Hi-End høretelefoner på iPhone?



Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 15. apr 2014, 18:10

Hej!

Jeg har pt. nogle Ultrasone HFI-780 jeg egentlig synes spiller super godt. Men når man har noget godt, kunne det være sjovt at få noget rigtig godt. Jeg har derfor kigget lidt på nettet, og så en test af B&W P7 og de skulle være ret imponerende..

Men nu afspiller jeg alt musik fra en iPhone, så jeg har overvejet om jeg overhovedet ville kunne høre forskel på lyden. Er iPhonen god nok til at kunne afvikle en lydkvalitet hvor B&W'erne kommer til deres rette? Eller skal man have en "rigtig" HI-FI forstærker til høretelefonerne, for at kunne udnytte dem korrekt?

TEST: http://www.lydogbillede.dk/nyheter/stor ... er-fra-bw/
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Claus-DK » 15. apr 2014, 18:23

Hej og velkommen til.

Køber du en bedre hovedtelefon vil du få bedre lyd, længere er den ikke..

Din kilde er en Volkswagen UP og du er ved at bruge 20.000 på nye flotte fælge til den.

Så det egentlige spørgsmål er: er nye hovedtelefoner det rigtige sted at bruge mine penge hvis jeg vil gøre noget ekstra ud af min lyd ??
Til det kan jeg svare Bestemt ikke, det svage led i din kæde er ikke dine hovedtelefoner, der hvor der virkelig er noget at hente er på din afspiller..

Det er også billigere at gå den vej, sikkert ikke i længden, det behøver slet ikke sende dig på fattiggården at skulle ud og købe en god forstærker/DAC, så bare rolig vi sender dig ikke på fattiggården............................................................................. endnu..

Undskyld det med muldvarpen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf kvik » 15. apr 2014, 18:35

Mest som en sidebemærkning.. Har du prøvet en anden afspiller-App end iPhones egen? Måske kan du på en lidt billigere måde hente mere ud af dine 780, om ikke i egentlig lydkvalitet, så i oplevet lydkvalitet. En App som f.eks. CanOpener giver dig både EQ og rimelig avanceret Crossfeed. EQu og Equalizer har bare EQ, men med gode finjusteringsmuligheder.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 15. apr 2014, 18:43

Claus-DK skrev:Hej og velkommen til.

Køber du en bedre hovedtelefon vil du få bedre lyd, længere er den ikke..

Din kilde er en Volkswagen UP og du er ved at bruge 20.000 på nye flotte fælge til den.

Så det egentlige spørgsmål er: er nye hovedtelefoner det rigtige sted at bruge mine penge hvis jeg vil gøre noget ekstra ud af min lyd ??
Til det kan jeg svare Bestemt ikke, det svage led i din kæde er ikke dine hovedtelefoner, der hvor der virkelig er noget at hente er på din afspiller..

Det er også billigere at gå den vej, sikkert ikke i længden, det behøver slet ikke sende dig på fattiggården at skulle ud og købe en god forstærker/DAC, så bare rolig vi sender dig ikke på fattiggården............................................................................. endnu..

Undskyld det med muldvarpen..

Mange tak. Jeg håber lidt at dette forum vil være et sted, som jeg vil ynde at læse meget med hos.

Jeg er rigtig glad for dit svar. Hvad vil du forslå mig at investerer i?
- Jeg er forresten glad for, at mine høretelefoner ikke bliver buhet ud.


Det skal lige siges at jeg er ret ny til hele. SÃ¥ DAC er en helt ny verden for mig.
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 15. apr 2014, 18:45

Ketil B skrev:Mest som en sidebemærkning.. Har du prøvet en anden afspiller-App end iPhones egen? Måske kan du på en lidt billigere måde hente mere ud af dine 780, om ikke i egentlig lydkvalitet, så i oplevet lydkvalitet. En App som f.eks. CanOpener giver dig både EQ og rimelig avanceret Crossfeed. EQu og Equalizer har bare EQ, men med gode finjusteringsmuligheder.

Jeg absolut ingen erfaring med andre lyd-apps end Apples egen.

Problemet med alle de mange muligheder i en EQ er, at jeg simpelthen ikke ved nok om det til at jeg vil kunne indstille en EQ bedre end Apples egen.
Så er der et sted jeg kan læse lidt om, og gerne pædagogisk, hvordan sådan en skal stilles for at få et bedre lydbillede?
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf kvik » 15. apr 2014, 19:24

@Claus, du og jeg er lidt old-school ;-) fra tiden med lydklumper på størrelse med mobiltelefoner fra 80’erne. Er det virkelig stadig livsnødvendigt med ekstern forstærker (og dac for den sags skyld), for at få fuld udbytte af de hovedtelefoner, der spyttes ud i dag? En stor del er jo specielt designet (og tunet) med smartphones for øje.

@Jimmbo, det er nu bare at lege lidt med EQ-indstillingerne, og se om noget lyder bedre end andet. Det var i virkeligheden nok mest Crossfeed-funktionen jeg så for mig forholdsvist enkelt kunne give en ny og måske bedre lydoplevelse. Med hensyn til EQ så findes der forskellige oversigter (derude) for hvilke frekvensområder hører til f.eks. hvilke instrumenter. Det kunne været eet sted at starte, hvis du føler behov for baggrundsviden. (NB: Neutron Music Player er en anden App med Crossfeed)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Claus-DK » 15. apr 2014, 19:40

Der ingen der buher af nogle her på siden, vi kan drille hinanden lidt på en venlig måde når det går hedt for sig, vi kan kun bevæge os et par meter på grund af vore kabler, så at begynde at slås og stå ude ved vejen og buhe, er teknisk bøvlet..

Som forhandler må jeg ikke anbefale mine egne ting, så jeg er lidt handicappet på dette punkt..

Er det noget du skal bruge på farten ??
I så fald er der mindst to oplagte afspillere på markedet Ibasso DX50 og FiiO X3, de koster nogenlunde det samme og er på samme niveau rent teknisk.
Lyden er lidt forskellig på de to enheder og jeg kan ikke vide hvad du synes er bedst, men med dine Ultrasone tro jeg du er glad for BASS ?? er det tilfældet ville jeg tage en X3..
Er du ikke til BASSS og bare har dine nuværende bøffer ved et "tilfælde" kunne du være bedre tjent med en DX50..

Der er også en anden mulighed, en "sidegrade", det jeg mener er at hvis du rent faktisk går og er glad for den lyd du har nu og egentligt bare trænger til lidt variation, kunne en af de mange billige modeller, der yder godt i forhold til prisen også være en mulighed..
De der B&W er ikke noget der får himlen til at åbne sig og åbenbarer en skøn symfoni af englesang, der er bedre lyd at hente for under 1000 kroner hvis man ved hvad man leder efter og ikke går vildt højt op i mærker. Hvis det SKAL være dyrt, så køber man bare 3 sæt i stedet for og har brugt de samme penge og fået meget mere at lytte til..

Sådan meget kort er en DAC den enhed der laver din digitale lyd om til analog lyd, forskellen på DACs er mere det der foregår rundt om selv chippen, selve konverteringen har jo en "facitliste" altså en masse kendte punkter på en kurve, den anden forskel der er på DACs er når der regnes på hvad det er der mangler for at vores sky af punkter bliver en pæn og dejlig kurve...
Så der er primært 2 ting der spiller ind på DACs
1:kvaliteten af det der er rundt om DACen, her taler vi om hvilke stumper der i selve DACen og hvordan de er brugt.
2:Hvor god er selve chippen til at regne og hvor godt kan du lide den måde den regner på..

2 DACs med ens "regnemaskine" kan lyde meget meget forskelligt, forskellen ville være mindre hvis man blot udskifter selve chippen og lod resten være ens..
Så det er en jungle og der er mange faldgruber, men også mange skønne oplevelser..

Ens for langt langt størstedelen af de eksterne DAC/Amp er at de giver 99% af lydkort alvorlige klø, men de får også selv klø efterhånden som vi bevæger os op i fødekæden, der er ALTID en fisk der er større..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Claus-DK » 15. apr 2014, 19:57

Jeg har aldrig brudt mig om lydklumper, de er tunge og store..
Udfra hvad jeg har hørt af telefoner, det er ikke mange, er de svage i forstærkerdelen og mindre svage i DACdelen, jeg har prøvet med mine egne sonyer og der foretrækker jeg langt min Clip til 300 kroner og Sony plejer jo at lave OK transportabel lyd..

En Fiio og en Ibasso kan heller ikke trække alt til perfektion, men der er en langt bedre sammenhæng i lydkæden, hvis man smider sådan en klods ind og bruger sin telefon til Internet og telefon og spillemaskine og kamera og og og.

Om man så orker en ekstra klods i lommen er jo noget man selv skal finde ud af, men for mig er smartphone i bedste fad en mangelfuld nødløsning, måske mest fordi jeg har en arsenal af afspillere jeg lige så godt kan bruge...*suk*
Jeg forlader oftere mit hus uden telefon end uden afspiller..

Jeg er sådan rent teknologisk fuldt på omdrejningshøjde med flere stammer af naturfolk på Borneo, så jeg halter nok lidt efter de unge mennesker i vores del af verden..

Til Jimmbo: Nu må du ikke lade Ketil´s og mit nørderi skræmme dig, vi bruger begge flere uger på at undersøge forskellen på to 300 kroners hovedtelefoner inden vi slår til, vi går op i detaljer som de færreste ved findes, så tag det vi skriver med et gran salt, vi er NØRDER..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf kvik » 15. apr 2014, 20:15

Billede
Who, me? 8-)

--

@Jimmbo: Spøg til side.. Jeg forstår udemærket behovet for et nyt og spændende legetøj, eller hovedtelefon i dette tilfælde. Mit forslag om software i stedet for hardware repræsenterer en anden indfaldsvinkel, når lysten melder sig. Du kan kalde det at træde et skridt tilbage, og se på om der er andre veje til målet, gerne mindre omkostningsfulde. Måske ikke med fuld potte i lydforbedring, men dog med acceptabel forbedring. Hvis man kan opnå 60% forbedring med 10% indsats (læs penge), og man kan leve med det, så hvorfor ikke. På sin vis er det vel også det du gør ved at spørge her på siden - "Kan jeg få mere for mine penge?".
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 15. apr 2014, 20:48

Ketil B skrev:@Jimmbo, det er nu bare at lege lidt med EQ-indstillingerne, og se om noget lyder bedre end andet. Det var i virkeligheden nok mest Crossfeed-funktionen jeg så for mig forholdsvist enkelt kunne give en ny og måske bedre lydoplevelse. Med hensyn til EQ så findes der forskellige oversigter (derude) for hvilke frekvensområder hører til f.eks. hvilke instrumenter. Det kunne været eet sted at starte, hvis du føler behov for baggrundsviden. (NB: Neutron Music Player er en anden App med Crossfeed)

Så det er simpelthen bare at prøve sig frem?
Claus-DK skrev:Der ingen der buher af nogle her på siden, vi kan drille hinanden lidt på en venlig måde når det går hedt for sig, vi kan kun bevæge os et par meter på grund af vore kabler, så at begynde at slås og stå ude ved vejen og buhe, er teknisk bøvlet..

Som forhandler må jeg ikke anbefale mine egne ting, så jeg er lidt handicappet på dette punkt..

Er det noget du skal bruge på farten ??
I så fald er der mindst to oplagte afspillere på markedet Ibasso DX50 og FiiO X3, de koster nogenlunde det samme og er på samme niveau rent teknisk.
Lyden er lidt forskellig på de to enheder og jeg kan ikke vide hvad du synes er bedst, men med dine Ultrasone tro jeg du er glad for BASS ?? er det tilfældet ville jeg tage en X3..
Er du ikke til BASSS og bare har dine nuværende bøffer ved et "tilfælde" kunne du være bedre tjent med en DX50..

Der er også en anden mulighed, en "sidegrade", det jeg mener er at hvis du rent faktisk går og er glad for den lyd du har nu og egentligt bare trænger til lidt variation, kunne en af de mange billige modeller, der yder godt i forhold til prisen også være en mulighed..
De der B&W er ikke noget der får himlen til at åbne sig og åbenbarer en skøn symfoni af englesang, der er bedre lyd at hente for under 1000 kroner hvis man ved hvad man leder efter og ikke går vildt højt op i mærker. Hvis det SKAL være dyrt, så køber man bare 3 sæt i stedet for og har brugt de samme penge og fået meget mere at lytte til..

Sådan meget kort er en DAC den enhed der laver din digitale lyd om til analog lyd, forskellen på DACs er mere det der foregår rundt om selv chippen, selve konverteringen har jo en "facitliste" altså en masse kendte punkter på en kurve, den anden forskel der er på DACs er når der regnes på hvad det er der mangler for at vores sky af punkter bliver en pæn og dejlig kurve...
Så der er primært 2 ting der spiller ind på DACs
1:kvaliteten af det der er rundt om DACen, her taler vi om hvilke stumper der i selve DACen og hvordan de er brugt.
2:Hvor god er selve chippen til at regne og hvor godt kan du lide den måde den regner på..

2 DACs med ens "regnemaskine" kan lyde meget meget forskelligt, forskellen ville være mindre hvis man blot udskifter selve chippen og lod resten være ens..
Så det er en jungle og der er mange faldgruber, men også mange skønne oplevelser..

Ens for langt langt størstedelen af de eksterne DAC/Amp er at de giver 99% af lydkort alvorlige klø, men de får også selv klø efterhånden som vi bevæger os op i fødekæden, der er ALTID en fisk der er større..

Der bliver heller ikke engang buhet af folk med Beats By Dre? :lol:

Du kan evt. sende mig en PB med alle dine anbefalinger inkl. dem du forhandler selv. SÃ¥ kan jeg selv tage stilling til hvad jeg vil have.

Jeg tænkte det var noget jeg skulle kunne have med i lommen, når jeg tager bussen og toget. Men vil de to DAC'er du anbefaler her, vil de også kunne sættes til min Macbook Pro?
Det er faktisk ret tilfældigt at jeg endte ud med mine Ultrasone. Men ja, jeg er glad for bass musik. Tung hip-hop og noget dance bliver der hørt. Men jeg er også rigtig glad for klassisk musik og opera, så jeg ved ikke om mine høretelefoner er forkerte til det, eller om en DAC ville kunne gøre den oplevelse bedre, når du siger mine Ultrasone er primær Bass?

Undskyld, men hvad er en sidegrade?
Så du mener ikke de B&W P7 er pengene værd? :)

Jeg må indrømme at jeg er helt på bar bund med de DAC'er. Jeg kender ingen mærker, og ved ikke hvad sådan nogle koster. Jeg kender mærker inden for almene anlæg, men der er absolut ingen gengangere i DAC-verden. Så jeg er ret glad for din/jeres behjælpelighed.
Ketil B skrev:@Jimmbo: Spøg til side.. Jeg forstår udemærket behovet for et nyt og spændende legetøj, eller hovedtelefon i dette tilfælde. Mit forslag om software i stedet for hardware repræsenterer en anden indfaldsvinkel, når lysten melder sig. Du kan kalde det at træde et skridt tilbage, og se på om der er andre veje til målet, gerne mindre omkostningsfulde. Måske ikke med fuld potte i lydforbedring, men dog med acceptabel forbedring. Hvis man kan opnå 60% forbedring med 10% indsats (læs penge), og man kan leve med det, så hvorfor ikke. På sin vis er det vel også det du gør ved at spørge her på siden - "Kan jeg få mere for mine penge?".

Jeg synes faktisk en pris på 7 kr. er overskueligt at prøve af om det er noget.

Når mans skal bruge det app til at afspille sin musik, skal musikken så lægges ind på en anden måde en normalt?
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Mataugust » 15. apr 2014, 22:00

På bundlinjen handler det vel om du kan lide lyden. P7 vil med garanti give en bedre lyd end dine 780, men det er kun dig selv der kan afgøre om de er pengene værd.
Skal det være telefonen som afspiller? Så kan du forbedre lyden betragteligt ved at sætte en ekstra forstærker på - det var i hvert fald hvad jeg oplevede med min iPod. Der kunne en Audinst Amp-hp (som claus-dk forhandler) være en mulighed.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf kvik » 15. apr 2014, 22:03

Vedr EQ så ville jeg nok selv angribe på den måde, at jeg først undersøgte, hvad den generelle holdning til den aktuelles hovedtelefons styrker og svagheder var. Det er selvfølgelig ikke altid let, fordi folk har forskellig smag, men du har jo også din egen oplevelse at læne dig op ad her. Her på siden eller på head-fi.org ville jeg simpelthen søge på Ultrasone HI-780 og se, hvad folk skrev. Med det i bagagen ville jeg forsøge at justere EQ til at kompensere for eventuelle svagheder (eller oplevede svagheder). Du behøver naturligvis ikke gå så grundigt til værks fra første dag, man har lov til at lege også. Henad vejen ser jeg dog førstnævnte angrebsvinkel som den mest frugtbare ift til optimal lyd på de præmisser som software-forbedring nu tillader.

Vedr Crossfeed så ville jeg nok bare lege lidt først, for at få en fornemmelse af hvad gør hvad. App'en har indbygget vejledning og egen hjemmeside, så lidt hjælp er der. Denne og lignende App'er benytter musikbiblioteket som allerede er på telefonen. Du behandler derfor blot filer og overførsel som du altid har gjort. Så vidt jeg husker kan du dog ikke afspille DRM-filer vha denne og andre lignende App'er, det er vist kun Apple's egen afspiller, der klarer det.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 15. apr 2014, 22:23

Mataugust skrev:På bundlinjen handler det vel om du kan lide lyden. P7 vil med garanti give en bedre lyd end dine 780, men det er kun dig selv der kan afgøre om de er pengene værd.
Skal det være telefonen som afspiller? Så kan du forbedre lyden betragteligt ved at sætte en ekstra forstærker på - det var i hvert fald hvad jeg oplevede med min iPod. Der kunne en Audinst Amp-hp (som claus-dk forhandler) være en mulighed.

Nu kommer min uvidenhed frem igen; Hvad er forskellen på en AMP og en DAC? Har Claus en hjemmeside, så man kan se hvad sådan en koster? :)

Du har nok ret mht. til P7'eren. Jeg synes bare de virkede pæne og lækre, og ikke nær så klodset som mine Ultrasone. Men hvis jeg kan få noget bedre til billigere eller samme penge, så vil jeg da gerne kigge på det.

Ketil B skrev:Vedr EQ så ville jeg nok selv angribe på den måde, at jeg først undersøgte, hvad den generelle holdning til den aktuelles hovedtelefons styrker og svagheder var. Det er selvfølgelig ikke altid let, fordi folk har forskellig smag, men du har jo også din egen oplevelse at læne dig op ad her. Her på siden eller på head-fi.org ville jeg simpelthen søge på Ultrasone HI-780 og se, hvad folk skrev. Med det i bagagen ville jeg forsøge at justere EQ til at kompensere for eventuelle svagheder (eller oplevede svagheder). Du behøver naturligvis ikke gå så grundigt til værks fra første dag, man har lov til at lege også. Henad vejen ser jeg dog førstnævnte angrebsvinkel som den mest frugtbare ift til optimal lyd på de præmisser som software-forbedring nu tillader.

Vedr Crossfeed så ville jeg nok bare lege lidt først, for at få en fornemmelse af hvad gør hvad. App'en har indbygget vejledning og egen hjemmeside, så lidt hjælp er der. Denne og lignende App'er benytter musikbiblioteket som allerede er på telefonen. Du behandler derfor blot filer og overførsel som du altid har gjort. Så vidt jeg husker kan du dog ikke afspille DRM-filer vha denne og andre lignende App'er, det er vist kun Apple's egen afspiller, der klarer det.

Jeg ved som sagt intet om EQ. Er det sådan et diagram jeg plogger ind, eller er det en graf jeg skal finde og kopierer ind på appen?
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf kvik » 15. apr 2014, 22:52

Apple's egen afspiller i iPhone har nogle faste EQ-valg - neutral, klassisk, tale, pop, rock, etc. Med disse alternative afspillere (som f.eks. CanOpener) kan du helt frit gå ind og justere bestemte frekvensområder, og så meget eller lidt du lyster. Nogle af afspillerne bruger kun en graf til at visualisere frekvensgangen, hvor du så justerer på grafen. Andre bruger frekvensbånd, hvor du så evt lægger nye tal ind. Kan du finde en måling af din hovedtelefon, en kurve om du vil, og kommentarer knyttet til evt problemområder for denne, så letter det nok din justering. Du ved så, hvor du skal gribe ind, og i hvilket omfang. Har du bare udsagn som 'boomende bas' eller 'skarp diskant' at gå efter, så må du lokalisere (researche), hvilket frekvensområde disse befinder sig i, og så begynde justeringen der.

Du har ikke mulighed for at blot nedlaste en frekvens-profil, og så lade App'en gøre arbejdet. Ikke med disse afspillere i det mindste, men jeg har dog set en enkelt afspiller-App, der kommer med forudbestemte profiler for diverse hovedtelefoner, netop udfra denne ide om automatisk korrektion for (kendte) svagheder. Husker ikke navnet på denne App, registrerede blot, at ingen af de hovedtelefoner jeg er interesseret i, var repræsenteret i profil-listen, og det gjorde den uinteressant for mig. Du kan evt søge efter den i AppStore, vil tro du kan bruge en søgestreng som 'music player'.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Mataugust » 15. apr 2014, 23:03

Når musikken ligger som mp3/flac/m4a så ligger de som digital musik, altså 0 og 1 taller. Disse tal skal oversættes til nogle analoge lydfrekvenser. Det job klarer d/a converteren (DAC).
Det analoge signal skal så sendes ud til hovedtelefonerne, det klares af en forstærker, også kaldet amp.
Så du har groft sagt 3 led, der hver især kan påvirke lyden . DAC delen, AMP (forstærkerdelen), og hovedtelefonen.
Apple har en politik omkring deres produkter, der gør at det kan være en ret dyr fornøjelse at påvirke dac delen, mens forstærkerdelen kan forbedres betragteligt for fra få hundrede kroner og opefter.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf kvik » 15. apr 2014, 23:24

For at eksemplificere: Du kan hente det digitale signal rent ud med en Cypher Labs AlgoRhythm til 2500 kr, og du kan fodre en CMoy forstærker med det analoge signal for 200 kr.

Som Mataugust skriver har Apple et noget lukket system. For at kunne trække det digitale signal ud af iPhone, må modtageren (dac'en) først dekode signalet men en særlig Apple Authentification Chip. Hidtil har Apple taget sig godt betalt for denne chip, noget der selvsagt påvirker salgsprisen på dac'en også. I tillæg har Apple så hidtil ført en noget restriktiv politik omkring, hvem som overhovedet fik lov til at bruge chip'en. I mange år har der således kun været et fåtal enheder/mærker, der kunne trække det digitale signal ud. Den senere tid har stadig flere dog kommet til.

Så, for at omgå iPhone's interne dac, og lade en bedre ekstern overtage, kræves denne specielle chip. Det er dog muligt at omgå iPhone's interne forstærker, det analoge signal kan uhindret hentes ud via dock-stikket. Dette var i hvert tilfældet med den gamle 30-pin stik, hvor sagen står med den nye lightning-stik er jeg mere usikker på.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2014, 01:14

Heller ikke BEATS by Dre buher vi af, vi trækker måske lidt på næsen...Og så slæber vi fyren ud bagved og giver ham et lag tæsk... ruller1 ruller1

Sådan helt nede på jorden.
Du vil få bedre lyd med bedre hovetelefoner, dette er et faktum..

Det svageste led i din kæde er forstærkerdelen i din kilde/telefon.

Du kan næsten gratis rette lyden til via EQ, dog skal man ikke gå helt amok med sådan noget.

Er du tilfreds med den måde dine nuværende hovedtelefoner spiller på og bare gerne vil have det til at lyde endnu bedre, er en forstærker en god vej at gå..

Er du lidt sådan pø om pø med om det er en god lyd du har nu, ville jeg se mig om efter et par hovedtelefoner..

Hovedtelefonerne har den største indflydelse på "signaturen" altså hvordan de høje og lave toner er administreret i forhold til hinanden, så du vil få en større forandring af lyden med andre hovedtelefoner, måske ikke så meget en bedre kvalitet, men om det er fordi maden smager bedre eller om det er den kønne servitrice, der gør man spiser et bestemt sted er jo ligemeget, bare man nyder maden..

Et skridt op i det man kan kalde lydkvalitet altså hvor godt fungerer tingene på det helt basale niveau, er besværet af at det svageste led ikke er hovedtelefonerne, men forstærkeren i din telefon, så den skal man overveje at gøre noget ved på et tidspunkt, hvis man synes man vil mere med transportabel lyd.
Selv har jeg valgt en bedre afspiller, jeg synes det er noget bøvl at have tingene til at hænge sammen og det fylder også meget, hvis man skal have en seriøs lydklump, for mig er det en bedre og mere praktisk løsning..

Jeg bruger mit grej på jobbet og det SKAL kunne være i mine lommer, med skruetrækkere, knive og hvad man ellers har af skrammel i lommen, så en seriøs lydklump er ikke et alternativ for mig..

Hjemme bruger jeg en stationær DAC/Amp en 10.32 fra Audio GD og det er noget helt andet grej, eller det gjorde jeg, lige for tiden er det min Myst der bliver testet till det yderste og jeg har også en SA1.32 (DAC) stående jeg burde få lyttet lidt til.
Både de stationære og transportable DAC DAC/Amps burde kunne sættes til 99.9 % af computere i verden og på entrylevel burde der ingen problemer være med at forbinde til en PC overhovedet, bare vær sikker på den har USB på indgangs delen..

DACs kan købes til alle priser mellem 500 kroner og flere hundrede tusinde kroner, ligeså med forstærkere..

Hvis du bruger din Mac til musik i stuen og lige smider sådan en DAC/Amp imellem forstærkeren og computeren, vil du (alt efter grej) opnå en forbedring af lyden der også..

Hvis du på nuværende tidpunkt er ved at være rundtosset, så fortvivl ikke, der er en god mulighed for at du bliver meget klogere meget hurtigt, det er slet slet ikke så kompliceret, vi blærer os bare lidt rulle2 rulle2

Vi har jo vores låneture kørende og der har jeg de fleste af mine produkter i konstant kredsløb mellem vore medlemmer og der er naturligvis også plads til at du kan komme på listerne, der kan være lidt ventetid på nogle af tingene, det koster portoen at deltage, men i forhold til at bruge et par tusser på noget helt unødvendigt er det da at foretrække, mine kollegaer har vist også en tour eller to der kunne være interessant for dig..
Prøv at kigge lidt i den del der hedder "Tour de hoved-fi"

Min butik kommer du til hvis du klikker på linket i min signatur, jeg vælger mine varer efter devicen, er det ikke godt nok til mig er det ikke godt nok til mine kunder...Så jeg anbefaler at du køber alle de produkter jeg har i butikken..
Du kan læse en mindre roman om min biks og hellige idealer i min lille blog her på siden. På min shop er der også en masse lir i "om os".

Jeg balancerer lige på grænsen af hvad jeg ville acceptere fra en af mine kollegaer, så jeg er nød til at holde mig i generelle vendinger og afholde mig fra konkrete anbefalinger af produkter.

Har du overvejet inears ?? bare for lige at smide den bold i luften..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 16. apr 2014, 17:28

Ketil B skrev:Apple's egen afspiller i iPhone har nogle faste EQ-valg - neutral, klassisk, tale, pop, rock, etc. Med disse alternative afspillere (som f.eks. CanOpener) kan du helt frit gå ind og justere bestemte frekvensområder, og så meget eller lidt du lyster. Nogle af afspillerne bruger kun en graf til at visualisere frekvensgangen, hvor du så justerer på grafen. Andre bruger frekvensbånd, hvor du så evt lægger nye tal ind. Kan du finde en måling af din hovedtelefon, en kurve om du vil, og kommentarer knyttet til evt problemområder for denne, så letter det nok din justering. Du ved så, hvor du skal gribe ind, og i hvilket omfang. Har du bare udsagn som 'boomende bas' eller 'skarp diskant' at gå efter, så må du lokalisere (researche), hvilket frekvensområde disse befinder sig i, og så begynde justeringen der.

Du har ikke mulighed for at blot nedlaste en frekvens-profil, og så lade App'en gøre arbejdet. Ikke med disse afspillere i det mindste, men jeg har dog set en enkelt afspiller-App, der kommer med forudbestemte profiler for diverse hovedtelefoner, netop udfra denne ide om automatisk korrektion for (kendte) svagheder. Husker ikke navnet på denne App, registrerede blot, at ingen af de hovedtelefoner jeg er interesseret i, var repræsenteret i profil-listen, og det gjorde den uinteressant for mig. Du kan evt søge efter den i AppStore, vil tro du kan bruge en søgestreng som 'music player'.

Okay. Jeg må lige prøve at hente CanOpener og se om jeg kan rode mig frem til et bedre resultat. Det kan vel aldrig gå helt galt?
Mataugust skrev:Når musikken ligger som mp3/flac/m4a så ligger de som digital musik, altså 0 og 1 taller. Disse tal skal oversættes til nogle analoge lydfrekvenser. Det job klarer d/a converteren (DAC).
Det analoge signal skal så sendes ud til hovedtelefonerne, det klares af en forstærker, også kaldet amp.
Så du har groft sagt 3 led, der hver især kan påvirke lyden . DAC delen, AMP (forstærkerdelen), og hovedtelefonen.
Apple har en politik omkring deres produkter, der gør at det kan være en ret dyr fornøjelse at påvirke dac delen, mens forstærkerdelen kan forbedres betragteligt for fra få hundrede kroner og opefter.

Okay. Men hvor er der så mest at hente? Er det på DAC'en eller AMP'en?
Claus-DK skrev:Heller ikke BEATS by Dre buher vi af, vi trækker måske lidt på næsen...Og så slæber vi fyren ud bagved og giver ham et lag tæsk... ruller1 ruller1

Sådan helt nede på jorden.
Du vil få bedre lyd med bedre hovetelefoner, dette er et faktum..

Det svageste led i din kæde er forstærkerdelen i din kilde/telefon.

Du kan næsten gratis rette lyden til via EQ, dog skal man ikke gå helt amok med sådan noget.

Er du tilfreds med den måde dine nuværende hovedtelefoner spiller på og bare gerne vil have det til at lyde endnu bedre, er en forstærker en god vej at gå..

Er du lidt sådan pø om pø med om det er en god lyd du har nu, ville jeg se mig om efter et par hovedtelefoner..

Hovedtelefonerne har den største indflydelse på "signaturen" altså hvordan de høje og lave toner er administreret i forhold til hinanden, så du vil få en større forandring af lyden med andre hovedtelefoner, måske ikke så meget en bedre kvalitet, men om det er fordi maden smager bedre eller om det er den kønne servitrice, der gør man spiser et bestemt sted er jo ligemeget, bare man nyder maden..

Et skridt op i det man kan kalde lydkvalitet altså hvor godt fungerer tingene på det helt basale niveau, er besværet af at det svageste led ikke er hovedtelefonerne, men forstærkeren i din telefon, så den skal man overveje at gøre noget ved på et tidspunkt, hvis man synes man vil mere med transportabel lyd.
Selv har jeg valgt en bedre afspiller, jeg synes det er noget bøvl at have tingene til at hænge sammen og det fylder også meget, hvis man skal have en seriøs lydklump, for mig er det en bedre og mere praktisk løsning..

Jeg bruger mit grej på jobbet og det SKAL kunne være i mine lommer, med skruetrækkere, knive og hvad man ellers har af skrammel i lommen, så en seriøs lydklump er ikke et alternativ for mig..

Hjemme bruger jeg en stationær DAC/Amp en 10.32 fra Audio GD og det er noget helt andet grej, eller det gjorde jeg, lige for tiden er det min Myst der bliver testet till det yderste og jeg har også en SA1.32 (DAC) stående jeg burde få lyttet lidt til.
Både de stationære og transportable DAC DAC/Amps burde kunne sættes til 99.9 % af computere i verden og på entrylevel burde der ingen problemer være med at forbinde til en PC overhovedet, bare vær sikker på den har USB på indgangs delen..

DACs kan købes til alle priser mellem 500 kroner og flere hundrede tusinde kroner, ligeså med forstærkere..

Hvis du bruger din Mac til musik i stuen og lige smider sådan en DAC/Amp imellem forstærkeren og computeren, vil du (alt efter grej) opnå en forbedring af lyden der også..

Hvis du på nuværende tidpunkt er ved at være rundtosset, så fortvivl ikke, der er en god mulighed for at du bliver meget klogere meget hurtigt, det er slet slet ikke så kompliceret, vi blærer os bare lidt rulle2 rulle2

Vi har jo vores låneture kørende og der har jeg de fleste af mine produkter i konstant kredsløb mellem vore medlemmer og der er naturligvis også plads til at du kan komme på listerne, der kan være lidt ventetid på nogle af tingene, det koster portoen at deltage, men i forhold til at bruge et par tusser på noget helt unødvendigt er det da at foretrække, mine kollegaer har vist også en tour eller to der kunne være interessant for dig..
Prøv at kigge lidt i den del der hedder "Tour de hoved-fi"

Min butik kommer du til hvis du klikker på linket i min signatur, jeg vælger mine varer efter devicen, er det ikke godt nok til mig er det ikke godt nok til mine kunder...Så jeg anbefaler at du køber alle de produkter jeg har i butikken..
Du kan læse en mindre roman om min biks og hellige idealer i min lille blog her på siden. På min shop er der også en masse lir i "om os".

Jeg balancerer lige på grænsen af hvad jeg ville acceptere fra en af mine kollegaer, så jeg er nød til at holde mig i generelle vendinger og afholde mig fra konkrete anbefalinger af produkter.

Har du overvejet inears ?? bare for lige at smide den bold i luften..

Jeg synes egentlig mine hovedtelefoner spiller OK. Men det handler måske også om at jeg ikke har erfaringer med bedre hovedtelefoner. Jeg havde før nogle Pioneer HDJ-500-K, som jeg synes spillede rigtig godt, men da jeg så alligevel fik prøvet mine Ultrasone HFI-780 var noget helt helt andet. Lyden var renere, og det virkede som om lydbillede var større og musikken lød mere "fuldkommen".
Det er også derfor jeg efterlyser noget bedre, for jeg ved hvilke effekt det havde på mine øre at skifte fra Pioneeren til Ultrasonen.

Det kan godt være en bedre afspiller vil være løsningen. Men hvis jeg køber en anden afspiller, vil det så betyde jeg ikke har brug for en AMP eller DAC?

Jeg kunne egentlig godt tænke mig noget jeg kunne sætte til min Mac, så jeg også får udnyttet den gode lyd der. Så det er kun en DAC jeg kan sætte til både min iPhone og min Mac?

Lige pt. har jeg nogle Audioengine A2 til min Mac, så mon ikke en fornuftig DAC vil kunne hjælpe til lidt bedre lyd der også?

Jeg vil helt sikkert kigge i Tour-de Hoved-fi. Men jeg er igen lidt på bar bund. For jeg kunne selvfølgelig skrive mig op til alt, men jeg kunne godt tænke mig at komme på listen til noget som rent faktisk er aktuelt og noget af det jeg leder efter.

Jeg har lige kigget inde på din hjemmeside, og jeg kan "kun" se 3 DAC/AMP'er som er i den prisklasse jeg tænkte. Men igen, jeg aner ikke hvad der er at fortrække frem for andet.
Jeg har også kigget lidt på FiiO E17 Alpen inden fra 4sound, og det er nogen lunde samme pris. Men hvad er fordelen/ulemperne ved den frem for det du sælger?

In-ears er desværre ikke aktuelt for mig. Jeg er så "heldig" at jeg producerer så meget ørevoks at jeg simpelthen får dem ødelagt ret hurtigt. Jeg har tidligere ødelagt en del af Sony-Ericssons in-ear, simpelthen alene med ørevoks. Jeg har sågar engang købt nogle fine dyre Shure in-ear, som netop skulle kunne være gode mod mit problem men de led desværre samme skæbne.
Ja jeg ved det er lidt klamt, men jeg kunne lige så godt komme med det ærlige svar.
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2014, 21:18

Den store AHAting oplever du primært via andre hovedtelefoner, en bedre kilde giver dig mere de der "nå er der en fløjte med i det nummer", eller "hvem er det der står og synger i baggrunden" man hører lige pludselig helt nye ting i kendt musik..

Jeg ville mene at T1, X1 og Audinst HUD ville være oplagte, tre ret forskellige DAC/Amp i den fornuftige ende af prisskalaen.
Det er jo slet ikke sikkert man gider at tænde for det ekstra apparat, eller have det stående på bordet, så gå ud og smide en formue første gang er måske lidt dumt..
Men kast dig da over det hele, det er både sjovt og lærerigt og giver dig også en reference ramme at tale ud fra, da der er mange medlemmer der kender de produkter, kan de også hjælpe dig hvis de lyder forkert for dig..

Den der hedder FiiO X3 kan det hele, det er en glimrende afspiller, en ganske udmærket DACAmp via USB, har masser af kræfter, så det er en smart løsning til en beskeden pris..
Men vent til du har deltaget i touren, så ved du hvad du kan forvente inden du slagter sparegrisen..

Er der noget i min biks du gerne vil høre ud over hvad der allerede er muligt, så bare sig til..

Så har du mulighed for at opdage hvor godt dine Ultrasone spiller, når de får nogle ordentlige heste foran..

Om mine varer er bedre eller dårligere end mine kollegaers, vil jeg ikke vurdere, jeg tror dog du trygt kan regne med at jeg er den forhandler i en meget stor omkreds der interesserer sig mest for hovedtelefoner.
Jeg har flere hovedtelefoner end du har sokker og flere forstærkere end du har underbukser, med mindre du er yderst velekviperet......
Jeg lader mine produkter, kunder og uafhængige medlemmer her om at anbefale mine ting..

Jeg ved godt der "kun" er 3 i din prisklasse, men jeg har større udvalg end hifiklubben/Fona/Elgiganten/Ekspert/Bilka tilsammen

Ørevoks problemer er til for at løses, hvis du gerne vil gå med inears har jeg et par tips og trick oppe i ærmet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hi-End høretelefoner på iPhone?

Indlægaf Jimmbo » 16. apr 2014, 21:44

Claus-DK skrev:Den store AHAting oplever du primært via andre hovedtelefoner, en bedre kilde giver dig mere de der "nå er der en fløjte med i det nummer", eller "hvem er det der står og synger i baggrunden" man hører lige pludselig helt nye ting i kendt musik..

Jeg ville mene at T1, X1 og Audinst HUD ville være oplagte, tre ret forskellige DAC/Amp i den fornuftige ende af prisskalaen.
Det er jo slet ikke sikkert man gider at tænde for det ekstra apparat, eller have det stående på bordet, så gå ud og smide en formue første gang er måske lidt dumt..
Men kast dig da over det hele, det er både sjovt og lærerigt og giver dig også en reference ramme at tale ud fra, da der er mange medlemmer der kender de produkter, kan de også hjælpe dig hvis de lyder forkert for dig..

Den der hedder FiiO X3 kan det hele, det er en glimrende afspiller, en ganske udmærket DACAmp via USB, har masser af kræfter, så det er en smart løsning til en beskeden pris..
Men vent til du har deltaget i touren, så ved du hvad du kan forvente inden du slagter sparegrisen..

Er der noget i min biks du gerne vil høre ud over hvad der allerede er muligt, så bare sig til..

Så har du mulighed for at opdage hvor godt dine Ultrasone spiller, når de får nogle ordentlige heste foran..

Om mine varer er bedre eller dårligere end mine kollegaers, vil jeg ikke vurdere, jeg tror dog du trygt kan regne med at jeg er den forhandler i en meget stor omkreds der interesserer sig mest for hovedtelefoner.
Jeg har flere hovedtelefoner end du har sokker og flere forstærkere end du har underbukser, med mindre du er yderst velekviperet......
Jeg lader mine produkter, kunder og uafhængige medlemmer her om at anbefale mine ting..

Jeg ved godt der "kun" er 3 i din prisklasse, men jeg har større udvalg end hifiklubben/Fona/Elgiganten/Ekspert/Bilka tilsammen

Ørevoks problemer er til for at løses, hvis du gerne vil gå med inears har jeg et par tips og trick oppe i ærmet..

Hele ah-oplevelsen, er det ikke den man hele tiden jager? Jeg mener det er vel derfor man ikke kan og vil stille sig tilfreds med det man har lige pt.

Hvad er forskellen på de tre? Der står ikke så meget på din hjemmeside, så jeg er lige nødt til at komme til manden :)
Men du mener jeg bare skal skrive mig på alle tre, og finde ud af hvilke passer mig bedst?

Har en FiiO X3 ikke kun 8GB? Jeg mener det virker lidt begrænset, når man nu gerne vil have FLAC filer på.

Jeg vil super gerne høre hvad de tre forskellige kan, og hvor jeg måske komplimenterer mine Ultrasone mest. Så hvis du vil, må du da gerne fortælle sådan lidt om dem.

Hvis du har et råd der ikke bare er "rens dine øre noget mere", vil jeg super gerne høre. In-Ear var egentlig ganske godt den gang jeg brugte det dem. Jeg måtte som sagt, bare lægge det fra mig pga. af mit lille problem.
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 29 gæster