Fischer Audio FA-003



Fischer Audio FA-003

Indlægaf librarian » 1. apr 2011, 15:39

Dette er ikke en egentlig anmeldelse, bare en samling indtryk, jeg har postet et andet sted. Jeg solgte FA-003 videre. Jeg kunne ellers meget godt li' den. Jeg har desværre ingen billeder af den, men det har andre (Claus?) måske? Håber nogen kan bruge det til noget:

Nu har jeg bestilt Fischer Audio FA-003. Jeg skal love for, at de fĂĄr hype pĂĄ head-fi:
http://www.head-fi.org/forum/thread/491 ... fischer-au dio-fa-003-a-neutral-champ
Det eneste jeg kender til Fischer Audio er, at deres in-ears også bliver skamrost. Jeg havde faktisk på et tidspunkt bestilt nogle selvom jeg ikke rigtig bruger in-ears. Jeg nåede dog også at afbestille dem igen. Og nu dette... Nå, men jeg glæder mig til at få dem. Så skal de måles og vejes i forhold til esw9 og selvfølgelig dt770/600!
----------
Jeg har fĂĄet fa-003. Jeg har kun lyttet en times tid (foobar(flac)>udac), sĂĄ det for tidligt at konkludere noget.
Jeg bestilte dem hos Budgen Audio i Canada, så det tog lang tid, før pakken var fremme. Men det var værd at vente på. For knap 1200,- får man en lækker transport-taske, en solidt bygget hovedtelefon med aftageligt kabel samt et sæt velour puder (udover de læderpuder, der allerede sidder på).
Lydmæssigt kan de i signaturen sammenlignes med mine dt770/600. Det ville være vanvid at sammenligne dem med f.eks. dx1000, i forhold til dem, er de virkelig den pæne dreng i klassen... De er også den pæne dreng sammenlignet med mine esw9... Lyden minder mere om Yuin, hvoraf jeg kender G1a, G2a, PK1, PK2, PK3. En tilnærmelsesvis flad frekvenskurve, måske med lidt ekstra fylde i bunden.
Det er som nævnt en meget solidt bygget hovedtelefon, og man kan justere presset på ørerne ved at bøje bøjlen (som består af et bredt stykke metal) forsigtigt. Isolationen er faktisk RIGTIG god! Noget af det bedste, jeg har prøvet. [edit.: desværre erfarede jeg i s-toget på vej hjem, at selv om de lækker meget lidt, er isolationen ikke helt i top, som jeg først troede. Den er bedre end esw9, dog]
Umiddelbart savner jeg lidt mere "hul igennem". Følelsen af at stå og se på et maleri og ønske det var 2 meter tættere på, melder sig... Men lad os nu se efter lidt mere tilspilning. Man dømmer jo heller ikke en barolo 2 minutter efter man har åbnet den...
Det gode jeg kan sige med det samme om fa-003 er, at jeg ikke har noget decideret dårligt at sige om dem. Og det skal nok nævnes, at havde de kostet 2000, ville jeg heller ikke være skuffet. De er bedre end prisen kunne antyde...
----------
Som dagen gĂĄr, mĂĄ jeg sige at jeg synes bedre og bedre om fa-003 :-) Der er kun lidt smĂĄting:
Ind i mellem - på enkelte tracks - er det som om der er et boost af den høje mellemtone, som er lidt for meget. Det er et lille afgrænset frekvensområde. Al Green kan ramme det. Den skærer altså lidt i øret. Der er DT770/600 noget mere forfinet i sin gengivelse. Håber det går over efter mere tilspilning.
Soundstage kunne være lidt bedre. Den er ikke på højde med DT770/600, men for en så lukket hovedtelefon, er det vist meget godt klaret. Der er god "stereo imaging", rimelig god instrument seperation.
-----
Jeg har efterhånden været lidt omkring i forskellige genrer: rock, reggae, soul/r&b. [edit.: de er også fine til jazz. Den lidt lukkede lyd, som de selvfølgelig har, da de jo ER meget lukkede, skaber en fin "club-lyd". Det er faktisk rigtig godt! (men kommer selvfølgelig meget an på indspilningen samt lytterens humør og smag...jeg syntes det lød som om jeg var der, da jeg spillede coltrane på vej til toget)] Der er ikke noget, der falder helt igennem. Men der er også andre hovedtelefoner, jeg kender til, som hver især vil være bedre til de enkelte genrer. Det er ikke så usædvanligt. Det er en god all rounder, men man kan ikke være bedst til det hele.
Jeg ville ønske, der var nogen jeg kunne dele indtrykkene med. I kan roligt købe den, det er ikke et dårligt køb. Den kan i øvrigt fint trækkes af bærbart udstyr, den er meget effektiv!
Nå, det må være tid til at konkludere et eller andet på de FA-003. De kan ikke slå mine DT770/600 (ordentligt forstærket). Og de fylder faktisk lige så meget. Det eneste de gør bedre, er isolationen. Den er til gengæld klart bedre. Men på mit nye kontor fungerer det ok med DT770/600 :-)))
----------
Sammenlignet med esw9. De har mere detaljerigdom. De er mere neutrale. Jeg er ikke sikker på at den ene er klart bedre end den anden. Men de er forskellige. De lækker en anelse mindre lyd end esw9 (som i forvejen ikke lækker ret meget). Og de isolerer bedre fra udefra kommende støj end esw9 (men det siger nu ikke så meget). For mig vinder esw9 på to punkter. Det ene er, at esw9 er meget mindre og mere praktiske at transportere. Derudover har esw9 en fantastisk synergi med min forstærker iQube V1 (som er meget neutral). Det andet er, at jeg synes esw9 er fantastisk musikalsk. Jeg er vild med den måde den spiller bas på. At den så er lidt "lukket" i mellemtonen og diskanten, kan jeg til dels råde bod på ved at sætte den sammen med iQube V1.
Bottom line: FA-003 kan for mig ikke konkurrere med DT770/600, nĂĄr vi snakker hjemme + transportabelt setup. Og den kan for mig heller ikke konkurrere med esw9, nĂĄr vi snakker transportabelt + on the go.
Dermed ikke sagt, at det er en dårlig hovedtelefon. Det er det bestemt ikke. Slet ikke til den pris. Jeg må lige huske mig selv på, at den kun koster 1200,- ny (altså hvis man er heldig med tolden). Den kommer nok bare ikke til at optage pladsen permanent for nogle af de andre hovedtelefoner, jeg har. Dog har jeg ikke rigtigt forsøgt at smide FA-003 på mit vinyl setup med WA2. Men jeg tvivler på at den kan gøre det bedre end DT770/600 og DX1000... Sidder netop og lytter til den sammen med LISA III. Havde den været mere transportabel, og hvis den altid lød, som den gør, når den kombineres med LISA III, så havde den nok slået min esw9-iqube.....
.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Fischer Audio FA-003

Indlægaf Burning777 » 4. apr 2011, 08:37

Fremragende læsning! Tak for det :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster