kabler placebo eller ??



kabler placebo eller ??

Indlægaf hks777 » 29. jul 2011, 15:34

hej

jeg ville gerne hører om jeres erfaringer med at skifte stock kabelet ud med et bedre

er det placebo eller ??

(i kan også se min tråd i gør det selv)
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

kabler placebo eller ??

Indlægaf nc8000 » 29. jul 2011, 18:04

Jeg har skiftet kabler på stort set alt jeg har været i nærheden af og det har i mine øre næsten altid gjort en forskel. Forskellen har dog været af varierende størrelse og ikke altid til det bedre. Men da jeg aldrig har været i besiddelse af et ekstra par har jeg aldrig kunnet lave blindtest på det så Sandrenseren vil formentlig mene at dette indlæg er totalt uden værdi eller lødighed
nc8000

 

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf hks777 » 29. jul 2011, 18:28

nc8000 skrev:Jeg har skiftet kabler på stort set alt jeg har været i nærheden af og det har i mine øre næsten altid gjort en forskel. Forskellen har dog været af varierende størrelse og ikke altid til det bedre. Men da jeg aldrig har været i besiddelse af et ekstra par har jeg aldrig kunnet lave blindtest på det så Sandrenseren vil formentlig mene at dette indlæg er totalt uden værdi eller lødighed


ok tak :-)
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf Burning777 » 29. jul 2011, 23:35

Jeg skiftede kablet til mine Etymotic ER-4S til en APureSound kabel. Det kom til at lyde dårligere i mine ører og jeg gik tilbage til det originale.

Jeg har også skiftet kablet til mine HD650 med et meget dyrt ALO Cryo kabel. Til et meet lavede jeg en A/B-lytte test med en, der havde Stock kablet. Jeg kunne slet ikke høre nogen forskel men ham, ,der havde Stock kablet mente han kunne høre forskel. Senere har jeg købt et billigere no-name Sølv/Kobber kabel til dem hos Jaben i Hong Kong og der mener jeg bestemt HD650 lyder bedre. Eller bedre er min subjektive mening. De bliver mere lyse og lette i lyden end med stock kablet.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf Claus-DK » 30. jul 2011, 02:35

Jeg synes et smart flettet kabel med et lækkert stik ser cool ud, om det lyder bedre er noget der afhænger lidt af dagsformen og hvem man er..

Jeg er ikke en der smider formue efter kabler, men jeg vil på den anden side heller ikke have mine bøffer termineret med noget kabel af tvivlsom kvalitet, så det er lidt en balancegang for mit vedkommende..

Jeg har oplevet hvordan forskellige materialer giver lyden en anden karakter, men er stadig i tvivl om jeg virkelig kan høre forskel på forskellige kobberkabler forudsat de begge er af rimelig kvalitet, nogle gange kan jeg høre forskel og andre gange ikke, og det på de samme bøffer, hvor jeg har skiftet lidt rundt på kabler og synes bestemt at nogle højtalerkabler fra Kimber som jeg havde splittet ad og krympet lidt, var det der lød bedst..
Men det var for stift og upraktisk i brug sĂĄ jeg droppede det igen..

Der er flere aspekter i det når man lige pludselig står og er ejer af en (sikkert meget) dyr og god høretelefon og du gerne vil have bedre lyd, eller bare trænger til at holde HiFibrancen i live, hvad gør man så ??
Hvis man skal ud og have den store STAX for at træde et trin op ad fødekæden, er et kabel til 1000 kroner slet ikke så tosset en erstatning for at tilfredsstille øret og få "put i kurv" genet til at være i hvile igen, står man til gengæld med et par bøffer fra Tiger er man nok bedre tjent med at bruge de 1000 spir på nogle nye bøffer..

Man kan jo modde pĂĄ andre mĂĄder og jeg har kastet en mindre formue efter mine q-JAYS, for at fĂĄ dem til at blive bedre til mit brug..
Jeg ved at NC har leget en Smule med sine ETYer..
Men det er et mere specielt syndrom, nemlig kærlighed 9musik , i sin reneste form, nogle gange er der nogle produkter som ramme en lige i hjertekulen og så betyder prisen på liret ikke så meget 4musik
Jeg er da godt klar over at hvis jeg havde brugt de samme gryn på en anden hovedtelefon ville jeg da have fået noget bedre for det har været latterlige beløb jeg har brugt på dem musik14 musik14
Og jeg har ikke engang skiftet kabel pĂĄ dem rulle2 rulle2
Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf hks777 » 30. jul 2011, 09:35

Burning777 skrev:Jeg skiftede kablet til mine Etymotic ER-4S til en APureSound kabel. Det kom til at lyde dårligere i mine ører og jeg gik tilbage til det originale.

Jeg har også skiftet kablet til mine HD650 med et meget dyrt ALO Cryo kabel. Til et meet lavede jeg en A/B-lytte test med en, der havde Stock kablet. Jeg kunne slet ikke høre nogen forskel men ham, ,der havde Stock kablet mente han kunne høre forskel. Senere har jeg købt et billigere no-name Sølv/Kobber kabel til dem hos Jaben i Hong Kong og der mener jeg bestemt HD650 lyder bedre. Eller bedre er min subjektive mening. De bliver mere lyse og lette i lyden end med stock kablet.


ok man kan ogsĂĄ fĂĄr dĂĄrligere lyd af at skifte kabel :|
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf hks777 » 30. jul 2011, 09:40

Claus-DK skrev:Jeg synes et smart flettet kabel med et lækkert stik ser cool ud, om det lyder bedre er noget der afhænger lidt af dagsformen og hvem man er..

Jeg er ikke en der smider formue efter kabler, men jeg vil på den anden side heller ikke have mine bøffer termineret med noget kabel af tvivlsom kvalitet, så det er lidt en balancegang for mit vedkommende..

Jeg har oplevet hvordan forskellige materialer giver lyden en anden karakter, men er stadig i tvivl om jeg virkelig kan høre forskel på forskellige kobberkabler forudsat de begge er af rimelig kvalitet, nogle gange kan jeg høre forskel og andre gange ikke, og det på de samme bøffer, hvor jeg har skiftet lidt rundt på kabler og synes bestemt at nogle højtalerkabler fra Kimber som jeg havde splittet ad og krympet lidt, var det der lød bedst..
Men det var for stift og upraktisk i brug sĂĄ jeg droppede det igen..

Der er flere aspekter i det når man lige pludselig står og er ejer af en (sikkert meget) dyr og god høretelefon og du gerne vil have bedre lyd, eller bare trænger til at holde HiFibrancen i live, hvad gør man så ??
Hvis man skal ud og have den store STAX for at træde et trin op ad fødekæden, er et kabel til 1000 kroner slet ikke så tosset en erstatning for at tilfredsstille øret og få "put i kurv" genet til at være i hvile igen, står man til gengæld med et par bøffer fra Tiger er man nok bedre tjent med at bruge de 1000 spir på nogle nye bøffer..



jeg er meget enig med dig, stock kan være for dårlig kvalitet

skal man have en hovedtelefon af en hvis kvalitet for at hører forskel?
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 1. apr 2011, 16:19
Geografisk sted: 20 km fra kolding

kabler placebo eller ??

Indlægaf Burning777 » 30. jul 2011, 10:39

hks777 skrev:
Burning777 skrev:Jeg skiftede kablet til mine Etymotic ER-4S til en APureSound kabel. Det kom til at lyde dårligere i mine ører og jeg gik tilbage til det originale.

Jeg har også skiftet kablet til mine HD650 med et meget dyrt ALO Cryo kabel. Til et meet lavede jeg en A/B-lytte test med en, der havde Stock kablet. Jeg kunne slet ikke høre nogen forskel men ham, ,der havde Stock kablet mente han kunne høre forskel. Senere har jeg købt et billigere no-name Sølv/Kobber kabel til dem hos Jaben i Hong Kong og der mener jeg bestemt HD650 lyder bedre. Eller bedre er min subjektive mening. De bliver mere lyse og lette i lyden end med stock kablet.


ok man kan ogsĂĄ fĂĄr dĂĄrligere lyd af at skifte kabel :|


Ja. Jeg tror ikke det er tilfældigt hvilke kabler producenterne sætter på. Men der kom ikke noget godt ud af at skifte kabler på ER-4S for mig.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

kabler placebo eller ??

Indlægaf nc8000 » 30. jul 2011, 12:21

Jeg brød mig heller ikke om APS på ER4-S men var meget gld for det på ER4-P
nc8000

 

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf techtrino » 2. aug 2011, 22:23

Der er forskel i lyden på kabler, men den kan være uhørbar. Om lyden bliver bedre afhænger af en selv, enhver lydoplevelse er altid subjektiv ;)

Der er meget snakeoil i spil nĂĄr man taler kabler, men i mit hoved betyder det knap sĂĄ meget, hvis man synes lyden forbedres og man bliver glad for det, sĂĄ betyder det sgu ikke noget om der reelt ikke er en forskel. Faktum er at vi alle kan bliver snydt og alle har et bias, men det er jo ligegyldigt vi leger jo bare.

Man skal altid man tænke sig om når man køber kabler, laver dem eller for lavet et måske i reversibelt recable. Først og fremmest skal man tænke på det praktiske dvs det objektive, e.g. at sætte et stift kabel på et par IEMs vil altid være dødsfødt. Det subjektive kan komme herefter, og i min subjektive mening, er det der betyder noget for kablers lyd, primært skærmning og den fysiske opbygning, længde også leder materiale. Men den måde hvorpå som kablet er sluttet til stik og stikkenes forbindelse er også vigtig, eks. en svag lodning eller en bare en ikke gennemtænkt lodning vil betyde meget over tid, idet den kan kortslutte og evt ødelægge grejet, derfor vil jeg ikke købe kineser bras.

Mht pris, så tænkt altid ca sådan her
30% til lyd enhed - HT eller høretelefon
30% til Kilde
30% til forstærkning
10% kabling og andet gejl

Men det holder naturligvis ikke helt, bare tænk at det er vigtig ikke at skabe svage led og ellers så tænke i synergi mellem delene.

Til et hjemmesetup vil jeg dog mene at man godt kan bruge mere på kabler, specielt hvis man tager strømdelen med, og her en en skilletrafo altså guds gave til folket, for strøm er fantastisk vigtigt, noget jeg har erfaret med min RWA sig 30.2 samt diverse strøm rensere og kabler :)
techtrino

 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf Kasper » 25. aug 2011, 10:16

Dejligt indlæg Techtrino!!

Jeg har tit tænkt "Åh Hvad Så!!" når nogen har afvist kabler som placebo!

Det er for eksempel ret almindeligt at folk opfatter en forstærker i sort kabinet som mørkere i klangen end den selv samme forstærker i sølvkabinet. Det er ikke inden for videnskabens rammer muligt at forklare den hørte forskel som noget der opstår i forstærker kredsløbene, hvorimod det er nemt at forklare hvordan forskellen kan opstå i hovedet på lytteren. MEN derfor er den hørte forskel der jo alligevel!!!!

Lytteren opfatter den sorte som mørkere og den sølvfarvede som lysere i klangen og forklaringer og latterligørelser for ikke denne forskel til at forsvinde!!

Kan man derfor bedst lide den mørke klang - så vælg da endelig et sort kabinet! - og omvendt

På samme måde: Hvis dyre stik, lækker overflade og kobber med mange nuller, svøbt i ædelmetal giver en bedre lytteoplevelse så:
"Hver mand sin pengepung!"
Hjemme: Isotek orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor Rpx-33 evo8 - Audio Technica W1000.
Transportabel: Cowon Iaudio 7 - Atrio m5
Kasper

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. maj 2011, 06:08

Re: kabler placebo eller ??

Indlægaf techtrino » 30. aug 2011, 22:25

Det skal sĂĄ siges de kabler jeg laver normalt har en del rodium og cryo kobber i sig :D

Har lige lavet et lille fint IC 3.5mm kabel med oyaide stik og jena labs kabel, og det er sgu lækkert.
techtrino

 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster