Q-Jays



Q-Jays

IndlĂŠgaf librarian » 5. apr 2011, 14:33

Q-Jays (iAudio7 med flac-filer) ----- det blev lidt langt, spring evt. frem til opsamlingen i bunden :-)

FÞrst det praktiske. Jeg har Êndret lidt pÄ tips mv. undervejs, men har samlet mine erfaringer her:

Kablet er meget mikrofonisk. Nu er jeg ikke vant til in-ears, sĂ„ mĂ„ske er det normalt. Og som jeg ogsĂ„ har vĂŠret forberedt pĂ„, virker det mĂŠrkeligt at standardkablet ikke er langt nok til at man kan have afspilleren i lommen – og nĂ„r der er forlĂŠngerkabel pĂ„, bliver det sĂ„ langt, at man kan have afspilleren i en lomme – pĂ„ knĂŠet! Men forlĂŠngerkablet er til gengĂŠld ikke det mindste mikrofonisk, og det kan jeg muligvis bruge til noget. Hvis jeg kan finde en mĂ„de at rulle det overskydende standard-kabel sammen pĂ„ og klippe det fast til tĂžjet, sĂ„ ligger det meste friktion pĂ„ forlĂŠngerkablet


Isolationen er generelt rigtig god, og det var en af de ting, jeg gerne ville have – og som jeg regnede med at fĂ„.

Jeg har ikke helt nemt ved at vÊnne mig til at have dem i Þrerne. Jeg har aldrig brugt in-ears fÞr, sÄ jeg har ikke noget at sammenligne med. Jeg kunne dog godt forestille mig, at mange af de vÊsentligt stÞrre og tungere apparater, der findes, mÄ vÊre endnu mere besvÊrlige at have med at gÞre. Havde lÊnge overvejet nogle af Monsters Pro-udgaver, men de ser godt nok tunge ud


Af de mange silicone tips der fĂžlger med, har jeg haft bedst resultater med de stĂžrste. De mindste har jeg ikke prĂžvet, da jeg synes de skal lidt for langt ind i Ăžret. Det er nok ikke helt forkert at sige, at mine Ăžrer er lidt jomfruelige i dĂ©n sammenhĂŠng. Hvad jeg sĂ„ ellers har udsat dem for af mĂŠrkelige hovedtelefoner (og musik!), er en anden snak. Silicone tips’ene har det dog med at sidde lidt lĂžst. MĂ„ske skal man fugte dem inden man sĂŠtter dem ind? Men jeg skal arbejde lidt mere med de comply tips, der fulgte med. Jeg tror jeg kan fĂ„ gode resultater med dem. De slutter meget tĂŠt og falder ikke ud.

Alt i alt er Q-Jays noget mere bÞvlet for mig end de gode gamle G1A med bÞjle, som jeg plejer at have i lommen. Til gengÊld fÄr jeg ogsÄ noget andet: isolation!!! Og dét er noget jeg har savnet meget lÊnge. SÄ jeg er villig til at gÞre et stykke arbejde med at tilvÊnne mig brugen.

Konklusion pÄ det praktiske: Comply tips og over-the-ear fungerer bedst for mig. De sidder fast, slutter tÊt og stÞj fra kablet minimeres nÄr ledningen gÄr over Þret. Nu skal jeg bare have bestilt nogle Comply Tips med filter til beskyttelse af driverne. Dem der fulgte med har ikke noget filter. Hvis de havde, ville Jays mÄske sÊlge fÊrre af deres egne filtre? Jeg synes godt at Jays kunne gÞre opmÊrksom pÄ, at Comply Tips fÄs med filter. Men de giver trods alt et link til http://www.complyfoam.com, sÄ det er ok.

----------

Lytte-eksempler (jeg har vĂŠret langt omkring, men fremhĂŠver et par tracks, som har tydeliggjort mine konklusioner):

Starter med reggae (Madlibs Medicine Show no. 4), og det kan de godt spille! Der er masser af bas. Den er stram, dyb og veldefineret. Savner ingenting.

HÞjere frekvenser er ogsÄ tydelige uden at skÊre i Þrerne. MÄske mangler der lidt dybde i perspektivet.

Lyden virker balanceret. Jeg savner ikke rigtigt noget umiddelbart. Her kan Q-Jays godt fÄ top karakter, nÄr jeg tager prisen med i betragtning (900,-).


Love Shop – Alle har en drþm at befri
Meget lille soundstage og generelt lidt for tÞrt. God balance mellem frekvenser. Men slet ikke sÄ medrivende, som jeg havde hÄbet.

Jeg savner lidt de flotte lag i produktionen, rytme guitarerne virker her let tilbagetrukne, lidt for meget fokus pÄ de lyseste nuancer. Kan dog bedre fornemme lagene efter flere lytninger (er mÄske ved at vÊnne Þrerne til lydsignaturen og har fÄet det praktiske pÄ plads). Vokalen kunne vÊre mere nÊrvÊrende. Det er ikke dÄrligt, men kunne ogsÄ vÊre lidt bedre, synes jeg.


Nikolaj NĂžrlund: Tag det fra mig
NÊrvÊrende og intim lyd. GÞr det meget godt. Den mÄde der er mixet pÄ, gengives godt. Men stereo seperationen er nÊsten i overkanten. Det er ikke en kritik af Q-Jays.

ACDC_ Touch too muchHer a-b’ede jeg med mine G1a. Det er dem, de er oppe imod. Og G1a vinder klart. Ikke pĂ„ bas. Ikke pĂ„ detaljer. De er meget lige, faktisk. Men Q-Jays er tĂžr. Og en lille smule kold. G1A giver pĂ„ Ă©n gang mere fylde og mere luft omkring guitarerne vokalerne. Synes ogsĂ„ G1A har mere dynamik.


Bobby Womack: Across 110th street
God bas. Igen er der ikke noget jeg som sÄdan savner i prÊsentationen af de forskellige instrumenter. Ud over samlet set noget mere dynamik og nÊrvÊr. Det er i mellemtonen, der mangler lidt. Den er lidt pÊn, lidt tÞr. Og ind imellem lidt dÊmpet. Sammenlignet med esw9, som er min yndlings-hovedtelefon til lige netop dette track, mangler Q-Jays noget liv i mellemtonen. Den spiller pÊnt, jeg kan hÞre alle detaljer, men det kunne vÊre bedre.


Moderne rock/pop musik med en meget fremtrĂŠdende mellemtone, lyder rigtig godt pĂ„ Q-Jays. De hĂŠlder lidt mere mod det analytiske, end jeg mĂ„ske havde regnet med. Jeg synes bedst jeg kan betegne mellemtonens lyd som ”tĂžr”. Ind imellem kan jeg savne at toner er lidt lĂŠngere om at klinge ud. Det giver en god sammenhĂŠng i musikken. F.eks. synes jeg at stemmer kan virke lidt for diskrete. Andre gange er det rart, at instrumenterne er sĂ„ veldefinerede, f.eks. prĂŠsenteres rytmeguitar meget, meget fint! Lige sĂ„ tambouriner og lilletrommer. Eller mĂ„ske faktisk trommer i det hele taget. Den mĂ„de Swann Lees andet album er produceret pĂ„, lyder ret fantastisk pĂ„ Q-Jays. Det er samme producer (og samme lyd) som Cardigans. Den lyd vokser de med, og nu hĂžrer jeg bare musik, det lyder fantastisk 



Johnny Cash: One
HÞrt bedre, hÞrt vÊrre. Giver ingen klare svar. Det er ok. Men jeg synes at netop det track er sÄ velproduceret, havde nok forventet lidt mere nÊrvÊr i prÊsentationen.


Q-Jays er god til r&b. PrÊcise rytmeguitarer. Dyb, stram og magtfuld bas (uden at vÊre for meget). Det let analytiske prÊg passer godt til genren fordi den rytmiske prÊcision samt bas-gengivelse betyder meget i denne genre. Der er ingen tegn pÄ skÊrende diskant (selvom jeg var forberedt pÄ det efter lÊsning af forskellige anmeldelser). Men igen kunne mellemtonen vÊre mere fremme. Stemmer savner lidt nÊrvÊr og varme. Og det er helt generelt med Q-Jays efter min mening. PÄ nogle produktioner lider guitarer ogsÄ under dette. Og strygere. Og sÄ netop som jeg skriver det, fortryder jeg: Duffys andet album lyder fantastisk lÊkkert. Med kor, strygere og hele balladen. Og Q-Jays har det hele med. Der mangler dog stadig soundstage.

Little Sonny (Blues with a feeling, Ann Arbor Festival, 1972, live)
Jeg havde regnet med at denne blues live plade ville lyde rigtig dĂ„rligt. Men det gĂžr den ikke Faktisk passer Q-Jays lidt stramme spillestil godt til den lidt ”glade” produktion, hvor der stort set ikke er blevet holdt lydprĂžve og den slags


A-b test med G1A: G1A fanger meget bedre den live-stemning der er. Og instrumenterne fĂ„r virkelig kant. OgsĂ„ lidt for meget ind imellem. Trommerne lyder lidt groteske, men det gĂžr de altsĂ„ pĂ„ den indspilning – som om trommeskindene er lidt slappe, og der bliver virkelig tampet igennem. Little Sonnys stemme skĂŠrer en anelse. Bassen har lidt bulder. Q-Jays fĂ„r produktionen til at lyde nĂŠsten pĂŠn. Og det er godt klaret. Men jeg ved ikke hvad jeg bedst kan li’.


Opsamling:

Jeg kan ikke hĂžre det anderledes end at mellemtonen er lidt tilbagetrukket.

Bassen er der i sig selv intet dÄrligt at sige om. Den er dyb og stram og tydelig.

Diskanten er ogsÄ rigtig flot. Den skÊrer ikke i Þrerne pÄ mig. Ikke engang pÄ tracks, som jeg ved har en tendens til det med stort set alle mine andre hovedtelefoner. Dét synes jeg er meget imponerende, for Q-Jays er samtidig meget detaljeret i de hÞje frekvenser.

Generelt: Q-Jays spiller ikke noget meget dĂ„rligt. Jeg vil sige at det er en udmĂŠrket all rounder. Den er en fornĂžjelse til moderne (velproduceret) pop og rock. Og mĂ„ske allerbedst til reggae. Jeg har af uransagelige Ă„rsager ikke noget jazz liggende pĂ„ min iaudio7, sĂ„ det mĂ„ vente. Lydsignaturen hĂŠlder mod det analytiske. Jeg savner ind imellem lidt atmosfĂŠre eller magi – eller hvad jeg nu skal kalde det. Det udefinĂ©rbare element, der fĂ„r musikken til at hĂŠnge sammen. Det kommer ind imellem til at lyde lidt mekanisk og lidt forsigtigt. De mangler mĂ„ske bare noget soundstage og delay. Scenen er lille og toner klinger hurtigt ud. Jeg synes ogsĂ„ at mellemtonen mangler lidt fylde. De er sgu lidt tĂžrre i det. Til gengĂŠld er der stor prĂŠcision.

Jeg kan forstÄ at nogle synes at mellemtonen er det bedste ved q-jays. Nogle mener at de har for lidt bas. Og nogle mener at diskanten er for skarp og trÊttende at lytte til. Jeg kan ikke erklÊre mig enig i noget af det. Jeg synes de spiller det hele udmÊrket, alle detaljer er med. De er nemme at lytte til, og rent teknisk imponerende nok. Jeg synes faktisk at bassen er det bedste ved dem. Jeg kan bare ikke forstÄ, hvorfor jeg ikke bliver mere medrevet af musikken
 det gÞr jeg med reggae, men ikke sÄ meget andre genrer.

NÄr jeg lÊser igennem, hvad jeg har skrevet, sÄ virker det lidt for negativt. Egentlig synes jeg at de er rigtig gode til prisen. Jeg havde nok ikke forventet mere, end jeg har fÄet. Men jeg kommer primÊrt til at bruge dem i toget og mÄske til trÊning. Det er ikke sÄdan, at de kommer til at optage lyttetid fra mine full size hovedtelefoner hjemme. Hvis jeg skulle give stjerner eller bÞffer eller noget, sÄ ville de nok fÄ 4 ud af 6 mulige. Men jeg har ikke sÄ meget at sammenligne med, da det er mine fÞrste in-ears.

FortsÊttelse fÞlger, hvis nu jeg skulle Êndre mening :-) (for billeder henviser jeg altsÄ bare til google (pÄ youtube er der sÄgar en "udpaknings-video" med Q-Jays...)

FortsĂŠttelse:
[edit] Jeg oplever at Q-Jays reagerer fornuftigt pÄ iAudio7's eq indstillinger, og jeg kan fÄ mellemtonen lidt mere frem i lydbilledet ved at skifte pÄ indstillingerne. Da jeg skal bruge dem sammen med iAudio7 og dens eq er rigtig god, er jeg sikker pÄ, at jeg nok skal fÄ meget ud af det :-)

[edit. Q-Jays spiller bedre gennem udac. Og endnu bedre med udac's dac og iqube som forstÊrker. Lydsignaturen Êndrer sig ikke radikalt, men det er meget mere dynamisk. Og der er lidt mere dybde i lydbilledet. MÄske er iAudio7 alligevel ikke det perfekte match for Q-Jays? PÄ den anden side skal der altsÄ smides nogle penge efter en lille afspiller, der kan spille som udac+iqube. Heller ikke sikkert den lige findes... IsÊr iqubens transparens klÊder Q-Jays godt. Og det bliver tydeligt for mig, at det jeg mindst kan li' ved dem er, at de ikke lyder sÊrlig naturligt. De lyder en anelse syntetisk, faktisk. Modsat organisk/analogt (hÄber det giver mening). Men jeg skal huske at sige, at jeg da sidder og smiler over hele hovedet over den forbedring i lyden, jeg fÄr med udac+iqube. En skam de ikke duer til lommen...]

[Nu skal det ikke forstÄs sÄdan, at jeg kÞber cd'er til mine hovedtelefoner, men jeg havde lÊnge tÊnkt pÄ at kÞbe de gamle Cardigans cd'er - og nÄr nu den type musik fÄr det bedste frem i Q-Jays, var det da en god lejlighed. Og ja, det lyder sgu godt :-) Til gengÊld har jeg afprÞvet Q-Jays til sport. Med min iAudio7 liggende i lommen er lÞb IKKE en succes. Samlingen mellem kabel og forlÊngerkabel er stor og tung og hiver ned i Þrerne ved hvert trin!!!!! Til gengÊld fungerede det rigtig fint til roning og cykling - de blokerer al stÞj. Nu skal jeg have lagt noget musik pÄ min nye clip+, og den skal jeg sÄ forsÞge at klippe fast til mit tÞj et eller adet sted. HÄber det bliver en god lÞsning, og at clip'en kan spille Q-Jays fornuftigt.]

[Edit. Jeg bruger mine Q-Jays rigtig meget. Jeg er kommet godt overens med pasformen og synes generelt de er nemme at have med at gÞre. De er smÄ og handy, men det to-delte kabel bliver jeg aldrig glad for. De spiller det meste velproducerede musik i pop/r&b/reggae genrerne rigtig fint. Jeg kan generelt bedre li' lyden i mine G1A, men de har elendig isolation. SÄ de to supplerer hinanden meget godt. I mellemtiden har jeg fÄet ER4. Q-Jays vinder pÄ komfort, brugervenlighed, design. ER4 vinder lydmÊssigt. Jeg holder fast i 4 ud af 6 stjerner, og jeg er generelt godt tilfreds] [slut]
Senest rettet af librarian 18. maj 2011, 19:20, rettet i alt 5 gange.
StationĂŠrt: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
IndlĂŠg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: KĂžbenhavn

Re: Q-Jays

IndlĂŠgaf Claus-DK » 5. apr 2011, 23:56

Det siges fra de hÞje herrer at den mindste prop som du kan fÄ til at slutte tÊt er den bedste..

Hvis du vil prÞve nogle bedre skumpropper end dem der kan kÞbes sÄ send mig en PB sÄ laver jeg lige et sÊt til dig.

Min oplevelse er at de lÞfter sig ret meget ved en ekstern forstÊrker sÄ det bruger jeg ikke ..... det er lidt bÞvlet at slÊbe rundt med pÄ jobbet, til gengÊld er den korte ledning genial til mit brug for jeg har min Meizu hÊngende om halsen..
Meizuen passer rigtigt godt til q-JAYS og lyder faktisk bedre end min Cowon D2 nÄr det er q-JAYS jeg bruger, selvom Cowon'en tramper min Meizu et godt stykke ned i jorden pÄ alle andre punkter..
Men sÄdan er det jo mix og match..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Q-Jays

IndlĂŠgaf Burning777 » 6. apr 2011, 09:40

Tak for det - godt med nogle grundige lytte indtryk.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
IndlĂŠg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Q-Jays

IndlĂŠgaf librarian » 6. apr 2011, 12:05

Claus-DK skrev:Det siges fra de hÞje herrer at den mindste prop som du kan fÄ til at slutte tÊt er den bedste..

Hvis du vil prÞve nogle bedre skumpropper end dem der kan kÞbes sÄ send mig en PB sÄ laver jeg lige et sÊt til dig.

Min oplevelse er at de lÞfter sig ret meget ved en ekstern forstÊrker sÄ det bruger jeg ikke ..... det er lidt bÞvlet at slÊbe rundt med pÄ jobbet, til gengÊld er den korte ledning genial til mit brug for jeg har min Meizu hÊngende om halsen..
Meizuen passer rigtigt godt til q-JAYS og lyder faktisk bedre end min Cowon D2 nÄr det er q-JAYS jeg bruger, selvom Cowon'en tramper min Meizu et godt stykke ned i jorden pÄ alle andre punkter..
Men sÄdan er det jo mix og match..


Jeg vil meget gerne prÞve dine skumpropper, du fÄr en pm!

Jeg har heller ikke tĂŠnkt mig at bruge ekstern forstĂŠrker, da de skal bruges sammen med iaudio7 og evt. sammen med sansa clip+ til noget motion. Jeg skal selvfĂžlgelig prĂžve forskellige forstĂŠrkere hen ad vejen, men mest for sjov :-)
StationĂŠrt: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
IndlĂŠg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: KĂžbenhavn


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gĂŠster