kortvarigt) hørt 4.Ai, så hvis du vil dele et par ord er du mere end velkommen! Også gerne negative aspekter - Det værste brok jeg kan finde på er at der er for meget memory wire på standardkablet.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf telum » 27. aug 2012, 13:48

Ja kan også kun give thumps up for review og billeder!!

Hvordan får du så lav dybdeskarphed, står du meget langt væk med en tele-linse eller er der et makro-objektiv sat på? (totalt nybegynder i foto, så ikke for teknisk en forklaring ;))
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 27. aug 2012, 13:49

Jeg kunne ikke finde noget der irriterede mig ved det jeg lyttede til. Kun at jeg ikke kunne få standard modellen til at sidde fast i mine ører. Jeg har meget små øregange og skal altid bruge de mindste tips. Så hvis jeg går den vej og tager et sæt 4.a så bliver det helt sikkert customs.

Derimod var lyden meget attraktiv og det at få lov at lytte til standardmodellerne gør at jeg ikke vil tøve med at springe ud i at bestille et sæt customs.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Kvaksalver » 27. aug 2012, 14:15

Burning777 skrev:Jeg kunne ikke finde noget der irriterede mig ved det jeg lyttede til. Kun at jeg ikke kunne få standard modellen til at sidde fast i mine ører. Jeg har meget små øregange og skal altid bruge de mindste tips. Så hvis jeg går den vej og tager et sæt 4.a så bliver det helt sikkert customs.

Derimod var lyden meget attraktiv og det at få lov at lytte til standardmodellerne gør at jeg ikke vil tøve med at springe ud i at bestille et sæt customs.

Der er kun én ting at sige: "Put i kurv..."
Kvaksalver

Brugeravatar
 
Indlæg: 453
Tilmeldt: 4. jan 2012, 16:28
Geografisk sted: 8000C

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 27. aug 2012, 14:40

telum skrev:Ja kan også kun give thumps up for review og billeder!!

Hvordan får du så lav dybdeskarphed, står du meget langt væk med en tele-linse eller er der et makro-objektiv sat på? (totalt nybegynder i foto, så ikke for teknisk en forklaring ;))


Mange tak!

Billederne er skudt med Mertodinlos uforskammet fremragende Canon EF 100mm F/2.8 L IS Macro USM, for nu at få hele bogstavsuppen med. Flash på kameraet enten med bouncecard eller Rayflash + en ekstra flash m. snoot skråt bagfra for lige at give lidt "sparkle". Underlag/baggrund er en drejet træskål på køkkenbordet :mrgreen:


Kvaksalver skrev:
Burning777 skrev:Jeg kunne ikke finde noget der irriterede mig ved det jeg lyttede til. Kun at jeg ikke kunne få standard modellen til at sidde fast i mine ører. Jeg har meget små øregange og skal altid bruge de mindste tips. Så hvis jeg går den vej og tager et sæt 4.a så bliver det helt sikkert customs.

Derimod var lyden meget attraktiv og det at få lov at lytte til standardmodellerne gør at jeg ikke vil tøve med at springe ud i at bestille et sæt customs.

Der er kun én ting at sige: "Put i kurv..."


Enig. Du vil ikke fortryde det. Jeg vil faktisk mene at de største konkurrenter til hhv. Heir 3.Ai og 4.Ai hedder Heir 3.A og 4.A, altså deres full custom brødre. Prisforskellen er kun $50 lige i øjeblikket og selvom der hertil skal lægges prisen på afstøbninger så er det en KÆMPE opgradering på komforten og helt klart pengene værd. Medmindre man lader sig rive med af alle mulighederne for at pimpe dem "for kun en lille smule mere..."
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Sv: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf vaskebjørnen » 27. aug 2012, 17:16

Fede billeder og flot skrevet, jeg får jo rigtig meget lyst til at høre dem efter det review. :D

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 27. aug 2012, 22:32

Burning777 skrev:Jeg kunne ikke finde noget der irriterede mig ved det jeg lyttede til. Kun at jeg ikke kunne få standard modellen til at sidde fast i mine ører. Jeg har meget små øregange og skal altid bruge de mindste tips. Så hvis jeg går den vej og tager et sæt 4.a så bliver det helt sikkert customs.

Derimod var lyden meget attraktiv og det at få lov at lytte til standardmodellerne gør at jeg ikke vil tøve med at springe ud i at bestille et sæt customs.


Jeg havde set at deres "Promotional prices" ophører pr. 1/10 og nu tjekkede jeg lige efter: 3.A stiger til $449 og 4.A stiger til $699 :shock:
Hvis man overvejer et sæt Heir customs er det vidst ved at være på tide at komme ud af starthullerne! 8.A tager lige et $200 hop op til $1299, men så er der til gengæld et Magnus kabel med i pakken.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf nc8000 » 27. aug 2012, 22:43

Så må 4.Ai til $399 være deres sweet spot
nc8000

 

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 27. aug 2012, 22:44

nc8000 skrev:Så må 4.Ai til $399 være deres sweet spot

Det tør siges! Jeg gad mægtig godt høre dem mod Westone 4 og Shure's modeller.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 29. aug 2012, 13:14

Her er lidt indtryk fra en lang formiddag med 4ai. Jeg har lyttet til flacfiler i 16/44 på colorfly c4. Det er lidt råt og uredigeret, men jeg håber I kan leve med det:

er4s mere detaljerede i toppen

4ai har mere hul igennem i de lave frekvenser. meget voldsomt ind imellem ved lytning til klassisk musik, f.eks. cello. kan virke dramatisk, men i nogle sammenhænge også
for voldsomt. også klaver synes jeg mudrer i sammenligning med er4s. så længe det er enkelte melodi-toner, lyder det godt, og tonen har meget krop og fylde, men når
først der spilles mange toner, store akkorder bliver det for mig lidt uskarpt.

bortset fra de lave frekvenser opleves er4s som tættere på instrumenterne. mere hul igennem. også mere støj, selvfølgelig.
men stadig en uforlignelig klar tone i sammenligning. især klaver. her slås er4s ikke af pinden for mit vedkommende. er4s kan i de høje frekvenser ind imellem
opleves direkte aggressiv i sammenligning. begge er meget dynamiske, men den ene ikke mere end den anden.

a4i opleves mere lukket i sin natur. det er tydeligt. er4s er meget mere luftig i sin præsentation. 4ai lød skrækkeligt sløret og lukket for mig med complytips. med
triflange er det næsten væk, men i sammenligning virker den stadig en anelse lukket/nasal. stock tips'ne lyder ligesom triflange i mine ører, men sidder lidt
dårligere fast. til gengæld oplever jeg at venstre triflange tip bliver siddende i øregangen, når jeg tager in-ear'en ud. dette er lidt ubehageligt, så jeg må rejse
mig op i kontorstolen og rode lidt hektisk med en finger inden i øret, sådan lidt panik-agtigt faktisk :-) Endte med at lytte mest med stock tips, skulle bare lige
vænne mig til dem.

jeg har lovet søren at skifte fra standard kabel til det fortis v2 sølvkabel, jeg har købt af ham. sammenligningen med 4ai med fortis v2 og er4s med standard kablet
falder lidt heldigere ud til 4ai fordel, men det er ikke afgørende. der er væsensforskel på de to, og jeg foretrækker klart er4s skarpe, smukke tone. det er ikke
fordi 4ai er dårlige, slet ikke. og sammenligningen er bestemt relevant. men i min verden når den ikke op på er4s-niveau.

når jeg forlader klassisk musik, er det tydeligt at 4ai er meget mere alsidig end er4s, og der er slet ingen sammenligning. 4ai kan spille reggae med et godt punch
og en god bas, der er kraftig nok til mig, og uden for meget mudder og uskarphed. Her skal 4ai måles i forhold til X10, en in-ear som måske er mindre kendt. Den har
en enkelt ba driver og et usædvanlig godt bas punch uden at blive alt for lukket og mørk. Den lyder meget åben, frisk og sprød i sammenligning med mange andre in-
ears med lignende bas-kvantitet (monster copper m.fl.). x10 er min faste in-ear til reggae.

4ai er mere detaljerede over alle frekvenser, spiller lidt renere generelt. her virker x10 sløret især i toppen. a4i er friskere i diskanten, hvor x10 er lidt mere tilbagelænet. måske er det fordi jeg har vænnet mig for meget til x10, og kommer til at spille de ting, jeg ved lyder godt på dem, men jeg synes altså ikke diskantforskellen er så slem, og jeg foretrækker nok x10's præsentation
generelt. der er en sprødhed over dens punch, som er meget tiltrækkende. her er 4ai nok mere korrekt. teknisk er det tydeligt at 4ai er bedre, men jeg synes at x10
har en meget charmerende lyd, og den rammer med sin signatur lige dér, hvor mange af mine lidt ældre reggaeplader lyder sindssygt godt. Det skal nævnes at jeg nok ville foretrække 4ai fremfor x10 til stort set alt andet musik end reggae.

popmusik lyder rigtig godt på 4ai, men sammenlignet med er4s er det samme indtryk som med den klassiske musik. er4s har mere klarhed i tonen, den er mere skarp og
præcis, og det foretrækker jeg frem for 4ai's varmere lyd. for at yde 4ai ret, så er der også nogle tracks, hvor den er bedre end er4s, og det er når bassen har en
dominerende rolle. der er er4s af og til lige lovlig asketisk. men når dagen er slut, har er4s vundet i mine ører, for bassen er egentlig rigelig, når bare man har
vænnet sig til den. i direkte sammenligning forekommer den måske svag, men der mangler ikke rigtigt noget. det svarer til at vænne sig til at putte en teskefuld
sukker mere eller mindre i sin portion havregryn.

Hvis 4ai er bedre end er4s til noget, så må det i mine ører være nyere jazz (her taler jeg bare 1960'erne). Den lidt lukkede lyd (i forhold til er4s) giver en meget
fin "klub-stemning" og balancen i frekvensgangen passer rigtig fint til f.eks. dexter gordon på blue note, det er meget behageligt og meget detaljeret på samme tid.
igen: meget mørkere og mindre luftigt end på er4s, men ind imellem kan også det klæde musikken.

samlet set synes jeg 4ai er en god allround in-ear, som har nogle af de samme kvaliteter som er4s - den er ikke på niveau, men i manges ører vil den måske være mere
behagelig og lettere tilgængelig i sin signatur. hvis jeg kun skulle have én in-ear til alle genrer, ville den være et godt bud. men sådan er det heldigvis ikke.

Sammenlignet med Westone 4, som jeg havde på et tidspunkt - og det er længe siden så efter fri hukommelse - er a4i en konkurrent i samme prisleje. jeg vil tro de er
på niveau (mht. detaljer osv.), men præsentationen er meget forskellig. w4 har en lidt høflig og behagelig præsentation, mens 4ai i denne sammenhæng er den skarpe og
direkte. hvad man bedst kan li' vil nok være en smagssag. 4ai som den mest punchy og skarpe og w4 som mere tilbagelænet og tilgivende. jeg husker jeg rigtig godt
kunne li' w4 til dårlige jazzoptagelser fra 1930'erne - det er ikke tilfældet med 4ai. 4ai er i mine ører en bedre konkurrent til er4s end til westone 4, da de to er
for forskellige. Og jeg ville nok foretrække 4ai.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Sorensiim » 29. aug 2012, 13:19

rulle2
Mange tak for input! Lad os igen konkludere "One size does NOT fit all!"
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf Burning777 » 29. aug 2012, 14:21

Hmmm - ja så! Det er endnu et bevis på at et meet er meget kort tid til at danne sig hurtige konklusioner om noget. Det er først når man får produkterne hjem til sig selv at man for alvor lærer dem at kende.

Jeg havde selv en umiddelbar meget positiv oplevelse af 4.ai på meetet. Dog er det sjældent jeg bruger mine ER-4S for tiden så det var rart at læse dine grundige analyser mellem de to. Jeg tror dog stadig at hvis jeg skulle - men det står ikke lige i kortene - ud og investere i customs så ville jeg lige efter disse. Nu kan det måske være, efter det du skriver librarian, at man hellere skulle få sig nogle custom tips til ER-4?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Heir Audio Universal IEMs

Indlægaf librarian » 29. aug 2012, 14:28

Burning777 skrev:Hmmm - ja så! Det er endnu et bevis på at et meet er meget kort tid til at danne sig hurtige konklusioner om noget. Det er først når man får produkterne hjem til sig selv at man for alvor lærer dem at kende.

Jeg havde selv en umiddelbar meget positiv oplevelse af 4.ai på meetet. Dog er det sjældent jeg bruger mine ER-4S for tiden så det var rart at læse dine grundige analyser mellem de to. Jeg tror dog stadig at hvis jeg skulle - men det står ikke lige i kortene - ud og investere i customs så ville jeg lige efter disse. Nu kan det måske være, efter det du skriver librarian, at man hellere skulle få sig nogle custom tips til ER-4?

Nu har jeg også kun brugt nogle timer med 4ai, så det er også en hurtig konklusion. Jeg har dog nået at sidde rolig og koncentreret og lytte til mange forskellige stykker musik... tror ikke mit indtryk ændrer sig afgørende. Men det er altid svært, for havde jeg ikke lige været inde i en periode, hvor jeg lytter rigtig meget til er4s og t70, som begge er meget lyse, så havde jeg måske set anderledes på sagen. Det er bl.a. derfor lyd er så subjektivt - ikke bare mennesker imellem - men også ens egne præferencer, som ændrer sig lidt hele tiden...

Jeg føler at mine er4s slutter fuldstændig tæt med comply tips - de sidder meget dybt. Så personligt tror jeg ikke at jeg ville få det store ud af at få custompropper til dem... [red. med custom propper kommer er4 til at sidde lidt mere yderligt i øret, hvilket jeg ikke tror er en fordel - i hvert fald ikke for mig]
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster