Beyerdynamic T70



Beyerdynamic T70

Indlægaf intentus » 7. aug 2011, 21:56

Følgende er ikke en grundig test, "bare" et førstegangsindtryk af T70 efter tre dages brug, og en follow-up til indlægget T70 vs D2000 (kun mht look og "hovedfornemmelse") i nyhedsemnet. Jeg skriver ikke ret ofte om oplevelser med hovedbøffer, så forvent ikke de helt store tekniske udtryk her. :geek:

T70 er prøvekørt - men ikke "burned in" som et par nye sko - kontra mine 10 måneder gamle D2000 med filmene Fellowship of the Ring + The Two Towers på Blu-ray i DTS-HD 6.1 via receiveren Harman/kardon AVR260 med Dolby Headphone. Musikmæssigt med Keane (klaverrock+elektronisk lyd) på en N8-mobil (der driver D2000 bedre, hvor T70 stadig lyder bedre, men kræver amp for at komme til sin ret).

Mit indtryk af T70 er enkelt set, at de er nogle længder bedre i både lyd og praktisk anvendelse (lukkede og godt isolerede mod omgivende støj). D2000 virker mere "muddy" ved sammenligning, måske da de ikke er specielt effektive mod omgivende støj, så mere lyd slipper ud og ind.

Mine ører sveder endelig mindre med T70, nok især pga. mikro-velouren, der opsuger noget af sveden. Jeg kører dog stadig af vane en finger bag hvert øre for at fjerne lidt sved.

Btw, min erfaring i dette prisleje (bøffer til over 2K) er ret begrænset, så jeg sammenligner kun med D2000. T70 er godt en tusse dyrere. Det undrer mig derfor lidt, at de virker mere plastic-agtige (men lettere og sidder bedre fast) og med ringere kabelføring (hvor D2000 er dem klart overlegen med et robust kabel). Men det behøver ikke at være et minus ved T70 og er snart lige meget, når lyden toner frem i dem. De excellerer i mine øjne med et mere overlegent, krystalklart lydbillede i både lave og høje toner. Denne markante forskel oplevede jeg især i The Two Towers, hvor Sarumans (eller Saurons) 10.000 orker står kampklare ved Isengard. Saruman råber noget til dem i et højt toneleje, og her kammer D2000 simpelthen over med en ubehagelig skingerhed. Det sker også af og til i baggrundsmusikken. T70 klarede problemfrit gennem den scene! Men samme kritik gælder med baggrundsmusikken, hvor T70 også kammer lidt over i de højeste toner. Problemet virker dog ikke udbredt generende som med D2000.

Bassen med T70 i nævnte scene med orkerne er også mere dyb og kraftfuld. Med D2000 er der ikke nær så meget power på bassen, måske fordi de er dårligere isolerede. T70 lukker jo som sagt mere omgivende støj ude, der vel så er med til at give mere kød på lydbilledet.

Med andre ord oplever jeg flere detaljer i lyden med T70. Denne krystalklarhed nærmest drukner med D2000. Det får T70 til at virke mere balancerede, som jeg ser (hører) det.

Det samme kan siges om min musikoplevelse i stereo med Keane. Her bliver detaljerne endnu mere fremtrædne og "knivskarpe". Jeg går helt klart ikke tilbage til D2000.

Det skal siges, at jeg ofte bruger DH-surround, da jeg bor et sted, hvor reel surround-opsætning ikke er aktuelt (meget lydt og naboer på alle sider). Mit mål har siden 2006 været at opnå den ultimative surround-oplevelse med hovedtelefoner. Det troede jeg dengang, at jeg gjorde, men ikke helt. Jeg brugte den DH-eksklusive modtager Pioneer SE-DIR2000C med toslink/optisk. De medfølgende trådløse hovedtelefoner gik kaput, og jeg fik dem aldrig lavet (Pioneer Danmark ville ikke fikse dem, da de ikke førte dem i DK).

Jeg har siden da satset på kablede. Det var først med D2000, at DH-lyden virkelig fik liv!

Og nu igen med T70. Jeg fik for nylig lyst til at opleve HD-lyd (TrueHD + DTS-HD), men fandt det svært at finde en A/V-receiver med DH til under 5000 kr (virkede overkill for mig at give mere til udelukkende brug med hovedtelefoner, men mange producenter synes at spare DH væk med egenudviklet "Headphone Surround" i stedet for at betale Dolby for DH-support). Jeg ved ikke, om nogen andre tilsvarende teknologier matcher Dolby Headphone.

Niveauet op til HD-lyd over HDMI med D2000 plugget i receiveren var (naturligvis) også til at mærke :shock: Jeg frygtede, at 6.1- og 7.1-lyd ville blive afspillet i 5.1 med DH, men alle oprindelige kanaler vises på receiverens display, når der skiftes til DH. Jeg har også læst Dolby oplyse, at der kan høres 7.1 med DH.

Hvis man vil bruge både D2000 eller T70 til film med DH, så kan det anbefales at skrue lidt op for bassen, der ellers kan være lidt flad. Men stop, hvis de begynder at dirre/vibrere! Det kan være effektfuldt i starten, men også belaste ørerne.

Jeg troede skridtet fra D2000 op til T70 ville være mindre. Men T70 lyder efter min mening lige så godt, som de sidder på kraniet 1musik Lydbilledet i T70 blev "åbnet mere op", de høje toner fik mere naturlig klang uden samme skingerhed, og jeg hørte detaljer, som druknede i D2000.

Det gør T70 til en investering, jeg ikke fortryder, og som jeg regner med at bruge i flere år, inden der tages et større skridt op til...T1 (eller hvad der findes til den tid).

intentus
intentus

Brugeravatar
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 1. aug 2011, 18:13

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 8. aug 2011, 10:17

Tusind tak for reviewet! Jeg kender ikke D2000 men det er alligevel positivt at T70 er et skridt opad stigen i forhold til de ældre. Du kan jo også tage et lyt til T5p en gang. Det er Beyerdynamics lukkede topmodel. T1 er en åben hovedtelefon og der kommer meget lyd ud til omgivelserne.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Buyer no 1 » 8. aug 2011, 12:23

Tak for indtrykket. Det lyder da som om den T70 helt klart er noget man skal lytte nærmere på ... :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 8. sep 2011, 15:54

Så er der en T70 på vej til mig også. Den lander i næste uge så kan jeg sammenligne den lidt med DT-1350. Det skal nok blive hyggeligt.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf librarian » 8. sep 2011, 16:01

Bravo!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 15. sep 2011, 18:18

Jeg skriver et mere omfattende indlæg om disse på et tidspunkt. Men første indtryk er at vi har at gøre med en virkelig tight lydende hovedtelefon med en lys signatur. Det er i mine ører slet ikke nogen bastung hovedtelefon og er et helt andet dyr end DT-770. Så hvis man håber på super dyb sub-bas's impact så er disse ikke vejen frem. Men til gengæld er det hele virkelig stramt sat op og bassen er super tight og dyb men altså uden overdrevet impact. Skønt! Jeg er meget overrasket over soundstagen, som virkelig giver en helt fantastisk følelse af det rum indspilningerne er i og jeg bemærker overhovedet ikke at dette er en lukket hovedtelefon. meget spændende bekendtskab indtil videre...

Dette var bare lige en appetitvækker.... :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf librarian » 15. sep 2011, 21:22

mĂĄske minder den om dt770 i 600 ohms udgaven - den er heller ikke bastung pĂĄ nogen mĂĄde...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 7. nov 2011, 11:47

Nu har Beyerdynamic T70 været min primære hjemme-lytnings-hovedtelefon i snart to måneder og jeg vil lige genopfriske denne tråd lidt. Tidligere har jeg aldrig brugt lukkede hovedtelefoner hjemme og på rejser har jeg altid brugt IEM's. Jeg må indrømme, at det er ret lækkert at kunne lukke alle lydene fra stuen ude med lukkede hovedtelefoner så jeg kan næsten ikke vænne mig til at bruge HD650 igen når der er andre hjemme. Jeg har ikke den store erfaring med lukkede hovedtelefoner. DT-770(250) har jeg haft en gang og sidste gang jeg lyttede til dem hos min nabo blev jeg negativt overraket over hvor dårlige de var. DT-770(600 Ohm) lyttede jeg til i Klampenborg og de overraskede mig med hvor lyttevenlige de var. nc8000's Edition 8 har jeg også lyttet til ved flere lejligheder men jeg har nok haft behov for at lytte til dem over en længere periode end blot til et meet. Jeg har altid vænnet mine ører til meget lyse hovedtelefoner og så har bassen i Edition 8 været alt for påtrængende for mig. Den slags vænner man sig til det ved jeg så der skal lang tid til før man kan udtale sig seriøst om et sæt hovedtelefoner.

Jeg har tidligere tænkt at T70 og Etymotic ER-4S minder en del om hinanden og nu har jeg lavet et par sammenligninger. De to minder på mange måder om hinandens lyd. T70 har lidt mere vægt bag lyden men ellers er de begge lyse og med masser af hul igennem.

En ting der gør sig gældende med både ER-4S og T70 er at de er frygteligt kræsne overfor dårlige optagelser samt MP3 filer i lav opløsning (mange tracks på Spotify...). Det er helt sikkert fordi de spiller med så høj opløsning i sig selv at musikken bliver ulideligt flad at lytte på hvis kildematerialet ikke er i god nok kvalitet. Omvendt belønnes man så også med virkelig dybde og nærvær når optagelserne er af god kvalitet.

Både ER-4S og T70 overgår HD650 i at kunne afspille mikrodetaljer i musikken. HD650 er også noget mere tilgivende i forhold til dårlige optagelser eller dårlig kvalitet i kildematerialet. Så der skal kæles lidt mere for hvad man fodrer T70 med når der skal lyttes. Til gengæld bliver man også belønnet med en meget intim musikalitet med T70.

T70 er i sin signatur meget tilbageholdende. Der er ikke noget anmasende i deres lyd. Det betyder at mange nok vil anse dem som lidt kedelige ved første lyt. Det var også min første opfattelse af dem at de lyder lidt kedelige. Jeg havde det på samme måde med ER-4S i sin tid. Det skyldes ofte at man har vænnet ørerne til f.eks. HD650 som i hvert fald har mere bas impact end T70 og ER-4S. Mange af de, der har lyttet til ER-4S vil kunne nikke genkendende til den effekt det har at vænne sig til deres lyd og så pludselig opdager man alle de teksturer i musikken som man ikke har hørt før.

Håber det giver lidt indblik i hvordan jeg synes disse spiller. Jeg er stadig ikke sikker på at jeg beholder disse hovedtelefoner. Jeg har tænkt mig kun at have et sæt lukkede hovedtelefoner. Så valget står mellem at beholde enten DT-1350 eller T70. De to er vidt forskellige. Der er meget mere bas impact i DT-1350 men der er MEGET mere komfort i at have T70 på hovedet. DT-1350 er lette at have med i tasken. T70 har fantastisk soundstage hvor DT-1350 er noget mindre... hmmm... decisions decisions...
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf librarian » 7. nov 2011, 13:07

Burning777 skrev: hmmm... decisions decisions...

Det er da nemt. Du bytter bare T70 med min 2Stepdance :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Buyer no 1 » 7. nov 2011, 20:09

Lyder stadig som om jeg bliver nødt til at lægge øre til en T70'er en dag .... altså kun for bare lige at prøve....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 7. nov 2011, 20:25

Mon ikke der kommer en T70 med til meetet i Ringsted?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Buyer no 1 » 7. nov 2011, 20:32

Det ville være cool 5musik
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf librarian » 8. nov 2011, 11:14

Der er mange, der gætter på, at Beyerdynamics nye modeller kommer til at ligne tidligere "opfriskninger" af hele linien. Dvs. at vi muligvis kan forvente en 600 ohms udgave i manufaktur af f.eks. T70? Og kommer der mon en T80 og en T90? Ved du, Burning, noget om det?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 8. nov 2011, 14:42

librarian skrev:Der er mange, der gætter på, at Beyerdynamics nye modeller kommer til at ligne tidligere "opfriskninger" af hele linien. Dvs. at vi muligvis kan forvente en 600 ohms udgave i manufaktur af f.eks. T70? Og kommer der mon en T80 og en T90? Ved du, Burning, noget om det?


Jeg ved det ikke. Men jeg gætter på at du har ret. Nu kan man ikke længere købe DT-770 og det er sikkert fordi den permanent er afløst af T70. Så jeg kan næsten ikke forestille mig at der ikke også kommer afløsere til 880 og 990. Jeg håber bare priserne på T70 og de andre TXX vil blive lavere ellers er der et hul i deres produktlinie. DT-XXX ligger på 1500- 2000 mens T70 koster omkring de 3000.

Jeg tror også bare det er et spørgsmål om tid før de kommer i manufaktur maskinen. Det kom T50p ret hurtigt. Så jeg er sikker på at de har ambitioner med de andre modeller også.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf librarian » 8. nov 2011, 14:52

Burning777 skrev:Jeg ved det ikke. Men jeg gætter på at du har ret. Nu kan man ikke længere købe DT-770 og det er sikkert fordi den permanent er afløst af T70.

Jeg holder godt fast i min DT770/600 Manufaktur! Hader når man ikke længere kan få tingene. Men spændende hvis der kommer en 600 ohms T70 Manufaktur :-o
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Burning777 » 8. nov 2011, 15:01

librarian skrev:
Burning777 skrev:Jeg ved det ikke. Men jeg gætter på at du har ret. Nu kan man ikke længere købe DT-770 og det er sikkert fordi den permanent er afløst af T70.

Jeg holder godt fast i min DT770/600 Manufaktur! Hader når man ikke længere kan få tingene. Men spændende hvis der kommer en 600 ohms T70 Manufaktur :-o


Ja det er beskidte tricks for at få os til at købe mere hele tiden 2musik
Jeg tror ofte vi glemmer at noget af det gamle grej vi har lyder skide godt. Dine 770-600 er i hvert fald lækre så dem ville jeg holde fast i hvis jeg var dig. Det er jo et samler objekt idag på linie med hedengangne Gradoer og Sennheiser HE90 osv :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf librarian » 8. nov 2011, 15:05

Ja, det gamle grej er godt! Og svært at sælge... Jeg har faktisk også en DT880 - 600 ohm vintage - fra 198?, som er virkelig fed. Men jeg bruger den næsten aldrig. Alligevel kan jeg ikke finde ud af at sælge den :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf nc8000 » 8. nov 2011, 15:29

Kan DT770/600 ikke købes mere ?
nc8000

 

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Alpha » 8. nov 2011, 15:44

nc8000 skrev:Kan DT770/600 ikke købes mere ?


jo, på Ebay.de kan den stadigvæk fåes. Men på Beyerdynamics hjemmeside er den væk.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Beyerdynamic T70

Indlægaf Buyer no 1 » 8. nov 2011, 20:13

librarian skrev:Og kommer der mon en T80 ..


rullw3 rullw3

Rart at vide, at min DT770 nu er vintage ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster