Hovedtelefoner eller IEMs?



Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Martin Kristiansen » 5. apr 2011, 17:08

Jeg er glad for mine formstøbte ER-4P med D12 forstærker, men nu er det snart ved at være tid til at opgradere igen, da jeg er ved at have penge. Jeg har længe set på JH Audio's kombination af JH13 og den kommende forstærker, JH3A, som jeg var sikker på ville være det bedste for mig. Men nu er jeg begyndt at tænke i nye baner. Så derfor, eksperter, vil jeg høre, om I kan give bud på, hvad der overtriumfer denne kombination i hovedtelefoner plus forstærker. Mit budget hedder 2000 USD eller godt 10.000 kroner. Jeg regner med at købe om cirka tre måneder. I skal selvfølgelig have nogle præferencer.

Allerførst; jeg er IKKE et basshead! Jeg kan lide lydsignaturen fra mine nuværende høretelefoner, elsker iser den akustiske guitar og vokalerne, men indimellem kan det hele blive en smule mudret, hvilket jeg ikke bryder mig om, da jeg er en smule analytisk i min lytning. Jeg vil godt kunne skille instrumenter fra hinanden, men stadig opleve helheden. Trods jeg ikke anser mig selv som et basshead savner jeg en smule mere bas end dén, ER4 giver mig. Om hovedtelefonerne er åbne eller lukkede betyder ikke særlig meget for mig, men lukkede er at foretrække. Jeg lytter primært til rock, punk og poprock, men der sniger sig også lidt country, grunge og metal ind. Et par nævneværdige kunstnere er Rise Against, Saving Abel, 3 Doors Down, Evanescence, Brad Paisley og Nickelback. I øvrigt må forstærkeren godt være stationær, men det er naturligvis ikke et krav.

Nu håber jeg, mit budget er til at arbejde med for jer alle sammen. På forhånd tak for al hjælpen!
Senest rettet af Martin Kristiansen 5. apr 2011, 19:32, rettet i alt 1 gang.
Martin Kristiansen

 
Indlæg: 71
Tilmeldt: 3. apr 2011, 18:36
Geografisk sted: Aarhus, Danmark

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf helledie » 5. apr 2011, 18:47

Hej Martin. Der er jo mange muligheder :) Jeg har et sæt Westone 3 iem som jeg synes er SUPER fede til rock - og alt andet for den sags skyld. Du er meget velkommen til at prøve dem. Jeg har også en del alm. hovedtelefoner du kan prøve :) Bor selv i Århus (området). Et sæt sennheiser 600 på en X-can v3 kunne måske være noget. Dog kan jeg godt li' til det musik du nævner, der er lidt bas. ;) Men sig endelig til, hvis det er noget du lyster. Send evt. pm med mobil nummer eller lign.
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Martin Kristiansen » 5. apr 2011, 19:31

Jeg har prøvet Sennheiser 600 både med og uden min D12, men jeg bryder mig ikke om dens lyd, som jeg finder lidt mere mudret end mine ER4. Det er interessant, at du nævner bas som en faktor i det musik, jeg hører, for udover Nickelback og Saving Abel synes jeg sjældent, jeg overhovedet lægger mærke til bassen. Bassen er også et punkt, jeg kunne tænke mig at få forstærket lidt i lydsignaturen. Jeg redigerer mit første indlæg til det.

Jeg vil gerne høre dine Weststone, men skal jeg have nye høretelefoner bliver det JH13, det har jeg låst mig temmelig meget fast på, med mindre der kommer noget endnu mere spændende inden vinteren, hvor jeg kan købe JH13+JH-3A kombinationen.
Martin Kristiansen

 
Indlæg: 71
Tilmeldt: 3. apr 2011, 18:36
Geografisk sted: Aarhus, Danmark

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf helledie » 6. apr 2011, 00:07

Hmm - jeg tror du trænger til at høre HD 600 på en ordenlig forstærker, for der synes jeg de er suveræne med akustisk guitar og vokaler. Men det sæt du linker til er jo noget helt andet;) Men der er jo oceaner af muligheder. Men kom forbi en dag og få et lyt - og hvem ved, måske du kommer på andre tanker ;)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Burning777 » 12. apr 2011, 08:10

Med JH13 behøver du ikke lede ret meget længere andre steder. En hel del ovre på Head-fi.org har solgt deres store full size hovedtelefoner for at bruge JH13 i stedet. Så det er helt sikkert noget du bliver glad for - bare spørg nc8000.

Jeg må dog give helledie ret i at HD600 er en fantastisk hovedtelefon. Når den spiller sammen med en ordentlig forstærker så er det et helt andet dyr end når man lytter fra en iBasso D12. Men hvis du har låst dig fast på JH13 så hold hellere godt fast i dem og dem vil du også kunne bygge et fantastisk system op over. Så kan du overveje et balanceret kabel og en balanceret portabel forstærker fra enten iBasso eller Ray Samuels Audio. Se - SÅ er du godt oppe at køre og det portable sæt vil kunne spille pænt op med mange full size stue anlæg.... men du har så også betalt prisen for det.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Claus-DK » 12. apr 2011, 08:30

Med det budget, ville jeg kaste lange blikke efter T1 fra beyer eller hd 800 fra Sennheiser..

Jeg ville nok kigge på Meieraudios forstærkere, da de er meget "gennemsigtige"..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Burning777 » 12. apr 2011, 09:01

Claus-DK skrev:Med det budget, ville jeg kaste lange blikke efter T1 fra beyer eller hd 800 fra Sennheiser..

Jeg ville nok kigge på Meieraudios forstærkere, da de er meget "gennemsigtige"..


En T1/HD800 sammen med en Concerto spiller godt. Men så skal man finde den brugt. Meier har ikke rigtigt flere af de nye produkter på lager de næste 5-6 måneder.....

Det skulle liiige være en Stepdance!! Den er helt sikkert fantastisk sammen med et sæt JH13.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Martin Kristiansen » 12. apr 2011, 15:03

Jeg har efterhånden låst mig fast på JH13 men er blevet noget mere åben overfor en anden forstærker end JH-3A. Har I nogle forslag til en maksium $1000 dyr forstærker, gerne med indbygget DAC?
Martin Kristiansen

 
Indlæg: 71
Tilmeldt: 3. apr 2011, 18:36
Geografisk sted: Aarhus, Danmark

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf helledie » 12. apr 2011, 20:21

Udfra hvad jeg kan læse tror jeg bare du skal holde dig til JH-3A, da det den gør virker ret genialt. Så jeg tror du har fat i den lange ende der!
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Martin Kristiansen » 12. apr 2011, 20:57

Det vil jeg også gerne, især på den billige pris (kombineret med JH13), men så længe kan jeg holde til at vente :) Og uden høretelefonerne koster den omkring de $1000, så hvis der er en bedre løsning i dén prisklasse er det noget, jeg vil overveje.
Martin Kristiansen

 
Indlæg: 71
Tilmeldt: 3. apr 2011, 18:36
Geografisk sted: Aarhus, Danmark

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf nc8000 » 12. apr 2011, 22:08

Hvis JH-3A i praksis lever op til det alle tror og håber så er der næppe noget i prisklassen eller et godt stykke over der vil konkurrere, men det er jo altså stadig et væsentligt HVIS. På den anden side er der heller ingen tvivl om at en JH13 + balanceret kabel + Protector (eller SR71-B eller iBassos balancerede eller sikkert også single ended til f.eks. en Meier Stepdance) er et fantastisk setup som har den store fordel at det kan købes her og nu
nc8000

 

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Claus-DK » 12. apr 2011, 23:52

Jeg tror at ALO rx som forstærker ville være lige noget for dig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Burning777 » 13. apr 2011, 06:41

Claus-DK skrev:Jeg tror at ALO rx som forstærker ville være lige noget for dig..


Det tror jeg du har ret i. Hvas man kan fĂĄ et godt tilbud pĂĄ en ALO Rx sĂĄ skulle den passe rigtigt fin til JH13. Men ikke kun det, selv sammen med full size hovedtelefoner er den rigtig god.

Spørgsmålet er om man skal gå efter Rx MKII eller MKI? Men efter hvad jeg kunne læse om dem så er det kun bas der er skruet lidt op for samt et større batteri. så MKI er noget mindre og lettere at bære rundt på og hvis man er tilfreds med en neutral lyd så ville jeg vælge MKI. Men både MKI og MKII har været udsolgt længe så man skal finde dem brugt hvis det er sådan en man går efter.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf helledie » 13. apr 2011, 10:42

Ved i overhovedet hvad JH-3A gør? Bare sådan af ren nysgerrighed :)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf nc8000 » 13. apr 2011, 16:06

Ja da. JH-3A er en dsp og forstærker enhed til specielle udgaver af JH13 og JH16 iem'er. Det specielle ved disse udgaver er at iem'erne udelukkende indeholder selve driver enhederne. Det passive delefilter der normalt sidder i iem'erne er pillet ud og erstattet af et aktivt delefilter der sidder i JH-3A kassen. Selve JH-3A har 2 indgange, dels et digitalt (formentlig elektrisk men dette er ikke sikkert) og dels et almindeligt analogt signal der med det samme konverteres til et digitalt signal da alt signalbehandlingen i boksen foregår digitalt. Denne boks skulle så sikre perfekt fasegang ved alle frekvenser og har samtidig en variabel baskontrol. I følge dem der har hørt prototyper skulle dette være helt fantastisk og diskutabelt det bedste hovedtelefonanlæg der nogensinde er lavet. Bagdelen er at iem'erne udelukkende kan bruges med JH-3A og intet andet.
nc8000

 

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf helledie » 13. apr 2011, 17:47

Nu var det mere de andre to, der foreslog ALO rx, jeg tænkte på:) Men tak Jan musik11
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf Burning777 » 13. apr 2011, 19:33

Jeg vidste det ikke... Troede bare det var en "almindelig" forstærker. Men efter ovenstående beskrivelse lyder det til at være et fantastisk produkt. ALO Rx er kun en forstærker..
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedtelefoner eller IEMs?

Indlægaf helledie » 13. apr 2011, 20:15

Burning777 skrev:Jeg vidste det ikke... Troede bare det var en "almindelig" forstærker. Men efter ovenstående beskrivelse lyder det til at være et fantastisk produkt. ALO Rx er kun en forstærker..


Troede jeg også da jeg læste det først, men så googlede jeg det, og fandt ud af det måske er det vildeste siden skiveskåret brød :) Men det er også noget af en udskrivelse ;)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 26 gæster