q-Jays trĂĄden



q-Jays trĂĄden

Indlægaf Burning777 » 2. okt 2015, 15:23

q-Jays - Renhedens Elegance^2

https://www.jays.se/products/q-jays/

Jeg modtog q-Jays som lån i touren her på hoved-fi. Venligst udlånt af Claus. Tusind tak for det. Jeg har ikke et øjeblik fortrudt, at jeg har sagt ja til at bruge et par aftener på at lytte til disse vidunderlige in-ears. De har overrasket mig fra første øjeblik på flere måder.

Billede

Billede

1. Indpakning
Det første, jeg blev overrasket over er den elegance, der er i produktets indpakning. Jeg ved at jeg har skrevet lidt om det allerede. Jeg vil ikke gå i detaljer med at skrive om hver enkelt del i kassen. Kun at det hele præsenterer sig voksent og elegant. Sort og stilrent. Materialerne i kassen er lækre at røre ved. Det føles perfekt tungt og robust. Selve monitorerne ligger støbt ned i skum i en rund metal æske. Kabler og ekstra tips er placeret i små sorte æsker. Æskerne er ikke bare pap men lækkert udført så de åbner på en elegant måde.

Billede

Billede

Det er for mig første tegn på at, afsenderen af produktet har taget det meget seriøst at designe dette produkt. Da jeg var ansat hos Bang & Olufsen kom der en ny CEO for virksomheden. Jeg husker bare at han (måske med hjælp fra nogle dyre konsulenter, jeg ved det ikke) fik beskrevet et nyt værdi-sæt i virksomheden som alle vi medarbejdere skulle skrive os bag ørerne og bruge i ALT hvad vi havde med at gøre når vi arbejdede med produkterne og kunderne. Det bestod af 3 nøgle ord: PASSION, PRIDE og PERSISTENCE.

Billede

Billede

Når jeg så får et produkt som q-Jays i hånden er PASSION, PRIDE og PERSISTENCE det første jeg kommer til at tænke på. Designerne og producenterne må være pave stolte af deres produkt. De TROR på deres produkt og de VED det spiller PERFEKT! Derfor skal det også præsenteres perfekt. Nu vil jeg lade billederne tale og hvis det ikke giver et godt billede af hvad vi har med at gøre, så er der ikke andet for end at du selv må købe dig et sæt q-Jays hos Claus. Det kommer du ikke til at fortryde.

2. Kabel
Kablet på disse IEM er perfekt! Intet mindre. 1. Det kan skiftes, idet man kan afmontere dem vha et fint gevind, der går ind i metalhuset. 2. Det er ganske let og filtrer ikke nævneværdigt. 3. Det har en perfekt længde. 4. Det har vinklet jack-stik. 5. Der er ikke memorywire. 6. Man kan montere IEMerne med kablet direkte ned ligesom Etymotic ER-4S eller op over øret hvis man vil det. Begge måder sidder de godt på og kablet mærker man intet til.

Der er mikrofoni hvis går rundt med dem men det minimeres ved at bruge dem så kablerne går over øret. Det er den krumning selve huset har, der gør at kablet over øret også er en naturlig vej for ledningen. Mikrofoni er dog slet ikke noget jeg har irriteret mig over og jeg synes det er lettest bare at bruge dem normalt.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om man mon ikke kunne forhøre sig hos Linum-kabler, om de kunne fremstille et af deres ultratynde kabler med gevind, der passer til disse.

3. Byggekvalitet
Selve huset er et støbt metal-hus. De har en vis vægt når de ligger i hånden. Vægten er mindre end RHA T20 og når de sidder i øret mærker man dem slet ikke. Jeg vil tro, at man godt kan ødelægge gevindet i huset hvis man er voldelig mod kablet. Det advares der også om i manualen. Så man skal nok være lidt forsigtig når man skifter kabel.

Derudover er der et filter for at forhindre støv og skidt i at komme ind til driverne. Det er efter hvad jeg kan læse i manualen et stykke aluminium med 50 huller i. Det må godtnok være meget små huller. Imponerende. Når man skifter tips tror jeg også man skal være lidt forsigtig med i at komme til at skrue disse filtrer af. De sidder nemlig også fast med gevind og ikke bare stoppet ned. Det betyder at man ikke behøver et specielt værktøj til at skifte filtrer som med Etymotic. Man skruer dem bare af og på. Det skulle ikke undre mig om man kan ændre en hel del på lyden ved at sætte et nyt filter i eller lignende. Jeg tør dog ikke fjerne disse filtre, da disse IEM’er kun er til låns.

Byggekvaliteten er i hvert fald i TOP klasse.

4. Tilbehør
Med i kassen følger et kabel uden mikrofon og fjernbetjening, kun til lyd. Der er også en lille æske med 5 forskellige størrelser på tips samt et sæt comply tips i størrelsen T100. Jeg havde et sæt silicone tips liggende i skuffen som jeg har brugt, så jeg kan ikke sige noget om lyden med comply eller de andre tips. De må gå videre på touren (hvis jeg KAN sende disse videre…) til de næste testere.

Billede

Billede

I kassen ligger også en fin bog med en dybdegående beskrivelse af produktet, tilblivelsen af produktet samt lidt om historien bag Jays i Sverige. Jeg kunne godt tænke mig at have set lidt flere billeder i bogen af designerne, ejerne og lokalerne. Det kunne være sjovt at få et indblik i hvor Jays kommer fra. Virksomheden har til huse i et gammelt bryggeri. Det kunne være sjovt at se hvordan det ser ud. Men bogen er sjov at kigge i og bidrager bestemt til en god oplevelse af produktet og virksomheden som en seriøs virksomhed.

5. Komfort
Når man bruger q-Jays tænker man ikke over det. De vejer en lille smule når de ligger i hånden men føles langt henad vejen som et hvilket som helst andet sæt in-ears når de sidder i øret. Kan man finde et sæt comply tips i T100 størrelsen så er det helt sikkert, at man kan få perfekt komfort og pasform.

Billede

6. Lyd
Hvordan lyder de så? Det første ord jeg kommer til at tænke på er elegance. Suveræn elegance. Alt er så kontrolleret. Der er ikke noget løssluppent over deres lyd. De er ikke fyldige og kraftfulde men de er heller ikke kolde som ER-4S. De er ikke sprøde(grainy) som Tzar 350 men heller ikke afslappede og tilbagelænede. De flytter ikke masser af luft i bassen som RHA T20 men Deadmau5 lyder stadig godt på dem. Jeg ved ikke helt hvad det er de gør? Det lyder bare så elegant. De præsenterer musikken elegant. Lader musikken flyde.

Med enkelte stykker musik har jeg oplevet en tendens til lyttetræthed. Det er så forsvundet ved at skifte til næste stykke musik. Så det kunne tyde på, at de simpelthen bare afslører en dårlig optagelse.

Billede

Billede
Her monteret med nogle tips jeg lige havde liggende.

Bas:
q-Jays er ikke en IEM med kunstig bas impact. De vil derfor ikke gå over i historien for denne egenskab. Der er måske mere bas end i Etymotic ER-4S men cirka samme niveau som mine Tzar 350. Tonemæssigt ligger de tæt opad en lidt mere fyldig og lidt varmere udgave af Tzar 350. Begge er neutrale som første prioritet. Reference lyd. Det er ikke bare noget de skriver. Sådan lyder de virkelig. Jeg lyttede til lidt elektronisk musik inklusive lidt dubstep for at se hvad de kunne i bassen. Dybden er der, klarheden er der, hastigheden er der og opløsningen er der. Der er bare ikke noget impact og punch. Så hvis man virkelig skal bruge det så vil man savne det i q-Jays. For mig er det ikke noget problem da jeg altid har foretrukket så lidt bas som muligt når bare det, der var gik dybt nok ned og var tight.

Hvis man er vant til lyd med meget bas impact så skal man nok lige vænne sig til lyden i q-Jays. Det tænker jeg man skal tage med i betragtningen for de, der er med på touren, at man skal give sine ører tid til at vænne sig fra et stort bas-tryk inden man konkluderer på lyden fra disse. Men om andre vil opfatte dem som lys eller mørk er relativt og kommer an på, hvor man kommer fra.

Selvom de måske har en signatur, der er en på den lyse side af neutral(for mig) så lyder kontrabas og cello stadig fyldig og kødfuld. Så det er lidt en selvmodsigelse men når der skal spilles bas, så vågner de op og leverer lige præcist det, der skal til. Så jeg glæder mig til at høre hvordan andre vurderer dem men jeg vil sige de er lige på den lyse side af neutral. Lytter man til orkestermusik er der masser af dybe toner og fylde i de tungere instrumenter. Der mangler slet ikke noget i bas området for mig. Det vigtige er at hele lydbilledet virkelig hænger sammen og instrumenterne arbejder uafhængigt af hinanden. Ikke for meget bas og ikke for lidt. Elegant afstemt.

Mellemtoner:
Stemmer og vokal er mere naturlige med q-Jays end med Tzar 350. Der kommer lidt mere liv i det hele med q-Jays og Tzar føles lidt sterile i sammenligning. Mellemtonerne i Tzar 350 har en tendens til dåselyd når man kommer lige fra q-Jays. Ud af de tre IEM jeg har siddet og skiftet mellem så er vokaler klart mest naturlige og levende og SUPER vel-opløste med q-Jays og Tzar 350 er mere opløste end T20. T20 føles lidt som om der er et slør henover stemmerne når man kommer lige fra q-Jays. q-Jays er virkelig en reference monitor og stemmer er bløde og tilstedeværende. Det føles virkelig som at kigge ind i et meget klart vindue i musikken med disse.

Diskant:
Når man f.eks. lytter til noget guitarmusik med masser af små detaljer og finger slides, så er der bare en fin og elegant lækkerhed over diskanten. Den kammer aldrig over eller skiller sig ud fra de andre lyde. Det hele hænger sammen. Jeg synes ikke de har en sprødhed som jeg oplever med Tzar men det er meget tæt på. Med sprødhed mener jeg en tørhed og kantet diskant, der godt kan kradse lidt. Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive det men det q-Jays gør er GODT. Da sprødheden er væk, hvad er det så de kan med deres diskant? Jeg ved det ikke. Alle detaljerne er der men de springer ikke ud ligesom de kan gøre med Tzar en gang imellem. Til gengæld er der samme oplevelse af detaljer og luft og når man skifter direkte fra q-Jays over til Tzar synes jeg pludselig der mangler noget fylde i øvre mellemtone nedre diskant. Det giver altså lidt mere naturlighed i stemmerne.

Så igen kan jeg kun sige, at måden de spiller diskant på er elegant. Ikke for tør eller for overdrevet diskant. Ikke kold og klinisk. Bare tilpas rig på detaljer og luft og fin og blød uden at være genert.

Med forstærker:
Sætter jeg dem til at spille fra en lille forstærker som min Quickstep vokser de. Der kommer mere luft i bassen og det er tydeligt, at man skal behandle q-Jays med på en god måde med ordentligt materiale ellers vender de tilbage med en rasende diskant, der nogle gange kan skære lidt i ørerne. Det vil derfor være synd ikke at sige, at de er ret kræsne med hvad de spiller. De afslører hurtigt hvis optagelsen eller mp3 kvaliteten er for dårlig. q-Jays er for gode til at arbejde med dårlig kvalitet og fortjener heller ikke at blive behandlet med andet end det bedste. Giver man dem det bedste, så har man til gengæld en helt igennem high end krystal klar lyd, som bare vokser og vokser for en.

Jeg har desværre ikke min Daccord DAC + Classic forstærker hjemme, da de er i deres barndoms vordende værksted, for at blive opgraderet til ff-versionerne. Det kunne ellers være rigtigt spændende at lytte til q-Jays fra min store forstærker for at se hvordan de ville klare sig der. Jeg er sikker på, at så snart nc8000 får fingrene i disse q-Jays, så vil han få lyst til at lave samme Rudistor+q-Jays project som han i sin tid gjorde med Etymotic ER-4S. Der er så meget potentiale i q-Jays. De spiller bare det de for besked på og jeg har på fornemmelsen, at de vil kunne skalere med meget bedre udstyr end jeg har til rådighed.

Billede

Soundstage:
Når jeg lytter til nogle af Chesky Records kunsthoved-indspilninger fra CD eller 24/192 så følger q-Jays bare med op og åbner musikken ud på et stort rum. Jeg har endnu ikke haft de helt store ud af hovedet oplevelser med musikken med sådan “hverdags” musik. Den foregår stadig inde i mit hoved med de fleste indspilninger, men til gengæld helt ud til og med ørerne. Sætter jeg derimod en god indspilning på fra en af mine reference CD’er på, så kan q-Jays godt få musikken til at blive til et større rum ud til siderne og lidt foran hovedet. Men de kommer ikke op på T5p niveau med hensyn til soundstage.

Så på det område er q-Jays ikke den store åbenbaring men det er måske bare sådan det er med in ear monitors? Den helt store soundstage har jeg kun hørt med f.eks. Ultimate Ears Reference Monitor og de koster også det dobbelte og mere til. Jeg synes de gør der lige så godt som Tzar 350 og RHA T20 på dette område.

Billede

7. Konklusion
Disse IEM er en af den slags in-ears, der er langtidsholdbare. De har ikke en typisk imponator WOW-effekt når man hører dem første gang. Du bliver ikke blæst væk af en falsk oppustet bas men af en regulær stram og super hurtig bas. Du bliver blæst væk af, hvor naturlig musik kan lyde. Hvor afdæmpet og elegant musik kan præsenteres. Der er ikke noget udklingning i den lyd jeg hører med q-Jays. Jeg synes faktisk udklingning måske er noget de ikke har ret meget af. Det er måske det, der er med til at få dem til at lyde så rent og klart - så elegant. Den udklingning man hører kommer fra rummet, hvor indspilningen er taget samt fra de instrumenter, der er med på optagelsen ikke andet.

Elegancen gør sig gældende på alle måder i lyden. I designet. I indpakningen. I brugermanualen. Det hele er bare elegant udført og jeg elsker dette produkt til en sådan grad, at jeg har lyst til at købe dem på stedet.

Rigtig god fornøjelse til de næste i touren og til dem, der køber disse. Jeg er sikker på, at der ryger et par stykker af dem i denne tour!!! Var jeg ikke kørt direkte i en fartfælde med 108 km/t på landevej den anden dag, havde jeg købt et sæt q-Jays :-(

Alle billeder fra albummet kan ses her: https://flic.kr/s/aHskhTokhg

q-Jays havde spillet to døgn fra en CD-afspiller på repeat med en højtaler-tilspilnings CD på almindelig volumen inden jeg begyndte at lytte. Jeg synes lyden blev lidt mørkere over de to døgn og der kom lidt mere bas i dem og så optræder den bidende diskant ikke så ofte længere på dårlige indspilninger som jeg oplevede den første aften.

Det meste af min lytning består af enten direkte fra iPhone ca. 10% af tiden og med ALAC lossless filer. Ellers CD’er afspillet på min NAD CD afspiller og analog ud til min Quickstep.
Senest rettet af Burning777 2. okt 2015, 23:58, rettet i alt 1 gang.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 2. okt 2015, 16:38

Kan du så få dem sendt videre så jeg kan blive bekræftet i alt det du skriver og så få smidt nogle penge efter Claus til mit eget sæt ;-)
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Claus-DK » 2. okt 2015, 17:28

Kan du så gøre hvad Jan siger..

Tak for det Rasmus, fantastisk læsning..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Ole » 2. okt 2015, 18:56

Mmm der steg forventningerne lige nogle grader, tak for god læsning :)
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 8. okt 2015, 12:53

Der er bare urealistisk små. Her sammen med Etymotics HF3 (som er samme størrelse som ER4). De er kortere med lidt tykkere end HF3

Billede

Kablet er marginalt mere mikrofonisk end HF3.

Første indtryk bare af æsken og udstyr er ekstrem lækkerhed og der er gjort noget ud af alt. Dette er mindst på Sony og Apple niveau og milevidt fra f.eks. iBasso eller HiFiMan som er funktionelt men ikke lækkert.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf aparthia » 8. okt 2015, 15:23

Hvordan er isolationen sammenlignet med Etymotics? Jeg købte nogle ER4 til at erstatte mine HF-5, men selve IEMen var lige en tand længere og passede derfor ikke ind i mit øre, så jeg leder stadig.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 8. okt 2015, 15:27

Jeg har kun prøvet dem hjemme hvor der er ret stille, men med Comply tips isolerer HF3 måske marginalt bedre grundet det tyndere kabinet og det lidt dybere fit.

Og der skal skrues højere op med Q-Jays end både HF3 og JH13, til gengæld kan jeg ikke høre det sus fra skærmen på ZX2 som jeg kan med JH13 så de må være mindre følsomme.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Burning777 » 8. okt 2015, 15:52

Endvidere er huset af metal. Så sammensat med et sæt comply tips så tror jeg ikke man kan opnå ret meget bedre isolation. Der er selvfølgelig en lille bitte basport men det er meget lidt lyd, der kan trænge den vej ind.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 8. okt 2015, 16:22

De har mere bas kvantitet end HF3 og nok nogenlunde det samme som JH13 men er helt klart i den neutrale zone og ikke basmonstre.

Første indtryk er at de på alle punkter er bedre end HF3 (som ikke helt har den tindrende diskant som ER4-S har og som q-Hays heller ikke har, det er der nok ingen anden hovedtelefon der har).

Tonalt minder der de meget om JH13. JH13 har nok bare lidt mere af alt og er en tand bedre, men der er godt nok sket meget med de universelle iem'er i de 5 år siden jeg købte JH13. Dengang fandtes der ikke en universel der kunne komme i nærheden, nu er det altså meget tæt med f.eks. Q-Jays og da q-Jayd samtidig har den formfaktor jeg kan lide kontra f.eks. Heir og Noble faconen var jeg bare solgt
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 10. okt 2015, 21:17

Så har de fået omkring 40 timer yderligere burn in med IsoTek cd'en. I eftermiddag blev de brugt som headset fra iPhone6 med Spotify Premium på en 4 timers gåtur og det fungerer perfekt. Der kom også et telefonopkald så de blev også prøvet til det og der virker de også bedre end HF3. Her til aften har jeg så prøvet dem med hjemme anlæget med den store RudiStor forstærker og de skalerer fint også til dette brug. Måske ikke helt så meget som jeg husker min ekstreme ER4, men den var jo også balanceret hvor denne kun er single ended. Under alle omstændigheder er jeg dybt imponeret over dem og er helt sikker på at de bliver min permanente iPhone hovedtelefon i mange år frem og vil ofte også blive brugt med ZX2 selvom den primært vil blive brugt med JH13.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf aparthia » 11. okt 2015, 18:08

Ih hvor lyder det godt! rulle2

Hvordan passer de tips, der kommer med etymotics på Q-jays? Tænker specifikt på de, der bruges til dyb indførelse fx triple-flanges, jeg har aldrig været fan af Comply's.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 11. okt 2015, 18:17

Diameter er den samme, men q-Jays kommer ikke nær så langt ind i øret og har kortere nozzle så jeg tvivler på at tripple flange vil virke. Komfortmæssigt kan jeg bedst lide Complys med lydmæssigt virker Shure black olives bedst for mig. Har ikke prøvet de medfølgende silicone tips
Senest rettet af nc8000 11. okt 2015, 19:20, rettet i alt 1 gang.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Claus-DK » 11. okt 2015, 18:54

mine erfaringer med trippel er at de risikere at "knække" så de lukker for lyden som når man knækker en vandslange, det er sikkert lidt forskelligt fra øre til øre..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf aparthia » 11. okt 2015, 19:44

Det bliver vist noget, jeg må eksperimentere med, når det bliver min tur på touren. Udover på IEMs med form a la Shure, Westone og EarSonics har jeg altid foretrækket dyb indførelse. Så må man bare sidde her og kukkelure indtil da :D
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Kena » 14. okt 2015, 23:45

Er lidt nervøs med så dyrt in-ear grej. Det er første gang jeg prøver sådan noget. Skal tips bare presses direkte på? Synes ikke at de er store nok....
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf nc8000 » 15. okt 2015, 00:02

Ja de skal bare presses roligt ned. De udvidder sig undervejs, men de skal jo være ret stramme så de bliver siddende på og ikke ryger af og bliver inde i øret
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Kena » 15. okt 2015, 00:06

Tak for hjælpen. Nyder musikken nu.....
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Kena » 16. okt 2015, 23:14

Sidder her til aften og nyder q-Jays. Har haft dem et par dage, og det er tid til et par første indtryk

Jeg kan ikke tilføje så meget til Burning777s beskrivelse af æske, udpakning og materialer udover at understrege det ikke "bare" er flot design og materialer. Der er lagt kræfter i at det er logisk og funktionelt. Monitorerne er for eksempel lagt ned i en flot æske med skum. Der er en snip i siden, så man kan løfte skummet og derved lettere få monitorerne ud af skummet.

På det sidste har jeg haft en tendens til meget at lytte til populær streaming musik. Med q-Jays afsløres det ubarmhjertigt hvor meget ny musik der er dårligt indspillet. Som Burning påpeger bliver diskanten typisk meget skarp. Derfor har jeg de sidste par dage overvejende lyttet til min "egen" musik i alac på iPhone.

Jeg vil først senere komme nærmere ind på mine lytteindtryk, men til en start konstatere at det er klasser over hvad jeg hidtil har prøvet af in-ears(ikke så stor erfaring). Lyden direkte fra min iPhone 6 er rigtig god. Skal her i weekenden prøve dem med Corda Quickstep. Første indtryk med Audio-gd NFB 10.32 er mærkeligt nok at det ikke er det bedste mach, men det må efterprøves.

Ulempen med grej som dette er, at det er meget, meget svært at give slip på igen, så jeg overvejer kraftigt om der skal sælges ud af udstyr for at financiere disse q-Jays.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Euklid » 9. nov 2015, 20:29

Nu er det ved at være tid til at sende tour-modellen videre, så her kommer mine indtryk.

De tips jeg bruger til min ER4 passer ogsĂĄ pĂĄ Q-Jays, sĂĄ al lytning er forgĂĄet med de sorte skumpropper fra Etymotic, som jeg ogsĂĄ altid bruger pĂĄ ER4.
De har kort været prøvet på en samsung telefon og lidt på min Sansa Clip Zip, men den primære lytning har været I lænestolen fra hovedtelefonudgangen på min Audiolab Mdac.

Til sammenligninger: Beyerdynamic T90 og Etymotic ER-4S.

Som Burning skriver, så oser både indpakning og byggekvalitet af luksus, nok en af de bedste unboxing-oplevelser jeg har prøvet. musik15
Komfort er ogsĂĄ helt i top og jeg har ikke oplevet nogen mikrofoni fra kablet.

Det vigtigste er selvfølgelig lyden og der skuffer de heller ikke.

Med andre inears har jeg altid oplevet lyden som meget lukket og indeklemt, hvis man skiftede direkte fra en fullsize hovedtelefon, sådan lidt dåseagtig. Når jeg skifter direlte mellem T90 og q-jays er denne effekt næsten ikke til stede, der er selvfølgelig forskel, men slet ikke noget der ødelægger lytteoplevelsen.

På mig virker det som en utroligt velafbalanceret hovedtelefon. Jeg har kun sammenlignet med T90 og ER4, som begge er klart til den lyse side, men jeg tør godt sige at vi er i det neutrale område plus/minus en kvart snaps og personlige præferencer. Måske en anelse ekstra kød på mellemtonen, men alt kan virke fyldigt når det sammenlignes med T90 og ER4. ;-)

I dette tilfælde skal neutral ikke forveksles med steril, den er virkelig musikalsk og alt hvad jeg har smidt efter den er blevet præsenteret medrivende og meget naturligt.

Jeg har særligt nydt guitarer (både akustisk og elektrisk) og stemmer, der nyder godt af mellemtonen, der både er lækker og super detaljeret. Et andet højdepunkt har været trommerslag, som virkelig leveres kontant og præcist.
Selvom der er masser af lækre detaljer er der aldrig noget der stjæler billedet, jeg har hele tiden indtrykket af en harmonisk gengivelse af helhed.

Jeg kan godt savne den perlende diskant fra T90 og ER4, men den kommer nok netop ved at gĂĄ pĂĄ kompromis med den naturlige og afbalancerede gengivelse, som jeg synes er den helt store force ved disse q-jays.

Jeg har også en fornemmelse af at jeg lytter ved lidt højre lydstyrke end normalt. Det er som om den skal have lidt ekstra på volumenknappen før den åbner 100% op. Jeg lytter ofte ved ret lav lydstyrke, så det er næppe noget problem.

Samlet set en rigtig fin oplevelse og afslutningsvis skal Claus/Hoved-grej selvfølgelig have en varm tak for at blive ved med at sende alle de lækre produkter rundt. thumbs
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: q-Jays trĂĄden

Indlægaf Claus-DK » 10. nov 2015, 09:42

Det er mig der takker, skøn og dejlig læsning.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron