HiFiMAN HE-500 & HE-6



HiFiMAN HE-500 & HE-6

Indlægaf Loevhagen » 23. jun 2011, 00:12

En omtale av HE-500 (vs. HE-6) krever egentlig mange ord, men siden det er sent og jeg har fylt ørene med musikk non-stop i snart 6 timer så skal jeg forfatte meg i korthet nå.

Man kan lese seg ihjel om bl.a. HE-6 og HE-500. Etter å ha hørt disse i dag vil jeg, med forbehold (disclaimer, osv) om at jeg kun har hatt noen timer med disse, si dette:

- HE-6 drives greit med V200. Så man må ikke ha en monsterforsterker. HE-6 krever volumpot på opp mot 15:00. HE-500 ca. 12:00 på samme forsterker.

- Lydscenen oppfattes umiddelbart større på HE-6 enn HE-500. Det er bare det at lydscenen er egentlig ikke særlig større når men hører etter. HE-6 får gratishjelp av sin tuning til en lysere lydsignatur enn HE-500.

- På vokal derimot er det ganske stor forskjell. Husk at stor er et relativt begrep. La oss ta et eksempel fra én av de mange sangene jeg har spilt i dag: På a-has avskjedskonsert og Crying in the Rain (Live) så sitter man på rad 10 med He-6 og rad 1 med HE-500 når man hører Morten Harket synger. Paradokset er imidlertid at alle andre lyder i sangen fremstår like detaljert og nestn likt plassert i lydbildet, inkludert publikumlyder.

- Mitt inntrykk er at HE-500 gir inntrykk av å ha mer bassmengde jevnt over enn HE-6, mens HE-6 ikke pøser på før absolutt nødvendig.

Er man en hodetelefonbruker som setter stor pris på detaljer og har en noenlunde grei hodetelefonforsterker; kjøp HE-6.

Er man ute etter ikke å få alle detaljene servert opplyst, men setter pris på at detajene er der ved kritisk lytting; kjøp HE-500.

Jeg tviler på at noen som elsker sine LCD-2 vil trives med HE-6, for å si det slik. De som liker HD800 svært godt vil få noe å tenke på. HD800 er svært gode. HE-6 og HE-500 har imidlertid en fantastisk naturlighet i lyden. Og bassen da mann. Yup, yup.

High Five HiFiMAN. rulle2

PostScript:
Men, ikke tro at HE-500 drives godt nok av en iPod, slik man nesten kan få inntrykk av "siden den er så lettdreven". HE-500 er mindre følsom enn Audeze LCD-2.

PostScript 2:
Den kulørte hifipresse resirkulerer litt på hififronten, mens de ikke følger helt med innen hodetelefoner. Utviklingen skjer nå ganske raskt, og hifiblader henger egentlig litt etter for å si det slik. Man bør være sitt ansvar bevist å omtale nyere produkter slik at man gir sine lesere en innsikt i hva head-fi markedet kan gi av lydopplevelser nå med de mest "moderne" hodetelefonene som er sluppet på markedet siste 1-2 år.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster