MSUR N550-indtryk



MSUR N550-indtryk

Indlægaf friisand » 29. maj 2016, 07:20

Nu har jeg ejet og lyttet på MSUR nogle dage og kommer lige med et foreløbigt indtryk.

Nydelige....ualmindelig nydelige er vel den rette beskrivelse af et par foner i ægte valnød. Valnød,alu og læder....det kan jo ikke gå helt galt og det gør det heller ikke. Der er ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Umiddelbart da jeg fik den på var komforten god. Men efter en times lytning begyndte de at stramme mine...for en dansker...normal størrelse ører. Padsene er lige en anelse til den bette side, så ørene knap kan være i dem uden at blive klemt en smule. Ikke noget der bemærkes lige først....men det kommer. Jeg ved ikke om mine ører er specielt sarte, men efter en times tid blive trykket irriterende og ørene ømme. Jeg har bestilt et par velour pads( Beyer D 770/880 ) til mine German Maestro. Dem agter jeg at forsøge mig med på MSUR og håbe på nogle mm friplads til mine ømme ører.

Jeg har lyttet til dem på to forsk opsætninger: LittleDot MK III/Stello DAC 100 signature og en integreret rørforstærker med en god hovedtelefonudgang: Yaqin MC-84L/Music Hall DAC 25.2. Jeg har mine primære hovedtelefon erfaringer fra Sennheiser HD 600 og HD 650 - German Maestro GMP 400 samt til det bærbare KOSS PortaPro.

Straks jeg fik dem startet op blev jeg begejstret over den bas de kan levere. Ikke bare tilpas dyb men osse velartikuleret. Mildt sagt er der ingen problemer i adskille instrumenter der levere de dybe toner. Måske nok en anelse fremhævet bas men den er dejlig stram og ikke buldrende på nogen måde. Om det skyldes det faktum at det er en lukket øretelefon ( der er godt nok nogle små huller...men der kommer ihvertfald ikke lyd ud til omgivelserne ) og at jeg er vant til åbne konstruktioner ved jeg ikke. Men det er den bedste hovedtelefon bas der har været på mit hoved. I nummeret 'I Got You To See Me Through' med Eleanor McEvoy
er der en dyb bas som jeg bruger når jeg tester højtalere. Den bas har de ovenfor nævnte hovedtelefoner ikke rigtigt formået at gengive tilfredsstillende. Det kan MSUR langt bedre. Jeg får næste den der fysiske oplevelse af bassen som ellers kun et sæt højtalere kan levere. Mellemtone registret fremstår noget tilbagetrukket. Mandestemmer feks kan forekomme en smule 'dåseagtige' på den baggrund. Instrumenter de spiller i det register er heller ikke så tydelige og veldefinerede.De øvre frekvenser gengives meget luftigt og lynhurtigt. Det er nok de lette berylium drivere der slår til her. Imiddelbart ganske imponerende med en flot,hurtigt og meget afslørende diskant.De spiller meget afslørende og det gør at gode indspilninger lyder hamrende godt ,men dårlige producerede ting lyder skrækkeligt. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan tidligt Chris Rea lyder på dem. Han var i starten et stort navn i Tyskland og hans lyd blev så målrettet det tyske marked. Ihvertfald dengang for 30 år siden betød det meget lys lyd....uha! De er så afslørende at man på en Johnny Madsen live indspilning,kan høre om han har drukket Tuborg eller Carlsberg i pausen ;-) Den diskant gør at de altså i mine ører spiller med en lidt øretrættende tendens.De er ikke fri for at 'bide mig' lidt i ørene. Det er der hvor jeg spiller noget lavere end normalt. Jeg vil straks sige at efter nogle dages brug er det ikke helt så fremtrædende. Om det er tilspilning af MSUR eller min hjerne der er blevet tunet ind ved jeg ikke. Det samme med den 'dåseklang' omkring mellemtonen....det er blevet bedre. Der er dog stadig en fremhævet bas og diskant tendens. Tror de er konstrueret til at spille med en v-formet frekvenskurve med henblik på en hovedtelefon til rockmusik mere end til feks akustisk musik. Mht til headroom og soundstage kommer de ikke helt på højde med mine øvrige hovedtelefoner. Navnlig overfor Sennheiser HD650 kommer de på det punkt lidt til kort. Igen er det nok den typiske forskel på lukkede og åbne konstruktioner.

Måske er det skrevne ikke helt retfærdigt, da jeg af gode grunde ikke kan vide om de udvikler sig yderligere ved længere spilletid. Altså skal det skrevne tages med det forbehold.....men altså det er status efter en lille uges tid med omkring 30-40 timers brug. De har fået lidt spilletid alene mens jeg var på job.

Alt i alt synes jeg det er nogle spændende hovedtelefoner. De spiller noget anderledes end mit foretrukne lydideal og det er interessant at blive lidt udfordret. Det er god lyd, med de forbehold for en ikke helt neutral lyd pga dykket i mellemtonen. Flot luftigt lyd med masser detaljer og en bas i høj klasse. Jeg vil sige at man nok skal være til forsigtigt med at parre dem med lydudstyr med lyst klingende tendenser. Mit grej er valgt ud fra at gerne må hælde mod det varme og ikke-kliniske lydideal. Der er problemet med de ømme ører. Håber andre oplever det anderledes og at jeg kan løse dem med andre puder.

Hvis de udvikler sig yderligere skal jeg nok lade jer det vide....i retfærdighedens navn. Håber det hele har givet mening og jeg glæder mig til at andre kommer med deres oplevelser. Ikke mindst hvordan de spiller i andre sammenhænge.
Senest rettet af friisand 1. jun 2016, 07:29, rettet i alt 5 gange.
friisand

 
Indlæg: 128
Tilmeldt: 2. aug 2011, 22:14
Geografisk sted: Terndrup 9575

Re: MSUR 550

Indlægaf Gerner » 29. maj 2016, 08:39

Fin læsning så tidligt på morgnen.
3musik
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: MSUR 550

Indlægaf Claus-DK » 29. maj 2016, 11:33

Hah det ligner mine egne indtryk på en plet, først WTF ?? og så ahhaaa, det er sådan bas skal lyde i hovedtelefoner..

Jeg var på med den anderledes præsentation med det samme, men jeg lytter heller ikke til ret meget musik der er lavet efter Autotune og reklamefolk fik alt til at lyde ens og kedeligt, men at ny musik lyder "forkert" er fordi musikken er lavet så folk med lortegrej får mest mulig glæde af deres musik, det skal jo lyde godt i radioen musik14 musik14 musik14

Jeg hĂĄber en eller anden med en Pladespiller kommer med nogle indtryk, jeg er ikke sĂĄ vild med Pladespillere, men musikken var god dengang mor var dreng ruller1

Puderne er jeg opmærksom på, jeg er selv en pipskid, jeg tænker lidt HM5 puder, men ikke noget jeg er dykket ned i før om et par timer rulle4 rulle4
Mener jeg har det fulde pudeprogram liggende, et eller andet sted pĂĄ museet musik11
Jeg fĂĄr lige tjekket op pĂĄ det..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR 550

Indlægaf wildstyle » 29. maj 2016, 11:47

Tak for et fint mini-review, de lyder spændende.

Jeg er også glad for infoen omkring puderne, jeg er nemlig også ret sart hvad det angår, men det kan vel forhåbentlig løses med andre puder. :P
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf friisand » 1. jun 2016, 07:32

Så er der kommet noget mere spilletid på MSUR'erne. Der er blevet mere sammenhæng i dem, således at frekevnskurven ikke lyder så v-formet. Mellemtonen lider ikke nær så meget af den 'klemte' dåselyd der var i starten.
friisand

 
Indlæg: 128
Tilmeldt: 2. aug 2011, 22:14
Geografisk sted: Terndrup 9575

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf LarsHP » 3. jun 2016, 16:54

@ friisand & Claus-DK
Hvordan er N550 mht. transparens/opløsning i forhold til de andre hovedtelefoner, du/I har?
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf friisand » 4. jun 2016, 20:25

Transparens og opløsning? Tjae....nogle af de begreber der bliver brugt til at beskrive lyd står nogle gange lidt abstrakte for mig :-)

Jeg synes ikke der er noget 'mudderlyd' over dem. Lyttede lige til noget akustisk blues med sang og en enkelt guitar. Strengene lyder klokkeklart og jeg kan næsten høre hvad farve de har og ingen tvivl om at der var stålstrenge. Lyden af de løse strenge der stikker ud foroven og ramte hinanden var osse med. Næsten fornemme mere end egentlig høre de lyde der kommer med en nærfeltsoptagelse af den guitar. Virklig en klokkeklar oplevelse og det betyder vel at transparens og opløsning er iorden. Sammenlignet med mine German Maestro GM400 mangler der ikke noget på den front. Den ultralette driver gør nok sit til en god opløsning.
friisand

 
Indlæg: 128
Tilmeldt: 2. aug 2011, 22:14
Geografisk sted: Terndrup 9575

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Claus-DK » 5. jun 2016, 10:23

Jeg har det på samme måde med de fine ord, opløsningen er fin, man hører fint de små detaljer..
De er jo af træ så totalt u-transparente, der er ingen steder de er gennemsigtige ruller1 ruller1 rulle6 rulle6

undskyld
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Claus-DK » 8. jun 2016, 18:58

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Claus-DK » 9. jun 2016, 09:44

Undskyld forsinkelsen.
Billede
Billede
Billede

AKG K240 velour Pads, men jeg er ikke sikker pĂĄ de holder i stormvejr..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf LarsHP » 12. jun 2016, 19:26

Tak for tilbagemeldinger om transparens / opløsning.

PĂĄ denne link: http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 05f6041957
ser man denne frekvenskurve-graf:
Billede
Den svarer nok meget godt til indtrykkene om meget bas og diskant i forhold til mellemtonen.

Hvordan isolerer N550? Her tænker jeg først og fremmest for ydre lyde for lytteren.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Claus-DK » 12. jun 2016, 20:09

Jeg synes de isolerer overrakkende godt, sjældent oplevet bedre..

Og jeg har haft alle typer brainwavz HM5 pads pĂĄ, de vinklede ser lidt voldsomme ud, men de passer perfekt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf LarsHP » 12. jun 2016, 20:59

Tak for den info! God isolation er jo en vigtig parameter for lukkede hovedtelefoner.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Claus-DK » 13. jun 2016, 00:16

N650 isolerer bedre vil jeg så lige indskyde, de er næsten på niveau med et høreværn, forudsat man kan have ørerne inde i kopperne naturligvis..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Buyer no 1 » 14. jun 2016, 23:15

Her er lidt indtryk fra touren med disse hovedtelefoner.

Billede

MSUR N550

De kommer i en meget fornem boks, der har fået lidt forstærkende tape, men det ser meget eksklusivt ud. Der medfølger to kabler, et tyndt og formentlig lidt kortere kabel, monteret med 3.5 mm stik. Og et (knap så)tyndt og lidt længere stofbetrukket kabel, monteret med 6.3 mm stik, der kan ”afskrues” til at være 3.5 mm. Jeg har kun anvendt det sidstnævnte.

De lugter ikke særlig godt, nærmest lidt sure eller lidt hengemte. Måske har puderne fået en form for coating, eller måske er det træet. Men materialerne er pæne, dog ikke sådan kælne lækre. Kopperne virker mere som plastic end træ, og læderet er blødt og glat, men det virker alligevel ikke som rigtigt læder. Til gengæld er de utroligt lette, og det er med til at sikre at de har en fin komfort. Jeg kan i hvert fald sagtens sidde med dem i flere timer.

Kablet(det knap så tynde) er meget mikrofonisk, så det skal holdes i ro når man lytter. I det hele taget er hele hovedtelefonen meget mikrofonisk. Uanset hvilken del man kommer til at berøre, hører man det med det samme. Og man hører det øjeblikkeligt, hvis der er en flue der sætter sig på bøjlen :lol: Der er tre huller i toppen af hver kop, så der er altså tale om en lukket basrefleks, á la Beyer DT770 Pro.


Lyden

Første indtryk er en lidt anonym og ligegyldig signatur, uden nogen specifikke imponatoreffekter. Lidt efter lidt er der dog nogle ting der begynder at markere sig. Det første der melder sig, er den engagerende bas. Der er umpf og spark i den, og samtidig er den sprød og fuldfed. Godt nok er der smurt lidt tykt på, men det gør jo bare det hele lidt mere medrivende. Det næste der fanger mig, er en utrolig sprød og til dels åben gengivelse. Sammen med den lidt fremhævede bas, bliver gengvielsen virkelig lækker og tiltalende, omend ikke helt til den neutrale side.

For lige at vende lidt tilbage til det med bassen, virker den som sagt impactfull og med god tyngde. Ved nærmere lytning på lidt forskelligt musik, er fænomenet nok til stede i den øvre bas eller nedre mellemtone, men den dybe bas er bestemt også til stede. Den gode tyngde dør dog relativt hurtigt ud, så man oplever ikke samme formidable gengivelse af tekstur i bassen, som fx på Fostex TH600/900. Men man fornemmer lidt hvad det drejer sig om.

Den tredje ting jeg lægger mærke til, er en lidt langsom eller tøvende gengivelse. Der er bestemt ikke meget in your face over det, og dermed heller ikke så meget fodtrampeeffekt, på trods af den engagerende basgengivelse. You Can’t Teach an Old Dog new Tricks med Seasick Steve virker ikke voldsomt engagerende, men det er også et svært nummer, hvor den tekniske kvalitet er til at overse, og hvor det netop er drivet og stemningen der skal bære nummeret.

Til den hurtigtgående rock og metal, synes jeg gengivelsen bliver en anelse for tøvende. Bassen har som nævnt en dejlig impact og rytme, og selv om det bidrager til fodtrampeeffekten, og dermed kompenserer lidt for den manglende hastighed, synes jeg ikke det er denne genre der passer Msur bedst.

Den fjerde ting der melder sig, efterhånden som jeg får lyttet til noget mere musik, er, at gengivelsen er meget tæt på, eller meget intim. Intimiteten i gengivelsen, og det nærværende lydbillede, passer rigtig godt til visse former for jazz og blues. Der er en flot klang på både træ- og messingblæsere, omend den dør ud lige en anelse for tidligt. Og det er nok den femte ting jeg får noteret. Det er lidt som om den starter rigtig flot ud, med en sprød og klangfuld gengivelse, men så formår den ikke helt at følge det til dørs, og det hele dør ud lige et par millisekunder før man forventer det. Vi kommer aldrig ud på kanten af mundingen på trompeten, vi får ikke det allersidste med. Klaver er rigtig svært at gengive, og her kommer Msur også lidt til kort. Det starter sprødt og lækkert, men det dør lidt ud undervejs. Mellemtonen virker lidt tilbagetrukket og afdæmpet, i forhold til den mere dominerende basgengivelse. Opløsningen er på det jævne, fx er klangen på messingblæsere ikke så velopløst som fx på Beyer T70p. Men med lidt ekstra power på volumen, kan blæserne godt komme snap snap og stå lidt som fyrværkeriagtig akkompanement til klaveret.

Efter bassen og mellemtonen er vi kommet til sjette punkt i notaterne: Diskanten. Ligesom med mellemtonen, virker det også som om diskanten dør lidt hurtigt ud, men til gengæld bliver den heller aldrig trættende. Det kniber også lidt med opløsningen i diskanten. Det bliver hurtigt lidt mudret og rodet, især ved mere komplekse passager.


Afrunding

De stærke sider ved denne hovedtelefon oplever jeg som en dejlig tør og ganske detaljeret lyd, uden de store dikkedarer. Den har en intim gengvielse, der kan få især stemmer til at fremstå rigtig flot og nærværende. Gengivelsen er samtidig sprød og lækker, og bassen giver det rigtige skub til meget musik. Men jeg oplever også en smule lyttetræthed ved Msur. De har en umiddelbar meget elskelig signatur. men det er som om det hele runder af lidt for tidligt, og efter et stykke tid, bliver det lidt ligegyldigt. Det er svært at udtrykke præcist hvad jeg oplever, men det er lidt som om der mangler lidt nerve eller lidt autencitet i gengivelsen. Som om den bliver lidt for meget umiddelbar pasform, og lidt for lidt grundsubstans. Det hænger givetvis også sammen med, hvad musik man lytter til.

Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Gerner » 15. jun 2016, 00:04

Spændende læsning, nu hvor man selv sidder med dem på hovedet. 4musik
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Claus-DK » 15. jun 2016, 15:55

Dejlig læsning som altid fra din side af, tak.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf LarsHP » 15. jun 2016, 18:28

@ Claus (og andre, der har hørt begge)
Hvordan synes du at N650 lyder i forhold til N550?
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf friisand » 17. jun 2016, 09:12

Jeg har lige forsøgt at gøre noget ved problemet med de ømme ører. Skiftede puderne ud med et sæt BeyerDymamic velour puder. Det hjalp gevaldigt på problemet. De dur bare slet ikke lydmæssigt! De ændre totalt lyd hen imod tynd skinger lyd. Af med dem i en fart!
friisand

 
Indlæg: 128
Tilmeldt: 2. aug 2011, 22:14
Geografisk sted: Terndrup 9575

Re: MSUR N550-indtryk

Indlægaf Kolind » 17. jun 2016, 09:55

friisand skrev:Jeg har lige forsøgt at gøre noget ved problemet med de ømme ører. Skiftede puderne ud med et sæt BeyerDymamic velour puder. Det hjalp gevaldigt på problemet. De dur bare slet ikke lydmæssigt! De ændre totalt lyd hen imod tynd skinger lyd. Af med dem i en fart!


Beyers gel pads... thumbs
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 22 gæster

cron