SÃ¥ er det blevet min tur til at skrive lidt om Takstar Pro 80.
Mine præferencer er åbne hovedtelefoner p.g.a. det åbne luftige lydbillede, og Jeg har derfor begrænset erfaring med lukkede hovedtelefoner. Men jeg har da ejet et par AKG K272HD, som var lidt for sterile og kedelige og havde for lidt bas. Men de var meget neutrale og korrekte, og skal nok betegnes som et par rigtige studiehovedtelefoner. Derudover har jeg også haft et par Denon D5000, som lød rigtig godt. Men de var lidt for tunge vægtmæssigt og havde et for smalt lydbillede (headstage). Lad os se, om Takstar kan gøre det bedre.
Finishen er ok for et produkt i den her prisklasse, og som andre har nævnt, er den ikke særlig stor. Den er beregnet til asiatiske hoveder. Egentlig har jeg aldrig syntes, at jeg har et specielt stort hoved eller ører, men fuldt udtrukket er den lige en anelse for lille til mig. Øreflipperne skal "mosles" ind i kopperne, og det føles som om hovedtelefonen hiver op i ørerne, når man har den på. Men efter at have haft den på et stykke tid, vænner man sig faktisk til det. Ørepuderne i pleather er ok, men til længere tids brug foretrækker jeg helt klart velour. Spiralkablet er kort,stift, tungt og mikrofonisk, så det kunne gøres bedre.
Den har en høj følsomhed (60 ohm/101 dB) og kan evt. bruges ud af den bærbare pc´s hovedtelefonudgang. Men det er nu synd og skam, hvis man nøjes med det, for den lyder betydeligt bedre i kombination med en rigtig god DAC og forstærker. Den høje følsomhed medførte desværre, at jeg (svagt) kunne høre sus fra min forstærker, når der ikke var noget musik der spillede. Men det er selvfølgelig kun et udsagn om min Nuforce HDP DAC/forstærkers (manglende?) sorte baggrund. Det er nu ikke noget jeg har lagt mærke til med mine andre hovedtelefoner (Sennheiser HD650 + BeyerDynamic DT990).
Lige ud af kassen lød den egentlig ganske ok. Der var ikke noget der stak ud eller irriterede i lydgengivelsen. Den var lidt nasal i gengivelsen og indelukket men ikke noget afskrækkende. Den blev pakket ind i et tæppe og lagt ind i et skab, hvorefter den fik 60 timers nonstop populærmusik fra radioen ved passende høj lydstyrke.
Efter endt tilspilning lyder den mere åben og frigjort men stadigvæk med en lidt nasal betoning. Det synes jeg også en del andre lukkede hovedtelefoner gør (f.eks. også JVC DX1000), så det er ikke en egentlig kritik, men bare mig der er specielt følsom overfor fænomenet. Efter nogle musiknumre lægger man ikke rigtig mærke til det længere.
Den har en fint åben gengivelse (god headstage) for en lukket hovedtelefon og en glimrende opløsning i lydbilledet. Den gode naturlige mellemtone gør det let at forstå tale/tekster, og en lidt fremhævet bas med smæk på gør den rigtig sjov at lytte til rock/pop og andet rytmisk musik. Diskanten er dejligt afslappet, og gør sit job uden at gøre negativt opmærksom på sig selv.
De eneste negative kritikpunkter for mig er størrelsen/pasformen, den lidt nasale gengivelse (som de fleste andre slet ikke vil bemærke) og kablet. Der er kort og godt ikke så meget at kritisere, og den lyder forbløffende godt til de små penge den koster. Det er vist også det, som andre er kommet frem til her på siden. Der skal betales en del mere for at få noget der er bedre.
PS: Den blev leveret pakket godt ind i 2 meter margarinepapir, og det er åbenbart Anders´ eksemplar der er blevet indraget til tour´en
.